Is mijn volgende motor elektrisch?

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.608
374
In autoland gaan de milieubeleidsmaatregelen nu serieus worden. Het ene na het andere land schrijft voor dat over pakweg een decennium geen auto's met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht. Die termijn ligt zo ver weg om automobilisten (en fabrikanten) alvast te laten wennen aan de gedachte dat hun nieuwe aankoop snel zal afschrijven (en de fabrikanten zich moeten 'omscholen'). Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe auto gekocht, dus die kan nog wel even mee (normaliter doe ik er 10 jaar/ 250.000 km mee). Tegen die tijd kan ik me verheugen op een riante keuze aan elektrische auto's met een flinke actieradius en een Europees dekkend net van oplaadstations.

Voor mijn motor komt die termijn al in beeld, dus heb ik al wat proefritjes gemaakt. Maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik gek ben als ik een nieuwe aanschaf en die in 10 jaar volledig afschrijf, omdat de plofmotor dan wordt verbannen. Zal ik een minder dure gebruikte kopen of doorrijden op mijn huidige tot er genoeg elektrisch aanbod is, of toch een nieuwe kopen?
 
als je huidige nog niet op is in technische zin zou ik gewoon doorrijden met wat je hebt. je weet wat je hebt en je weet hoe hij er aan toe is. en de afschrijving zal erg weinig zijn. misschien dat je een keer een dure onderhoudsrekening krijgt maar dat weeg niet op tegen de afschrijving van een nieuwe. of je koopt gewoon nu een elektrische motor. er is al heel wat keuze met ook best wel behoorlijke range. ja ook die schrijf je in 10 jaar volledig af want de vooruitstrevende techniek van nu is over 10 jaar volledig veroudert en zal dan ook niet veel meer opbrengen.
 
Voorlopig geen zorg maken over tzt verplicht zero-uitstoot.
De soep wordt niet zo heet gegeten als dat die wordt opgediend.

Per 2040 geen auto's met verbrandingsmotoren meer verkocht in diverse landen.
Maw tot 31-12-2039 nog wel. Dan komt er nog dispensatie voor aanwezige voorraden.
Vervolgens blijven onderdelen-voorziening en infra-structuur nog 20jaar in leven.

Als je het goed bekijkt dan vanaf ca 2060 komen er werkelijke problemen om met een verbrandingsmotor te kunnen rijden. Mensen die nu net hun RBW hebben gehaald, gaan tegen die tijd al met pensioen. Geen zorg: Een scootmobiel is nu al electrisch!!

Huidig voorbeeld is het al lang geleden laten verdwijnen van 2takt. Ik weet vandaag nog steeds een benzinepomp waar ik voorgemengde 2-takt-benzine voor mijn brommertje kan tanken.
Minder ouderwetse 2-takt-motoren hebben veelal een eigen smeerautomaat.
Onlangs kwam er een club antieke brommers langs. Toen ze voorbij waren kon je de 2-takt-rook heel best ruiken. Nostalgie en heerlijk geurtje! OKE, voor milieu iets minder!

Conclusie: Meerdere jaren kan je nog gewoon een kool-waterstof-machine aanschaffen. Geen Paniek!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie t ook nog niet snel gebeuren. Ten eerste is de lobby in de autowereld ongekend sterk. Ten tweede inderdaad nieuw misschien niet na 2040 maar tweedehands nog echt wel. Ik denk dat het voor de motor nog wat minder kritisch ligt als auto. Auto zie ik sneller compleet elektrisch worden. Maar dan wordt benzine wel goedkoper gok ik ha ha ha
 
Zo lang de actieradius niet verbeterd, is de elektrische auto geen echt alternatief. Gisteren naar Zuid Bretagne gereden, zie ik me op een motor met 160 km actieradius nog niet doen. Met een auto die 400 km haalt ook niet en in Frankrijk geen laadpaal gezien. En voorlopig zijn er ook niet genoeg grondstoffen beschikbaar om alle auto's elektrisch te maken. Ambities zijn leuk, maar het moet wel haalbaar zijn. Ik zie ons nog eerder op waterstof rijden.
 
In autoland gaan de milieubeleidsmaatregelen nu serieus worden. Het ene na het andere land schrijft voor dat over pakweg een decennium geen auto's met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht. Die termijn ligt zo ver weg om automobilisten (en fabrikanten) alvast te laten wennen aan de gedachte dat hun nieuwe aankoop snel zal afschrijven (en de fabrikanten zich moeten 'omscholen'). Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe auto gekocht, dus die kan nog wel even mee (normaliter doe ik er 10 jaar/ 250.000 km mee). Tegen die tijd kan ik me verheugen op een riante keuze aan elektrische auto's met een flinke actieradius en een Europees dekkend net van oplaadstations.

Voor mijn motor komt die termijn al in beeld, dus heb ik al wat proefritjes gemaakt. Maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik gek ben als ik een nieuwe aanschaf en die in 10 jaar volledig afschrijf, omdat de plofmotor dan wordt verbannen. Zal ik een minder dure gebruikte kopen of doorrijden op mijn huidige tot er genoeg elektrisch aanbod is, of toch een nieuwe kopen?


Man` koop een motorfiets die je leuk vindt ! , dat gedoe met die wittekat batterijen duurt veel langer dan jij denkt .
En daarbij kun je morgen ook gewoon omvallen ... Leef in het nu ! .. _O-

De Nederlander die zich weer aan alle kanten wil indekken, dus zuinig en rijk gaat sterven . :+
 
Laatst bewerkt:
Zo lang de actieradius niet verbeterd, is de elektrische auto geen echt alternatief. Gisteren naar Zuid Bretagne gereden, zie ik me op een motor met 160 km actieradius nog niet doen. Met een auto die 400 km haalt ook niet en in Frankrijk geen laadpaal gezien. En voorlopig zijn er ook niet genoeg grondstoffen beschikbaar om alle auto's elektrisch te maken. Ambities zijn leuk, maar het moet wel haalbaar zijn. Ik zie ons nog eerder op waterstof rijden.

Hebben we het nog niet eens over de schaarse grondstoffen voor de accu`s die nodig zijn ..
 
Voor de kosten zou ik niet alleen naar afschrijving kijken, maar mij ook verdiepen in het onderhoud. Wat is bijvoorbeeld de levensduur en vervangingsprijs van de accu. Daar kan men in het elektrische motorfiets topic van alles over vertellen.

Als je een nieuwe motor na een paar jaar wilt inruilen kijk je meer naar de restwaarde lijkt mij. Als je bijvoorbeeld 10 jaar en veel km wilt rijden weet je van tevoren dat je daarna niet meer zoveel terug krijgt dus hoe relevant is het dan nog.

Zelf zou ik niet alleen om de kosten overstappen op elektrisch. Ligt je interesse bij die techniek of wil je het principieel dan is het iets anders. Motorrijden mag ook wel een beetje leuk zijn en voor iedereen is dat anders.

Als het je echt puur om de kosten gaat is vaak een klein autootje al goedkoper als motorrijden, zeker als je kunt carpoolen of die auto op een andere manier kunt delen.

Op het werk staat in de garage vaak een zero. Je betaalt een prijs omdat hij elektrisch is. Als ik verder de bouw van de motor bekijk komt het mij een beetje over als het niveau van bijvoorbeeld een Honda cb500. Dan heb ik het over bandenmaat, remmen etc. Dan moet je hem met zoiets vergelijken voor een eerlijk vergelijk. Niets ten nadele van de zero of de cb500 hoor, het is net waar je voor kiest en om welke reden.
 
Laatst bewerkt:
Man` koop een motorfiets die je leuk vindt ! , dat gedoe met die wittekat batterijen duurt veel langer dan jij denkt .
En daarbij kun je morgen ook gewoon omvallen ... Leef in het nu ! .. _O-

De Nederlander die zich weer aan alle kanten wil indekken, dus zuinig en rijk gaat sterven . :+

Helder standpunt. Mijn motorfietskeuze een relatief rationele en eentje voor langere tijd, dus daar denk ik goed over na. Maak je over mij verder maar geen zorgen: ik leef schuldenvrij in het nu, en kan doen en laten wat ik wil.
;)
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig geen zorg maken over tzt verplicht zero-uitstoot.
De soep wordt niet zo heet gegeten als dat die wordt opgediend.

Per 2040 geen auto's met verbrandingsmotoren meer verkocht in diverse landen.
Maw tot 31-12-2039 nog wel. Dan komt er nog dispensatie voor aanwezige voorraden.
Vervolgens blijven onderdelen-voorziening en infra-structuur nog 20jaar in leven.

Als je het goed bekijkt dan vanaf ca 2060 komen er werkelijke problemen om met een verbrandingsmotor te kunnen rijden. Mensen die nu net hun RBW hebben gehaald, gaan tegen die tijd al met pensioen. Geen zorg: Een scootmobiel is nu al electrisch!!

...
Conclusie: Meerdere jaren kan je nog gewoon een kool-waterstof-machine aanschaffen. Geen Paniek!

Dat denk ik ook........maar aan de andere kant kan ik mij nog heel goed een vloekende collega herinneren die net een splinternieuwe Transit had aangeschaft op grijs kenteken. En dat werd vervolgens vrij radicaal afgeschaft. Maar daar zaten natuurlijk geen auto en oliemaatschappijen achter met een lobby.
 
Hebben we het nog niet eens over de schaarse grondstoffen voor de accu`s die nodig zijn ..

Dit duurt simpelweg even tijd. Verbrandingsmotoren zijn over 100+ jaar geoptimaliseerd om praktisch te zijn. Elektrisch is (los van die paar auto's begin 20e eeuw) pas paar jaar een echt alternatief. En nu met die paar jaar komen we al redelijk ver.

Het probleem op het moment is vrijwel enkel de batterij inderdaad. Daar wordt nu nog lithium voor gewonnen, en dat is geen schoon karweitje. Echter wordt er gigantisch veel onderzoek gedaan naar nieuwe batterijtechnologie. (los dit probleem op en je bent schathemeltje rijk :))

Zo hebben ze in het lab al heel erg toffe dingen gedaan met grafeen. Hierbij is het probleem (voor alsnog) het massaal fabriceren van het materiaal.

Goodenough, de uitvinder van de eerste lithium batterijen in de 70s, heeft een nieuwe type lithium batterij ontwikkeld. Deze Solid state lithium cell is weliswaar dan nog wel van lithium, maar een grote vooruitgang op gebied van oplaadsnelheid, capaciteit en veiligheid.

Verder zijn er nog erg veel technieken te vinden (bijv op basis van aluminium), dit zijn er maar 2 waar ik zelf met grote interesse naar kijk.
 
Iedereen gaat nog even voorbij aan de allergrootste uitdaging:

Ons distributie (elektriciteitsnet) net kan al die electrische autos ( EN het toegenomen eletrische verbruik omdat we gas af willen schaffen, vlak die ook niet uit) bijlange na niet aan.

Eer dat we dat op rit hebben.......hebben we nog wel effe :]
 
Iedereen gaat nog even voorbij aan de allergrootste uitdaging:

Ons distributie (elektriciteitsnet) net kan al die electrische autos ( EN het toegenomen eletrische verbruik omdat we gas af willen schaffen, vlak die ook niet uit) bijlange na niet aan.

Eer dat we dat op rit hebben.......hebben we nog wel effe :]
Klopt helemaal.
Ik heb ergens gelezen dat we hier in Nederland 2 (kern)energiecentrales extra nodig hebben als we al het vervoer electrisch gaan doen.
Electrisch rijden is leuk maar dan wel in combinatie met milieuvriendelijke duurzame energiewinning.
 
Je kan nu nog gewoon een plofmotor kopen. Over tien jaar kan je nog steeds benzine kopen. Het zal tegen die tijd waarschijnlijk wel aantrekkelijker zijn om een elektrische fiets te kopen. Benzinestations worden schaarser, binnensteden verboden maar het zal nog wel even duren voordat benzine geheel uitgestorven is. Ik denk dat je dan aan 2040, 2050 moet denken.

Persoonlijke noot.
Alle gelul over actieradius en vermeende milieuvervuiling kennen we nu wel. Het allemaal niet relevant en vaak verzonnen. De fossiele industrie en de RAI-Bovag doen er alles aan om hun markt te beschermen. Daarom moet je bij elke berichtgeving lezen wat er weggelaten is in het onderzoek. Helaas kijken de meeste mensen niet zo ver en blaten maar wat na.

Mooi antwoord van iemand die elektrisch rijdt: Hybride in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic..."
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook........maar aan de andere kant kan ik mij nog heel goed een vloekende collega herinneren die net een splinternieuwe Transit had aangeschaft op grijs kenteken. En dat werd vervolgens vrij radicaal afgeschaft. Maar daar zaten natuurlijk geen auto en oliemaatschappijen achter met een lobby.

Dat ik had ik met een tweedehands frontera op grijs kenteken, was ook nog op vuile LPG. In een keer 50% afschrijving.


De overheid kan makkelijk sturen. Als er een extra accijns op komt (ipv het kwartje van kok, nu het geeltje van rutten ofzo) en de brandstof kost 7,50 per liter dan gaat toch wel iedereen elektrisch.
 
Er staan in de straat 20 autos buiten.
De bewoners hebben geen garage.
Mogen er dan 20 verlengsnoeren over het voetpad van hun huizen naar hun wagens? Of komen er 20 laadpalen voor die straat?

Batterijen gaan misschien een uitdaging zijn maar dat hele oplaad-gedoe en het elektrisch net ook.

HOTEL met 20 kamers....20 laadpunten voorzien voor hun gasten?? enz...

Stof genoeg tot nadenken
 
Ze willen verkeer in de grote steden in 2040 gaan verbieden voor ALLE verbrandingsmotoren, maar dat is puur een uitstoot/ vervuiling/ gezondheidsdingetje...
Heeft dus niets met brandstoftekorten te maken.

Ik zie het zo'n vaart nog niet lopen, zéker nu de US of A pasgeleden nog heeft aangekondigd nog voor minstens 100 jaar voorraden te hebben...en zoals al gezegd; de autolobby is sterk..
 
Klopt helemaal.
Ik heb ergens gelezen dat we hier in Nederland 2 (kern)energiecentrales extra nodig hebben als we al het vervoer electrisch gaan doen.
Electrisch rijden is leuk maar dan wel in combinatie met milieuvriendelijke duurzame energiewinning.

Dit is het grootste probleem inderdaad.
CBS cijfers juni 2016: bijna 1000 miljoen liter (lpg / benzine / diesel) (wegverkeer, niets anders!)
Even alleen benzine: 436 miljoen liter. (rendement 30% verbrandingsmotor: 130 miljoen effectief)
per dag door 30 maakt: 4,36 miljoen liter p/d ongeveer gelijk aan 43 miljoen kwh verbruik :o
(Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) energie vrij)

Kortom sprookje op dit moment, 2 kerncentrales, maak er maar een heel nest van.
En de hele infra moet ook aangepakt worden.

Kortom, er moet veel meer gebeuren.
electro motor moet echt nog zuiniger en slimmer in gebruik. Betere accu's
Veel eigen energie opwekken inderdaad, hang je auto/motor aan je eigen zonnepanelen.

We zijn er nog lang niet, het zal ook wel duidelijk zijn dat we met die 30% verbrandingsmotor ook helemaal verkeerd zitten. 3 miljoen liter verstoken aan verliezen per dag gaat ook werkelijk nergens over B|
Dus een oplossing moet er komen, linksom of rechtsom.
(en we hebben nog scheepvaart/luchtvaart, we hangen toch aan die olie)


We gaan het merken, in 10 jaar kan er veel gebeuren. En het zal wel moeten.
Grondstoffen verbranden is een doodlopende weg we hebben maar 1 aarde en weg is weg.
 
Ik ben benieuwd hoe het met de vrachtwagens zal gaan.

Het feit dat ze die al zelfstandig willen laten rijden in de nabije toekomst geeft ook al stof tot nadenken.
Idee zal best wel positieve punten hebben, maar vraag me echt af of een mens als chauffeur dan geen gemiste factor wordt in de transportsector.
Tenzij men het laden en lossen en klantcontacten ook helemaal met robots wil gaan doen.
De mensheid kan over een aantal decenia's lekker achterover hangen in de stoel denk ik.
Alles wil men dan toch door robots hebben gedaan.
Ben blij geen pas geborene te zijn, want die gaan nog heel wat meemaken in de toekomst en dat is vast en zeker niet allemaal rozegeur en maneschijn.
Vr Gr
 
Er staan in de straat 20 autos buiten.
De bewoners hebben geen garage.
Mogen er dan 20 verlengsnoeren over het voetpad van hun huizen naar hun wagens? Of komen er 20 laadpalen voor die straat?

Batterijen gaan misschien een uitdaging zijn maar dat hele oplaad-gedoe en het elektrisch net ook.

HOTEL met 20 kamers....20 laadpunten voorzien voor hun gasten?? enz...

Stof genoeg tot nadenken

Tegen 2040 is de technologie al zo ver, dat je net zo snel een batterij oplaad als jij nu benzine tankt.

Er wordt te negatief gedacht over elektrisch rijden. Ja er zijn zeker problemen die opgelost moeten worden. Maar daar is de mensheid erg goed in :) Als dat niet zo was rende we nog met scherpe stokken achter zwijnen aan. Beetje hoop op de toekomst dus.

Ik rijd ook nog niet elektrisch, simpelweg wegens de kosten. Maar de industrie is erg druk bezig om die kosten te drukken. De eerste resultaten zijn al duidelijk zichtbaar met de Tesla model 3 bijvoorbeeld.
 
In antwoordt op TP starter zijn vraag: never nooit niet voor mij althans.
Nu Porsche (24 Le Mans), Mercedes (DTM) zich terugtrekken en volgende jaar over gaan op E racen en er al E races op motoren zijn ....waar moet het heen?
Stroom moet ook opgewekt worden.
 
Als je met de actieradius overweg kan, tanken niet je hobby is, je van waanzinnig accelereren houdt en je hoeft niet perse sneller dan 160, dan zou ik het doen. Anders niet.
Ik wil niet meer terug naar benzine in ieder geval.
 
Er staan in de straat 20 autos buiten.
De bewoners hebben geen garage.
Mogen er dan 20 verlengsnoeren over het voetpad van hun huizen naar hun wagens? Of komen er 20 laadpalen voor die straat?

Batterijen gaan misschien een uitdaging zijn maar dat hele oplaad-gedoe en het elektrisch net ook.

HOTEL met 20 kamers....20 laadpunten voorzien voor hun gasten?? enz...

Stof genoeg tot nadenken
Iedere parkeerplaats krijgr een draadloze oplaadzender, iedere elektrische auto een oplaadontvanger en een teller voor de stroomrekening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan