Is het slecht als je motor voor langere tijd stilstaat?

jimmyw

Rookie
10 jun 2012
8
0
Amersfoort
Beste mensen,

Zoals de titel al doet vermoeden is de vraag of het slecht is voor een motor stilstaat als hij voor een langere tijd stilstaat. Ik weet dat dit voor auto's wel het geval is, maar motoren staan vaker tijdens de winter in de stalling? Is dat slecht? en zit er een maximale duur aan vast? Stel je gaat 2 jaar weg en hij staat al die tijd in de schuur? Kan dat kwaad? Of is het een kwestie van je accu tegen die tijd vervangen en rijden maar?

Gr, Jimmy
 
Als je hem droog wegzet moet dat in principe geen probleem zijn.
Er zijn wat verschillende menigen over wat je exact moet doen maar volgens mij zijn onderstaande acties wel redelijk algemeen geaccepteerd en anders reageert iemand daar wel weer op ;-)

- Accu verwijderen en deze binnen aan de druppellader
- Banden van de grond (middenbok of paddockstands gebruiken)
- Tank vol met hoogwaardige benzine tegen roest.

Bij uit de stalling.
- Benzine aftappen en verse er in
- (Eventueel nieuwe ) accu er in
- Bandenspanning controleren en banden bijvullen
- Als het erg lang geleden is vloeistoffen verversen.(Na 2 jaar zou ik dat wel doen)

Dit alleen als je hem echt voor langere tijd wegzet. Winterstalling is maar een paar maanden en mijn motoren staan dan altijd aan de druppellader op de middenbok of in de inrijklem. Gaat voor die paar maanden prima
 
Als je hem droog wegzet moet dat in principe geen probleem zijn.
Er zijn wat verschillende menigen over wat je exact moet doen maar volgens mij zijn onderstaande acties wel redelijk algemeen geaccepteerd en anders reageert iemand daar wel weer op ;-)

...............................

Dit alleen als je hem echt voor langere tijd wegzet. Winterstalling is maar een paar maanden en mijn motoren staan dan altijd aan de druppellader op de middenbok of in de inrijklem. Gaat voor die paar maanden prima

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik dacht er zelf ook zo over na maar werd een beetje aan het twijfelen gebracht door anderen. Mijn motor heeft geen middenbok. Is een paddockstand ook voldoende? Of krijg je dan teveel druk op het frame?
 
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik dacht er zelf ook zo over na maar werd een beetje aan het twijfelen gebracht door anderen. Mijn motor heeft geen middenbok. Is een paddockstand ook voldoende? Of krijg je dan teveel druk op het frame?
paddockstand kan prima. Het gaat er om dat je banden los zijn van de grond. Anders kunnen ze vervormen.
 
- Accu verwijderen en deze binnen aan de druppellader
- Banden van de grond (middenbok of paddockstands gebruiken), bandenspanning iets verhogen (+0,10/0,2 bar).
- Tank volledig vol vullen met hoogwaardige benzine tegen roest (in verband mogelijk vocht)

Bij uit de stalling.
- Benzine aftappen en verse er in
- (Eventueel nieuwe ) accu er in
- Bandenspanning controleren en banden bijvullen
- Als het erg lang geleden is vloeistoffen verversen.(Na 2 jaar zou ik dat wel doen)

Dit alleen als je hem echt voor langere tijd wegzet. Winterstalling is maar een paar maanden en mijn motoren staan dan altijd aan de druppellader op de middenbok of in de inrijklem. Gaat voor die paar maanden prima

Start overigens NOOIT de motor in de winter om "hem eventjes te laten lopen".
Hierdoor pers je juist water door je gehele motor heen, bij stilstaan gaan olie en water zich scheiden (water door eventueel condensatie). En bij die geringe verwarming van de motor is dit niet voldoende om dit te verdampen. Dan beter een ritje maken en weer opnieuw afvullen.
 
Als je hem droog wegzet moet dat in principe geen probleem zijn.
Er zijn wat verschillende menigen over wat je exact moet doen maar volgens mij zijn onderstaande acties wel redelijk algemeen geaccepteerd en anders reageert iemand daar wel weer op ;-)

- Accu verwijderen en deze binnen aan de druppellader
- Banden van de grond (middenbok of paddockstands gebruiken)
- Tank vol met hoogwaardige benzine tegen roest.

Bij uit de stalling.
- Benzine aftappen en verse er in
- (Eventueel nieuwe ) accu er in
- Bandenspanning controleren en banden bijvullen
- Als het erg lang geleden is vloeistoffen verversen.(Na 2 jaar zou ik dat wel doen)

Dit alleen als je hem echt voor langere tijd wegzet. Winterstalling is maar een paar maanden en mijn motoren staan dan altijd aan de druppellader op de middenbok of in de inrijklem. Gaat voor die paar maanden prima
Laat ik eens die iemand zijn die er op reageert;) ververs ook de motorolie als je zolang de motor stil laat staan,gebruikte olie zitten
zuren en vocht in die het inwendige kunnen aantasten.
 
lang stil staan op zich geen probleem maar hem na die tijd weer goed krijgen kan best wel wat problemen geven (sterk afhankelijk van de motor die je stalt).
en vergeet niet dat in 2 jaar er best wel wat dingen op de motor zitten die gewoon doorgaan met verouderen. rubber veroudert en kan uitdrogen en daardoor kapot gaan. remvloeistof moet meestal om de 2 jaar vervangen worden en dat geld dus ook na 2 jaar stilstand. distributie riemen (zoals op sommige ducati's) hebben ook een levensduur en die levensduur gaat ook gewoon door bij stilstand. carburateurs geven geregeld problemen na lang stil staan. benzine van 2 jaar oud is meestal ook niet meer van al te beste kwaliteit. roest blijft meestal gewoon doorgaan bij stalling.
dus zo simpel als alleen de accu vervangen is het meestal niet maar het hoeft ook niet erg veel moeilijker of kostbaarder te zijn maar het kan wel.
 
Bij stilstand van minder dan een half jaar:
- Motorolie vervangen voordat je hem wegzet.
- Benzineslang(en) loshalen van het kraantje en de carburateurs leeg laten lopen.
- Benzinetank tot aan de nok vol met het liefst alcoholvrije benzine, maar mag ook E95 zijn.
- Accu mag blijven zitten maar ééns per maand een etmaal aan de druppellader hangen.

Bij langere stilstand zie hierboven en:
- Bougie's er uit en een klein scheutje motorolie boven op de zuiger en de krukas een paar slagen laten maken.
- Banden zo veel mogelijk vrij van de grond ivm. plat vlak, maar dat platte vlak raak je kwijt binnen 2 km rijden.

Bij in gebruik nemen:
- Remvloeistof verversen.
- Bandenspanning controleren.
 
Half flesje carb reiniger in de tank. Schudden en even een rondje rijden.
Accu aan de lader via een tijd schakerlklok de 1 keer per weer een paar uur aan gaat en klaar

Tenminste als het om een winterstalling gaat.

Natuurlijk vervang je de olie elk jaar maar dat moet sowieso.
 
Heb net een motor gekocht die 10-12jr stil heeft gestaan in een garage:
Tank compleet verroest van binnen, carburateurs waren één groene klont meuk van binnen.
Kabels droog, ketting dito
Banden hard en droog, dus vernieuwd.
Voor de rest pico bello.
 
Bij de motorzaak staan ze ook allemaal met verse olie en de wielen van de grond.
Als bij een motorzaak een motor lang staat heb je een probleem als handelaar,die dingen moeten zo snel mogelijk de deur uit,
en ja ook bij ons stonden ze soms 2jaar en dat was nog een heel karwei om die weer aan de praat te krijgen,maar de meeste waren vrij snel verkocht.
Het record was 4 jaar voor een GSX-R1000 die kleur rood/grijs wou in die tijd niemand,nu zijn het meest waard juist omdat er zo weinig van verkocht zijn.
 
En de afdichtingen van de voorvork willen eens gaan lekken bij lange stilstand.

Zelf hier meegemaakt toen ik hem uit de woonkamer de garage in duwde. Maar dat was ook een kwestie van ouderdom want dat ding van mij is ruim 25 jaar oud....dus niet zo vreemd.

Las ergens dat met een lepeltje vet langs de stofringen dè oplossing was.....

Mijn ervaring is dat ik mijn motoren voor aanvang winter stal en in het voorjaar tevoorschijn haal geen enkele probleem geeft; volle tank Ron98/druppellader/verwarmde garage..luxe..starten en lopen.

Stallen in een vochtige/muffe garage zou je wel andere maatregelen moeten nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een paar jaar geleden nog carb spul voor auto's (want daar zit meer in en kost dus minder per liter), maar dat is niet meer te krijgen. Is injectorreiniger echt ander spul, of maakt het geen donder uit?
Ik kan het niet onderbouwen maar mijn gevoel zegt dat het allemaal dezelfde zooi is, en vd merken liqui moly, forte, winns etc wordt je ook niet wijzer van....

Ik koop zulke flesjes bij de ATU in DL net over de grens hier, stuk goedkoper dan bij NL motorzaken en gelijk voltanken voor 1,43 de liter ofzo....:o
 
Ik had een paar jaar geleden nog carb spul voor auto's (want daar zit meer in en kost dus minder per liter), maar dat is niet meer te krijgen. Is injectorreiniger echt ander spul, of maakt het geen donder uit?

Neem je busje mee, draai het flesje om, vergelijk de ingrediënten en klaar. Waarschijnlijk is het vooral kerosine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan