Is importeren nodig voor reizen door buitenland?

kejjedieband

Rookie
1 dec 2008
3
0
Heb even getwijfeld dit in Reizen/Toeren te zetten, maar het lijkt me wat algemener.

Ik rij momenteel met een uit Dld geïmporteerde motor en dat importeren is me erg goed bevallen. Grote kans dat mijn volgende motor weer via zo’n weg wordt gekocht.
Nu is het zo, dat de aankoop van mijn volgende motor in het teken gaat staan van een reis door Zuid/Centraal-Amerika van enkele maanden. Nu is mijn vraag, of het nodig is om de motor überhaupt te importeren, aangezien er (vrijwel) niet mee in NL wordt gereden. Scheelt nogal in het budget.

Ik weet dat ik officieel niet langer dan 14 dagen als Nederlander met een buitenlands kenteken in NL mag rijden, dus wellicht komt hier wat planning bij kijken. Maar als ik eenmaal in het buitenland ben, wat dan? Kan ik een (bijv.) Duitse motor verzekeren in NL of Dld? Ik geloof dat de rijtuigenbelasting gewoon aan het land van het geregistreerde kenteken (in dit geval Dld dus) kan worden voldaan zonder problemen. Kan een buitenlands kenteken gewoon op mijn naam als Nederlander? En wat gebeurd er bij het in- en uitvoeren (wat veelvuldig gaat gebeuren, keer of 6-7)?
Als iemand antwoord heeft op één of meerdere van deze vragen, zou dat erg helpen.
 
Chili en Argentinië zijn te gek! Kan het uit eigen ervaring beamen! Chili is ook een van de beste landen om je eigen motor tijdelijk te importeren om vandaar uit Z-Amerika te bereisen.

uit de Lonely Planet van Chili/Argentinie:
Bring Your Own Vehicle

Given its openness toward foreign trade
and tourism, Chile is one of the best coun
tries on the continent to ship an overseas
vehicle to. Check your local phone direc-
tory under Automobile Transporters, and
when shipping do not leave anything of
value in the vehicle.
Permits for temporarily imported tourist
vehicles may be extended beyond the initial
90-day period, but it can be easier to cross
the border into Argentina and return with
new paperwork.
For shipping a car from Chile back to
your home country, try the consolidator
Ultramar (@02-630-1000; mailbox@ultramar.cI).

Driver's License
Bring along an International Driving Per
mit as well as the license from your home
country. Some rental-car agencies don't re
quire an IDP, but others do, so it's best to
have one on hand. Police at highway check
points or on the road are generally finu
but courteous and fair, with a much higher
reputation for personal integrity than
Latin American police. Never attempt to
bribe them.

Fuel & Spare Parts
The price of bencina (gasoline) ranges front
about US$1 to US$1.20 per liter, depending
on the grade, while gas-oil (diesel fuel) COSIN
around US$0.70 per liter. The 93-octalw
comun is available in both unleaded

Tekst is met tekstherkenning gescaned, dus let niet op evt spel (dus scan) fouten.
 
Geheel praktisch gezien, moet je 'm voor importeren niet laten zien? Dan zou je 'm dus twee keer heen en weer moeten laten vliegen/varen. Dán zou je 'm beter hier kunnen kopen. Ik zou niet weten waarom je je motor niet daar zou kunnen kopen. Maar dan moet je je motor daar natuurlijk wel op kenteken hebben staan en verzekeren. :)

Het zal ze hier worst zijn of je in het buitenland met een buitenlandse motor rijdt!
 
@Tim: Thnx! Dat is bruikbare informatie, ga ik zeker opslaan.

Wat de rest betreft, misschien ben ik wat onduidelijk geweest.
Ik vraag me dus af of ik in Dld of Be een motor kan kopen (want: goedkoper) en deze op mijn naam kan krijgen en verzekerd (met originele kenteken). Deze motor wil ik dan vervolgens verschepen naar Z-Amerika. Daar kopen is altijd een optie, maar het aanbod is daar nogal anders (veel lichte motoren met weinig bagagemogelijkheden, prijsniveau maakt weinig verschil). Ik orienteer me vooral in de richting BMW R100/80 GS, KTM 620/640 ADV, die richting. Zal ik daar vermoedelijk weinig succes mee hebben.
Kortom, de vragen zijn:

- kan ik als Nederlander een buitenlands kenteken op naam hebben?
- kan ik een verzekering aangaan voor dat kenteken?
- is het aannemelijk dat ik bij grensposten lastige vragen krijg omdat ik een andere nationaliteit heb als de motor?
 
@Tim: Thnx! Dat is bruikbare informatie, ga ik zeker opslaan.

Wat de rest betreft, misschien ben ik wat onduidelijk geweest.
Ik vraag me dus af of ik in Dld of Be een motor kan kopen (want: goedkoper) en deze op mijn naam kan krijgen en verzekerd (met originele kenteken). Deze motor wil ik dan vervolgens verschepen naar Z-Amerika. Daar kopen is altijd een optie, maar het aanbod is daar nogal anders (veel lichte motoren met weinig bagagemogelijkheden, prijsniveau maakt weinig verschil). Ik orienteer me vooral in de richting BMW R100/80 GS, KTM 620/640 ADV, die richting. Zal ik daar vermoedelijk weinig succes mee hebben.
Kortom, de vragen zijn:

- kan ik als Nederlander een buitenlands kenteken op naam hebben?
- kan ik een verzekering aangaan voor dat kenteken?
- is het aannemelijk dat ik bij grensposten lastige vragen krijg omdat ik een andere nationaliteit heb als de motor?

Zolang jouw naam op de papieren staat, maakt het daar niet uit of jij en je motor uit verschillende landen komen. Het belangrijkste is dus gewoon zorgen dat je papieren in orde zijn. Maar denk er wel aan dat als je een bijvoorbeeld Duitse motor koopt, je wellicht wel de Duitse variant van wegenbelasting zal moeten betalen zo lang er een Duits kenteken op zit.

Met een buitenlandse motor die niet op je naam staat is het een heel ander verhaal, ook wel mogelijk, maar dan moeten ze wel geloven dat de officiele toestemming die je bij je hebt om 'm te lenen (want zonder kan je het echt vergeten) ook echt door diegene is gegeven van wie de motor is. Maar dat is zo te lezen niet echt van toepassing.
 
het verzekeren zal niet echt een probleem opleveren. maar registreren (op kenteken zetten) zal wat lastiger worden. dan zal je een woonadres in het betreffende land moeten hebben. want volgens mij is er geen land wat belasting papieren naar een nederlands adres gaat stuken omdat jij goedkoper motor wilt rijden. volgens mij mogen landen geen belasting innen buiten hun landsgrenzen.
 
Als jij een Duitse motor koopt, zit er nooit een kentekenplaat meer bij, de verkoper houdt de plaat achter, in Belgie meen ik ook.

Dan zou je jezelf al in Duitsland in moeten schrijven.
 
Zolang jouw naam op de papieren staat, maakt het daar niet uit of jij en je motor uit verschillende landen komen. Het belangrijkste is dus gewoon zorgen dat je papieren in orde zijn. Maar denk er wel aan dat als je een bijvoorbeeld Duitse motor koopt, je wellicht wel de Duitse variant van wegenbelasting zal moeten betalen zo lang er een Duits kenteken op zit.

Met een buitenlandse motor die niet op je naam staat is het een heel ander verhaal, ook wel mogelijk, maar dan moeten ze wel geloven dat de officiele toestemming die je bij je hebt om 'm te lenen (want zonder kan je het echt vergeten) ook echt door diegene is gegeven van wie de motor is. Maar dat is zo te lezen niet echt van toepassing.


Niet helemaal mee eens, dit geld voor Europeese landen om ons heen, maar niet voor andere continenten. Op je groene kaart staan ook nooit landen uit Z-Amerika of Azië.
Veel landen buiten Europa vereissen dan ook dat auto's tijdelijk geimporteerd worden, zaols omschreven in bijv. de Lonely planet.

Een kennis van mij woont op Curaçao en heeft een vrouw uit Venezuela. Als hij de oversteek maakt naar Venezuela toe moet hij iedere keer een tijdelijk Venezulaans kenteken aanvragen bijv.
 
Als jij een Duitse motor koopt, zit er nooit een kentekenplaat meer bij, de verkoper houdt de plaat achter, in Belgie meen ik ook.

Dan zou je jezelf al in Duitsland in moeten schrijven.


In Belgie hoort een nummerplaat bij een persoon, niet bij een voertuig. Je koopt er dus altijd een motor/auto ZONDER plaat. Ook im/ex port.
 
Aha, ik meen het een beetje te begrijpen.
Zoals het er nu uitziet, gaat het dus niet lukken om een Belgisch of Duits kenteken op mijn naam te zetten, vanwege de hierboven genoemde redenen. Ik ga geen rare tuukjes uithalen met een oom in Duitsland oid, dus gaat hem niet worden.
Gaat het hele verhaal niet door :D Was wel een leuke meevaller geweest anders.
Bedankt voor de uitleg
 
Terug
Bovenaan Onderaan