Is het erg heet voorjezelf of de motor

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Bij welke max temperatuur kruip je nog op de motor?
Blijkbaar wordt je niet helder van oververhitting.

Ik rij op een oude GS750, luchtgekoeld, zijn er specificaties tot welke buitenlucht temperatuur je nog kan rijden.

Ik heb ooit bij stads-file gestaan in Roermond, tussen de auto's rijden (2stroken) ging niet, motor raakte oververhit, ben maar over de tegenstroom busbaan gaan rijden.
Heb sindsdien wel olie lekkage aan de kop.
 
Het gedoogbeleid voor filteren is er op gebaseerd dat een "motorfiets niet geschikt is voor lang stilstaan" en niet omdat de mororrijder haast heeft, vooraan wil staan of te laat is. Een luchtkoeler heeft gewoon veel last van stilstaan.
En de bestuurder van een vloeistofkoeler neemt dat over op het moment dat de fan aanslaat.
Ik heb laatst in een stukje stadsverkeer mezelf 2 keer verkeken op het gedrag van de koppeling waardoor hij na het filteren afsloeg bij wegrijden voor het verkeerslicht, ook omdat de motor warmer werd dan 100 graden verandert dat gedrag. Nou is een hydraulische koppeling toch al wat wispelturiger dan een kabel...
Het wordt op een FZR ook wel heel erg warm omdat het motorblok deel uit maakt van de dragende constructie en dus niet in rubbers hangt maar direct in het grame zit, dat frame wordt makkelijk 60 graden.
het is bij heet weer gewoon niet lekker motorrijden, 18-22 graden met een licht bedekte hemel is vwmb het lekkerste
 
Laatst bewerkt:
Met doorrijden op de snelweg (en doorwaaipak) valt het wel mee. In de stad rijden met bijna 30 graden vind ik niet grappig. 25 graden vind ik prima, daarboven wordt het me al gauw te warm.
 
Tussen de 15 en 22 graden,daar voor en na neem ik de rijdende kachel/airco.
En het moet natuurlijk niet regenen,geregend hebben of gaan regenen,in de overige gevallen rij ik gewoon motor(als ik zin heb)
 
Tussen de 15 en 22 graden,daar voor en na neem ik de rijdende kachel/airco.
En het moet natuurlijk niet regenen,geregend hebben of gaan regenen,in de overige gevallen rij ik gewoon motor(als ik zin heb)
:^

Als ik maar heeeeel in de verte dénk dat het kàn gaan regenen staat-ie gelijk binnen
 
HET GEDOOGBELEID VOOR FILTEREN

Versta je het zo???


Dat je voor tussen de files doorrijden niet bekeurd wordt als je normaal doet :+
Dus GEDOOGBELEID betekent dat je geen bekeuring krijgt als je je aan de wet houdt?
 
Tijdens stilstand zet je je luchtgekoelde motor dan toch gewoon even uit, warmt ze ook niet op en zal ze minder snel oververhitten, toch?
 
Mijn luchtgekoelde 1000/1100 cc’s doen het ook bij 30 graden of meer gewoon goed. Ikzelf rij met kevlar jeans en hoodie, en een Biltwell potje op m’n kop. Moet ik even naar de supermarkt doe ik als elke 16 jarige op een opgevoerde scootert, havayana’s, korte broek en t-shirt.
Lang stilstaan bij een verkeerslicht wordt weleens vervelend met die 4 cilinder tussen je benen, maar tot nu toe nog nooit motorische problemen gehad door de hitte.
Wel een keertje een afgefikte spanningsregelaar gehad door oververhitting. Warme dag, praatje maken met iemand en dan de motor laten draaien voor een minuut of 20. Daarna een stoplicht sprintje met iemand in een ouwe M3 werd de spanningsregelaar teveel.
Motorisch zijn die GS-en net Hiluxen, niet te slopen. Elektronisch is het om te huilen.
 
Mijn luchtgekoelde 1000/1100 cc’s doen het ook bij 30 graden of meer gewoon goed. Ikzelf rij met kevlar jeans en hoodie, en een Biltwell potje op m’n kop. Moet ik even naar de supermarkt doe ik als elke 16 jarige op een opgevoerde scootert, havayana’s, korte broek en t-shirt.
Lang stilstaan bij een verkeerslicht wordt weleens vervelend met die 4 cilinder tussen je benen, maar tot nu toe nog nooit motorische problemen gehad door de hitte.
Wel een keertje een afgefikte spanningsregelaar gehad door oververhitting. Warme dag, praatje maken met iemand en dan de motor laten draaien voor een minuut of 20. Daarna een stoplicht sprintje met iemand in een ouwe M3 werd de spanningsregelaar teveel.
Motorisch zijn die GS-en net Hiluxen, niet te slopen. Elektronisch is het om te huilen.
Mijn CDI begaf het een paar kilometer later ook, en zo warm was het buiten niet 23 graden, maar in die file was het niet te harden .Tegenwoordig wel een Thermometer in het olievulgat.
 
Wat is de max temp voor rijden met een motor?

Ik was op Sicilië en het was ruimschoots 40°C. Op dat moment zag je idd niet veel motor/ scooter-rijders. Het was idd bloedje heet! Maar zo lang als dat je bleef rijden was er weinig aan de hand. Het ergste kwam bij stilstand. Ook in Palermo hebben ze net als in NL op iedere straathoek zo'n :X :X coulere-stoplicht geplaatst. Als je dan staat te wachten en de fan gaat alle hitte over je heen blazen, dan lijkt het in de sauna minder warm. Wat heerlijk is het dan, als het licht op groen gaat en dat je weer snelheid kan maken!
Eenmaal meer in het binnenland (mss nog wel hogere temp) en rijdend is het wel te doen.

Wat ik op dat moment nog niet door had, was dat mijn radiateur, blijkbaar door de kookdruk, lek was gegaan. Opeens had ik steeds enkele druppeltjes op mijn linker laars. Na wat speurwerk bleek het toch van de linker zijde van de radiateur te komen. Zelfs daar bij een Yamaha-dealer een nieuwe slang laten plaatsen. Dat was het dus niet. Toen stelde deze man voor om nieuwe radiator te plaatsen. Kassa!! Deze had ik thuis ook nog gewoon spare liggen. Daarom gewoon kraanwater erin en in de gaten houden. Afstand Palermo tot thuis is maar 1100km. Dus dat is wel te doen. Thuis andere radiator geplaatst. De oude had een gescheurde soldeernaad.............

o ja......Vergeleken met toen is het hier deze week ongeveer nog koud!
 
Laatst bewerkt:
Tussen de 15 en 22 graden,daar voor en na neem ik de rijdende kachel/airco.
En het moet natuurlijk niet regenen,geregend hebben of gaan regenen,in de overige gevallen rij ik gewoon motor(als ik zin heb)

:^ Hier idem :t De praktijk leert op dit moment dat ik dan ook amper nog rijd en zeker niet overdag met de huidige temperaturen. 1x met plus 30 graden gereden, doe ik nooit meer. Het is niet voor niets dat je in Afrika amper motoren ziet rijden.
 
Plan zowieso zoveel mogelijk buiten de bebouwde kom te blijven als het erg warm is en je voor de lol onderweg bent.

In een file waar alles stil staat en je er niet tussendoor kan zou ik inderdaad een luchtgekoelde motor uitzetten.


PS: Mijn -vloeistof gekoelde- V2 en V4 sportmotoren willen ook snel "heet" worden door hun compacte bouw. Een thermostaat stuurt dan de ventilator aan (bij 103C). Heb op allebei simpelweg een aarde draad+schakelaartje gelegd. Nader ik -zoals gisteren bij 28C- bebouwde nader, dan is een klikje voldoende om de ventilator aan te zetten en eea <90C te houden.
 
Laatst bewerkt:
103 graden kan op zich geen kwaad hoor, die fabrikanten zijn niet helemaal onnozel. Maar eens de fan draait moet het ook niet meer heel veel heter worden.
 
'k pak deze dagen voor de stadsritten graag de C650 Sport, in zomerjurkje, zomerhandschoenen en jethelm, heerlijk rijden zo :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan