Is het illegaal om overdag met zonder koplamp te rijden?

Ik kan me een aflevering van Weg Op De Weg of Blikmisbruikers herinneren, waarin een grote verkeerscontrole werd gehouden. Van een van de aan de kan gezette auto's werkte de ruitensproeier niet. De ruitensproeier leek die dag ook helemaal niet nodig, maar omdat een voertuigeis stelt dat deze dient te moeten kunnen werken, kreeg de bestuurder een bekeuring.

Voor wat betreft jouw vraag:

Is het een voertuigeis dat jouw motor een koplamp dient te hebben? Ja (zie Artikel 5.4.51 1b van de Regeling Voertuigen).
Heb je een (gekeurde) koplamp op je motor? Nee (want dat heb je zelf in je OP aangegeven)
Kun je boete krijgen omdat je je op de openbare weg bevindt zonder koplamp? Ja (want je doet iets wat niet mag).
Is een zaklamp / fietslamp afdoende? Nee (want een zaklamp / fietslamp voldoet niet aan de eisen die gesteld worden aan de verlichting van een motorvoertuig).
Ik heb de originele koplamp , alleen die zijn vast gemonteerd aan de kappen. Haal je kappen er af haal je dus je koplamp er af.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar niet.
Dat leek mij ook al.

De uitleg was toch 100% duidelijk.
Dank je.


@TS

Je hebt een originele koplamp, maar, omdat je kappen niet op je motor zijn bevestigd, zit de koplamp (tijdelijk) niet op je motor. Op het moment dat je in die toestand gaat rijden, voldoet je motor niet aan de voertuigeis die gesteld wordt in eerder genoemd artikel. Het gegeven dat je een originele koplamp in je garage hebt liggen, doet niks af aan het feit dat je fout bent. Dit zou namelijk gelijk zijn aan rijden zonder helm, terwijl je een gekeurde helm in je garage hebt liggen, of rijden zonder gordel, terwijl je gordel wel degelijk in je auto aanwezig is, of door rood rijden, omdat het zo dadelijk toch weer groen wordt.

Is het zo misschien wat duidelijker?
 
Laatst bewerkt:
En dan nu de realiteit, hoe groot is de kans dat als je overdag (voor alle duidelijkheid, bij daglicht) tien minuten gaat proefrijden om je carburateurs af te stellen dat je wordt aangehouden door een agent die ziet dat je geen koplamp hebt en dat je dus ondanks dat de zon vrolijk schijnt bij een eventuele opkomende mist geen verlichting kunt voeren?

Ik denk zo ongeveer nul komma nul nul drie.

Lieve help, haal die koplamp eraf en ga je carburateurs stellen!

:] :]
 
En dan nu de realiteit, hoe groot is de kans dat als je overdag (voor alle duidelijkheid, bij daglicht) tien minuten gaat proefrijden om je carburateurs af te stellen dat je wordt aangehouden door een agent die ziet dat je geen koplamp hebt en dat je dus ondanks dat de zon vrolijk schijnt bij een eventuele opkomende mist geen verlichting kunt voeren?

Ik denk zo ongeveer nul komma nul nul drie.

Lieve help, haal die koplamp eraf en ga je carburateurs stellen!

:] :]


Het had al klaar kunnen zijn ja _O-
 
Ik kan vragen of mijn schoonzuster wellicht voor jou kan proefrijden.
Die is nl van nature gezegend met een paar fikse koplampen. :P
 
Wat een gedoe :/
Het alternatief is heull simpel

duct-tape.jpg


High_power_torch.jpg


:+
 
En dan nu de realiteit, hoe groot is de kans dat als je overdag (voor alle duidelijkheid, bij daglicht) tien minuten gaat proefrijden om je carburateurs af te stellen dat je wordt aangehouden door een agent die ziet dat je geen koplamp hebt en dat je dus ondanks dat de zon vrolijk schijnt bij een eventuele opkomende mist geen verlichting kunt voeren?

Ik denk zo ongeveer nul komma nul nul drie.
Klopt, heb je gelijk in. En om eerlijk te zijn heb ik vorig jaar ook 2x de straat op en neer gereden zonder koplamp. Maar dat was de vraag niet. De vraag was: "is het illegaal om zonder koplamp te rijden?" Daarop is het antwoord simpelweg "ja".
Lieve help, haal die koplamp eraf en ga je carburateurs stellen!

:] :]
Maar dan niet achteraf hier komen klagen.
 
Sinds 2004 is het verplicht op een motor ook overdag dimlicht te voeren, daarom hebben de (meeste) motoren vanaf dat jaar ook geen lichtschakelaar meer.
Voor een proefrit kan je natuurlijk een tactische route kiezen en als je toch staande wordt gehouden niet gaan flippen maar gewoon vriendelijk antwoord geven en je verhaal doen, zal je zien dat agenten net mensen zijn (werkt ook als je te hard hebt gereden... ook vooral nooit zeggen dat je niet in de gaten had dat je te hard reed).
 
Sinds 2004 is het verplicht op een motor ook overdag dimlicht te voeren, daarom hebben de (meeste) motoren vanaf dat jaar ook geen lichtschakelaar meer.
Voor een proefrit kan je natuurlijk een tactische route kiezen en als je toch staande wordt gehouden niet gaan flippen maar gewoon vriendelijk antwoord geven en je verhaal doen, zal je zien dat agenten net mensen zijn (werkt ook als je te hard hebt gereden... ook vooral nooit zeggen dat je niet in de gaten had dat je te hard reed).

Nee hoor
Art. 32 en 33: Verlichting bij het rijden.

Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets en een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, moeten dimlicht voeren bij:
dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd;
nacht.

Bron:info politie.nl
 
Zoiets zou ik niet eens op MF hebben geplaatst maar gewoon zijn gaan rijden.

Net zoiets als: "is het onverstandig even zonder compleet motorpak aan even te gaan rijden om te kijken of de afstelling wel goed werkt".

Zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit met JA beantwoorden, maar heb dit wel eens gedaan bij 2 graden boven nul.
Kwam er wel bevroren vanaf, maar de afstelling was goed :-)
 
Je kunt natuurlijk ook gewoon een CO meter in de uitlaat hangen om te kijken if je carbs goed staan afgestelt.. iets te rijk of iets te arm ga je met rijden niet merken tenzij ze dus of veullss te arm of rijk staan dan wel.. maar voor de precieze afstelling hebbie toch apparatuur nodig..
 
Laatst bewerkt:
Zoiets zou ik niet eens op MF hebben geplaatst maar gewoon zijn gaan rijden.

Net zoiets als: "is het onverstandig even zonder compleet motorpak aan even te gaan rijden om te kijken of de afstelling wel goed werkt".

Zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit met JA beantwoorden, maar heb dit wel eens gedaan bij 2 graden boven nul.
Kwam er wel bevroren vanaf, maar de afstelling was goed :-)


Feit is wel dat juist op die kleine ritjes de meeste ongelukken gebeuren.

Maar nu even een andere;
Ik heb een donkere schijf van plexiglas op het glas van mijn originele koplamp zitten. Just for the looks. 8-) De koplamp is altijd aan, ik heb geen lichtschakelaar. Als het schemerig/donker word dan kan ik dat ding zo verwijderen en in mijn zak stoppen.

Als ik nou overdag aangehouden zou worden en ik heb dus geen 'lichtplicht' overdag, wat zal de popo me dan kunnen maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan