Is mijn street triple overleden of nog te redden?

Nellis

MF'er
8 sep 2015
37
15
Beste leden van MF,

Mijn Triumph street triple uit 2010 heb ik nu 5 jaar in bezit (km stand 45000). Het laatste jaar loop ik echter tegen de volgende issues aan, die deze week zijn geëscaleerd.

Geschiedenis van de problemen:
Vorig jaar was de accu binnen no time leeg en wilde de motor dus niet meer starten. Dit was getraceerd naar een defecte dynamo. Deze is gereviseerd geweest en terug geplaatst. Daarna leken de problemen weg.

Dit seizoen wilde de motor ook niet starten als ik er een week lang niet mee gereden had (in eerste instantie gaf ik hiervan de schuld aan lek stroom vanuit het alarm systeem). Dit loste ik op door hem aan de accu(druppel)lader te hangen.

Fast forward naar donderdag twee weken geleden na tanken van een rit terug van mijn werk wilde de street triple niet meer starten, deze aangeduwd en thuis gekomen. In het weekend een nieuwe accu + lader gekocht. Op maandag leek dit te functioneren.

De vrijdag erop wilde de motor wel starten, maar de tijd en tripmeter waren gereset (de spanning is er in tussentijd waarschijnlijk af geweest?). Verder leek de triple wat ruw stationair te lopen, alsof hij af en toe een slag miste. Na een half uur rijden kreeg ik tot drie toe de “start procedure” op het dashboard (hiermee bedoel ik dat alle lampjes aangingen en de toerenteller zijn bereik doorloopt, zoals triples dat plegen te doen als ze gestart worden).

Op de terugweg van mijn werk bokte te motor tijdens oppakken (hield af en toe in). Alsof ik te laag in de toeren zat, terwijl dit niet het geval was (boven de 4k rpm). Verder de sloeg de motor af tijdens het remmen bij het stoplicht (in eerste versnelling koppeling in), op de oprit thuis gebeurde dit nog een keer.

Mijn vraag aan jullie is of dit nog te redden is en waar we de problemen moeten gaan zoeken (ik vrees een elektrische klopjacht zonder bevredigende conclusie). Met andere woorden afscheid nemen van de triple of proberen te reparen.

Alvast bedankt voor jullie input!

ps ik post deze ook in het street triple owner forum.
 
Dit hoeft de storing niet te hebben veroorzaakt, de losse accupool zit meer in de lijn der waarschijnlijkheid.
Dat is het nadeel van dingen te gelijk veranderen.
Inderdaad de storing is waarschijnlijk veroorzaakt door de losse accupool. Wat wel een punt is de hoge lekstroom die het alarm trok, hierdoor was de accu continue leeg. Dit benadeelde de levensduur van de accu ook behoorlijk (ontlaade elke keer diep).
 
Inderdaad de storing is waarschijnlijk veroorzaakt door de losse accupool. Wat wel een punt is de hoge lekstroom die het alarm trok, hierdoor was de accu continue leeg. Dit benadeelde de levensduur van de accu ook behoorlijk (ontlaade elke keer diep).
Goed punt, heb bij mijn voormalige fireblade uit 2005 in 2017 ofzo ook het alarm verwijderd. Niet omdat de accu het niet trok maar ik had weer andere storingen. Je zult zien dat dat ding het laat afweten op het moment dat ze hem ongevraagd inladen.
 
Electrisch zal er het een ene ander mis zijn, zo te lezen, maar de oplossing voor het ruw lopen kan ook zijn: geen E10 tanken. Voor die paar dubbeltjes meer gewoon premium erin doen.
Mijn tracer900 begon ook te rommelen , af te slaan en te bokken toen ik er een keer E10 in gedaan had (want leeg en alleen een budget PIN pomp zonder E5 /E0 )
 
Electrisch zal er het een ene ander mis zijn, zo te lezen, maar de oplossing voor het ruw lopen kan ook zijn: geen E10 tanken. Voor die paar dubbeltjes meer gewoon premium erin doen.
Mijn tracer900 begon ook te rommelen , af te slaan en te bokken toen ik er een keer E10 in gedaan had (want leeg en alleen een budget PIN pomp zonder E5 /E0 )

Als jouw Tracer900 geschikt is voor E10 zou ik eens snel terug gaan naar de dealer als hij zo rot op E10 loopt. In Nederland hebben we vrij goeie benzine en als ik een tijd terug hier op M-F het verhaal las van iemand die met een 700 half Azië door is gecrosst zonder problemen, is er ofwel met jouw 900 iets mis, danwel ben je sensatie aan het schoppen.
 
Ik heb het afgelopen jaar enkel startproblemen gehad met mijn speed triple (2009) wanneer ik aan het einde van een rit de motor weer wilde starten na het tanken. Nou bleek dat de connector van de dynamo zo gecorreleerd was dat de kabel ernaartoe gewoon gesmolten was. De motorzaak heeft dit voor mij netjes gerepareerd en nu heb ik helemaal geen problemen meer. Wellicht dat het ergens een stekkerverbinding is welke corrosie heeft? Vrij bekend probleem bij Triumph's voor zover ik weet.
 
Als jouw Tracer900 geschikt is voor E10 zou ik eens snel terug gaan naar de dealer als hij zo rot op E10 loopt. In Nederland hebben we vrij goeie benzine en als ik een tijd terug hier op M-F het verhaal las van iemand die met een 700 half Azië door is gecrosst zonder problemen, is er ofwel met jouw 900 iets mis, danwel ben je sensatie aan het schoppen.
Tracer zou ook E10 moeten lusten, maar net zo als mijn auto vind ie het niet lekker
E10 is ook in Nederland gewoon brandstof met een lagere calorische waarde. Ethanol heeft
gewoon minder energie in zich.
Ik heb het verder ook niet onderzocht, maar het was weer verholpen toen er weer gewoon sap in de tank zat.
De claim dat moderne motoren probleemloos op E10 zouden moeten kunnen rijden wordt langzaamaan bijgesteld.. zie ook het E10 topic op MF

En ja, een verbrandingsmotor loopt in principe op al het sap wat boem doet als er een vonk bij komt.
(Vroeger op school nog wel met iemands Cita gereden op een mengsel van terpentine en vloeibaar frituurvet -- een beetje Lucille Werner: het loopt wel maar niet echt lekker)
 
Zowel mijn Vstrom uit '11 als mijn Swift uit '03 doen het er anders prima op. Of zou het stotteren bij 25+°C er ook aan te wijten zijn denk je? _O- Misschien de alcohol die dan verdampt uit de tank. Onee, het kookpunt van alcohol ligt op 80°C.
 
Terug
Bovenaan Onderaan