Is huren nog zo gek nog niet?!

DMonster

Die hard MF'er
23 mei 2002
709
10
Eindhoven
Ik heb pas m'n A-rijbewijs gehaald en zit nu te dubben of ik een motor zal kopen of de komende tijd zal gaan huren. I.v.m. privé omstandigheden is er misschien kans dat ik m'n geld hard nodig heb dus wil ik eigenlijk geen al te grote uitgaven doen '(

Wat kost een motor b.v. aan onderhoud p/j?! Waar ligt ongeveer het break-even point? Wanneer is het gunstiger om te kopen dan om te huren?

Heb afgelopen weekend een Fazer 600 gehuurd bij Motoport en dat was me errug goed bevallen. Zowel het huren als de motor zelf :]
 
Paar weekendjes per jaar > Huren

Verslaafd raken zoals de meeste motorrijders, en elk weekend willen rijden > Kopen
 
duhu,...ik weet niet waar je heb gekeken naar motor verhuur, maar ik vind het nogal een duure hobby dat huren...zeker als je over je vrije km gaat komen....

maar voor een weekendje of 2 in het jaar och,..tja...kan...als het er meer worden moet je de kosten van het huren maar eens op tellen...

(oh je had gehuurd bij motoport...zag ik)
 
Tja, ligt eraan hoeveel wil gaan rijden natuurlijk...

Naast onderhoud heb je ook nog de wegenbelasting en de verzekering natuurlijk...

Vaak om de 6.000km een beurt, een aantal mensen halen niet eens 6.000km met een achterband, dat kost wel de nodige knaken... Af en toe andere ketting, olie erin, oliefiltertje, luchtfiltertje...

Het gaat al snel in de papieren lopen hoor!
 
Ligt eraan hoe vaak je gaat rijden... als je het echt leuk vindt is huren niet voldoende, dan wil je kopen om altijd te kunnen rijden.
 
Voordeel van huren is is dat je eens wat anders kan proberen.
Laatst een Goldwing gehuurd. Lache!
 
Hangt van een hoop zaken af:
- wat zou je willen rijden (prijs)
- daarmee samen ook de kosten van je verzekering (nieuw/bijna nieuw: all risk of al redelijk oud: WA+)
- hoe vaak wil je gaan rijden
- wat heb je nu te besteden en kan je dan ongeveer kopen wat je wilt
- geld over voor een pak, helm, handschoenen en laarzen?
Kortom: succes met kiezen!
 
Inderdaad, heb de belangrijkste gegevens nog niet geleverd: aanschafprijs van de motor is +/- 5500 euro (Suzuki SV650S :} ), +/- 4 à 5000km per jaar, WA+ verzekeren. De outfit heb ik al (helm, etc. etc.)
 
Ik ben vorige week bij Silverline geweest. Het grootste verhuurbedrijf voor motoren.
Ze hebben er geweldige motoren staan (inclusief MV Agusta)maar ik schrok me een ongeluk van de prijzen.
150 euro of het niets is, voor een dagje. En als je schade rijdt 600 euro eigen risico!
Dit is wel te verlagen tot 300 euro. Maar toch, ik vind het allemaal erg duur.
Het voordeel is wel dat je alles kan uitproberen wat je maar kan bedenken.

Als ik zou moeten kiezen zou ik toch kijken of je een motor kan vinden die niet duur is en waar je zonder veel onderhoud een tijdje mee zou rijden.
 
Ik ben vorige week bij Silverline geweest. Het grootste verhuurbedrijf voor motoren.
Ze hebben er geweldige motoren staan (inclusief MV Agusta)maar ik schrok me een ongeluk van de prijzen.
150 euro of het niets is, voor een dagje. En als je schade rijdt 600 euro eigen risico!
Dit is wel te verlagen tot 300 euro. Maar toch, ik vind het allemaal erg duur.
Het voordeel is wel dat je alles kan uitproberen wat je maar kan bedenken.


Als ik zou moeten kiezen zou ik toch kijken of je een motor kan vinden die niet duur is en waar je zonder veel onderhoud een tijdje mee zou rijden.


Sorry mensen, mijn pc deed even raar en nu hebben we een tweeling!!!
 
NEEEEEEE, geen tweeling.



Hihihi, krijgt me zwager al, hihihi
Dan zit het dus misschien in de genen })

Edit ontopic ;) :

Het is al gezegd, maar hoeveel wil je rijden?

Voor de ervaring zou ik zeggen...rij zoveel mogelijk en probeer ergens een low-budget fiets op de kop te tikken.
Dat wil niet automatisch zeggen dat je er meer onderhoudskosten aan hebt.
Misschien heb je er zelf verstand van en neem anders iemand mee die veel van het technische weet.

Huren vin ik persoonlijk weggegooid geld. Maar dat is persoonlijk.
Plus als er wat gebeurd ben je ws meer geld kwijt dan wanneer er wat met eigen fiets gebeurd omdat je dan nog weleens zal denken..."Dat komt wel een keer".

Ligt natuurlijk aan je budget verder heh...Met alleen motor en onderhoud ben je er niet.
Busje dit/potje dat/kleding/meeting/terassentocht...en ga maar door.
Niet om je af te schrikken, maar het kan in de papieren lopen ;) Al ben je daar ook zelf bij.

De mensen die ik ken en geen geld (over) hadden voor een eigen fiets en zeiden ik huur er wel één.
Zonde geld dat ze het rbw hebben, want ze rijden geen van allen, of één keer per jaar.
Dat huren komt er stomweg niet van omdat je van alles moet gaan bedenken van tevoren.
Heb je een fiets voor de deur staan, dan pak je toch wat sneller de fiets mee.

Succes na een lange edit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik huur op dit moment ook af en toe een motor(of leen die van maten) Omdat ik zelf op dit moment niet de financiele basis heb om een motor aan te schaffen. (Zou er wel een kunnen kopen maar dan zou ik geen geld meer hebben voor benzine/onderhoud/banden en dat vind ik wel belangrijk)

Het nadeel van huren is, dat je na 10 keer huren voor hetzelfde geld al een motor had kunnen kopen.

Het leuke van huren is dat je op veel verschillende motoren kan rijden. En daardoor wel weet wat je wilt, als je er een gaat kopen.

En een voordeel is dat je geen (onverwachte)onderhoudskosten hebt en dat je al verschillende malen op nieuwe modellen gereden hebt, die je(lees ik) zelf niet kan betalen.
 
Gebruik mijn motor elke dag en heb 'm eigenlijk als 2e auto zeg maar. Kan mijn vrouw lekker crossen in onze stationwagon met de kiddo's en ik op mijn Fazer. Goedkoper en meer fun dan een 2e koekblik.
 
ik zou kopen, koop een oude suzuki gsx of zoiets voor 1000,- en 600,- per jaar verzekering/wegenbelasting. Als je zelf een beetje handig bent kan je hem wel 2 jaar draaiend houden en alle onderdelen zijn op de sloop te vinden....

huren vindt ik heel duur, ben met huren altijd vet over het aantal km's heen gegaan.. Ik zat op een gehuurde motor altijd op het geld/km's te letten...
 
Ik merk dat men het huren bij ons erg duur vindt.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat het goedkoop is maar:

Je kunt iedere keer wat anders proberen.
Je kunt de motor van je dromen rijden.
Voor een fractie van de aankoopprijs.
Je hebt geen stalling nodig.
Je hoeft je niet te bekommeren om het onderhoud.
Je rijdt op het nieuwste model.
Keuze uit 31 motoren.
Nu voor MF-ers 30% korting!

En reken eens uit wat je eigen YZF / GSX / CBR per kilometer kost? (afschrijving, renteverlies, verzekering, belasting, banden, ketting, tandwielen, blokken, olie, overig onderhoud, stalling etc). Dan is die huurprijs en meerprijs per km (kostprijs voor ons) opeens niet zoveel meer...
 
Op zaterdag 16 november 2002 21:01 schreef Instructeur het volgende:

Verkoop praatje ;)

Mag jij mij een rekensommetje doen })

Ik heb een Div 600 uit 1992.
WA verzekering
15 April op naam gekomen en 13500K gereden vanaf 15-4-02

Goedkoper of net wel/net niet quitte spelen als ik zou huren.

Ben benieuwd.

daarbij het praktische. Nu stap je de deur uit en je zit al zowat op je motor.
Ga je huren duurt het allemaal ff wat langer.

Mits het idd eens is om eens fiets te testen als je koopplannen heb of toch maar 2 zondagen per jaar wil rijden.
 
Mag jij mij een rekensommetje doen })

Ik heb een Div 600 uit 1992.
WA verzekering
15 April op naam gekomen en 13500K gereden vanaf 15-4-02

Goedkoper of net wel/net niet quitte spelen als ik zou huren.

Ben benieuwd.

daarbij het praktische. Nu stap je de deur uit en je zit al zowat op je motor.
Ga je huren duurt het allemaal ff wat langer.

Mits het idd eens is om eens fiets te testen als je koopplannen heb of toch maar 2 zondagen per jaar wil rijden.

Je moet ook geen druiven met pompoenen vergelijken...
Jouw afschrijving is natuurlijk veel lager, evenals je verzekering (alleen WA).
En je hebt gelijk, als je veel rijdt is een eigen motor veel makkelijker en goedkoper.

Maar zoals je wilt, een berekening voor jouw motor (bij benadering):
Afschrijving per jaar: € 1000,-
Renteverlies: € 300,-
Verzekering: € 150,-
Belasting: € 50,-
Voor- en achterband: € 250,-
Remblokken: € 50,-
Ketting + tandwielen: € 100,-
Stalling: € 100,-

Totaal € 2000,- / 15000 km = € 0,13 ct/km.
 
Tja, ik vind huren nog zo gek niet als je nog geen eigen motorfiets hebt. Probeer verschillende motoren uit zodat je wanneer het budget er wel is een gezonde keuze kan maken. Blijft veel geld, maar je vermijdt dat je snel spijt hebt van je uiteindelijke keuze. Dat is toch wel wat geld waard. Ideaal eigenlijk als je twijfelt tussen 4 verschillende modellen.
 
Als je een beetje bewust een motor koopt hoeft die niet zo duur te zijn. Dan is de afschrijving minimaal of krijg je er meer voor dan de aanschafprijs.
Onderhoud? Koop er eentje die net gedaan is, kan je 1 jaar rijden zonder er naar om te kijken.
Dan heb je alleen de verzekering en wegenbelasting nog. Als je veel korting krijgt kost een WA niet meer dan 50 a 60 Euro per jaar. Tel daarbij de 56 Euro voor de wegenbelasting per jaar.... Voor 116 Euro heb je dan een motor in de garage/schuur staan.

Tanken moet je met een huurmotor ook. Dat zijn variabele kosten.
Ga maar een weekendje rijden = meer dan 500 km, heb je de vaste kosten er al bijna uit t.o.v. een huurmotor.

Na een jaartje ga je regelmatig proefritjes maken en ruil je de motor in tegen een exemplaar waar je dan zin in hebt. Laat de dealer het onderhoud doen en weer een jaartje niet al te duur gassen.
Daarna partikulier verkopen en weer een andere zoeken.
 
Op zaterdag 16 november 2002 21:21 schreef Instructeur het volgende:

De vergelijking ben ik met je eens.

Moet wel zeggen dat je hoger uit komt dan realiteit is in mijn geval, maar dat doet er allemaal niet toe en dat is de benadering ;)

Ik ben heel duidelijk van mening dat huren weggegooid geld is, mits dus wat ik al eerder zei. Eens wat testen of die ene dag in het jaar.

Verder kan je het voor jezelf natuurlijk zo duur maken als je zelf wil.
Mij zal je niet snel zien huren iig. Niet in Nederland en zonder noodzaak ook niet in het buitenland.
 
Je moet ook geen druiven met pompoenen vergelijken...
Jouw afschrijving is natuurlijk veel lager, evenals je verzekering (alleen WA).
En je hebt gelijk, als je veel rijdt is een eigen motor veel makkelijker en goedkoper.

Maar zoals je wilt, een berekening voor jouw motor (bij benadering):
Afschrijving per jaar: € 1000,-
Renteverlies: € 300,-
Verzekering: € 150,-
Belasting: € 50,-
Voor- en achterband: € 250,-
Remblokken: € 50,-
Ketting + tandwielen: € 100,-
Stalling: € 100,-

Totaal € 2000,- / 15000 km = € 0,13 ct/km.

Klopt die afschrijving op die div 600 wel?! Nieuw kost ie 5.790,- en volgens jouw berekening schrijf je die dus in 6 jaar volledig af... :? Ik verbaas me juist zo over de waardevastheid van motorfietsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan