is mijn olie nog oke

Knoem

MF'er
29 sep 2005
244
14
voorschoten
Ik heb mijn moter nu een half jaartje. Ik weet niet wanneer de vorige eigenaar de ollie heeft vervangen. is het mogelijk dat ik kan beoordelen of ik hier nog even mee kan door rijden tot het volgende seizoen of dat ik het moet verversen ?? :?
 
olie = zwart -> verversen
olie = donker bruin -> mooie tijd om olie te gaan kopen
gelijk ook filtertje doen natuurlijk hé
is moeilijk hoor, want na een paar km is je verse olie ook al redelijk donker.
TS gewoon verversen, dan zit je altijd goed + wat al eerder gezegd is metee nff filtertje vervangen. Dan weetje het zeker :)
 
Volgens mij is het goed als de olie snel zwart wordt omdat dit betekent dat het zijn werk doet, namelijk het schoonhouden van het blok (onder andere natuurlijk). Blijft de olie schoon dan blijft de troep ergens plakken en dat wil je niet.
 
Volgens mij is het goed als de olie snel zwart wordt omdat dit betekent dat het zijn werk doet, namelijk het schoonhouden van het blok (onder andere natuurlijk). Blijft de olie schoon dan blijft de troep ergens plakken en dat wil je niet.
ligt het ook niet aan de soort olie? synthetisch of mineraal?
De een is toch dunner dan de ander?
 
Volgens mij is het goed als de olie snel zwart wordt omdat dit betekent dat het zijn werk doet, namelijk het schoonhouden van het blok (onder andere natuurlijk). Blijft de olie schoon dan blijft de troep ergens plakken en dat wil je niet.

Als je geen rotzooi in je blok hebt zitten, wordt je olie ook niet zwart. Als je olie zwart wordt weet je dat de olie zijn werk doet, niet of je blok 'schoon' is.

De olie kan niet schoon blijven als er troep inzit.. Tenzij je olieleidingen verstopt hebt, maar bij een goed werkend blok is echt onzin wat je zegt.
 
is het niet zo dat, ondanks hoe lang je ook uitlekt, je altijd wat oude olie over houdt.
Als je gaat rijden mengt dit weer en wordt de verse olie iets donkerder, tel daarbij op dat t nog vat vuiligheid oid meepikt en klaar ben je
 
Als je geen rotzooi in je blok hebt zitten, wordt je olie ook niet zwart. Als je olie zwart wordt weet je dat de olie zijn werk doet, niet of je blok 'schoon' is.

De olie kan niet schoon blijven als er troep inzit.. Tenzij je olieleidingen verstopt hebt, maar bij een goed werkend blok is echt onzin wat je zegt.

Ik wil het ook wel anders zeggen. In ieder blok treed door de verbranding vervuiling op. Wordt dat niet door de olie (of de additieven) opgenomen dan zou dit niet met het verversen verwijderd worden en dus in het blok achterblijven en daar uiteindelijk waarschijnlijk verstoppingen opleveren. Of het blok schoon is weet je eigenlijk nooit tenzij je hem uit elkaar haalt maar hoe meer troep in de olie hoe minder in het blok, dat is niet zo moeilijk.
Het is al weer enige tijd geleden dat ik deze info gevonden had (en ik kan me dus vergissen) maar bovenstaande lijkt me nogal logisch. Ik kan eens kijken of ik het artikel weer terug kan vinden...
 
Ik wil het ook wel anders zeggen. In ieder blok treed door de verbranding vervuiling op. Wordt dat niet door de olie (of de additieven) opgenomen dan zou dit niet met het verversen verwijderd worden en dus in het blok achterblijven en daar uiteindelijk waarschijnlijk verstoppingen opleveren. Of het blok schoon is weet je eigenlijk nooit tenzij je hem uit elkaar haalt maar hoe meer troep in de olie hoe minder in het blok, dat is niet zo moeilijk.
Het is al weer enige tijd geleden dat ik deze info gevonden had (en ik kan me dus vergissen) maar bovenstaande lijkt me nogal logisch. Ik kan eens kijken of ik het artikel weer terug kan vinden...
Ik heb dat ook wel es gelezen op FAQs van diverse olie-maatschappijen. Klinkt logisch idd, vervuiling door verbranding voorkom je nu eenmaal niet en de olie heeft als functie dat vuil op te pikken. Als je veel korte ritten rijdt met relatief veel choke er op wordt je olie ook sneller vuil (roet / vocht).

Verder wordt de olie natuurlijk ook sneller donker als je niet het filter vervangt omdat daar vaak ook wel een paar honderd cc in achter blijft.
 
De RS4T die ik laatst gekocht heb voor m'n circuitfiets (zie ondertitel!) kwam al bruin uit de jerrycan..

rs4tolaj2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan