Is het nu echt zo moeilijk?

Echt moeilijk?

  • Ja, meedenken is moeilijk

    Stemmen: 23 69,7%
  • Nee, beetje logisch nadenken moet kunnen

    Stemmen: 7 21,2%
  • Ja, alles moet altijd van de fabrikant afkomen

    Stemmen: 3 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    33
nou je moet voor de gein eens een zaak binnenlopen, en vragen of b.v. een remschijf van die en die ook op een andere motor past vanhetzelfde merk.
Nou dan krijg je toch een speech van nee hoor zus en zo!
dan zoek je b.v. bij een fabrikant van immitatieschijven, en dan blijkt dat ik weet niet hoeveel motoren dezelfde schijven hebben (is hetzelfde bestelnummer)
Dat soort weetjes heeft een verkoper van tegenwoordig niet meer. Alles moet via de computer, en als die het zegt is het zo.
Behalve als het fout gaat, dan weten ze het niet of heb jij de vereerde info gegeven. "nee dat kunnen we niet meer terugnemen, u heeft de verpakking geopend"
:X
 
En kom niet met een verhaal van: maar dat blok is hetzelfde etc...etc...etc.... Misschien heb je wel gelijk, maar niemand kent alle onderdelen van alle ooit uitgekomen typen motoren. Veiligheidshalve bestel je dus altijd op basis van het chassisnummer. Want wie krijgt het gezeik voor zijn kiezen indien het onderdeeltje "van datzelfde blok" toch niet blijkt te passen?

Vroeger was idd alles universeler en de 45 jarig man achter de balie stond er al vanaf zijn 18e. Daarbij ging een model zo maar 7 jaar mee en gemodificeert werd er tussendoor niet.
Maar das geweest en dus zullen we moeten wennen aan langere wachttijden op dat ene kleine specifieke onderdeelte.
Je zal dat als motorzaak allemaal op voorraad moeten hebben.
Meestal is de lange wachttijd trouwens toe te schrijven aan de fabrikant, niet de Motorzaak, maar 't blijft kl*te :P
 
Man breek me de bek niet open...
kom met een komplete (versleten ) koppelingsset bij Motor druten binnen, kun je deze voor mij bestellen , is van die en die motor, dat en dat bouwjaar, type die en die. Heb je het framenummer bij de hand DUH
Jamaar zijn van 94 tot en met 2000 niet verandert...!!!!
Helaas zonder framenummer kan ik niets..
Framenummer opgehaald... WAt denk je ..
De verkeerde set binnengekomen |( :X

Maar met de auto's is dat tegenwoordig al niet anders hoor..
Kom bij toyota nijmegen binnen, goedendag hebt u koolborsteltjes voor de MR2 van 90 ? Oh dan moet ik wel het chassisnummer hebben hoor zonder dat nummer kan ik niets vinden. |( |(


Heb je geen bak staan met koolborsteltjes..??
zal even kijken.
Zit hier wat bij??
Doe deze maar.
Zijn wel van een camry
Is toch hetzelfde blok
OH JA Joh |(

Oh ja en dan ook nog 21 euro tellen voor 2 K*T koolborsteltjes, gewoon kale koolborstels niets er verder aan :Y

Koolborstels he, die kun je ook maken van een lege batterij, zit ook pure koolstof in

gewoon batterijtje slopen, kern eruit halen, op maat vijlen, draadje dr an, en klaar is kees , eeeh, K@W@
 
Vroeger was idd alles universeler en de 45 jarig man achter de balie stond er al vanaf zijn 18e. Daarbij ging een model zo maar 7 jaar mee en gemodificeert werd er tussendoor niet.
Maar das geweest en dus zullen we moeten wennen aan langere wachttijden op dat ene kleine specifieke onderdeelte.
Je zal dat als motorzaak allemaal op voorraad moeten hebben.
Meestal is de lange wachttijd trouwens toe te schrijven aan de fabrikant, niet de Motorzaak, maar 't blijft kl*te :P

Zeer wijze reactie......



Koolborstels he, die kun je ook maken van een lege batterij, zit ook pure koolstof in

gewoon batterijtje slopen, kern eruit halen, op maat vijlen, draadje dr an, en klaar is kees , eeeh, K@W@

:} :} Dat zijn de echte thuisklussers ;) :} :}
 
Ik heb wel goede ervaringen met Olaf van Motoport in Goes. Ik had eens een keering nodig die nergens te krijgen was. Ik liet hem zien en hij pakte een bakje met allerlei keringen en ik mocht er 3 mee naar huis nemen, geheel gratis! Dat is nou eens service..
 
Je moet natuurlijk wel naar de goed zaken gaan.
Voor lagers ga je naar een lagerboer (SKF of KOYO)
Voor "rubber ringetjes" en koperen "ringetjes" naar een lokale autogarage of mechanisatiebedrijf.
Voor orginele en merk of typespecifieke onderdelen (zoals een lager voor je koppelingshuis of krukaslagerschalen) ga je naar een motorzaak.Als je gewoon je merk,type,framenummer en evt bloknummer meeneemt , dan komt het wel goed.
Je kan natuurlijk ook zelf (op basis van je framenummer) de onderdeelnummers opzoeken op internet en dat dan laten bestellen.


Bij de motorzaken waar ik kom hebben ze ook wel bakjes met rubber of koperen ringetjes , alleen betaal je daar dan wat meer voor.

Frans
 
Bij Motoport Breda naar binnen gelopen voor een nieuw passagier steppie.
Beste man loopt mee naar mijn motor, hmm model 88 toch :? Nee beste man, model 93 '(
Maar nadat ik hem gewezen had op het feit dat de motor toch echt in 1993 was gemaakt en echt geen overjarig model was, was het steppie m.b.v. de microfishes toch snel besteld :}

Alleen jammer dat hij m'n motor 5 jaar ouder taxeerde :z
 
....altijd lachen als er een klant belt
: Hebbie een koppelingskabel voor mijn motor en zo'n ringetje van het kleppendeksel?
-Wat voor motor meneer
: Een rooie
-Merk meneer
: Maakt dat wat uit dan? Is toch allemaal hetzelfde?
-Nee meneer, vanaf WOII zijn er diverse merken begonnen met het produceren van diverse modellen in diverse segmenten. Gerekend tot nu hebben we het dan over honderden/duizenden? verschillende motorfietsen. Per merk/model hebben we het over meerdere uitvoeringen/modificaties per gemiddeld 2 jaar. Dan kan er zo nu en dan weleens wat verschil zitten in de gebruikte onderdelen....

Ook leuk: mensen die bij hoog en laag beweren dat hun motor uit 1993 komt. Onderdeel besteld, komen ze terug (vaak scheldend): verkeerde onderdeel, past niet. Op basis van het chassisnummer kom je er dan achter dat het om een overjarig model gaat.

Met andere woorden: als je wilt beunen ga je naar de ijzerwarenwinkel waar je "ongeveer hetzelfde" dingetje koopt als je nodig hebt. Wil je de garantie dat een onderdeel past op jouw specifieke motor en wil je geen gezeik achteraf dat er iets verrot gaat omdat het van het verkeerde materiaal is, dan neem je braaf je kentekenbewijs mee waar je chassisnummer op staat en bestelt de dealer dat onderdeel wat je nodig hebt.

En kom niet met een verhaal van: maar dat blok is hetzelfde etc...etc...etc.... Misschien heb je wel gelijk, maar niemand kent alle onderdelen van alle ooit uitgekomen typen motoren. Veiligheidshalve bestel je dus altijd op basis van het chassisnummer. Want wie krijgt het gezeik voor zijn kiezen indien het onderdeeltje "van datzelfde blok" toch niet blijkt te passen?



Punt.

De zaak gaat dicht. Ik doe het licht uit KLIK
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mooi als een niet-origineel onderdeel precies past, maar qua kwaliteit weet je niet of je de goede hebt. Met de huidige motoren is toch van belang dat de kwaliteit gelijk is. Een rubber ringetje kan wel het zelfde eruit zien, maar kan onder invloed van vloeistoffen bijvoorbeeld poreus worden. Dan is goedkoop duurkoop!
 
Het lijkt mooi als een niet-origineel onderdeel precies past, maar qua kwaliteit weet je niet of je de goede hebt. Met de huidige motoren is toch van belang dat de kwaliteit gelijk is. Een rubber ringetje kan wel het zelfde eruit zien, maar kan onder invloed van vloeistoffen bijvoorbeeld poreus worden. Dan is goedkoop duurkoop!

Heb jij zelf een motorzaak? :9 ;)

Veel motoronderdelen worden niet zpeciaal voor dat model ontwikkeld, maar zijn universeel of komen ook op andere motoren voor.

Denk je nu echt dat dat rubberen ringetje voor mijn tankafdichting volgens betere specificaties wordt gemaakt dan een universeel chemicalienbestendig ringetje? En banjobouten? Enz. Zo kan je er nog veel meer noemen.
Mijn motor remt prima met die Louis remhandel van een Kawa zx9/7/whatever. En die Harley TPS odet ook niet onder. En BMW en Ducati gebruiken exact dezelfde brandstoffilters.
 
Heb jij zelf een motorzaak? :9 ;)

Veel motoronderdelen worden niet zpeciaal voor dat model ontwikkeld, maar zijn universeel of komen ook op andere motoren voor.

Denk je nu echt dat dat rubberen ringetje voor mijn tankafdichting volgens betere specificaties wordt gemaakt dan een universeel chemicalienbestendig ringetje? En banjobouten? Enz. Zo kan je er nog veel meer noemen.
Mijn motor remt prima met die Louis remhandel van een Kawa zx9/7/whatever. En die Harley TPS odet ook niet onder. En BMW en Ducati gebruiken exact dezelfde brandstoffilters.


Daar gaat het nou juist om. Zodra je weet dat de specificaties van een onderdeel hetzelfde zijn, kan je gerust dat vervangende onderdeel gebruiken. Maar zomaar een onderdeel gebruiken dat het er zelfde uitziet, is niet echt aan te raden. Je weet nl. niet wat de kwaliteit is. Er zijn genoeg fabrikanten die after-market onderdelen leveren, die niet de originele kwaliteit hebben.

Een simpel voorbeeld is een kwikfit uitlaat voor je auto. Hierbij heb je weliswaar geen echt risico, maar het onderdeel ziet er hetzelfde uit. Je krijgt bijvoorbeeld 15% korting t.o.v. een originele uitlaat, maar deze gaat wel de 30% langer mee. Dan is goedkoop toch echt duurkoop.
En soms verkoopt kwikfit ook merkonderdelen, dan gaat mijn redenering niet op.

Maar je zal maar eens een distributieketting vervangen, waarvoor volgens het boekje 50000 km staat, door een universeel exemplaar die het na 40000 km begeeft, dan ben je echt niet blij!

EDIT: Ik heb geen motorzaak, maar wel een gezond verstand, als ik wat vervang aan m'n motor, wil ik zeker weten, dat de kwaliteit hetzelfde is.
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het nou juist om. Zodra je weet dat de specificaties van een onderdeel hetzelfde zijn, kan je gerust dat vervangende onderdeel gebruiken. Maar zomaar een onderdeel gebruiken dat het er zelfde uitziet, is niet echt aan te raden. Je weet nl. niet wat de kwaliteit is. Er zijn genoeg fabrikanten die after-market onderdelen leveren, die niet de originele kwaliteit hebben.

Een simpel voorbeeld is een kwikfit uitlaat voor je auto. Hierbij heb je weliswaar geen echt risico, maar het onderdeel ziet er hetzelfde uit. Je krijgt bijvoorbeeld 15% korting t.o.v. een originele uitlaat, maar deze gaat wel de 30% langer mee. Dan is goedkoop toch echt duurkoop.
En soms verkoopt kwikfit ook merkonderdelen, dan gaat mijn redenering niet op.

Maar je zal maar eens een distributieketting vervangen, waarvoor volgens het boekje 50000 km staat, door een universeel exemplaar die het na 40000 km begeeft, dan ben je echt niet blij!

EDIT: Ik heb geen motorzaak, maar wel een gezond verstand, als ik wat vervang aan m'n motor, wil ik zeker weten, dat de kwaliteit hetzelfde is.

Broodje AAP

Ik heb 25 jaar recht tegenover een automateriale zaak gewoond, en vanOPEL tot en met BMW zag ik regelmatig de bedrijfsautootjes volgeladen worden om hun magazijn aan te vullen. Dat er verschil zit tussen diverse fabrikanten van uitlaten, zal ik niet betwisten, maar een distributieriem van brezan doet echt niet onder voor een distributieriem van een dealer. Komen uit dezelfde fabriek, met een andere kleur stempel erop. Zit zelf ook in de fabricage techniek, en "t verschil is alleen de label en 't doosje
Dacht je dat ferodo of girling voor de fabrikanten even een andere kwaliteit remblokjes maakten????
Waarom stappen een hoop motorische sporters dan juist OVER naar toeleveringsbedrijven. Vooral in slijtageonderdelen maakt de fabrikant een keuze tussen veiligheid en uithoudingsvermogen .> c.q. levensduur, maar als klant kun je rustig overstappen naar zachtere remblokken om meer remvermogen te creeren, kost wel levensduur van de blokken.
Dacht je dat een setje zuigers van Wiseco 375 $ minder zijn dan de orginele van de fabriek??? 700 Euri?
Is een Dunlop band van de dealer 200 euro beter dan de zelfde van internet b.v.
Is magnetti marelli van de dealer beter dan dezelfde van Brezan...
Kun je misschien wel aan een nitwit verkopen, maar daar houdt het toch echt mee op.
 
Er bestaan 3 soorten.
Origineel (Doosje met logo van het merk. kost knaken)
Fabrikant cq toeleverancier (zelfde shit,ander doosje. BV bosch of Ferodo)
scheelt ong. 30% in prijs met origineel maar is in feite dus hetzelfde.
Imitatie (Niet aan te bevelen.)
 
Er bestaan 3 soorten.
Origineel (Doosje met logo van het merk. kost knaken)
Fabrikant cq toeleverancier (zelfde shit,ander doosje. BV bosch of Ferodo)
scheelt ong. 30% in prijs met origineel maar is in feite dus hetzelfde.
Imitatie (Niet aan te bevelen.)

nou uh
wiseco, KS, mahle, is toch ook imitatie, kan ik toch echt aanbevelen.
maar ik begrijp het wel , maar begrijpt iedereen dat.
Net een IRIS ketting x ring met TW besteld in DLD ZX9r voor 86 euri (komt ie voor thuis), scheelt toch weer een volle tank
 
Als ik bij Motoport of Safe kom voor een simpel onderdeel als een rubber ringetje, een brandstoffilter enz., dan moeten ze precies het onderdeelnummer weten, ook al heb ik het te vervangen deel bij me.
En dan praat ik over simpele dingen, die gewoon universeel zijn.

Bij Safe bijv. heb ik die man moeten overtuigen dat hij gewoon eens in een ringetjes bak moest kijken of er een ringetje van de maat bij zat. Na lang aandringen pakte hij die bak en ik viste er vier ringetjes uit.

Als ik dat niet had gedaan, had hij bij Cagiva speciaal die dingen besteld met levertijd en duur enz.

En dat is maar één voorbeeld.

Is het nu echt zo moeilijk voor die mensen om mee te denken en te kijken naar alternatieven? Wie heeft wel goede ervaringen op onderdelengebied?

Ooh dat had ik ook met uitlaatpakkingen voor mn zx-6r bij Safe in Eindhoven (Son). Vroeg of ze die hadden. "Nee, die hebben we niet op voorraad dus die gaan we bestellen". Of ik dan andere pakkingen mocht zien, had er eentje bij me, dus kon vergelijken. Nee, dat kwam te nauw, moest besteld worden. Die tijd had ik niet dus ik naar Groen motoren, 100 meter verderop. Die kerel had ze ook niet maar pakt een schuifmaat en hoppa, 4 pakkingen rijker.

Het kan wel, met een beetje fantasie.
 
Laatst bewerkt:
nou uh
wiseco, KS, mahle, is toch ook imitatie, kan ik toch echt aanbevelen.
maar ik begrijp het wel , maar begrijpt iedereen dat.
Net een IRIS ketting x ring met TW besteld in DLD ZX9r voor 86 euri (komt ie voor thuis), scheelt toch weer een volle tank
Begrijp wat je bedoeld. met imitatie (slecht) bedoel ik bijv. koplamp/achterlicht,lichtschakelunit oid. het past wel,maar toch.
Voor de rest is imitatie ook wel ok.
 
Man breek me de bek niet open...
kom met een komplete (versleten ) koppelingsset bij Motor druten binnen, kun je deze voor mij bestellen , is van die en die motor, dat en dat bouwjaar, type die en die. Heb je het framenummer bij de hand DUH
Jamaar zijn van 94 tot en met 2000 niet verandert...!!!!
Helaas zonder framenummer kan ik niets..
Framenummer opgehaald... WAt denk je ..
De verkeerde set binnengekomen |( :X

Maar met de auto's is dat tegenwoordig al niet anders hoor..
Kom bij toyota nijmegen binnen, goedendag hebt u koolborsteltjes voor de MR2 van 90 ? Oh dan moet ik wel het chassisnummer hebben hoor zonder dat nummer kan ik niets vinden. |( |(
Heb je geen bak staan met koolborsteltjes..??
zal even kijken.
Zit hier wat bij??
Doe deze maar.
Zijn wel van een camry
Is toch hetzelfde blok
OH JA Joh |(

Oh ja en dan ook nog 21 euro tellen voor 2 K*T koolborsteltjes, gewoon kale koolborstels niets er verder aan :Y

[off topic] startmotor problemen? zelfde auto, zelfde probleem, zo je willen vertellen hoe je het heb opgelost.

thnx gr jo
 
Man breek me de bek niet open...
kom met een komplete (versleten ) koppelingsset bij Motor druten binnen, kun je deze voor mij bestellen , is van die en die motor, dat en dat bouwjaar, type die en die. Heb je het framenummer bij de hand DUH
Jamaar zijn van 94 tot en met 2000 niet verandert...!!!!
Helaas zonder framenummer kan ik niets..
Framenummer opgehaald... WAt denk je ..
De verkeerde set binnengekomen |( :X

Maar met de auto's is dat tegenwoordig al niet anders hoor..
Kom bij toyota nijmegen binnen, goedendag hebt u koolborsteltjes voor de MR2 van 90 ? Oh dan moet ik wel het chassisnummer hebben hoor zonder dat nummer kan ik niets vinden. |( |(
Heb je geen bak staan met koolborsteltjes..??
zal even kijken.
Zit hier wat bij??
Doe deze maar.
Zijn wel van een camry
Is toch hetzelfde blok
OH JA Joh |(

Oh ja en dan ook nog 21 euro tellen voor 2 K*T koolborsteltjes, gewoon kale koolborstels niets er verder aan :Y

Zonder chassis of framenummer doet de computer niets en kan de leek je dus niet helpen. :+
 
Daar gaat het nou juist om. Zodra je weet dat de specificaties van een onderdeel hetzelfde zijn, kan je gerust dat vervangende onderdeel gebruiken. Maar zomaar een onderdeel gebruiken dat het er zelfde uitziet, is niet echt aan te raden. Je weet nl. niet wat de kwaliteit is. Er zijn genoeg fabrikanten die after-market onderdelen leveren, die niet de originele kwaliteit hebben.

Een simpel voorbeeld is een kwikfit uitlaat voor je auto. Hierbij heb je weliswaar geen echt risico, maar het onderdeel ziet er hetzelfde uit. Je krijgt bijvoorbeeld 15% korting t.o.v. een originele uitlaat, maar deze gaat wel de 30% langer mee. Dan is goedkoop toch echt duurkoop.
En soms verkoopt kwikfit ook merkonderdelen, dan gaat mijn redenering niet op.

Maar je zal maar eens een distributieketting vervangen, waarvoor volgens het boekje 50000 km staat, door een universeel exemplaar die het na 40000 km begeeft, dan ben je echt niet blij!

EDIT: Ik heb geen motorzaak, maar wel een gezond verstand, als ik wat vervang aan m'n motor, wil ik zeker weten, dat de kwaliteit hetzelfde is.
Vaag verhaal hoor, op die 15% korting en 30% levensduur na dan. Waar was dat trouwens? ;)
Denk je nou echt dat er bij Honda ergens een rubber afdichtingsring fabrikagehoekje is of een accugieterij? Die lui maken nog niet eens hun eigen blokdelen. Heel veel zgn 'second source' is gewoon origineel of van betere kwaliteit. Denk dat de ergste rampen eerder komen van sleutelblunders dan ondeugdelijk materiaal. Maar wellicht heb jij andere ervaringen. Déél ze met ons!

Meeste motor-en autodealers weten vrij weinig van de verschillende onderdelen.
Onderlinge uitwisselbaarheid? Geen flauw idee.
Levensduur? Minstens de service-interval.
Krijg ik dat gegarandeerd? Nou nee, dat nu ook weer niet.
Ze verschuilen zich (zoals zoveel firma's) veel; te vaak achter hun 'systeem'. "Sorry, staat niet/al in 't systeem", afhankelijk of jij wat van hun of zij wat van jou willen hebben.
Motorrijders zijn helemaal niet pragmatisch, ze zijn bereid om overal een koffer geld voor te betalen. Castrol Superbike olie, stalen remleidingen, irridium-bougies, Optimates etc. "We" laten ons alles aansmeren, bang als we zijn dat de hemel op ons hoofd valt.

Naar aanleiding van deze post: Post van Erik van Dam in topic 'koevloeistof van de gamma' kreeg ik een mailtje van iemand die 't nergens vinden kon....... ;)



Kwikfit is sowieso een slecht voorbeeld aangezien die vaak nog duurder zijn dan de garage. Vroeger was dit anders en op die tijden teren de Kwikfits nog steeds.
 
Terug
Bovenaan Onderaan