is mijn voorvork scheef

dingus

MF veteraan
4 dec 2007
3.399
9
Dit is de eerste keer dat ik een topic open en hoop dus dat dit het juiste kanaal is voor voorvork vragen etc.

het verhaal:
op een regenachtige dag met een gangetje of 60 mn voorwiel laten wegglijden. Hierbij gleed de motor ( srad 600 uit '97) op zn linkerkant.
Na enig onderhoud kwam ik ergens achter.
De motor rijd nog niet, maar als ik stil sta en het stuur naar rechts draai heb ik bijvoorbeeld 4 cm tussen de voorvorkpoort en de tank.
als ik naar links stuur heb ik minder, bjivoorbeeld 3 cm speling tussen de voorvorkpoot en de tank.
Bij je plaat tussen je voorvorkpoten heb je ok stoppers. Die komen tegen je frame aan om verdere draaing te toppen. Als ik naar rechts stuur stopt de stopper de draaing, als ik naar links draai stopt de stopper m ook, maar niet zoals het hoort. Hij klemt iets.


Ik ben erachter gekomen dat de kappen gerepareerd zijn met epoxy, de motor heeft dus een eerdere glijder gehad, en voor mijn ongeluk heb ik 205 gereden en niks gemerkt.

na dit gehele geouwehoer verhaal komen mijn vragen.

- ik neem aan dat mijn voorvork scheef staat, is dit juist?
- ik heb iets gehoord over je kroonplaat los maken en opnieuw richten? Dit ivm stoppers die niet juist staan.
- Is de kans groot dat de voorvork al scheef stond op het moment dat ik m kocht en niks heb gemerkt met 205 km/uur?
- Ik heb ook gelezen bij een ander topic dat als ik mn voorvork inveer ( remmen en duwen) en de voorvork dan in zn originele positie terugkomt, deze niet verbogen is. Klopt dit?

Ik zie uw reacties (edit) graag tegemoet (/edit),
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is je vork getordeerd
"losmaken" (vorkpoten) en weer vastzetten. Dat zou moeten helpen.
(of a la fiets, voorwiel vastzetten en aan stuur gaan trekken/duwen :+)

bovenste is een kwestie van wat boutjes losdraaien, eventueel beetje wrikken en weer vastzetten
 
dankjewel voor de snelle reacties,
ik reed 205 voor dat ik onderuit ging, maar ik vind het apart dat ik een scheve voorvork heb met een gangetje van 60, maar alles is mogelijk.

hoe kan ik trouwens zien of mijn stopper beschadigd is?
het kan ook zijn dat mijn onderste kroonplaat gedraaid is en dat daardoor mijn stopper eerder tegen mijn frame aanzit...dat zou ook het verschil in de vorkpoten tov de tank kunnen verklaren, of is dit onzin praat van een groentje?
 
dankjewel voor de snelle reacties,
ik reed 205 voor dat ik onderuit ging, maar ik vind het apart dat ik een scheve voorvork heb met een gangetje van 60, maar alles is mogelijk.

hoe kan ik trouwens zien of mijn stopper beschadigd is?
het kan ook zijn dat mijn onderste kroonplaat gedraaid is en dat daardoor mijn stopper eerder tegen mijn frame aanzit...dat zou ook het verschil in de vorkpoten tov de tank kunnen verklaren, of is dit onzin praat van een groentje?
Je tank is een slechte referentie, de meeste motortanks zijn niet bepaald symmetrisch dus zegt het verschil in afstand niet zoveel.
Daarbij kan het heel goed zijn dat er een stuurhelft krom is, heb je dat al gecheckt?
Om er zeker van te zijn dat je voorvork niet krom is zul je de poten eruit moeten halen.
Wanneer je de poot in de bankschroef klemt en de binnenpoot verdraait en je deze ziet slingeren dan is hij krom. -O-
Wanneer deze niet slingeren dan is er niets aan de hand. *O*
 
mn motor rijd niet, kheb m in mn tuin gezet en daar krijg ik m niet uit zonder hulp. Is meer een veiligheidsoptie.
Maar het gaat om de voorvorkpoten die ik gecheckt heb, niet de stuurhelften.
Ik ben ook niet zo een ster met sleutelen ofzo, dus om gelijk mn voorvorkpoten uit elkaar te halen...
ik denk dat ik maar eens even ga kijken of mn kroonplaten tov elkaar rechtstaan. Dit zal een hoop opheldering geven als deze niet recht staan tov elkaar.
 
mn motor rijd niet, kheb m in mn tuin gezet en daar krijg ik m niet uit zonder hulp. Is meer een veiligheidsoptie.
Maar het gaat om de voorvorkpoten die ik gecheckt heb, niet de stuurhelften.
Ik ben ook niet zo een ster met sleutelen ofzo, dus om gelijk mn voorvorkpoten uit elkaar te halen...
ik denk dat ik maar eens even ga kijken of mn kroonplaten tov elkaar rechtstaan. Dit zal een hoop opheldering geven als deze niet recht staan tov elkaar.
Wanneer je vorkpoten krom zijn hoeft dit nog helemaal niets met de stand van je kroonplaten te maken te hebben.....
De buiging begint meestal net onder de kroonplaten. :Y
 
Bij een schuiver zal je vork niet zo snel krom raken. wel kan, doordat een van je stuurhelften tegen de weg gekomen is, je vork verdraaien. Klemmen van het T-dtuk ff losdraaien, wielas ff lossen. Draana wiel tussen je benen en het stuur weer recht zetten. Daarna vork een keer in veren met de rem ingeknepen. Vervolgens alles weer vastdraaien...
 
Bij een schuiver zal je vork niet zo snel krom raken. wel kan, doordat een van je stuurhelften tegen de weg gekomen is, je vork verdraaien. Klemmen van het T-dtuk ff losdraaien, wielas ff lossen. Draana wiel tussen je benen en het stuur weer recht zetten. Daarna vork een keer in veren met de rem ingeknepen. Vervolgens alles weer vastdraaien...

de as van mn voorwiel...en wat nog meer..een T-stuk, bedoel je hiermee de kroonplaat?
als k logisch redeneer draai ik de as van mn voorwiel los, en de klembouten op mn kroonplaat. Kan ik allebei mn kroonplaten losdraaien ( nee toch dan flikkert mn motor in elkaar) of kan ik beter alleen de bovenste losdraaien?
 
na thuiskomst gelijk kijken naar mn mop en dit kwam eruit.
technisch verhaal:
mn voorvorkpoten staan inderdaad NIET in lijn, jeeeeh
onderste KP staat met de klok mee geroteerd tov de bovenste KP.
linker vorkpoot staat verticaler dan de rechter. zie plaatje.
als ik de onderste KP tegen de klok in roteer zal de linker vorkpoot minder verticaal komen te staan en dus uiteiondelijk evenwijdig aan de rechter vorkpoot.
( as voorwiel is het draaipunt)
dan zal de stopper, op de onderste KP, bij naar links sturen EERDER het frame raken. Hierdoor zal de afstand toenemen tussen de vorkpoot en het frame.
( ben dit nagegaan en er zit nu een verschil, waarbij naar links sturen minder speling is dan bij naar rechts sturen)

nou ik denk dat dit het technische verhaal is en ik ben blij dat ik eindelijk weet wat de oorzaak is. Weten is hierbij onder voorbehoud en khoop dat dit ook echt de oorzaak is!

Nu vraag ik me af hoe ik dit moet stellen...wat moet ik eerst los draaien en wat moet ik zeker NIET tegelijkertijd los draaien.

ik dank u allen sowieso voor de ophelderende opmerkingen, nu komt mijn droom ( liggen op mn tank) weer een stap dichterbij
full
 
Je kan idd het T-stuk vast laten. Als deze twee bouten per poot heeft, zou ik in elk geval 1 van de 2 las halen. Voor de rest kan je alles wel losdraaien zonder dat er iets fout kan gaan.
 
Reken maar op een tweetal kromme binnenpoten en een krom T-stuk. Misschien ook nog wel een kromme kroonplaat, voorwiel-as etc.
Alles losdraaien en weer "recht" wringen is beunwerk. :N
 
Reken maar op een tweetal kromme binnenpoten en een krom T-stuk. Misschien ook nog wel een kromme kroonplaat, voorwiel-as etc.
Alles losdraaien en weer "recht" wringen is beunwerk. :N
-O- ZUCHT -O-
ALs je altijd van het ergste uitgaat ja....
Breng je motor dan meteen maar naar de sloop.

Ik zie niet hoe door een schuiver een voorvork krom raakt. Of je moet met 80 km/u tegen een stoeprand/auto aangeknald zijn.
 
ok, om te beginnen, eerst je as van je voorwiel een kwartslag draaien zodat ie losstaat (mss moet je eerst twee bouten loszetten die de wielas vastklemmen)
dan zet je de motor zo dat het voorwiel de grond niet meer raakt (op de middenbok als die dat heeft, anders bedenkt je maar wat, hij moet op zijn achterwiel steunen)
dan, haal haal je je remklauwen eraf (je kan ze laten bengelen aan je remleidingen) en je draait je wielas helemaal los, en dan haal je je voorwiel eruit. Haal ook je spatbord eraf.
Dan vijs je de bout die je vorkpoot vasthoudt in je kroonplaat los en dan ook in je onderste balhoofdplaat (wel het vorkbeen vasthouden want dat kan eruit vallen). Soms moet je met een schroevendraaier de gleuf wat verder opentrekken voor het vorkbeen eruit wil, en dat doe je ook met je andere vorkpoot. Nu kan je de twee platen goed bekijken tov elkaar en kan je ook goed zien of de vorkbenen nog recht zijn (leg ze op een tafel en laat ze rollen ofzo)
Kijk ook je lagers na in je voorwiel!
Hopelijk ben je hier iets mee
 
Kijk, dat zijn tips.
Is hier ook al eerder beschreven, maar: onderpoten in de bankschroef, als je nu aan je binnenpoten draait, mogen deze niet zwabberen. Dit kan je meten t.o.v. je werkbank.
 
Ik ben met een krappe 30 km/h onderuit gegaan met mijn SRAD en tijdens het schadeherstel viel me op dat wanneer mijn stuur recht stond, het voorwiel iets gedraaid stond...Ik had ook geen idee en schrok me ook kapot en ging van het ergste uit.

Totdat een collega van mijn vader langskwam en zei dat de voorvork getordeerd was, hij de boel losgedraaid en rechtgezet en het was al vele malen beter. Stond nog niet helemaal recht maar tijdens zijn winterbeurt heb ik er nog eens naar laten kijken en alles staat nu weer perfect in 1 lijn!

Alleen nu heb ik nog wel dat mijn stuuruitslag naar rechts groter is dan naar links, dit komt omdat het steuntje wat de stuuruitslag beperkt door de valpartij iets naar rechts is komen te staan. Opzich geen probleem want stuur komt nog niet tegen tank aan en maximale stuuruitslag gebruik je praktisch nooit.

Getordeerde voorvork komt regelmatig voor bij valpartijen op lage snelheid en het ziet er vaak erger uit dan het is. Een voorvork is echt niet zomaar krom. Bij frontale botsingen op auto's, stoepranden etc. is de kans vele malen groter.
 
-O- ZUCHT -O-
ALs je altijd van het ergste uitgaat ja....
Breng je motor dan meteen maar naar de sloop.

Ik zie niet hoe door een schuiver een voorvork krom raakt. Of je moet met 80 km/u tegen een stoeprand/auto aangeknald zijn.

Ik ben al een jaar of 15 motor monteur, en heb daarbij al ontelbare kromme voorvorken gezien door simpele schuivertjes. Ik ga niet van het ergste uit maar ben gewoon realistisch.
De tendens hier op het forum is helaas dat de antwoorden die het minst kosten het liefst gelezen worden door de diverse topicstarters. Ik kan ook wel schrijven gewoon recht duwen, niks aan de hand maar dan zit ik te liegen. :N
 
Reken maar op een tweetal kromme binnenpoten en een krom T-stuk. Misschien ook nog wel een kromme kroonplaat, voorwiel-as etc.
Alles losdraaien en weer "recht" wringen is beunwerk. :N
:^
Als ik zo zie hoe scheef hij staat op de foto is rechtduwen geen optie.
Na een keer remmen staat hij weer schuin.
Je moet je wiel eruit halen en dan een van de binnenpoten loszetten in de kroonplaten.
Draai nu je poot terwijl je de afstand tussen de poten meet ter hoogte van je wielas.
Als deze afstand veranderd is je poot geknikt net onder de kroonplaat.
Test dit bij beide poten. Kijk ook of je as krom is door hem over iets vlaks te rollen.
Test de kroonplaten door ze los te zetten en je balhoofdmoer op de bovenste kroonplaat los te zetten. Draai nu de poeten weer vast en kijk of ze evenwijdig aan elkaar staan. Bijna zeker zijn ze krom.
Kijk ook even of je remschijven niet slingeren.
Dor het tordren van de vork duwen de klauwen de schijven krom.
 
Leg je er maar bij neer dat de poten krom zijn, kwestie van de poten uit de kroonplaten halen en ff laten richten.
Kost een paar tientjes en hij is weer als nieuw.
En euhh...Ik heb ook al vele kromme voorvorken gezien hoor dus ik durf wel te beweren dat ik weet waar ik het over heb. *D
 
dankuwel voor de vele tips!
ik weet nu datmijn motor tenminste niet total loss is.
Ik had het idee dat bij een scheve voorvork je een gehele nieuwe fiets kon gaan aanschaffen, maar dat is ook uit de wereld geholpen.
Ik ga niet gelijk van het ergste uit maar begin bij de kleine dingen. In de loop van de tijd zal ik m richten doormiddel het recht zetten van mn kroonplaten en alles op te meten. Als de motor dan rijd zal ik binnen 5 minuten testrijden weten of ze recht genoeg staan. Als het dan nog steeds scheef staat, zal ik de tips opvolgen van het demonteren van je voorvork en je poten checken en evt. richten.

nogmaals dankuwel voor de vele reacties ( van opbouwende tot zorgwekkende :P)
 
Terug
Bovenaan Onderaan