Is mijn street triple overleden of nog te redden?

Nellis

MF'er
8 sep 2015
37
15
Beste leden van MF,

Mijn Triumph street triple uit 2010 heb ik nu 5 jaar in bezit (km stand 45000). Het laatste jaar loop ik echter tegen de volgende issues aan, die deze week zijn geëscaleerd.

Geschiedenis van de problemen:
Vorig jaar was de accu binnen no time leeg en wilde de motor dus niet meer starten. Dit was getraceerd naar een defecte dynamo. Deze is gereviseerd geweest en terug geplaatst. Daarna leken de problemen weg.

Dit seizoen wilde de motor ook niet starten als ik er een week lang niet mee gereden had (in eerste instantie gaf ik hiervan de schuld aan lek stroom vanuit het alarm systeem). Dit loste ik op door hem aan de accu(druppel)lader te hangen.

Fast forward naar donderdag twee weken geleden na tanken van een rit terug van mijn werk wilde de street triple niet meer starten, deze aangeduwd en thuis gekomen. In het weekend een nieuwe accu + lader gekocht. Op maandag leek dit te functioneren.

De vrijdag erop wilde de motor wel starten, maar de tijd en tripmeter waren gereset (de spanning is er in tussentijd waarschijnlijk af geweest?). Verder leek de triple wat ruw stationair te lopen, alsof hij af en toe een slag miste. Na een half uur rijden kreeg ik tot drie toe de “start procedure” op het dashboard (hiermee bedoel ik dat alle lampjes aangingen en de toerenteller zijn bereik doorloopt, zoals triples dat plegen te doen als ze gestart worden).

Op de terugweg van mijn werk bokte te motor tijdens oppakken (hield af en toe in). Alsof ik te laag in de toeren zat, terwijl dit niet het geval was (boven de 4k rpm). Verder de sloeg de motor af tijdens het remmen bij het stoplicht (in eerste versnelling koppeling in), op de oprit thuis gebeurde dit nog een keer.

Mijn vraag aan jullie is of dit nog te redden is en waar we de problemen moeten gaan zoeken (ik vrees een elektrische klopjacht zonder bevredigende conclusie). Met andere woorden afscheid nemen van de triple of proberen te reparen.

Alvast bedankt voor jullie input!

ps ik post deze ook in het street triple owner forum.
 
Kijk even in de how-to bij startproblemen.
Ik vermoed dat het laadsysteem en/of de accu gesneuveld zijn. Vervangen van onderdelen heeft weinig nut als de oorzaak (bijvoorbeeld overgangsweerstanden in stekkerverbindingen) niet aangepakt wordt.
 
Breng hem hier maar, ik denk dat je er niets meer aan kan doen :+

Ok, serieus: Als een dynamo hoogspanning gaat leveren, frituur je het een na het ander, dus waarschijnlijk is je spanningsregelaar ook afgefikt en daarna je accu, misschien je nieuwe accu ook wel weer. En als je een beetje geluk hebt je cdi ook nog wel, wie zal het zeggen.

Het kan een dominoeffect zijn en ik zou dus gokken dat je spanningsregelaar ook aan zijn eind is maar zoals hierboven al gezegd, ga zoeken en meten. Meten is weten en leren vergeten.
 
Een fiets uit 2010 met maar 45.000 km hiervoor afschrijven is natuurlijk een optie, in dat geval neem ik het graag over als sloper voor 300 euro.

Maar dat lijkt me een beetje overdreven en als je er tijd voor hebt is dit een mooi moment om eens met de multimeter om te (leren) gaan.

Simpele dingen eerst, die worden allemaal in het topic hierboven uitgelegd.
 
Een fiets uit 2010 met maar 45.000 km hiervoor afschrijven is natuurlijk een optie, in dat geval neem ik het graag over als sloper voor 300 euro.

Maar dat lijkt me een beetje overdreven en als je er tijd voor hebt is dit een mooi moment om eens met de multimeter om te (leren) gaan.

Simpele dingen eerst, die worden allemaal in het topic hierboven uitgelegd.

Maar nog steeds dikke kans dat je het als amateur niet vind. Breng gewoon die fiets weg naar een goeie dealer, ben je frustie-loos voor een paar honderd euro klaar.
Koppelinhsschakelaar van de street regelt bijv. niet alleen je starten, maar is gelinkt aan meer zooi. Dikke nul dat je dit als beun vind.
 
Zo vanaf de bank kan ik niet veel zinnigs zeggen. Maar als je een (niet origineel) alarm systeem hebt zou ik daar beginnen. Mocht je toch afscheid willen nemen van de fiets mag je me een PB sturen. Ik heb wel interesse.
 
Bedankt voor de vele snelle antwoorden, ik zal eerst het eea eens gaan meten met een multi meter. Daarna contact opnemen met de dealer.

Update:
Na het weer vastzetten van de accu pool (nu met borgmoer), bedankt @Zot

Vandaag het eea gemeten:
(alle voltages gemeten over de accu)
Geen contact: 12,6 V
Contact aan: 11,9 V
Stationair: 14,0 V
@5k rpm: 14,1 V
@8K rpm: 14,1 V

Dit lijkt normaal. Wel draait de motor niet lekker, om het eea duidelijker te maken heb ik een filmpje gemaakt:


Alvast bedankt voor jullie input!
 
Laatst bewerkt:
Update:
Na het weer vastzetten van de accu pool (nu met borgmoer), bedankt @Zot

Vandaag het eea gemeten:
(alle voltages gemeten over de accu)
Geen contact: 12,6 V
Contact aan: 11,9 V
Stationair: 14,0 V
@5k rpm: 14,1 V
@8K rpm: 14,1 V

Dit lijkt normaal. Wel draait de motor niet lekker, om het eea duidelijker te maken heb ik een filmpje gemaakt:


Alvast bedankt voor jullie input!

Toch maar een schopje, updates lijken niet verwerkt te worden.
 
Ik heb het alarm systeem (datatool s4) verwijderd, wat een simpele klus is.

Stap 1: zet het alarm in service mode (anders wordt je gek van het gepiep!). Klik het alarm uit en zet het contact aan. Druk de zwarte en grijze knop in van de "afstandbediening" na 10 seconden klinkt er een piep. Als de motor nu van het contact wordt gehaald zal het alarmsysteem niet activeren.

Stap 2: Maak de alarm unit los. Deze zit vast met een rubberbandje.

Stap 3: Knip de krimpkous van de connector af en maak de connector los (deze is verbonden met de kabelboom).

Stap 4: Trek het magneetje van de zijkant af en van de onderkant van de zitting. Dit is de tweede draad die "verbonden is met de motor"

Stap 5: "peuter" de pinnetjes los uit de connector (met een hele kleine schroeverdraaier of haarpin) van het alarm en knip er 4 vanaf.

Stap 6: Maak van deze 4 draadjes, 2 draadjes (solderen en een krimpkousje).

Stap 7: Verbind pinnetjes 1 & 2 en 3 & 5.

Stap 8: plaats de connector terug.

Stap 9: Profit!

Nieuwe meetwaardes met een opgeladen accu:

Contact uit: 13,0 V
Contact aan: 12,3 V
Stationair: 14,1
Tijdens de start: 11,0 V (laagste gemeten).

Het voltage daalt nog steeds hard. Maar verder lijkt alles normaal te functioneren. Ik ben geneigd dit zo te laten.

Nogmaals bedankt voor alle replies en tips. Ik hoop dat deze guide iemand kan helpen.



IMG_20200710_215410[1].jpg
IMG_20200710_215357[1].jpg
IMG_20200714_203147[1].jpg
IMG_20200710_215423[1].jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200710_215357[1].jpg
    IMG_20200710_215357[1].jpg
    974,7 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd naar dat alarm, waarom het de storing veroorzaakt.
Mocht je er van af willen heb ik wel interesse, mijn hobby is ook prutsen met elektronica
Dit hoeft de storing niet te hebben veroorzaakt, de losse accupool zit meer in de lijn der waarschijnlijkheid.
Dat is het nadeel van dingen te gelijk veranderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan