Is het nu echt zo moeilijk?

Echt moeilijk?

  • Ja, meedenken is moeilijk

    Stemmen: 23 69,7%
  • Nee, beetje logisch nadenken moet kunnen

    Stemmen: 7 21,2%
  • Ja, alles moet altijd van de fabrikant afkomen

    Stemmen: 3 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    33

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Als ik bij Motoport of Safe kom voor een simpel onderdeel als een rubber ringetje, een brandstoffilter enz., dan moeten ze precies het onderdeelnummer weten, ook al heb ik het te vervangen deel bij me.
En dan praat ik over simpele dingen, die gewoon universeel zijn.

Bij Safe bijv. heb ik die man moeten overtuigen dat hij gewoon eens in een ringetjes bak moest kijken of er een ringetje van de maat bij zat. Na lang aandringen pakte hij die bak en ik viste er vier ringetjes uit.

Als ik dat niet had gedaan, had hij bij Cagiva speciaal die dingen besteld met levertijd en duur enz.

En dat is maar één voorbeeld.

Is het nu echt zo moeilijk voor die mensen om mee te denken en te kijken naar alternatieven? Wie heeft wel goede ervaringen op onderdelengebied?
 
jamaar.. die mensen weten toch ook niks van motoren :?

Het zijn verkopers, geen doorgewinterde monteurs met een uitgebreide kennis van motortechniek :P
 
Het zijn verkopers, geen doorgewinterde monteurs met een uitgebreide kennis van motortechniek :P

:^

zal me niet verbazen dat die mensen bij safe oid geen motor rijden en parttime ook nog achter de kassa bij de aldi zitten.

(ik heb het over de verkopers :P )
 
jamaar.. die mensen weten toch ook niks van motoren :?

Het zijn verkopers, geen doorgewinterde monteurs met een uitgebreide kennis van motortechniek :P

Ik ben ook geen doorgewinterde monteur en heb al aardig wat alternatieven verzonnen.
Volgens mij haal je ook meer voldoening uit je werk als je meedenkt.
 
Als ik bij Motoport of Safe kom ...

Moet je maar naar een motorzaak gaan... O-)

Laatst was ik een boutje kwijt van mijn koplampbeugel, ben ik naar Joostmotoren in Utrecht gereden [wou toch effe rijden] en die had een boutje wat erop pastte - hop, klaar. *O*

En zo hoort het... :Y

Dus, blijf nou maar weg bij motorshowrooms met accessoirebalies en ga naar een echte motorzaak - heus, er zijn er genoeg...

:W
 
M.i. hangt het van de onderdelen-verkoper af. Zelf heb ik goede ervaringen met die van Motoport Hengelo. De mannen die over de onderdelen verkoop gaan weten je bijvoorbeeld ook te vertellen dat een universeel ringetje o.i.d. de helft goedkoper is als je het niet "genuine yamaha" (of enig ander merk natuurlijk) koopt. Bij andere onderdelen maakt het prijstechnisch weer niet uit of je imitatie/universeel of origineel koopt, een goede verkoper wéét dat! :} :Y
Maar niet alle (grote) motorzaken hebben speciaal mensen voor de onderdelenbalie in dienst volgens mij, dat maakt ook wel verschil hoor.
Bij een andere motorzaak waar ik nu vaak kom, denken ze niet zo mee over deze zaken, dat is jammer. Maar ik krijg daar weer wel 10% korting op "genuine yamaha parts". :)
 
Laatst bewerkt:
Schijnbaar weet jij het beter dan zij, dus zou ik gewoon een 'echte' motorzaak zoeken waar mensen werken die weten waarover ze praten.
 
Man breek me de bek niet open...
kom met een komplete (versleten ) koppelingsset bij Motor druten binnen, kun je deze voor mij bestellen , is van die en die motor, dat en dat bouwjaar, type die en die. Heb je het framenummer bij de hand DUH
Jamaar zijn van 94 tot en met 2000 niet verandert...!!!!
Helaas zonder framenummer kan ik niets..
Framenummer opgehaald... WAt denk je ..
De verkeerde set binnengekomen |( :X

Maar met de auto's is dat tegenwoordig al niet anders hoor..
Kom bij toyota nijmegen binnen, goedendag hebt u koolborsteltjes voor de MR2 van 90 ? Oh dan moet ik wel het chassisnummer hebben hoor zonder dat nummer kan ik niets vinden. |( |(
Heb je geen bak staan met koolborsteltjes..??
zal even kijken.
Zit hier wat bij??
Doe deze maar.
Zijn wel van een camry
Is toch hetzelfde blok
OH JA Joh |(

Oh ja en dan ook nog 21 euro tellen voor 2 K*T koolborsteltjes, gewoon kale koolborstels niets er verder aan :Y
 
je moet ook niet naar die grote toko's gaan, die willen alleen verkopen en omzetcijfers halen en hebben geen verstand van die kleine dingen :N
 
Als ik bij Motoport of Safe kom voor een simpel onderdeel als een rubber ringetje, een brandstoffilter enz., dan moeten ze precies het onderdeelnummer weten, ook al heb ik het te vervangen deel bij me.
En dan praat ik over simpele dingen, die gewoon universeel zijn.

Bij Safe bijv. heb ik die man moeten overtuigen dat hij gewoon eens in een ringetjes bak moest kijken of er een ringetje van de maat bij zat. Na lang aandringen pakte hij die bak en ik viste er vier ringetjes uit.

Als ik dat niet had gedaan, had hij bij Cagiva speciaal die dingen besteld met levertijd en duur enz.

En dat is maar één voorbeeld.

Is het nu echt zo moeilijk voor die mensen om mee te denken en te kijken naar alternatieven? Wie heeft wel goede ervaringen op onderdelengebied?

Vraag eens of je een dagje mee mag lopen met een goede balieverkoper bij een motordealer..............daarna praten we nog wel een keer. |(
 
Zie ook niet in waarom je voor een boutje naar een motorzaak moet, desnoods draai je dat boutje maar 's nachts van de motor van je buurman af :+

De meeste grotere bouten zijn een speciale draad, meestal fijne draad, met een tophoek van 55 graden als ik mij niet vergis. Jappanners hebben n.l meestal een iets andere tophoek . Ook komt het nogal eens voor dat de kop of de hele bout verchroomd is ( bij koplampen) en dan wil je niet zo'n smerige gegalvaniseerde bout erin hebben.
 
Vraag eens of je een dagje mee mag lopen met een goede balieverkoper bij een motordealer..............daarna praten we nog wel een keer. |(
:^

Verder is tegenwoordig alles aan elkaar gekoppeld met artikelnummers, magazijn indelingen, automatische bestelsystemen enzovoort. Oftewel die jongen zoekt op model en modeljaar de onderdelen op, kijkt in de pc waar dat ligt, pakt het, geeft vervolgens aan in de pc dat het verkocht is en er wordt automatisch een nieuwe besteld, anders krijg je weer dat mensen hier gaan zeiken dat motorzaken sommige boutjes niet op voorraad hebben.
Verder kan er per bouwjaar het nodige veranderd zijn aan een motor zonder dat het van buiten te zien is, dus past bijvoorbeeld een simpel onderdeel van bouwjaat X niet op bouwjaar Y, of het past wel, maar is het gemodificeerd (andere materiaalsamenstelling bijvoorbeeld). En moet een balieverkoper van elk type motor weten welke ringetjes, boutjes, moertjes erop zitten?
En het is de tijd van de automatisering, anders hadden we dit allemaal via het advertentiebord bij de supermarkt moeten doen...
Bekijk het ook eens van hun kant...
 
Mijn advies:
Als je geen merk specifieke onderdelen voor een motor wilt hebben, ga dan naar een automaterialen zaak. Olie en brandstof-filters, voor motoren verkopen ze daar ook. Die zijn daar nog goedkoper dan bij een motorzaak. Mochten ze het niet op voorraad hebben, bestellen ze hem en waarschijnlijk zelfs binnen een dag of 2 in huis.

Afdichtings ringen, rubber/leer/papier, kan je daar ook kopen. De keus is er zelfs nog ruimer dan bij de meeste dealers.

Zelfs voor scheepmotoren ben je beter af bij een automat. zaak. Olie filter bij een werf: 38 euro, Rijsbergen automaterialen 15 euro (Bosch vervangingsfilter). Zo kan ik nog een paar voorbeelden geven.
 
Fijn, automatisering, SAP en zo.... :r :r :r
Yep, ik houd er ook niet van, maar als het goed werkt scheelt het een heleboel.
Of smoezelige kladblaadjes met onleesbare krabbels zo goed zijn weet ik ook niet. Al werken artsen al jaren zo....
 
....altijd lachen als er een klant belt
: Hebbie een koppelingskabel voor mijn motor en zo'n ringetje van het kleppendeksel?
-Wat voor motor meneer
: Een rooie
-Merk meneer
: Maakt dat wat uit dan? Is toch allemaal hetzelfde?
-Nee meneer, vanaf WOII zijn er diverse merken begonnen met het produceren van diverse modellen in diverse segmenten. Gerekend tot nu hebben we het dan over honderden/duizenden? verschillende motorfietsen. Per merk/model hebben we het over meerdere uitvoeringen/modificaties per gemiddeld 2 jaar. Dan kan er zo nu en dan weleens wat verschil zitten in de gebruikte onderdelen....

Ook leuk: mensen die bij hoog en laag beweren dat hun motor uit 1993 komt. Onderdeel besteld, komen ze terug (vaak scheldend): verkeerde onderdeel, past niet. Op basis van het chassisnummer kom je er dan achter dat het om een overjarig model gaat.

Met andere woorden: als je wilt beunen ga je naar de ijzerwarenwinkel waar je "ongeveer hetzelfde" dingetje koopt als je nodig hebt. Wil je de garantie dat een onderdeel past op jouw specifieke motor en wil je geen gezeik achteraf dat er iets verrot gaat omdat het van het verkeerde materiaal is, dan neem je braaf je kentekenbewijs mee waar je chassisnummer op staat en bestelt de dealer dat onderdeel wat je nodig hebt.

En kom niet met een verhaal van: maar dat blok is hetzelfde etc...etc...etc.... Misschien heb je wel gelijk, maar niemand kent alle onderdelen van alle ooit uitgekomen typen motoren. Veiligheidshalve bestel je dus altijd op basis van het chassisnummer. Want wie krijgt het gezeik voor zijn kiezen indien het onderdeeltje "van datzelfde blok" toch niet blijkt te passen?
 
:^

Verder is tegenwoordig alles aan elkaar gekoppeld met artikelnummers, magazijn indelingen, automatische bestelsystemen enzovoort. Oftewel die jongen zoekt op model en modeljaar de onderdelen op, kijkt in de pc waar dat ligt, pakt het, geeft vervolgens aan in de pc dat het verkocht is en er wordt automatisch een nieuwe besteld, anders krijg je weer dat mensen hier gaan zeiken dat motorzaken sommige boutjes niet op voorraad hebben.
Verder kan er per bouwjaar het nodige veranderd zijn aan een motor zonder dat het van buiten te zien is, dus past bijvoorbeeld een simpel onderdeel van bouwjaat X niet op bouwjaar Y, of het past wel, maar is het gemodificeerd (andere materiaalsamenstelling bijvoorbeeld). En moet een balieverkoper van elk type motor weten welke ringetjes, boutjes, moertjes erop zitten?
En het is de tijd van de automatisering, anders hadden we dit allemaal via het advertentiebord bij de supermarkt moeten doen...
Bekijk het ook eens van hun kant...

Volgens mij is iets niet helemaal duidelijk overgekomen bij je.

Als ik een rubber ringetje heb, dan heeft dat niets met gemodificeerd of bouwjaar te maken. Dan is dat ringetje een ringetje met bepaalde afmetingen. Van welk merk dat ding is boeit mij niet.

Het feit dat na lang aandringen wel een bak met allerlei maten ringetjes op de balie kwam, zegt mij genoeg.
 
....altijd lachen als er een klant belt
: Hebbie een koppelingskabel voor mijn motor en zo'n ringetje van het kleppendeksel?
-Wat voor motor meneer
: Een rooie
-Merk meneer
: Maakt dat wat uit dan? Is toch allemaal hetzelfde?
-Nee meneer, vanaf WOII zijn er diverse merken begonnen met het produceren van diverse modellen in diverse segmenten. Gerekend tot nu hebben we het dan over honderden/duizenden? verschillende motorfietsen. Per merk/model hebben we het over meerdere uitvoeringen/modificaties per gemiddeld 2 jaar. Dan kan er zo nu en dan weleens wat verschil zitten in de gebruikte onderdelen....

Ook leuk: mensen die bij hoog en laag beweren dat hun motor uit 1993 komt. Onderdeel besteld, komen ze terug (vaak scheldend): verkeerde onderdeel, past niet. Op basis van het chassisnummer kom je er dan achter dat het om een overjarig model gaat.

Met andere woorden: als je wilt beunen ga je naar de ijzerwarenwinkel waar je "ongeveer hetzelfde" dingetje koopt als je nodig hebt. Wil je de garantie dat een onderdeel past op jouw specifieke motor en wil je geen gezeik achteraf dat er iets verrot gaat omdat het van het verkeerde materiaal is, dan neem je braaf je kentekenbewijs mee waar je chassisnummer op staat en bestelt de dealer dat onderdeel wat je nodig hebt.

En kom niet met een verhaal van: maar dat blok is hetzelfde etc...etc...etc.... Misschien heb je wel gelijk, maar niemand kent alle onderdelen van alle ooit uitgekomen typen motoren. Veiligheidshalve bestel je dus altijd op basis van het chassisnummer. Want wie krijgt het gezeik voor zijn kiezen indien het onderdeeltje "van datzelfde blok" toch niet blijkt te passen?

Je hebt gelijk als het om modelspecifieke onderdelen gaat.

Onder mijn Cagiva hangt een Ducati blok van 900cc. Er zit een Marelli injectie op die ook door Ducati, Moto Guzzi en HD wordt gebruikt. En de remmen zijn van Nissin. De stuurschakelaars worden ook op een Honda CBR600 gemonteerd. En de rem-/koppelingshandel zitten ook op een Kawa ZXR750.

Toen ik bij Louis in Kassel kwam voor een gebroken spiegel en remhandel tijdens de vakantie, liep die man het magazijn in en een paar minuten laten met de alternatieve onder onderdelen. Exact dezelfde.

Zo heeft de Cagiva dealer TEC Motors in Zuideland een alternatieve remlichtschakelaar geregeld.

Het gaat er niet altijd om om goedkoper uit te zijn, maar om snel weer aan onderdelen te komen.
Alhoewel een gasklepsensor bij HD 70 euri kostte en van Cagiva 300 (exact dezelfde!!!)
 
Volgens mij is iets niet helemaal duidelijk overgekomen bij je.

Als ik een rubber ringetje heb, dan heeft dat niets met gemodificeerd of bouwjaar te maken. Dan is dat ringetje een ringetje met bepaalde afmetingen. Van welk merk dat ding is boeit mij niet.

Het feit dat na lang aandringen wel een bak met allerlei maten ringetjes op de balie kwam, zegt mij genoeg.
Mijn nederige excuses....
Maar blijft dat ze op microfiches toch wel kunnen bekijken welk onderdeel je nodig hebt.
En het ene rubber ringetje is het andere niet. Ook al zijn de afmetingen gelijk.
 
Gelukkig hebben ze bij mijn dealer ook nog gewoon de bekende microfiches en een computersysteem waarbij je geen framenr nodig hebt, type nr vd fiets is daar wel handig bij maar een beetje motorrijder weet toch wel waar hij op rijd (en anders moet hij ook niet zelf gaan lopen prutsen...)
 
Ik zou gewoon naar de ijzerwarenwinkel gaan met het andere boutje en er daar 1 halen. :+ :+
Ik ben in eerste instantie ook naar een ijzerwinkel gegaan maar die hadden geen rvs imbusboutje van die specifieke afmeting en met platte kop.

Zie ook niet in waarom je voor een boutje naar een motorzaak moet, desnoods draai je dat boutje maar 's nachts van de motor van je buurman af :+
Oh, :+ . Leuk grapje. Maar als ik jou met gereedschap rond mijn motor zie struinen, dan stop ik die dopsleutelset wel zo diep in je anus dat 'ie chirurgisch verwijderd moet worden... *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan