Is het importeren van een Ducati voordelig?

House M.D.

Die hard MF'er
6 sep 2009
336
1
Ik heb afgelopen tijd paar topics gezien over importeren van een motor, maar vroeg me af of het echt veel scheelt qua prijs vergeleken met het kopen van een nieuwe motor in nl.
Nou moet ik nog een lange tijd sparen voor een ducati, maar is het goedkoper om er een te importeren als ik een nieuwe zou kopen? of moet ik hoe dan ook de walgelijke belasting alsnog betalen?
De belasting in nederland is namelijk zoals iedereen weet echt belachelijk |( |( |( :r :r :r
 
Motor importeren vanuit Duitsland, een uitleg

Ok, is voor vanuit Duitsland, maar geeft een indruk van de kosten en zulks :)

je betaalt overigens over een nieuwe motor zoveel invoerbelasting, dat het je uiteindelijk niet veel zal schelen. De vraag is dan of je voor dat minieme verschil zoveel papierwerk en zulks wilt gaan afhandelen :)
 
Kwa aanschaf ben je idd goedkoper uit om bv uit Duitsland of België een Duc te importeren :Y

Je gaat dan alleen wel tegen een paar punten aanlopen die best wel belangerijk zijn :
- onderhouds geschiedenis van de motor is 99 keer van de 100 niet bekent
- Je garantie

Garantie in Duitsland geld bv niet in Nederland :N

als het nou fabrieksgarantie is word het weer een ander verhaal ;)
 
Laatst bewerkt:
belgie zit je ook nog met vermogen (dacht dat ze daar maar 75 kW mochten zijn?)

engeland moet opnieuw gekeurd worden (licht)
 
Als de motor ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000km heeft gereden, hoef je geen BTW te betalen. Dan pas wordt het interessant. BPM moet nog steeds betaald worden, maar wordt minder naarmate de motor ouder is.
 
Het is zeker wel voordelig, kwestie van goed shoppen / goed rekenen.
Mijn verhaal :

2 maanden geleden uit Duitsland geïmporteerd : DUCATI 848
Termignoni's zitten er op + originele uitlaten aanwezig t.w.v. +/- 1000 euro
WorldWide garantie t/m oktober 2010
KM stand 3500
Gekocht voor 10900 euro (incl.uitlaten)
Invoerrechten + BPM 1450 euro ongeveer
Totaal op kenteken : 12350 euro

Onlangs binnenkant radiator een gaatje gevonden : onder garantie nieuwe radiator er op laten zetten. Tevens de motor laten controleren en een beurt = 140,- euro

Kortom voor 12490,- een parelmoerwitte goed rijdende Ducati848 met een supersound met inmiddels 6500 km op de teller...(en altijd op slot met een XENA :X )

Over het invoeren zelf etc.. moet je even zoeken hier op het forum. Genoeg tips en trucs/sites.
 
Als de motor ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000km heeft gereden, hoef je geen BTW te betalen. Dan pas wordt het interessant. BPM moet nog steeds betaald worden, maar wordt minder naarmate de motor ouder is.
+
Het is zeker wel voordelig, kwestie van goed shoppen / goed rekenen.
Mijn verhaal :

2 maanden geleden uit Duitsland geïmporteerd : DUCATI 848
Termignoni's zitten er op + originele uitlaten aanwezig t.w.v. +/- 1000 euro
WorldWide garantie t/m oktober 2010
KM stand 3500
Gekocht voor 10900 euro (incl.uitlaten)
Invoerrechten + BPM 1450 euro ongeveer
= :?

Klopt mijn info niet, of heb je een truc toegepast?
 
Laatst bewerkt:
+= :?

Klopt mijn info niet, of heb je een truc toegepast?

Jouw info klopt! Ik vraag me dan ook af hoe hij dit gedaan heeft. BTW in Duitsland is 16% en die kun je terugkrijgen maar dan zit je altijd nog met een verschil van 3% en die zie ik nergens terug in de berekening! Of dit moet bij de invoerrechten geteld zijn.

Met een nieuwe motor is het verschil zo klein dat je er niet eens wakker voor wilt worden (uitgerekend toen de verhouding Pond/Euro erg gunstig was voor ons).

Ik kom voor bovenstaande Duc (10-2008 / nieuwwaarde 16k) toch echt uit op 2062 euro BPM en 2225 euro BTW.

De BPM wordt toch ook berekend zijnde nieuw voertuig omdat er minder dan 6k km's op de klok staan OF de fiets nog geen 6 maanden op kenteken heeft gestaan?
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe motor kopen in het buitenland is niet goedkoper, tenzij je tegen een koopje oploopt. Maar dat zal nauwelijks schelen.

Op een nieuwe motor kan je altijd korting krijgen. Ga met verschillende dealers in inderhandeling, dat levert de beste prijs op.
 
Ik stond er zelf ook van te kijken bij het douanekantoor.
Mijn eigen berekeningen kwamen ook uit op zo'n 2600 euro geloof ik (totaal aan invoerkosten)

Maar er wordt ook gekeken naar de ouderdom in maanden. Deze worden er vervolgens volgens mij vanaf gehaald.

De douaneman zei het bedrag en ik keek blijkbaar heel vreemd volgens hem. Vraagt ie "u wist toch wel dat er nog BPM bovenop kwam hè ?" Ik zei snel: "ja hoor kan ik pinnen".
Ik vond het ook enorm meevallen. Achteraf vroeg ik ook nog... het is nu toch klaar of niet. Ik krijg nu toch gewoon een kenteken en hoef niets meer te betalen??
Nee u bent klaar veel plezier er mee.

Daarnaast stond hij er voor 12500 op bij mobile.de maar met de onderhandelingskunsten en ontzettende sharmes ben ik er toch met 10900 mee weggekomen. Had ik weer geld over voor natuurlijk een ART4 XENA slot. :X
 
+= :?

Klopt mijn info niet, of heb je een truc toegepast?

Zoals je ziet wordt daar gewoonweg slecht op gelet.

BTW terug krijgen in Dld kan toch alleen bij volledig nieuw? Volgens mij niet bij jong 2e hands, wat voor de belasting hier weer wel 'nieuw' genoeg is om er nog een keer BTW overheen te jassen. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan