Is mijn garagist duur ?

Doelde meer op het stukje 'kosten van het pand'. Veel zullen huren, of hebben een hypotheek er op zitten, verzekeringen, energie-verbruik.
Daar ben je echt niet na 5 jaar ineens vanaf.


Je kan wellicht boekhoudkundig materialen in 5 jaar afschrijven. Maar als garagist moet je ook mee met nieuwe ontwikkelingen en dingen gaan nu eenmaal ook kapot of hebben periodiek onderhoud nodig, of herstel.

Zullen geen garagisten zijn die zeggen; "joepie, morgen is na 5 jaar mijn hefbrug boekhoudkundig afgeschreven, er kan 2,50 euro van het uurloon af *O* ".
Is waarschijnlijk eerder weer ruimte voor nieuwe investeringen, om mee te blijven kunnen gaan in de nieuwste ontwikkelingen/updates

Van afschrijven kun je niks betalen.
Ophouden met afschrijven heeft ook geen invloed op cashflow.

Als je nieuw spul nodig hebt, moet je een voorziening aanmaken, en sparen.
 
Misschien moet je even een vriend die accountant is meenemen en even de boeken doornemen kan je daarna bepalen in hoeverre deze dealer duur is
 
Ga eens kijken naar de prijs van een PROFESSIONELE schroevendraaier... Daar zal je als advocaat-stagiair al een week voor moeten werken...

;)

Overdrijven is ook een vak hoor. Tenzij de stagevergoeding praktisch nul is, maar dan is het probleem de vergoeding en niet omdat een pro schroevendraaier zo enorm duur is ;)
 
Ontzettend wat een discussie zeg :P De vraag was op pagina 1 gelukkig helder en de antwoorden volgens mij ook.

Ik vind 200 voor een check + afstellen + nieuw achterlicht niet duur.
 
Overdrijven is ook een vak hoor. Tenzij de stagevergoeding praktisch nul is, maar dan is het probleem de vergoeding en niet omdat een pro schroevendraaier zo enorm duur is ;)

Bij mij is het eerder een hobby... ;)

Wat niet wegneemt dat én de stagevergoeding bijzonder mager is én Pro schroevendraaiers duur zijn :

Facom set 14 dopschroevendraaiers

NIEUW 199,50 € (excl BTW)
1.74A.JL14

Gewicht: 1,20 kg

Facom set 14 dopschroevendraaiers

Set voorzien van de volgende afmetingen dopschroevendraaiers :

3,2 - 4 - 5 - 5,5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 mm
 
Bij mij is het eerder een hobby... ;)

Wat niet wegneemt dat én de stagevergoeding bijzonder mager is én Pro schroevendraaiers duur zijn :

Facom set 14 dopschroevendraaiers

NIEUW 199,50 € (excl BTW)

Dat is inclusief belasting dan afgerond 18 euro per schroevendraaier. Voor 18 euro hoef je zelfs als stageloper geen week te werken hoor, zoals jij in die post stelt ;)
 
Laatst bewerkt:
Aan de TS: Zoals je de vraag stelt, daar is geen zinnig woord over te zeggen. Enige wat interessant is om over te discussiëren is een uurloon. Grotere motorzaken vragen volgens mij rond de €70 per uur. Wellicht dat iemand dat kan bevestigen, ik doe namelijk alles zelf.

Het uurtarief (wat iets anders is dan het uurloon, die monteur kost meer dan alleen zijn loon) zegt ook niet alles. Bijvoorbeeld BMW stelt vast hoeveel tijd een erkende dealer aan bepaalde werkzaamheden mag besteden. Breng ik mijn GS naar erkend BMW dealer dan rekent hij voor alle activiteiten de tijdsduur die BMW daarvoor heeft gesteld. Die tijdsduur is erg krap berekend en alleen te halen door iemand die die specifieke activiteit al heel vaak heeft uitgevoerd. Het enige verschil tussen erkende BMW dealers is het uurtarief en als je dergelijke dealers met elkaar vergelijkt is inderdaad het uurtarief een goede indicatie of een dealer duur of goedkoop is.

Breng je een BMW dan naar een werkplaats die niet zo'n erkende dealer is dan rekent die vaak een lager uurtarief dan de erkende BMW dealer maar krijg je wel de uren in rekening gebracht dat er echt aan de motor is gewerkt. Als het een handeling is waar ze geen ervaring mee hebben, dan kan dat alsnog duurder uitpakken dan die erkende BMW dealer ook al is het uurtarief hoger.

Bij andere merken is het wat minder strict geregeld maar ook daar geldt dat een dealer die veel ervaring heeft met een specifiek merk eigenlijk alles al wel gezien heeft en snel een probleem kan oplossen. Terwijl een kleinere werkplaats met minder ervaring gewoon langer op zoek moet. Mijn Pan European had ik vroeger in onderhoud bij een dealer die ook het onderhoud voor overheidsmotoren (politie, ambulance, etc.) deed. Die had dus alles al gezien. En toen ik een keer kwam met een vage klacht dat de motor soms inhield had hij het probleem (scheurtje in membraan brandstofpomp) in notime gevonden en verholpen omdat het bij Pan's die veel gebruikt werden vaker voorkomt. De eerste keer had hij er echter een paar uur voor nodig gehad om het probleem te vinden.

Kortom, uurtarieven zeggen wel iets, maar niet alles.
 
Wat een azijnzeiker ben jij zeg.
Ts vraag zich af of hij duur uit is, denk dat hij alle recht heeft zoiets te vragen.
Is beginnend motorrijder dus wil graag dingen nagaan, denkt dat hij een leuk forum heeft gevonden om wijzer te worden.
E dan komt er zo'n zeikerd die niet normaal kan reageren.
Leuk indruk die hij van motor forum krijgt dankzei jou.


Jij laat ook een slimme indruk achter ;-)
 
en geen bijdrage aan de maatschappij, sterker.... ze benadelen de maatschappij, terwijl ze tegelijkertijd wel de vruchten ervan plukken.

Nee de maatschappij is effe lekker hier in Nederland |( , lekker je halve loon afstaan aan de regering die het vervolgens doorsluist naar andere landen namens de EU of het weggooit aan nutteloze projectjes (Kunduz)

Persoonlijk heb ik dus schijt aan het zogenaamd benadelen van de maatschappij.
 
Het uurtarief (wat iets anders is dan het uurloon, die monteur kost meer dan alleen zijn loon) zegt ook niet alles. Bijvoorbeeld BMW stelt vast hoeveel tijd een erkende dealer aan bepaalde werkzaamheden mag besteden. Breng ik mijn GS naar erkend BMW dealer dan rekent hij voor alle activiteiten de tijdsduur die BMW daarvoor heeft gesteld. Die tijdsduur is erg krap berekend en alleen te halen door iemand die die specifieke activiteit al heel vaak heeft uitgevoerd. Het enige verschil tussen erkende BMW dealers is het uurtarief en als je dergelijke dealers met elkaar vergelijkt is inderdaad het uurtarief een goede indicatie of een dealer duur of goedkoop is.

Breng je een BMW dan naar een werkplaats die niet zo'n erkende dealer is dan rekent die vaak een lager uurtarief dan de erkende BMW dealer maar krijg je wel de uren in rekening gebracht dat er echt aan de motor is gewerkt. Als het een handeling is waar ze geen ervaring mee hebben, dan kan dat alsnog duurder uitpakken dan die erkende BMW dealer ook al is het uurtarief hoger.

Bij andere merken is het wat minder strict geregeld maar ook daar geldt dat een dealer die veel ervaring heeft met een specifiek merk eigenlijk alles al wel gezien heeft en snel een probleem kan oplossen. Terwijl een kleinere werkplaats met minder ervaring gewoon langer op zoek moet. Mijn Pan European had ik vroeger in onderhoud bij een dealer die ook het onderhoud voor overheidsmotoren (politie, ambulance, etc.) deed. Die had dus alles al gezien. En toen ik een keer kwam met een vage klacht dat de motor soms inhield had hij het probleem (scheurtje in membraan brandstofpomp) in notime gevonden en verholpen omdat het bij Pan's die veel gebruikt werden vaker voorkomt. De eerste keer had hij er echter een paar uur voor nodig gehad om het probleem te vinden.

Kortom, uurtarieven zeggen wel iets, maar niet alles.

Helemaal mee eens, alleen is een uurtarief het enige wat je kunt vergelijken. Eventueel kan er nog een vergelijking worden gemaakt in het beschikbare gereedschap / de werkplaats, maar ervaring van mensen in een werkplaats is niet te vergelijken (uitgezonderd lompe alles-slopende beun-de-hazen). Wellicht gaat die erkende BMW dealer ook totaal de mist in wanneer je er een Yamaha naar toe brengt en doet er 3 uur langer over dan nodig.

Hoe dan ook, ik ben van mening dat je altijd van te voren moet opvragen wat iets gaat kosten, eventueel een vaste prijs afspreken en laten bellen bij uitzonderingen. Dan leg je het risico van onderschatting bij het bedrijf neer en kun je ook nee zeggen en naar een ander gaan. De TS heeft wat dat betreft precies het omgekeerde gedaan: "Deze dingen moeten in iedergeval gebeuren en kijk verder 'alles' maar na, ik hoor wel wat het kost". Tja, dan mag je achteraf, tot op zekere hoogte, niet zeuren vind ik. En met een dag sleutelen a €60 p/h zit je al een heel eind richting de €500 en is er geen materiaal gerekend.
 
Laatst bewerkt:
Nee de maatschappij is effe lekker hier in Nederland |( , lekker je halve loon afstaan aan de regering die het vervolgens doorsluist naar andere landen namens de EU of het weggooit aan nutteloze projectjes (Kunduz)

Persoonlijk heb ik dus schijt aan het zogenaamd benadelen van de maatschappij.

Beter doe je dan iets aan het doorsluizen van dat geld als dat hetgeen is waar je op tegen bent.
Op die andere manier zorg je er nl voor dat alle anderen nog eens extra moeten betalen omdat jij het ontduikt. En bedankt..... je hebt dus ook schijt aan degene die het wel netjes houden en persoonlijk vind ik dat a-sociaal.
 
Nee de maatschappij is effe lekker hier in Nederland |( , lekker je halve loon afstaan aan de regering die het vervolgens doorsluist naar andere landen namens de EU of het weggooit aan nutteloze projectjes (Kunduz)

De basis van dit probleem ligt bij bij de miljoenen Nederlandse krenten die hun halve inboedel in China, Engeland, Duitsland en de US bestellen, want het scheelt hier 3% en daar een tientje en dat telt toch op heh (Nederlandsch ten voeten uit). Moet je eens kijken hoeveel geld wij HELEMAAL ZELF naar het buitenland smijten sinds de komst van o.a Ebay.
 
De basis van dit probleem ligt bij bij de miljoenen Nederlandse krenten die hun halve inboedel in China, Engeland, Duitsland en de US bestellen, want het scheelt hier 3% en daar een tientje en dat telt toch op heh (Nederlandsch ten voeten uit). Moet je eens kijken hoeveel geld wij HELEMAAL ZELF naar het buitenland smijten sinds de komst van o.a Ebay.

Dat bepaal je dan nog altijd zelf. Hoe de overheid hun eigen mislukte beleid bij de burger neerlegt is m.i. ook belachelijk. Op dat gebied ben ik het wel eens met Cpt. Screwboot.
 
De basis van dit probleem ligt bij bij de miljoenen Nederlandse krenten die hun halve inboedel in China, Engeland, Duitsland en de US bestellen, want het scheelt hier 3% en daar een tientje en dat telt toch op heh (Nederlandsch ten voeten uit). Moet je eens kijken hoeveel geld wij HELEMAAL ZELF naar het buitenland smijten sinds de komst van o.a Ebay.

Als het zo weinig scheelt, dan gaat de voorkeur altijd naar hier kopen uiteraard.

Maar als ik in de winkel een stappenmotor voor mijn magnetron wil bestellen en ze zeggen met een strak gezicht dat het 73 euro en 54 cent kost, terwijl een motor met dezelfde specificaties (ook made in China) op ebay 3,12 euro kost (inclusief verzendkosten), dan ben ik er wel gauw klaar mee natuurlijk.

Maar ik ga hier bijvoorbeeld niet zelf met mijn banden aan het slepen en smerige handen krijgen als het 3 tientjes goedkoper is. Dan ga ik erbij staan kijken met koffie in mijn handen :P
 
Beter doe je dan iets aan het doorsluizen van dat geld als dat hetgeen is waar je op tegen bent.
Op die andere manier zorg je er nl voor dat alle anderen nog eens extra moeten betalen omdat jij het ontduikt. En bedankt..... je hebt dus ook schijt aan degene die het wel netjes houden en persoonlijk vind ik dat a-sociaal.

Nederland hangt bij elkaar van wanbestuur, bizarre regelgeving en debiele belastingen. Hoe eerder dat graai-imperium in elkaar dondert hoe beter. Misschien dat er dan eindelijk een keer iemand met gezond verstand in de bestuurdersstoelen gaat zitten. Mensen die belasting ontduiken, mijn zegen hebben ze. Als je kijkt naar wat voor achterlijke rommel er uit Den Haag komt is het eerder asociaal om wel belasting te betalen. Ik ben wel aso want geen zin in gezeur en betaal daarom mijn belastingen netjes :P


De basis van dit probleem ligt bij bij de miljoenen Nederlandse krenten die hun halve inboedel in China, Engeland, Duitsland en de US bestellen, want het scheelt hier 3% en daar een tientje en dat telt toch op heh (Nederlandsch ten voeten uit). Moet je eens kijken hoeveel geld wij HELEMAAL ZELF naar het buitenland smijten sinds de komst van o.a Ebay.

Als het aan sommige politici ligt binnenkort niet meer hoor. Google maar eens even naar de plannetjes over het introduceren van een vrije handelszone tussen EU en de VS. Dan smijten wij het geld niet meer naar de buitenland, dan stroomt het vanzelf weg.
 
Laatst bewerkt:
Dat bepaal je dan nog altijd zelf. Hoe de overheid hun eigen mislukte beleid bij de burger neerlegt is m.i. ook belachelijk. Op dat gebied ben ik het wel eens met Cpt. Screwboot.

Dat kan een hele lange discussie worden die eigenlijk niet in dit topic thuis hoort. Ik zeg er nog een dingetje over. Als er behoefte aan is, maken we er een topic van? ;)

Ik geloof er in dat het leeuwendeel van een recessie veroorzaakt wordt door de angst voor recessie. Angst is de nr 1 motivator om "het volk" wel/niet iets te laten doen en het werkt feilloos sinds ver voor de middeleeuwen.

Tuurlijk, een magnetron motortje van $3,- lijkt me een logische zet, maar ik ken mensen die voor €3000>€4000 aan computers, audio e.d in Amerika en Japan uitgeven. Dat geld verdwijnt uit onze economie. Op nationale schaal loopt het in de vele miljarden €'s die verdwijnen. Nederland verliest zo'n concurrentiestrijd geheid, want de overhead kosten zijn hier nu eenmaal veel hoger. Op termijn wordt hierdoor alles in NL juist duurder.

Europese eenwording en globalisering is tot op zekere hoogte een voordeel. Maar als het zo door gaat moeten we over 10 jaar naar de Europese magnetron specialist, met 1 filiaal, "ergens in centraal Europa".
 
30199807.jpg
 
Helemaal mee eens, alleen is een uurtarief het enige wat je kunt vergelijken. Eventueel kan er nog een vergelijking worden gemaakt in het beschikbare gereedschap / de werkplaats, maar ervaring van mensen in een werkplaats is niet te vergelijken (uitgezonderd lompe alles-slopende beun-de-hazen). Wellicht gaat die erkende BMW dealer ook totaal de mist in wanneer je er een Yamaha naar toe brengt en doet er 3 uur langer over dan nodig.

Hoe dan ook, ik ben van mening dat je altijd van te voren moet opvragen wat iets gaat kosten, eventueel een vaste prijs afspreken en laten bellen bij uitzonderingen. Dan leg je het risico van onderschatting bij het bedrijf neer en kun je ook nee zeggen en naar een ander gaan. De TS heeft wat dat betreft precies het omgekeerde gedaan: "Deze dingen moeten in iedergeval gebeuren en kijk verder 'alles' maar na, ik hoor wel wat het kost". Tja, dan mag je achteraf, tot op zekere hoogte, niet zeuren vind ik. En met een dag sleutelen a €60 p/h zit je al een heel eind richting de €500 en is er geen materiaal gerekend.


Ik moet toch even dit misverstand rechtzetten. Toen ik de motor binnen heb gedaan, heb ik de garagist in kwestie gezegd dat mijn pinkers hersteld moesten worden. Verder heb ik hem gevraagd of hij de motor wou afstellen. Omdat de tank er dan toch afmoest heb ik gevraagd of hij ook het stuurdempertje wou plaatsen. Ik heb hem daarna gevraagd wat het me ongeveer zou kosten en of hij mij wou opbellen als hij bij de onderhoudsbeurt iets tegenkwam wat me meer ging kosten.
 
Ik moet toch even dit misverstand rechtzetten. Toen ik de motor binnen heb gedaan, heb ik de garagist in kwestie gezegd dat mijn pinkers hersteld moesten worden. Verder heb ik hem gevraagd of hij de motor wou afstellen. Omdat de tank er dan toch afmoest heb ik gevraagd of hij ook het stuurdempertje wou plaatsen. Ik heb hem daarna gevraagd wat het me ongeveer zou kosten en of hij mij wou opbellen als hij bij de onderhoudsbeurt iets tegenkwam wat me meer ging kosten.

Dan is 220 euro een koopje!
Wat bedoelde jij met afstellen toen je hem de vraag stelde trouwens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan