Is mijn garagist duur ?

Doelde meer op het stukje 'kosten van het pand'. Veel zullen huren, of hebben een hypotheek er op zitten, verzekeringen, energie-verbruik.
Daar ben je echt niet na 5 jaar ineens vanaf.


Je kan wellicht boekhoudkundig materialen in 5 jaar afschrijven. Maar als garagist moet je ook mee met nieuwe ontwikkelingen en dingen gaan nu eenmaal ook kapot of hebben periodiek onderhoud nodig, of herstel.

Zullen geen garagisten zijn die zeggen; "joepie, morgen is na 5 jaar mijn hefbrug boekhoudkundig afgeschreven, er kan 2,50 euro van het uurloon af *O* ".
Is waarschijnlijk eerder weer ruimte voor nieuwe investeringen, om mee te blijven kunnen gaan in de nieuwste ontwikkelingen/updates

Oké ik denk dat we elkaar wel verstaan hehe :P
 
gaat een beetje off-topic hier 8-)

afschrijven doe je om te vervangen, gereedschap lijkt onverwoestbaar maar ook dat slijt.
Kortom, mijn vorige garagist rekende 67,5 per uur en heeft nu een schitterende uitbreiding van ze pand verwezenlijkt (+100%) . Dan weet je dat je garagist misschien wat te veel rekent :+

Maar in een betere werkomgeving met beter materiaal....is hij wellicht sneller klaar per klus dus lagere arbeidskosten O-)



Of zou dat zo niet werken :P
 
Die kleine materialen zoals schroevendraaiers zijn ook niet echt de grote kostenmakers. Ik bedoel dus wel degelijk de motorbrug waar dropje het over had en net bij dat soort materiaal betwijfel ik dat de boekhoudkundige afschrijving overeenstemt met de werkelijke slijtage. Net zoals het pand waar de herstellingen worden gedaan. Meningen kunnen verschillen :-) no offence

Ik denk dat de waarde wat een goede monteur aan gereedschap in zijn kar heeft zo ongeveer gelijk is aan de waarde van een motorbrug.....
 
Eenmaal die kosten zijn gedaan, zijn ze gedaan

Eenmaal die kosten zijn gedaan, is het materiaal afgeschreven en wordt het vervangen voor nieuw materiaal.... Niet aankomen met "Bedrijven gebruiken het spul nog veel langer door". Als het kapot is moet het worden vervangen en kost het geld. Als het kapot gaat, kan het bedrijf gemaakte afspraken niet nakomen, de verspilde uren niet doorrekenen, enz.

Wat betreft zwartwerkers
- Die krijgen geen inkomstenbelasting om hun oren waar ze ff 40% - 50% van het verdiende geld mogen aftikken.
- Voor hen is dit geen hoofdinkomen
- Geen verzekeringen zoals een bedrijf
- Geen overhead-kosten / papierenwerk / verplichte ziektenkostenverzekering / pensioen / ....
 
Wat betreft zwartwerkers
- Die krijgen geen inkomstenbelasting om hun oren waar ze ff 40% - 50% van het verdiende geld mogen aftikken.
- Voor hen is dit geen hoofdinkomen
- Geen verzekeringen zoals een bedrijf
- Geen overhead-kosten / papierenwerk / verplichte ziektenkostenverzekering / pensioen / ....

en geen bijdrage aan de maatschappij, sterker.... ze benadelen de maatschappij, terwijl ze tegelijkertijd wel de vruchten ervan plukken.
 

Gewoon schuiven mej da geld, aftikken mej dien mars! Aftikke!

:W
 
Laatst bewerkt:
Die kleine materialen zoals schroevendraaiers zijn ook niet echt de grote kostenmakers. Ik bedoel dus wel degelijk de motorbrug waar dropje het over had en net bij dat soort materiaal betwijfel ik dat de boekhoudkundige afschrijving overeenstemt met de werkelijke slijtage. Net zoals het pand waar de herstellingen worden gedaan. Meningen kunnen verschillen :-) no offence

Dat pand wordt gehuurd en kost elke maand behoorlijk wat geld.
Alternatief is zelf een pand kopen en vervolgens een flinke hypotheek hebben, die elke maand ook flink wat geld kost.
Die kosten moet je gewoon als vaste lasten zien, want geen enkele zaak betaalt zijn pand af binnen een korte periode.

Je hebt dus een aardig bedrag aan vaste lasten, zoals huur/hypotheek, gas/licht. Vervolgens afschrijvingen van gereedschap/materiaal/computers.

Ik vind de 220 euro eerlijk gezegd klinken als een koopje.

Hmmmm....ik post ruwweg hetzelfde als de mensen voor mij. Ik had beter even op refresh kunnen duwen, voordat ik postte :X
 
Laatst bewerkt:
:^

Even een vergelijking voor TS. Mijn laatste onderhoud kostte in totaal 660 euro.
- Nieuwe achterband (130 €)
- Olie, boutjes, remblokken voor en andere materiaalkosten (118 €)
- testrun op de dyno (50 € ong. )
- manuren, niet schrikken... 300 €

Maar dan is alles weer gesmeerd, zijn de remmen weer op orde, is de zooi gesynchroniseerd en CO afgesteld. Remvloeistof en olie vervangen. Achterband is gemonteerd. Remlichtsensor en koppeling afgesteld. Het een en ander aan slechte bouten en moeren vervangen (pekelschade zeg maar). Zijn de banden ook gecontroleerd en opgepompt. En dan zijn er nog tal van kleine dingen waarvan je niet eens merkt dat ze het doen.
Kost allemaal tijd, en zoals je bij mij ook al zag is dat dus de grootste kostenpost.

Waarom zou je 300 euro uitgeven aan het vervangen van olie en remblokjes? Echt mensen gooien zo makkelijk geld weg ..
 
Die kleine materialen zoals schroevendraaiers zijn ook niet echt de grote kostenmakers. Ik bedoel dus wel degelijk de motorbrug waar dropje het over had en net bij dat soort materiaal betwijfel ik dat de boekhoudkundige afschrijving overeenstemt met de werkelijke slijtage. Net zoals het pand waar de herstellingen worden gedaan. Meningen kunnen verschillen :-) no offence

Ik heb voor ruim 50000 aan spullen staan. Gereedschap met name.

Voorraad heb ik het niet eens over.

Dat geld, die investering, is echt niet gratis. Nog mijn huur, water, licht, koffie :)

Ik ga er niet om klagen hoor, daar is het niet om te doen.
Maar zeggen dat 'de kosten al zijn gedaan' is onzin. Zowel in de praktijk als boekhoudkundig (zoek maar eens op opportunity costs). Je kunt ze hooguit omschrijven als 'sunk costs', maar dan hebben we het al over bedrijfseconomie voor gevorderden :)

Boekhoudkundige afschrijving is een wassen neus. Kost niks, levert ook niks op. Het is enkel een manier om uitgave en waardeverminderingen tot uitdrukking te brengen in een boekhouding.

Je snapt best dat de leveranciers gewoon betaald moeten worden. En afschrijven of nie; gewoon schuiven met die mars! _O-

Terug naar het topic;
kosten achterlciht
kosten luchtfilter, oliefilter, olie, bougies, kvs, remvloeistof, etc
kosten afstellen (dynobank/metingen?)
dan nog de monteurskosten ...


Met 220 krijg je bij een ander nog net een motor afgesteld. OF een aardige onderhoudsbeurt. Niet allebei.
Laat staan een nieuw achterlicht met montage.
 
Dat pand wordt gehuurd en kost elke maand behoorlijk wat geld.
Alternatief is zelf een pand kopen en vervolgens een flinke hypotheek hebben, die elke maand ook flink wat geld kost.
Die kosten moet je gewoon als vaste lasten zien, want geen enkele zaak betaalt zijn pand af binnen een korte periode.

Je hebt dus een aardig bedrag aan vaste lasten, zoals huur/hypotheek, gas/licht. Vervolgens afschrijvingen van gereedschap/materiaal/computers.

Ik vind de 220 euro eerlijk gezegd klinken als een koopje.

Hmmmm....ik post ruwweg hetzelfde als de mensen voor mij. Ik had beter even op refresh kunnen duwen, voordat ik postte :X

Dat kost inderdaad allemaal behoorlijk wat geld maar dat materiaal en huur inzonderheid kunnen als beroepskost worden aangemerkt waar dus ook rekening mee moet worden gehouden. Maar goed, we wijken te ver af !

edit: en hoe meer kosten je maakt, hoe minder winst je maakt. minder winst --> minder belastingen
 
Laatst bewerkt:
Dat kost inderdaad allemaal behoorlijk wat geld maar dat materiaal en huur inzonderheid kunnen als beroepskost worden aangemerkt waar dus ook rekening mee moet worden gehouden. Maar goed, we wijken te ver af !

edit: en hoe meer kosten je maakt, hoe minder winst je maakt. minder winst --> minder belastingen

Maar de eigenaar slaapt niet in zijn zaak natuurlijk, dus er moet nog een hypotheek betaald worden voor het huis, waar zijn gezin ook nog onderhouden moet worden.
 
Of het nu wegrolt of weggegooid wordt, het gaat erom of je plezier aan je geld hebt. Voor de één is dat onderhoud zelf doen en naar een festival, een ander moet er niet aan denken, gaat liever naar een museum. En dat betekend ook dat mensen de keuze kunnen maken om het onderhoud van de motor te laten doen door iemand die er wel de kennis, ruimte en tijd voor heeft.

Want als onderhoud aan de motor als ""weggegooid geld" wordt gezien kunnen we denk ik 95% van dit forum wel sluiten. Voor de meesten van ons is motorrijden immers niet meer dan een (min of meer) dure hobby. Veels te duur, gewoon met z'n allen gaan figuurbreien :+
 
Die kleine materialen zoals schroevendraaiers zijn ook niet echt de grote kostenmakers. Ik bedoel dus wel degelijk de motorbrug waar dropje het over had en net bij dat soort materiaal betwijfel ik dat de boekhoudkundige afschrijving overeenstemt met de werkelijke slijtage. Net zoals het pand waar de herstellingen worden gedaan. Meningen kunnen verschillen :-) no offence


Ga eens kijken naar de prijs van een PROFESSIONELE schroevendraaier... Daar zal je als advocaat-stagiair al een week voor moeten werken...

;)
 
Het belangrijkste is dat je naar een vakman gaat, er zijn prutsers die meer geld vragen en je met problemen blijft zitten. Ik spreek uit eigen ervaring en, o ja afspraken maken over wat er moet gebeuren en hoeveel het ongeveer gaat kosten.
Als er toch nog extra kosten boven water komen,moet hij je persoonlijk opbellen voor toestemming.
 
Als beginnend motorrijder is het ten eerst niet echt vanzelfsprekend om alles zelf te doen :-) Ten tweede 'serveer' ik de garage niet af anders had ik mijn motor daar niet achtergelaten. Ik denk toch dat het m'n volstrekt recht is om me af te vragen of hij te duur is of niet ?
Nou, de eerste versie van je bericht, dat zat toch wat meer argwaan in dan je nu toont.

Maar kan je het niet ergens via internet in China laten repareren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan