Is het RDW tegenwoordig streng mbt tot geluid?

shiny

MF veteraan
25 dec 2004
22.311
7
Zevenaar
Binnenkort wil ik mijn uit Belgie geimporteerde DUC ter keuring aanbieden, alleen zit een beetje te dubben of ik het originele uitlaatsysteem op mijn Ducati 1098s ga monteren.
Aan de enen kant klinkt het logisch om je originele systeem er even d'r op te gooien maar is het met de gang van zaken nog wel nodig??
Als ik zo links en rechts hoor dan is de RDW keuring een stuk minder streng geworden :)
MAAR....ook mbt het geluid? volstaan DB killers op mijn 70mm Termignoni? of kijken ze gewoon naar het E keurmerk die op een originele uitlaat zit?

Mensen die ervaring hebben met de huidige keuringsnormen?
GroteFoto-HG7GB4P6.jpg
*D
 
Laatst bewerkt:
Ze kijken iig. naar het e-keur. Als je alleen de demper hoeft te vervangen, dan zou ik er niet eens over nadenken.

Een motor wordt in Nederland type-goedgekeurd. Dat betekent volgens mij dat deze motor automatisch goedgekeurd is als hij de standaard onderdelen heeft. De 'standaard' is namelijk de type-goedkeuring.

Is de motor gewijzigd ten opzichte van de standaard, dan KUNNEN ze moeilijk gaan doen. Maar een E-keur maakt wel een heleboel goed, denk ik. Zonder E-keur uitlaat wordt hij waarschijnlijk automatisch afgekeurd.
 
De RDW keur meester is iemand die gewoon zijn werk doet.

Als de motor aan de voorschriften voldoet is er niks aan de hand.
En volgt goedkeur.

En een vervangings uitlaat is geen enkel probleem. Mits deze een E keur heeft voor dit type motor.

Heb je echter het binnenwerk veranderd, door b.v. de demper (db killer) verwijderd of veranderd, dan volgt afkeur.

Een Keurmeester is gewoon een technisch aangelegd persoon die niet makkelijk om de tuin te leiden is.

Is jouw motor in orde, waar ben je dan bang voor?????
Probeer je de zaak te belazeren ? dan ben je het haasje, en heb je een uitdaging.

Als de uitlaat in orde is wordt er geen geluidsmeting gedaan, waarom zouden ze dat doen?
De uitlaat is gehomologeerd.
Als deze niet in orde is doen ze ook geen geluidsmeting. Waarom??? deze wordt afgekeurd.

E keur is een nummer die vermeld wordt op meerdere onderdelen.
B.v. koplamp, uitlaat, etc.
E- Keur houd in - Een type goedgekeurd onderdeel.
 
Laatst bewerkt:
Waar komt die mythe vandaan dat in Nederland een uitlaat E-gekeurd moet zijn. Er zijn in Nederland eisen gesteld over de geluidsnormen niet of een uitlaat E-gekeurd moet zijn.

Jullie zijn in de war met een Europese goedkeuring van de fabrikant van uitlaten, deze krijgt binnen de EU een goedkeuring dat zijn machines en productie proces aan bepaalde eisen voldoen. Dat is wel verplicht de uitlaat zelf hoeft helemaal niet E-gekeurd te zijn.
 
Waar komt die mythe vandaan dat in Nederland een uitlaat E-gekeurd moet zijn. Er zijn in Nederland eisen gesteld over de geluidsnormen niet of een uitlaat E-gekeurd moet zijn.

Jullie zijn in de war met een Europese goedkeuring van de fabrikant van uitlaten, deze krijgt binnen de EU een goedkeuring dat zijn machines en productie proces aan bepaalde eisen voldoen. Dat is wel verplicht de uitlaat zelf hoeft helemaal niet E-gekeurd te zijn.

Maar als je een uitlaat hebt met E-keur, weet je wel zeker dat hij goedgekeurd is voor de in nederland gestelde eisen.
en dat is toch wat je wilt?

p.s.
mooie fiets Shiny!!!
 
Laatst bewerkt:
Waar komt die mythe vandaan dat in Nederland een uitlaat E-gekeurd moet zijn. Er zijn in Nederland eisen gesteld over de geluidsnormen niet of een uitlaat E-gekeurd moet zijn.

Jullie zijn in de war met een Europese goedkeuring van de fabrikant van uitlaten, deze krijgt binnen de EU een goedkeuring dat zijn machines en productie proces aan bepaalde eisen voldoen. Dat is wel verplicht de uitlaat zelf hoeft helemaal niet E-gekeurd te zijn.

Is verkeer in de veronderstelling dat het én-én is.

Een product moet een e-keur hebben, om op de consumentenmarkt verkocht te mogen worden.

Los daarvan is er een geluidslimiet voor motorfietsen.

En dan zijn er nog eisen voor het toelaten op de weg.

Maar misschien zit ik er naast.
 
mmmm....met die DB killers erin zou het denk ik wel aardig in de buurt komen van de gewenste eisen wat betreft het maximale geluid, alleen natturlijk geen E keurmerk in de dempers.
ONLY FOR RACE USE staat er nu in :X O-)
Denk dat ik toch maar het voledige systeem erondruit haal, zal die exupklep kabels maar ergens in een hoekje wegmoffelen ;)
 
Laatst bewerkt:
mmmm....met die DB killers erin zou het denk ik wel aardig in de buurt komen van de gewenste eisen wat betreft het maximale geluid, alleen natturlijk geen E keurmerk in de dempers.
ONLY FOR RACE USE staat er nu in :X O-)
Denk dat ik toch maar het voledige systeem erondruit haal, zal die exupklep kabels maar ergens in een hoekje wegmoffelen ;)

En dan denk je dat het goedgekeurd kan worden..? :N
 
Vorige week bij de RDW geweest om een motor in te voeren, E nummer werd niet naar gekeken.

Wel geluidsmeting, fiets gaf 98 db, en werd hierop afgekeurd , 95 was de grens.

2 dagen later teruggeweest met andere demper, weer geluidsmeting en nu goedgekeurd!

gr Joost
 
Ik heb mijn pitbike ook voor de keuring gehad, originele uitlaat (zonder E-keur), popnagels allemaal al losgetrild. Ding is niet gestart en geen moment naar de uitlaat gekeken, ook geen meting dus.

De keurmeester was wel behoorlijk verrast om te zien dat het niet om een brom- maar om een motorfietskeuring ging. Maar dat leek vooral geen reden om dingen extra te controleren :+ op het VIN en de verlichting na heeft ie nergens naar gekeken.

Het standaard verhaal 'je kan een verkeerde treffen', maar bij mij deden ze nergens moeilijk over. De strijd begint pas bij de BPM aangifte :X
 
Laatst bewerkt:
Sow , die stille troep zit er weer onder :X :X , alle kabels van de exupklep erafgegooit , Klep staat nu dus los, lambda sondedraad ook ergens tussengestopt O-)
Lekker stil plofpotje is het nu *O* *O* *O* B|

En alles er maar weer gauw afhalen na de keuring :+
 
Begin dit jaar een KTM Adventure ingevoerd, ding is gewogen, lengete op gemeten, frame en bloknummer genoteerd en dat was het..
Contactsleutel is niet aangeraakt

Ik heb ook het idee dat de ene keurmeester wat strenger kijkt dan de andere.
Een maat van me is 2 keer bij de rdw geweest met wat oude brommertjes.

Bleek de keurmeester die we de 1e keer troffen ook zo'n brommertje te hebben gehad. Wij gezellig met hem praten over die dingen.
Ondertussen keek hij het brommertje op zn gemak na en gaf wat aanwijzingen over hoe het een en ander netter te maken was. Geluidsmeting gedaan en goedkeur.

De 2e keer (andere keurmeester) werd er naar de bandjes gekeken, framenummer overgeschreven en goedkeur.

Dus het scheelt wel degelijk wie je treft.
Sommigen denken wat meer mee, anderen volgen strikt de lijst van punten.

Het lijken wel mensen daar. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan