Is mijn garagist duur ?

ruben911

MF'er
5 mrt 2013
57
0
Leuven
Omdat ik een beginnend motorrijder ben en dus geen idee heb van herstellingskosten, wou ik dit forum even raadplegen. Ik heb mijn R6 naar de garagist gedaan en hij gaat hem
1) afstellen 2) een geheel nieuw achterlicht steken omdat de achterste richtingaanwijzers stuk zijn gaat hij een nieuwe steken waarin de richtingaanwijzers ingebouwd zijn 3) een algemene controle omdat de motor zojuist 2dehands gekocht is.

Hij heeft me al een prijs gegeven maar ben benieuwd hoe jullie de kosten zouden inschatten !

Ik ben benieuwd, laat jullie stem horen aub ! :}
 
Laatst bewerkt:
bij deze steun aan de garage

kerel, als je het te duur vind, doe het lekker zelf dan
en als je denkt dat het ergens goedkoper kan, ga daar dan lekker heen

op voorhand de garage afserveren op vermoedens... tssk
al eens gedacht om bij een andere garage een dezelfde prijsopgave te laten maken?
 
Ja, ik verschoot er van. Hoe bedoel je dat afstellen van alles kan zijn ? Hij ging alvast synchroniseren
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik een beginnend motorrijder ben en dus geen idee heb van herstellingskosten, wou ik dit forum even raadplegen. Ik heb mijn R6 naar de garagist gedaan en hij gaat hem
1) afstellen 2) een geheel nieuw achterlicht steken omdat de achterste richtingaanwijzers stuk zijn gaat hij een nieuwe steken waarin de richtingaanwijzers ingebouwd zijn 3) een algemene controle omdat de motor zojuist 2dehands gekocht is.

Hij heeft me al een prijs gegeven maar ben benieuwd hoe jullie de kosten zouden inschatten ! Als blijkt dat hij te duur is, ben ik er meteen weg.

Ik ben benieuwd, laat jullie stem horen aub ! :}
zo zo... een garagist... hoor je niet vaak!

je praat eigenlijk over een grote beurt incl afstellen
daar heb je al gauw 250/300 voor nodig
verlichting zal appart zijn, als je hete achterlicht (compleet) vervangen moet worden ben je zeker nog een paar honderd euros kwijt
 
Wat gaat hij afstellen? Gaan de kleppen gesteld worden, de carbs gesynchroniseerd, banden opnieuw gebalanceerd? Mengsel afstellen? Lagers? Kan nogal in de uren lopen als je 'alles' laat afstellen.
En wat voor achterlicht gaat hij er in zetten? Wat kost zo'n ding aan materiaal? Wat gaat hij controleren? Is het een grote dealer die ook reparaties doet of een hobbyist met een schuurtje en wat kennis van zaken?

edit: zo ik moet wel effe sneller leren typen was niet de enige
 
Laatst bewerkt:
bij deze steun aan de garage

kerel, als je het te duur vind, doe het lekker zelf dan
en als je denkt dat het ergens goedkoper kan, ga daar dan lekker heen

op voorhand de garage afserveren op vermoedens... tssk
al eens gedacht om bij een andere garage een dezelfde prijsopgave te laten maken?
Remond... Met welk been ben jij vanochtend je bed uitgestapt?
 
Ik zou inderdaad denken aan 580,-
Een 911 rijden is duurder hoor, maar motorrijden is niet goedkoop.
 
Gewoon even online zoeken voor een lichtunit.
Ik vond op marktplaats (bij een garage bij Deventer) een hele originele achterlichtunit + knipperlichten voor m'n Ducati voor €40.

Gelukkig heb jij een R6. Voor mij is het "grote beurt afstelfeestje" een stuk duurder. :+
 
Laatst bewerkt:
bij deze steun aan de garage

kerel, als je het te duur vind, doe het lekker zelf dan
en als je denkt dat het ergens goedkoper kan, ga daar dan lekker heen

op voorhand de garage afserveren op vermoedens... tssk
al eens gedacht om bij een andere garage een dezelfde prijsopgave te laten maken?

Als beginnend motorrijder is het ten eerst niet echt vanzelfsprekend om alles zelf te doen :-) Ten tweede 'serveer' ik de garage niet af anders had ik mijn motor daar niet achtergelaten. Ik denk toch dat het m'n volstrekt recht is om me af te vragen of hij te duur is of niet ?
 
Dat is je recht wel,
maar dan moet het wel duidelijk zijn wat er gedaan wordt en hoeveel er voor gevraagd wordt..
 
Wat gaat hij afstellen? Gaan de kleppen gesteld worden, de carbs gesynchroniseerd, banden opnieuw gebalanceerd? Mengsel afstellen? Lagers? Kan nogal in de uren lopen als je 'alles' laat afstellen.
En wat voor achterlicht gaat hij er in zetten? Wat kost zo'n ding aan materiaal? Wat gaat hij controleren? Is het een grote dealer die ook reparaties doet of een hobbyist met een schuurtje en wat kennis van zaken?

edit: zo ik moet wel effe sneller leren typen was niet de enige

Oké, ik begrijp het. Er is blijkbaar vanalles af te stellen ! aan de uitleg van de garagist te horen ging het al zeker niet om de banden, kleppen etc maar enkel mengsel
Het is een garagist die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt. Ik heb mijn vorige motor (125cc) aan hem verkocht. Geeft altijd eerlijk advies en eerlijke prijzen. Hij gaf me voor mijn 125cc ook gewoon wat ik vroeg

Edit: ik zou trouwens zijn aanhangwagen mogen gebruiken om mijn 2dehands motor te gaan ophalen. Dit zegt al veel over de vriendelijkheid van de dealer, hij heeft me ook gewoon keurig thuis afgezet nadat ik mijn 2dehands motor binnen had gedaan !
 
Laatst bewerkt:
Als het een klungelaar is dan is goedkoop nog te duur en als het een echte vakman is dan is een hoger bedrag niet te duur.

Zoals eerder gezegd: Alles staat of valt met wat er allemaal gedaan wordt en hoe goed het gedaan wordt. Is dus zo helemaal niets van te zeggen. Maar dat het even slikken is kan ik wel begrijpen, goed werk kost tijd en tijd kost geld. Maas als het goed is krijg je er een motor voor terug die perfect rijdt en er weer een hele poos tegen kan.
 
Als het een klungelaar is dan is goedkoop nog te duur en als het een echte vakman is dan is een hoger bedrag niet te duur.

Zoals eerder gezegd: Alles staat of valt met wat er allemaal gedaan wordt en hoe goed het gedaan wordt. Is dus zo helemaal niets van te zeggen. Maar dat het even slikken is kan ik wel begrijpen, goed werk kost tijd en tijd kost geld. Maas als het goed is krijg je er een motor voor terug die perfect rijdt en er weer een hele poos tegen kan.

Precies, net om die reden heb ik binnen gedaan. Iemand met kennis van zaken betaal ik graag voor zijn uren !

Wel, hij gaf me mee dat het ongeveer 220 euro ging kosten.

Ik had overigens beter van de topic gemaakt 'is mijn garagist goedkoop?'
Kwestie van perceptie
 
Ik schat de kosten op 574,72 incl achterlicht en wat dingen afstellen ( wat precies weet ik niet)
 
Oké, ik begrijp het. Er is blijkbaar vanalles af te stellen ! aan de uitleg van de garagist te horen ging het al zeker niet om de banden, kleppen etc maar enkel mengsel
Het is een garagist die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt. Ik heb mijn vorige motor (125cc) aan hem verkocht. Geeft altijd eerlijk advies en eerlijke prijzen. Hij gaf me voor mijn 125cc ook gewoon wat ik vroeg.

Waarom nu dan de twijfel ? Als je altijd een goed gevoel bij deze man hebt gehad, wat is dan nu je reden om aan hem te twijfelen ?
 
Waarom nu dan de twijfel ? Als je altijd een goed gevoel bij deze man hebt gehad, wat is dan nu je reden om aan hem te twijfelen ?

Omdat degene die de herstellingen doet, niet de persoon is waaraan ik mijn motor heb verkocht en hij me die prijs heeft gegeven. Hij heeft namelijk iemand in dienst genomen.
 
Wat vraagt je garage voor uurloon?
:^

Even een vergelijking voor TS. Mijn laatste onderhoud kostte in totaal 660 euro.
- Nieuwe achterband (130 €)
- Olie, boutjes, remblokken voor en andere materiaalkosten (118 €)
- testrun op de dyno (50 € ong. )
- manuren, niet schrikken... 300 €

Maar dan is alles weer gesmeerd, zijn de remmen weer op orde, is de zooi gesynchroniseerd en CO afgesteld. Remvloeistof en olie vervangen. Achterband is gemonteerd. Remlichtsensor en koppeling afgesteld. Het een en ander aan slechte bouten en moeren vervangen (pekelschade zeg maar). Zijn de banden ook gecontroleerd en opgepompt. En dan zijn er nog tal van kleine dingen waarvan je niet eens merkt dat ze het doen.
Kost allemaal tijd, en zoals je bij mij ook al zag is dat dus de grootste kostenpost.
 
Als beginnend motorrijder is het ten eerst niet echt vanzelfsprekend om alles zelf te doen :-) Ten tweede 'serveer' ik de garage niet af anders had ik mijn motor daar niet achtergelaten. Ik denk toch dat het m'n volstrekt recht is om me af te vragen of hij te duur is of niet ?
eerste ben ik met je eens

ten tweede, dat doe je wel
Als blijkt dat hij te duur is, ben ik er meteen weg.
als blijkt dat wat? hij paar tientjes meer rekent dan concurrent?
definiëer te duur, onderhoud door garage kost nou eenmaal geld, punt uit af.

tevens geef je aan dat de motor volledig wordt nagekeken, dus is nu nog niet te zeggen wat zoiets gaat kosten
als blijkt dat alle slijtageonderdelen vervangen mogen worden, of vloeistoffen+filters ververst
kan het behoorlijk in de euro's lopen, aldan niet gecombineerd met uurloon

en dan komt er hier iemand die zegt dat het bij zijn garage goedkoper was
dan kom je dus zo te lezen niet weer terug :) want te duur...

en hoe zit het met service? betrouwbaarheid garage, nagekomen zijn van afspraken?
last but not least, gevoel bij een garage? blijkbaar zit dat laatste bij jou nog niet helemaal juist, want anders kwam je hier niet om te vragen of de prijs wel correct was


simpel gesteld, ik weet dat 'mijn' garage een enigsinds ruim uurloon rekent
ruimer dan concurrent hier in de buurt iig... daar krijg ik wel een stuk service en soms zelfs coulance voor terug, you get what you pay for


Wel, hij gaf me mee dat het ongeveer 220 euro ging kosten
kijk, als je daar nu mee was begonnen, lijkt me een redelijke prijs?
maar o jee, mijn garage rekent voor afstellen inclusief run op testbank+uitdraai maar 50euro

ik zou direct weg gaan als ik jou was :W
 
Aan de TS: Zoals je de vraag stelt, daar is geen zinnig woord over te zeggen. Enige wat interessant is om over te discussiëren is een uurloon. Grotere motorzaken vragen volgens mij rond de €70 per uur. Wellicht dat iemand dat kan bevestigen, ik doe namelijk alles zelf.

Als jij aangeeft "alles" na te kijken en te repareren, dat is best een ruim begrip ;). Daarnaast, als de monteur ziet dat er bepaalde dingen moeten worden gerepareerd, dan kun je hem niet aanrekenen dat het wat duurder wordt. Anders krijg je vanzelf de kosten om je oren als het echt kapot is.

Kortom, wat je in je startpost vraagt is niet reëel, er is geen zinnig woord over te zeggen zolang we niet weten wat er precies met je motor moet gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan