Is het illegaal om overdag met zonder koplamp te rijden?

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik vroeg me af of het illegaal wat om zonder koplamp rond te rijden was. Reden tot deze vraag Is ik ben mijn carburateur aan het afstellen daarvoor moeten de kappen er af. De achterlicht en knippers kunnen wel er op blijven.
 
Naar mijn idee ben je verplicht verlichting te voeren als het begint te schemeren en donker is (om het zo maar even te noemen). Dus zou je overdag als het gewoon licht is, zonder moeten kunnen rijden.
Remlicht en knipperlichten zijn ten alle tijden verplicht, dat zijn de communicatiemiddelen voor op de weg.

Edit: Neem aan dat het alleen is tijdens het proefrijden.
 
Laatst bewerkt:
officieel hoort het er wel op te zitten (zo is hij namelijk gekeurd bij de typekeuring) maar je hoeft het niet te gebruiken.
en ik denk dat als je wordt staande gehouden dat elke agent dit begrijpt maar het staat hem vrij er voor te bekeuren. of hij dat al dan niet doet hang van veel dingen af. dingen zoals waar je reed, hoe je reed en natuurlijk het humeur van de agent. bedenk je wel dat je aandacht trekt op die manier en sommige mensen zitten daar niet op te wachten.
 
Je motor moet voldoen aan de wettelijke eisen, dus theoretisch kunnen ze het gaan testen bij controle.
 
Heb je een verblijfsvergunning?
Rare vraag Ik ben gewoon Nederlandse dus ik heb geen verblijfsvergunning nodig. Lijkt wel alsof je een of andere trauma aan over hebt gehouden toen je de jouw aanvroeg.

Ik was alleen van plan om de motor tien minuten warm te rijden, en ik ben niet zo rijk dat ik ff een circuit in mijn achtertuin heb. Op privé terrein zou het mogen. Alleen de motor Is wel goed maar om bij de carburateur te komen moet de voorlicht er af. Laat Ik geen zin hebben om de kappen er op te schroeven en er weer af te schroeven elke keer dat ik een bepaalde configuratie heb.
 
Is het illegaal om overdag met zonder koplamp te rijden?

Met of zonder?
Natuurlijk is dat illegaal. Ding voldoet dan toch niet aan de type goedkeuring of wel? Wat een domme vraag.
 
zonder koplamp rijden is op zich niet zo erg, alleen bij twee takten, die 125cc dingetjes. Wil de bedrading dan nog wel eens uit fikken. Bij Italianen, vooral Aprilia 's is het dan altijd bal.
 
Laatst bewerkt:
Is het illegaal om overdag met zonder koplamp te rijden?

Met of zonder?
Natuurlijk is dat illegaal. Ding voldoet dan toch niet aan de type goedkeuring of wel? Wat een domme vraag.
Heeft niets met een type goedkeur te maken.
Maar in de permanente voertuigeisen staat duidelijk dat een motorfiets (onder andere) over een goed werkende koplamp moet beschikken. (Of dat de originele is of niet)

Dus, om een lang verhaal kort te maken: nee, dat mag niet.
 
Is het illegaal om overdag met zonder koplamp te rijden?

Met of zonder?
Natuurlijk is dat illegaal. Ding voldoet dan toch niet aan de type goedkeuring of wel? Wat een domme vraag.

Ik bedoelde of zonder koplamp


Ik weet dat ze in engeland gewoon zonder kunnen rijden maar ja hier rijden we ook niet links.
 
Laatst bewerkt:
en als het overdag slecht weer word ,met zware regenval ,ben je verplicht om je verlichtting te voeren ,
bij dit soort vragen zou je eigenlijk je rijbewijs in moeten leveren.
 
IS het illegaal (..) rijden? :] :]

Statokinetisch gezien niet, maar handig?
Wel zwaaien :W :Y zeker op vrijdag, uitkijken voor gieters en met hesje... Tsja. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg me af of het illegaal wat om zonder koplamp rond te rijden was. Reden tot deze vraag Is ik ben mijn carburateur aan het afstellen daarvoor moeten de kappen er af. De achterlicht en knippers kunnen wel er op blijven.


Heb je niet nog een fietslamp liggen op batterijen? Hang je die toch eraan, heb je in ieder geval licht.

Want zoals gezegd, zonder koplamp voldoet je motor niet aan de type goedkeuring en kun je dus een boete krijgen of als ze echt een slecht humeur hebben kunnen ze zelfs je kenteken ongeldig laten verklaren. Mag je langs de rdw voor een keuring om die weer terug te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me een aflevering van Weg Op De Weg of Blikmisbruikers herinneren, waarin een grote verkeerscontrole werd gehouden. Van een van de aan de kan gezette auto's werkte de ruitensproeier niet. De ruitensproeier leek die dag ook helemaal niet nodig, maar omdat een voertuigeis stelt dat deze dient te moeten kunnen werken, kreeg de bestuurder een bekeuring.

Voor wat betreft jouw vraag:

Is het een voertuigeis dat jouw motor een koplamp dient te hebben? Ja (zie Artikel 5.4.51 1b van de Regeling Voertuigen).
Heb je een (gekeurde) koplamp op je motor? Nee (want dat heb je zelf in je OP aangegeven)
Kun je boete krijgen omdat je je op de openbare weg bevindt zonder koplamp? Ja (want je doet iets wat niet mag).
Is een zaklamp / fietslamp afdoende? Nee (want een zaklamp / fietslamp voldoet niet aan de eisen die gesteld worden aan de verlichting van een motorvoertuig).
 
Want zoals gezegd, zonder koplamp voldoet je motor niet aan de type goedkeuring en kun je dus een boete krijgen of als ze echt een slecht humeur hebben kunnen ze zelfs je kenteken ongeldig laten verklaren. Mag je langs de rdw voor een keuring om die weer terug te krijgen.
Je kan het ook overdrijven.......

En jouw motor hoeft niet te voldoen aan de typegoedkeuring, wat heeft iedereen daar toch mee |(
 
Ik vroeg me af of het illegaal wat om zonder koplamp rond te rijden was. Reden tot deze vraag Is ik ben mijn carburateur aan het afstellen daarvoor moeten de kappen er af. De achterlicht en knippers kunnen wel er op blijven.

Stel je niet aan, gewoon doen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan