Is mijn garagist duur ?

Dan is 220 euro een koopje!
Wat bedoelde jij met afstellen toen je hem de vraag stelde trouwens?

Ik wist niet dat er met afstellen zoveel bedoeld kon worden maar wat ik voor ogen had was gewoon de juiste mengselverhouding. De garagist zei dat hij ging synchroniseren (maar ik dacht dat dat met carburateurs was en ik heb injectie dus begrijp er niets van)
 
Ik wist niet dat er met afstellen zoveel bedoeld kon worden maar wat ik voor ogen had was gewoon de juiste mengselverhouding. De garagist zei dat hij ging synchroniseren (maar ik dacht dat dat met carburateurs was en ik heb injectie dus begrijp er niets van)

Synchroniseren kan ook bij injectiemotoren :)
Of de mengselverhouding echt goed is, daar zal de motor voor op een testbank moeten.
 
Ik wil wel dat alles goed gebeurd aan mijn motor, maar pas ging ik even vergelijken wat het kost om banden te laten monteren op mijn motor.

Prijs ( voor zelfde banden, monteren en balanceren ) varieerde van € 259 - € 425.
Toch de moeite waard om even 'hollandse krentigerheid' te hebben dan!
 
Het uurtarief (wat iets anders is dan het uurloon, die monteur kost meer dan alleen zijn loon) zegt ook niet alles. Bijvoorbeeld BMW stelt vast hoeveel tijd een erkende dealer aan bepaalde werkzaamheden mag besteden. Breng ik mijn GS naar erkend BMW dealer dan rekent hij voor alle activiteiten de tijdsduur die BMW daarvoor heeft gesteld. Die tijdsduur is erg krap berekend en alleen te halen door iemand die die specifieke activiteit al heel vaak heeft uitgevoerd. Het enige verschil tussen erkende BMW dealers is het uurtarief en als je dergelijke dealers met elkaar vergelijkt is inderdaad het uurtarief een goede indicatie of een dealer duur of goedkoop is.

Breng je een BMW dan naar een werkplaats die niet zo'n erkende dealer is dan rekent die vaak een lager uurtarief dan de erkende BMW dealer maar krijg je wel de uren in rekening gebracht dat er echt aan de motor is gewerkt. Als het een handeling is waar ze geen ervaring mee hebben, dan kan dat alsnog duurder uitpakken dan die erkende BMW dealer ook al is het uurtarief hoger.

Bij andere merken is het wat minder strict geregeld maar ook daar geldt dat een dealer die veel ervaring heeft met een specifiek merk eigenlijk alles al wel gezien heeft en snel een probleem kan oplossen. Terwijl een kleinere werkplaats met minder ervaring gewoon langer op zoek moet. Mijn Pan European had ik vroeger in onderhoud bij een dealer die ook het onderhoud voor overheidsmotoren (politie, ambulance, etc.) deed. Die had dus alles al gezien. En toen ik een keer kwam met een vage klacht dat de motor soms inhield had hij het probleem (scheurtje in membraan brandstofpomp) in notime gevonden en verholpen omdat het bij Pan's die veel gebruikt werden vaker voorkomt. De eerste keer had hij er echter een paar uur voor nodig gehad om het probleem te vinden.

Kortom, uurtarieven zeggen wel iets, maar niet alles.

Ik wil dit toch even kicken, oma :)
 
Ik zou me pas zorgen gaan maken over de prijs zodra je betaald hebt want dan kun je zien of het vakmanschap de prijs waard was. Is er vakmanschap geleverd, dan is het iedere cent dubbel en dwars waard want een vakman verdient het geld dat hij voor zijn expertise vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan