Is het slecht als je motor voor langere tijd stilstaat?

jimmyw

Rookie
10 jun 2012
8
0
Amersfoort
Beste mensen,

Zoals de titel al doet vermoeden is de vraag of het slecht is voor een motor stilstaat als hij voor een langere tijd stilstaat. Ik weet dat dit voor auto's wel het geval is, maar motoren staan vaker tijdens de winter in de stalling? Is dat slecht? en zit er een maximale duur aan vast? Stel je gaat 2 jaar weg en hij staat al die tijd in de schuur? Kan dat kwaad? Of is het een kwestie van je accu tegen die tijd vervangen en rijden maar?

Gr, Jimmy
 
En de afdichtingen van de voorvork willen eens gaan lekken bij lange stilstand.

Zelf hier meegemaakt toen ik hem uit de woonkamer de garage in duwde. Maar dat was ook een kwestie van ouderdom want dat ding van mij is ruim 25 jaar oud....dus niet zo vreemd.

Las ergens dat met een lepeltje vet langs de stofringen dè oplossing was.....

Mijn ervaring is dat ik mijn motoren voor aanvang winter stal en in het voorjaar tevoorschijn haal geen enkele probleem geeft; volle tank Ron98/druppellader/verwarmde garage..luxe..starten en lopen.

Stallen in een vochtige/muffe garage zou je wel andere maatregelen moeten nemen.

Rubber verdroogt, dus "vet" slangetjes e.d. gewoon in met vaseline. Kan geen kwaad.
En houdt je vorkpoten schoon! Want door roest/oxydatie op je vorkpoten gaan de vorkafdichtingen beschadigen en lekken.
 
Als bij een motorzaak een motor lang staat heb je een probleem als handelaar,die dingen moeten zo snel mogelijk de deur uit,
en ja ook bij ons stonden ze soms 2jaar en dat was nog een heel karwei om die weer aan de praat te krijgen,maar de meeste waren vrij snel verkocht.
Het record was 4 jaar voor een GSX-R1000 die kleur rood/grijs wou in die tijd niemand,nu zijn het meest waard juist omdat er zo weinig van verkocht zijn.

Dat klopt.
Ik was in een motorzaak en zag een suzuki gsxr 1000 k2 staan in die zwart grijs rode kleur.
Inderdaad zie je die amper ,weinig van verkocht in die kleur.
Zag er gaaf uit ,die motorzaak vroeg er wel liefst 6000€ voor.
Maar hij had daar meerdere oude motoren staan ,oude fireblades, voor dik 3800€ een oudere vfr van 1990 voor 4000€.
Op mijn vraag waarom het zo duur was zei hij ,kijk maar om je heen overal stijgen de prijzen voor motoren .
Vooral bij goede oudere modellen, in mooie goede staat.
Tja dat kan ik niet ontkennen ,overal waar je binnen loopt staan oudere motoren voor prijzen waar ik van denk nou nou toe maar...
Maar premium motors in apeldoorn sloeg alles een honda cx500 custom van 1984 voor 5500€ .
Met een gescheurd zadel en verweerde vorkpoten...
Toen ik vroeg krijg je hier nog geld op toe ,kijk die verkoper me daar vreemd aan .
 
Ik kan het niet onderbouwen maar mijn gevoel zegt dat het allemaal dezelfde zooi is, en vd merken liqui moly, forte, winns etc wordt je ook niet wijzer van....

Ik koop zulke flesjes bij de ATU in DL net over de grens hier, stuk goedkoper dan bij NL motorzaken en gelijk voltanken voor 1,43 de liter ofzo....:o
Vorig jaar in Curaçao gekocht van een goed merk voor een paar euro. Ik snap niet dat ze in NL zo duur moeten zijn.
Alleen was het vast enigzins illegaal in de koffer. O-)
 
Dat klopt.
Ik was in een motorzaak en zag een suzuki gsxr 1000 k2 staan in die zwart grijs rode kleur.
Inderdaad zie je die amper ,weinig van verkocht in die kleur.
Zag er gaaf uit ,die motorzaak vroeg er wel liefst 6000€ voor.
Maar hij had daar meerdere oude motoren staan ,oude fireblades, voor dik 3800€ een oudere vfr van 1990 voor 4000€.
Op mijn vraag waarom het zo duur was zei hij ,kijk maar om je heen overal stijgen de prijzen voor motoren .
Vooral bij goede oudere modellen, in mooie goede staat.
Tja dat kan ik niet ontkennen ,overal waar je binnen loopt staan oudere motoren voor prijzen waar ik van denk nou nou toe maar...
Maar premium motors in apeldoorn sloeg alles een honda cx500 custom van 1984 voor 5500€ .
Met een gescheurd zadel en verweerde vorkpoten...
Toen ik vroeg krijg je hier nog geld op toe ,kijk die verkoper me daar vreemd aan .
Ach mensen zien prijzen van oude jaren 70 motoren flink stijgen nadat ze gerestaureerd zijn,denken dan dat hun ouwe zooi ook flink geld waard
zou moeten zijn,vergeten alleen dat goed restaureren een flink bedrag kost en dat hun ouwe troep dan ook niet automatisch meer geld waard is.
 
Ach mensen zien prijzen van oude jaren 70 motoren flink stijgen nadat ze gerestaureerd zijn,denken dan dat hun ouwe zooi ook flink geld waard
zou moeten zijn,vergeten alleen dat goed restaureren een flink bedrag kost en dat hun ouwe troep dan ook niet automatisch meer geld waard is.

Maar als motorzaken oude afgetrapte motoren te koop zetten voor hogere bedragen .
Snap ik wel dat mensen denken ,wat die motorzaak kan kan ik ook.
 
Maar als motorzaken oude afgetrapte motoren te koop zetten voor hogere bedragen .
Snap ik wel dat mensen denken ,wat die motorzaak kan kan ik ook.
Kopers hebben vaak een roze bril op en nostalgische gevoelens,denken dan dat heb ik vroeger willen hebben of een
familielid had er vroeger zo 1,vergeten daarbij dat het vroeger al niet veel was en na tig jaar meestal niet beter op geworden is,beginnen dan
met het opknappen en dan strand het project omdat ze niet aan onderdelen kunnen komen of het zoveel werk is dat de kosten
te hoog worden,die worden dan weer doorverkocht aan een volgend gewillig slachtoffer of eindigen op de sloop of in de schuur.
En Lieden die het wel lukt om het fatsoenlijk op te knappen hebben er zoveel geld in zitten dat ze het voertuig met verlies verkopen
of als je geluk heb word de motor over vele jaren wat meer waard en verkoop je het met wat winst.Wat dat betreft maak je met 2takten
de meeste kans om ooit nog wat van je geld terug te zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan