Is het mogelijk om rijbewijs in Amerika te halen?

Ik heb inmiddels een motorrijschool gevonden in Amerika waar je in 21/2 dag een rijbewijs haalt en dat in sommige landen wordt geaccepteerd.
Ik heb die eigenaar gemaild en hij schreef:

we are certified by the Motorcycle Safety Foundation which is the American safety counterpart to Commission for Mobility, Transport, Road Safety & Public Policy (Fédération Internationale de Motocyclisme), and the German Institute for Motorcycle Safety (ifz – Institut für Zweiradsicherheit).

Zegt dit iets? Weet iemand hoe ik dat dan kan aanpakken?
Iedereen zegt dat het niet kan en toch denk je nog steeds van wel? Waarom vraag je het dan :? Heb je nou al gebeld met een instantie om het na te vragen? Dan weet je het iig zeker...
 
Toch wel lekker als je voor EUR 15 een papiertje haalt en je gewoon in de praktijk kunt leren rijden.

Ja, lijkt me ook. |(

Ik begrijp dat een goede rijopleiding niet zaligmakend is, maar om je nou zonder fatsoenlijk lessen gehad te hebben in het verkeer te storten??
 
Ja, lijkt me ook. |(

Ik begrijp dat een goede rijopleiding niet zaligmakend is, maar om je nou zonder fatsoenlijk lessen gehad te hebben in het verkeer te storten??

In Nederland is dat helaas niet verstandig met het drukke verkeer. In, grote delen, van Amerika kan dat dus wel. Daarnaast kun je zelf kiezen voor een extra opleiding. Gewoon eigen verantwoordig i.p.v. alles door de overheid te laten regelen. Ik vind die rijopleidingen hier wat te uitgebreid worden, en daardoor dus duur.
 
dat omzetten vaneen rijbewijs dat wel aan de regels voldoet (ergens gehaald waar je een langere periode hebt gewoond) is ook niet vanzelfsprekend. ik heb vrienden die in het buitenland hun rijbewijs hebben gehaald en zodra ze terug komen in NL binnen een half jaar een speciaal examen moeten doen om een NL rijbewijs te krijgen. anders moeten ze ook weer rijles nemen...
in dit geval gaat het om mensen uit kameroen, indonesië, mexico en roemenië. dus of dit ook voor een amerikaans rijbewijs geldt weet ik niet. maar dat maakt eigenlijk ook niet uit, want het kan toch niet.
 
Je kan beter je ijbewijs in Nederland halen en daarmee naar Amerika. Leer je tenminste ECHT rijden en kan je veel meer genieten op je vakantie. Zo leuk is lessen niet, ik zou veel liever zelf autonoom op een motor zitten!
 
a) Een buitenlands rijbewijs mag alleen gebruikt worden als je minimaal 6 maanden in het betreffende land gewoont hebt.
b)Vervolgens mag je je rijbewijs maar 1 jaar hier gebruiken en dan moet je het alsnog omzetten naar Nederlands rijbewijs.
C) Dus toch naar het CBR. Alleen automobilisten kunnen heirvoor een soort verkort examen doen. Motor is gewoon volledig
D) het zogenaamde internationaal rijbewijs heeft net zoveel waarde als een campingcarnet. Je voorkomt dat je je rijbewijs moet afgeven als je iets huurt of zo. De politie eist altijd je origineel op als ze controleren.

Er zijn echter enkele landen in de Eu waar je je rijbewijs wel kunt omzetten echter alleen auto.
 
Excuses voor het omhoogschoppen van dit oeroude topic oma, maar het lijkt mij een beter plan om een topic omhoog te schoppen en eindelijk is gebruik te maken van de zoekfunctie op dit forum dan een nieuw topic te openen.

Ik ben op 31 januari aangekomen om een stage van 5.5 maand te volgen die officieel op zaterdag 30 juni zal eindigen. Mijn J-1 student/visitors exchange visum staat mij toe om een maand gebruik te maken van een zg. 'grace period' waarin je legaal noch illegaal bent, om rond te reizen na je stage of dingen af te sluiten om vervolgens op 30 juli de status 'visum ongeldig, verlaat het land' te bereiken.

Technisch gezien woon ik dan dus langer dan een half jaar in Amerika. Ik heb 5.5 maand in Frederick, Maryland gewoond en zal tot 24 juli in Gettysburg, Pennsylvania verblijven. De informatie die hier op het forum wordt verschaft is vooralsnog van waarde geweest maar wel zeven jaar oud. Ik vraag me daarom af of er meerdere mensen in de tussentijd zijn geweest die hun rijbewijs in Amerika hebben gehaald (en aan de vereiste periode van zes maanden + hebben voldaan) om hun rijbewijs om te kunnen laten zetten.

Enige informatie zou van onschatbare waarde zijn en mijn dank is groot!

Ik zal morgen zelf actie ondernemen door met de DMV van Maryland en Pennsylvania contact op te nemen. Als informatie naar anderen toe die in de toekomst misschien zoeken naar informatie:

Ik weet dat ik vooralsnog nodig heb:
- Paspoort
- DS-2019 formulier
- I-94 formulier

Ik vermoed dat ik nodig heb/Ben er nog niet zeker van:
- Referentiebrief van mijn huidige werkgever
- Bewijs van het woonadres waarop ik woonachtig ben in Amerika (dit kan in de vorm van een brief zijn die aan mij is geaddresseerd is)
- 'Social Security Number'
- Een persoon met of een Maryland rijbewijs of een Pennsylvania rijbewijs die met mij meegaat om mij te registreren voor een 'permit test'.

Ik zal een ieder hier op de hoogte houden van mijn progressie en metname het bureaucratische aspect hiervan. Tevens zal, nogmaals, alle informatie, ervaringen etc. van iedereen hier zeer gewaardeerd worden.

Alvast bedankt. :)
 
Excuses voor het omhoogschoppen van dit oeroude topic oma, maar het lijkt mij een beter plan om een topic omhoog te schoppen en eindelijk is gebruik te maken van de zoekfunctie op dit forum dan een nieuw topic te openen.

Ik ben op 31 januari aangekomen om een stage van 5.5 maand te volgen die officieel op zaterdag 30 juni zal eindigen. Mijn J-1 student/visitors exchange visum staat mij toe om een maand gebruik te maken van een zg. 'grace period' waarin je legaal noch illegaal bent, om rond te reizen na je stage of dingen af te sluiten om vervolgens op 30 juli de status 'visum ongeldig, verlaat het land' te bereiken.

Technisch gezien woon ik dan dus langer dan een half jaar in Amerika. Ik heb 5.5 maand in Frederick, Maryland gewoond en zal tot 24 juli in Gettysburg, Pennsylvania verblijven. De informatie die hier op het forum wordt verschaft is vooralsnog van waarde geweest maar wel zeven jaar oud. Ik vraag me daarom af of er meerdere mensen in de tussentijd zijn geweest die hun rijbewijs in Amerika hebben gehaald (en aan de vereiste periode van zes maanden + hebben voldaan) om hun rijbewijs om te kunnen laten zetten.

Enige informatie zou van onschatbare waarde zijn en mijn dank is groot!

Ik zal morgen zelf actie ondernemen door met de DMV van Maryland en Pennsylvania contact op te nemen. Als informatie naar anderen toe die in de toekomst misschien zoeken naar informatie:

Ik weet dat ik vooralsnog nodig heb:
- Paspoort
- DS-2019 formulier
- I-94 formulier

Ik vermoed dat ik nodig heb/Ben er nog niet zeker van:
- Referentiebrief van mijn huidige werkgever
- Bewijs van het woonadres waarop ik woonachtig ben in Amerika (dit kan in de vorm van een brief zijn die aan mij is geaddresseerd is)
- 'Social Security Number'
- Een persoon met of een Maryland rijbewijs of een Pennsylvania rijbewijs die met mij meegaat om mij te registreren voor een 'permit test'.

Ik zal een ieder hier op de hoogte houden van mijn progressie en metname het bureaucratische aspect hiervan. Tevens zal, nogmaals, alle informatie, ervaringen etc. van iedereen hier zeer gewaardeerd worden.

Alvast bedankt. :)

Geen idee...

Maar wat me interessanter had geleken is of er mogelijkheden zijn een auto of motor van daar als verhuisgoed mee naar Nederland te nemen ;) Die prijzen daar liggen nogal wat lager dan hier.
 
Een Amerikaans rijbewijs wordt niet omgezet in een Nederlands rijbewijs. Het is voor een beperkte periode geldig (ik meen zo uit mijn hoofd 6 maanden) en daarna zal er gewoon een examen moeten worden afgelegd. De eis dat je 6 maanden in het betreffende land moet wonen is bedoeld om het rijbewijstoerisme naar de Antillen (Nederland dus) tegen te gaan. Veel mensen boekten een lekker reisje van twee weken naar Curacao en kwamen dan terug met een Nederlands rijbewijs. Vandaar dat daaraan de eis van een verblijf van 6 maanden is gekoppeld.
 
Een Amerikaans rijbewijs wordt niet omgezet in een Nederlands rijbewijs. Het is voor een beperkte periode geldig (ik meen zo uit mijn hoofd 6 maanden) en daarna zal er gewoon een examen moeten worden afgelegd. De eis dat je 6 maanden in het betreffende land moet wonen is bedoeld om het rijbewijstoerisme naar de Antillen (Nederland dus) tegen te gaan. Veel mensen boekten een lekker reisje van twee weken naar Curacao en kwamen dan terug met een Nederlands rijbewijs. Vandaar dat daaraan de eis van een verblijf van 6 maanden is gekoppeld.

:^

Mijn neef had het op de Antillen gedaan omdat ie hier niet kon slagen, toen kon dat nog. |(

Gevolg was dat ie zich door gebrek aan ervaring van schrik zo een rij wachtende auto's, die voor linksaf stonden voorgesorteerd, instuurde met alle gevolgen van dien.
De man die onbewust naast hem van rijstrook wisselde is nooit achterhaald.

Zo'n rijbewijs is hier niets waard!
Voor een Amerikaans rijbewijs geldt hetzelfde.
 
Ik (en een paar collega's) hebben een Texas Drivers License. Niet omdat we dat willen, maar meer omdat sommige klanten een US ID eisen. Theorie examen doen, rondje door de buurt, file-parkeren en dan 6 weken wachten. Simpeler kan niet. Je mag geen huurauto gebruiken dus een auto van de zaak gebruikt, een Dodge 3500 dually of weet ik hoe zo'n olietanker heet.

H E L E M A A L G E K Z I J N Z E D A A R !

Uiteraard en gelukkig heb je er hier geen ruk aan.
 
Mijn neef heeft een Amerikaans rijbewijs gehaald in de tijd dat dat nog kon. Hij is een slimme jongen maar heeft een TOTAAL gebrek aan verkeersinzicht, rijdt precies waar hij niet moet rijden, kijkt verkeerd, zit verkeerd.. Is 2X gecrashed waarvan de 2e keer hem bijna zijn been heeft gekost (blijvend invalide). Nu rijdt hij niet meer, want "motorrijden is link".

Meer dan terecht dat de regels zijn aangescherpt, want als je daar in staat bent een rondje door een verlaten woonwijk te rijden, ben je geslaagd.
 
als je langer wil blijven leven raad ik les in NL aan..... stuk strenger, maar ook beter.
 
Ook ik heb een Amerikaans rijbewijs.
En dus heb ik ook de ervaring met de gehele papier rompslomp.
Als je de Duitse nationaliteit hebt, heb je mazzel dan kun je je Amerikaanse RBW omzetten naar een Duitse en visa versa.
Anders moet je of een Visum voor een lange tijd hebben, Amerikaanse nationaliteit of greencard.
Verder heb je idd een social security number nodig.
Die kun je aanvragen bij de social security office, met die informatie moet je naar de secutary of state. Waar je vervolgens je lesboekje krijgt, stelt niet zoveel voor.. Kijk vooral even naar voorrang op een kruising en op de stoplichten. Oh ja en vergeet niet voor ELK stop bord te STOPPEN... die boete is erg duur en krijg je erg snel.... :p
Zodra je geslaagd bent voor je theorie, mag je met dat bewijs naar een rijschool.
Dat is parallel in parkeren, stoppen bij een streep en achteruit inparkeren.
Daarna rondje door de buurt en je bent klaar.
Dan moet je terug naar het secutary of state, waar je vervolgens je RBW aanvraagd. 3 tot 4 week later ligt ie in de bus!
 
Voor wat het waard is - ik heb lang geleden (jaren tachtig, toen ik daar jarenlang woonde) in de VS mijn auto- en motor rijbewijs gehaald, en dat na terugkomst in NL om laten zetten in een Nederlands. Eind 2009 verhuisd naar Zwitserland en dat NL rijbewijs, wat aan de maximale houdbaarheidsdatum was gekomen, omgezet in een Zwitsers (auto + motor). Beide keren ging dit zonder vragen, lessen of wat voor eisen dan ook. Ik zou verwachten dat als je met een geldig rijbewijs uit de VS overkomt, je niet weer opnieuw in NL een examen of wat dan ook moet doen. Dat zou onze aantrekkelijkheid voor buitenlandse bedrijven om zich hier te vestigen meteen de nek omdraaien, als al hun expats opnieuw hun rijbewijs zouden moeten halen?
 
Dat hangt per land en zelfs per staat af.. Ik heb mijn rijbewijs in Michigan gehaald (auto).. Dit moet voor de lokale wet. Als je bijv. de Duitse nationaliteit hebt kun je daar je rbw gewoon omzetten in een amerikaanse. Heeft met verdragen, wetten etc. te maken.
Heeeel bijzonder, in elk geval je rbw in Amerika halen is best simpel... En dat zie je ook aan hoe ze daar rijden.......
Bovendien is het tegenwoordig knap lastig geworden om het om te zetten naar een NL rbw...
 
Mijn neef heeft een Amerikaans rijbewijs gehaald in de tijd dat dat nog kon. Hij is een slimme jongen maar heeft een TOTAAL gebrek aan verkeersinzicht, rijdt precies waar hij niet moet rijden, kijkt verkeerd, zit verkeerd.. Is 2X gecrashed waarvan de 2e keer hem bijna zijn been heeft gekost (blijvend invalide). Nu rijdt hij niet meer, want "motorrijden is link".
Nee, nu rijdt ie ons omver?

Het verkeer hier is niet te vergelijken met de VS. Zelfs een (als moeilijk bekend staande) stad als Boston of Pittsburgh is een eitje vergeleken met Rotterdam of Brussel. Bovendien zijn er hier veel meer voetgangers, (brom)fietsers en motorrijders om overhoop te rijden.
 
Dat zou onze aantrekkelijkheid voor buitenlandse bedrijven om zich hier te vestigen meteen de nek omdraaien, als al hun expats opnieuw hun rijbewijs zouden moeten halen?
Toch moesten US-collega's van mij die semi-permanent hier werken een rijtest afleggen, en een NL rijbewijs aanvragen. Maar dat geldt alleen wanneer je langer dan een half jaar blijft.

Edit: ik weet niet of het moest, of dat ze het makkelijker vonden om een EU-rijbewijs te hebben. Het gaat in beide gevallen om medewerkers die hier een aantal jaren zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even mijn belevenissen dan maar erbij zetten.
Ik heb enige jaren geleden op Curacao mijn motorrijbewijs gehaald. Weinig lessen(2,5 uur op de motor), snel geslaagd, maar wel theorie en praktijkexamen moeten doen. Het stelt niet veel voor. Met z'n drieen reden we achter de examinator aan. Deze lette wel goed op af je wel stopte bij een stopbord, er zijn mensen op gezakt. Motorrijden heb ik daar dan ook niet geleerd, behalve auto's ontwijken. die letten niet zo goed op fietsers en motoren. Wel met regen rijden op een zeer gladde ondergrond(water met olie en vuil op de weg).

Omdat ik voor stage lang genoeg op het eiland was, kon ik mijn rijbewijs om laten zetten in een nederlandse versie. Ik heb in NL wel nog een aantal lessen gevolgd, om mijn rijvaardigheid wat te verhogen.

Net zoals ik om de paar jaar een verhoogde rijvaardigheidstraining volg. Zowel met de motor als met de auto( had ik al in NL gehaald ;-))
 
Geen idee...

Maar wat me interessanter had geleken is of er mogelijkheden zijn een auto of motor van daar als verhuisgoed mee naar Nederland te nemen ;) Die prijzen daar liggen nogal wat
lager dan hier.

Dat kan goed. Maar dan moet je langer dan één jaar in de VS hebben gewoond en de te importeren goederen langer dan een half jaar in je bezit hebben gehad. (Althans dat waren de regels 15 jaar geleden, maar ik geloof nooit dat ze soepeler zijn geworden, eerder strenger).

En bij auto's en motorfietsen moet je goed opletten dat het model al een typegoedkeuring in Europa heeft. Veel modellen worden speciaal voor de Amerikaanse markt geproduceerd en die invoeren in Nederland wordt daardoor een dure bezigheid. Dus wel goed opletten wat je invoert. Ik heb het uiteindelijk indertijd zelf niet gedaan en heb alleen een fiets en huisraad ingevoerd. Dat was echt een fluitje van een cent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan