Is het nou echt zo dramatisch met Ducati?

Piet Zahut

MF veteraan
9 nov 2004
5.434
5
Zwolle
Ik gebruik mijn motor voor woon werk verkeer (40 km per dag) en voor de hobby. Met mijn CBR600 heb ik nu zo'n 20000 km gereden en ben wel een beetje toe aan wat anders. Al een lange tijd vind ik de supersoprts van Ducati ( 750 & 900 ) geweldig. Is het nog steeds zo dat Ducati niet echt betrouwbaar is ( Stukgatie)? Is het wel te doen om door weer en wind met zo'n fiets te rijden, ook als het winter is? Hij krijgt wel een laagje blanke tectyl maar toch......

Wat zeggen mijn mede MF-ers?


Thanx!
 
Ik gebruik mijn motor voor woon werk verkeer........20000 km gereden............Is het wel te doen om door weer en wind met zo'n fiets te rijden, ook als het winter is? ........Thanx!

Nee!

Daar is een Duc niet voor gebouwd, het is een racer, geen tourder. En heeft dus ook bijbehorend onderhoud nodig. Het kan, als je echt wil, maar je gaat ook je Ferrari Enzo niet gebruiken om de post rond te brengen.
 
Ben ik met je eens. Maar Kalsbeek heeft een 748 in onderhoud gehad met 110.000 op de klok. Tja, dan moet je wel een dikke beurs hebben denk ik dan maar....
 
Als je het hier op MF zo leest, is het niet meer zo dramatisch als het vroeger geweest is. Maar het lijkt er wel op dat serieuze (motor)schade toch nog wel wat vaker voorkomt dan bij de gemiddelde Jap. Daarnaast zijn de onderhoudskosten ook wel fors hoger, geloof ik. Als je kijkt wat er bij een Duc allemaal bij een grote beurt komt kijken en wat dat dan kost... :o

Lees bijv. de ervaringen van BertV en Sinner 2Stroke maar eens.

Ik denk dat een Duc voor dagelijks woon-werk toch wel een dure motor is en dat de kans op stukken groter is dan bij een Jap. Imho kun je dan beter een goedkoop, betrouwbaar fietsje gebruiken voor het woon-werk en dan een mooie Duc erbij voor de lol. Enne, de Supersports zijn nu ook niet bepaald de nieuwste Ducati's, volgens mij. Dus vooruitgang die ze eventueel de laatste jaren hebben geboekt, vind je daar niet in terug, waarschijnlijk.
 
Betrouwbaar zijn ze al wat langer (zelf ooit 50.000 km op een 888 rondgereden met alleen wat koppelingsproblemen en een kapot startrelais, en dat is alweer bijna 15 jaar geleden!). De afwerking vraagt wel iets meer aandacht. Ik heb de mijne destijds weggedaan met pijn in het hart omdat de onderhoudskosten erg hoog waren voor een motor die voornamelijk als (plezierig) dagelijks vervoermiddel werd gebruikt, maar ook die kosten schijnen niet meer zo extreem te zijn met langere intervallen voor klepspeling controle etc. Bovendien zijn Japanse supersports ook niet spotgoedkoop met onderhoud, en zelfs dealers van de (agrarisch-eenvoudige) Buell vragen buitenaardse tarieven (dus die onderhoud ik zelf maar).

Ik heb serieuze plannen om er een ST4 bij te kopen, geen schoonheid maar wel meer plek om boodschappen en mijn niet onaanzienlijke persoontje op te vervoeren. 8-)
 
Ik weet dat als ik met mijn hart denk wil ik een Ducati ( bijvoorbeeld de 750 ss uit '97 ) maar als ik met mijn hoofd denk neig ik naar de Japanners. Dan hoofdzakelijk richting de fireblades. Ik heb ook de TL1000 overwogen maar die raadt iedereen me af omdat daze toch wat onstuimig kan zijn en als je in de winter rijdt kan hij je flink verrassen.

Het is toch lastig als je een sportieve fiets zoekt voor woon werk verkeer......
Ik zie mezelf nou niet echt op een Fazer zitten ofzo....
 
De 4-in-lijn Fireblade "voelt" heel anders dan een Duc, en zit qua vermogen ook in een compleet andere "wereld" als je het over de 2-kleps 750 SS hebt. Da's geen waarde-oordeel, meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als je niettemin beide motoren even plezierig vindt dan is de Blade waarschijnlijk wat "zorgelozer" dan de Duc voor woonwerk.
Of probeer ook es een Aprilia of Suzuki TL (vooral de vroege modellen zijn wat onbesuisd, de latere zijn beter beheersbaar (vooral de R's) en de huidige SV's zijn bijna "saai" perfect geworden).
 
Ik weet dat als ik met mijn hart denk wil ik een Ducati ( bijvoorbeeld de 750 ss uit '97 ) maar als ik met mijn hoofd denk neig ik naar de Japanners. Dan hoofdzakelijk richting de fireblades. Ik heb ook de TL1000 overwogen maar die raadt iedereen me af omdat daze toch wat onstuimig kan zijn en als je in de winter rijdt kan hij je flink verrassen.

Het is toch lastig als je een sportieve fiets zoekt voor woon werk verkeer......
Ik zie mezelf nou niet echt op een Fazer zitten ofzo....
Koop dan een R6, sportief en zelfde motor als de fazer. (in ducati-rood :X )
 
De 4-in-lijn Fireblade "voelt" heel anders dan een Duc, en zit qua vermogen ook in een compleet andere "wereld" als je het over de 2-kleps 750 SS hebt. Da's geen waarde-oordeel, meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als je niettemin beide motoren even plezierig vindt dan is de Blade waarschijnlijk wat "zorgelozer" dan de Duc voor woonwerk.
Of probeer ook es een Aprilia of Suzuki TL (vooral de vroege modellen zijn wat onbesuisd, de latere zijn beter beheersbaar (vooral de R's) en de huidige SV's zijn bijna "saai" perfect geworden).
Hey Piet, precies wat ik je verteld heb he })
Ga nou gewoon voor die TLR of de SV1000S :P
 
Zelf heb ik een monster en het bevalt prima. De kosten vallen opzich ook wel reuze mee, maar ik zou je wel aanraden om de basis onderhoud zelf te doen. Het punt is dat de dealer (Ducati specialist) meestal meer vraagt dan de reguliere monteur op de hoek (niet gek natuurlijk). En als je idd opzoek bent naar een racefiets voor WW-verkeer, kan je beter een jap kopen maar toch zal een SS goed te doen zijn. Ik zou je iig niet aanraden om met een 749 of 999 dagelijks de boodschappen te gaan doen.

succes met je keuze.
 
Ik zou je iig niet aanraden om met een 749 of 999 dagelijks de boodschappen te gaan doen.
Vooral niet als de kattenbak-vulling op aanbieding is (vraag niet hoe ik dat weet). Ik gebruikte destijds mijn 888 overal voor (trackdag tot supermarkt gebruik) omdat ik geen ruimte had voor een 2e motor en ik de 2-kleps Ducatis (zoals in de meer praktische Monsters) niet zo spannend vond: niet echt lekker een "schop onderuit" bij lage toeren (zoals de Guzzi die ik daarvoor had) maar ook geen spectaculair eindschot zoals de 4 klep Ducs. En de 888 was destijds de enige Ducati 4 klepper (en ik was toen nog een stuk leniger ook :+ ).

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor de ST4(S) gaan of misschien een S4R monster, ook al zijn de 2 kleppers goedkoper in onderhoud.
 
Tja daar vraag je wat. Ik heb een heel jaar door weer en wind rondgereden op een 620 supersport uit 2003. De kosten zijn echt niet hoger dan die van een jap. Betrouwbaarheid scoort hoog en dit was niet het sterkste punt van Ducati in de jaren 90...
Wat mij alleen tegenging staan is dat het rijden met lage toeren geen pretje is. Zekr niet als het glad is ;-) Wat er al eerder geschreven is; De duc is een racemachine en wil dan ook graag vooruit en lekker in de toeren blazen.
Ik heb er diverse toerritten op gereden, maar om nou te zeggen een toermotor, niet echt.

Ik heb nu een Triumph Daytona 955i en das een mooi compromis :Y


Succes met je zoektocht... *O*
 
Het is toch lastig als je een sportieve fiets zoekt voor woon werk verkeer......

R1100S dan?

:)
r1100s.jpg


www.webalice.it/luka.pessina/images/Images_dwnl/014%20r1100s.jpg (groot plaatje)
 
Nee, dat is een sportieve tweecilinder die ook goed tegen dagelijks woonwerkverkeer kan. Ook als er pekel ligt.

Maar als ik persé en ducati zou willen hebben, zou ik die ook kopen. En dan desnoods een goedkope brommert erbij voor woonwerkverkeer.
 
Wij hebben sinds vorig jaar augustus een Ducati Multistrada 650 en die wordt veel ingezet voor woon/werkverkeer met name in de zomer(se) periode tussen Rotterdam en Amsterdam. Probleemloos, geen klappie gemist zeg maar *D

Loopt vooral wat zuiniger dan de andere, een APrillia CapoNord 1000. Die laatste is echter in de koudere periode een stuk warmer vanwege een grotere kuip.

Maar de Duc is ook in natte periodes en in de kou (bij ons) super betrouwbaar.

succes,
Italfan
 
Ben ik met je eens. Maar Kalsbeek heeft een 748 in onderhoud gehad met 110.000 op de klok. Tja, dan moet je wel een dikke beurs hebben denk ik dan maar....


er stond laatst een stukje in de moto73 over een 916 die voor woon/werk
werd gebruikt.

het blok moest echter bij 100.000 km geheel uit mekaar en gereviseerd worden volgens het onderhoudsschema.
Als je je niet aan dat schema houdt dan vervalt ook eventuele garantie lijkt me.
weet niet of je een hele nieuwe wil kopen maar dan moet je er toch even rekening mee houden.

er bleek weinig aan de hand maar zo'n blok open laten trekken en alle pakkingen/ lagers en keeringen dus vervangen zal ook niet bepaald goedkoop zijn.
 
Om maar gelijk antwoord te geven op de vraag uit je titel: nee dus. Tegenwoordig zijn Duc's stukken betrouwbaarder dan de oude reputatie.

Verder krijg je niet echt antwoord op je vraag, maar reageren vooral niet Ducatisten met hun goedbedoelde advies voor een andere motor, maar je lijkt me toch echt een jaar of 20 te jong om op zo'n 'sportieve' BMW te stappen (Volgens mij wil je onder de 50 daar nog steeds niet op gezien worden O-) )
Zelf rijd ik een Ducati Monster, weliswaar geen supersport, maar wel een echte Duc.
Het beste kun je gewoon eens een flinke proefrit maken op een Ducati, dan kun je tenminste zelf oordelen!
Succes.
 
Rijd je trouwens ook wel eens in de file? Het valt mij namelijk ook op dat mijn Duc veel sneller warmloopt dan zijn Japanse vriendjes. Ook niet echt makkelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan