Is m'n accu nog te redden?

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.492
448
Hoogwoud
Ik heb vanmiddag m'n accu uit m'n motor gehaald, omdat ik ga proberen om m'n motortje te laten staan voor de rest van het jaar :) .
Nu keek ik alleen naar m'n accu en zag ik dat het vloeistof zeer onder pijl is :?
Start problemen heb ik nooit gehad, en ik heb ook geen idee hoelang deze accu er al inzit :z (op z'n minst 2,5 jaar).
full


Kan een Optimate hier nog verandering in brengen? Of moet ik stiekem alvast wat ceentjes opzij liggen voor een nieuwe accu, als de kans er in zit dat deze het niet zo lang meer doet?

Het lijkt me duidelijk dat het vloeistof niveau veel te laag is... :N
 
Je mag voor je zelf spreken hoor :P

Maar verwarring is er niet, gewoon vullen dus :z

Maarre, ik ga m'n motor een tijd niet gebruiken. Dus nu vullen en kijken wat ie volgend jaar doet?
Of ben ik verstandig als ik er die tijd ook nog een optimate aan hang (die ik dan nog moet aanschaffen).
 
Je mag voor je zelf spreken hoor :P

Maar verwarring is er niet, gewoon vullen dus :z

Maarre, ik ga m'n motor een tijd niet gebruiken. Dus nu vullen en kijken wat ie volgend jaar doet?
Of ben ik verstandig als ik er die tijd ook nog een optimate aan hang (die ik dan nog moet aanschaffen).

Opvullen, volledig opladen, en dan aan de druppellader of regelmatig even bijladen. En dan hopen dattie het nog doet.

Nou toch nog even voor mezelf gesproken :+
 
Zoals gezegd, bijvullen en opladen. Mogelijk doet ie het dan nog....

Maar als er zoveel vloeistof weg is, moet daar een oorzaak voor zijn. Ik zou de spanningsregelaar etc. ook eens nakijken. Er is een beste kans dat die te veel spanning levert, waardoor je accu droog gaat koken.
 
Wat kan je aan een accu nou onderhouden als je de motor vrijwel elke dag gebruikt? :?

Vloeistofpeil controleren/bijvullen, polen insmeren met vaseline.

Of een onderhoudsvrije accu aanschaffen, daar kun je de vloeistof niet meer bijvullen.

Een accu waar je het vloeistofpeil nog kunt bijvullen is nooit hermetisch afgesloten, en een deel kan verdampen.
 
Onderhoud accu.

Een onderhoudsvrije accu hoeft u in principe niet te onderhouden. In de gaten houden wel, tenslotte kan alles stuk gaan.
Iedere niet-onderhoudsvrije accu verliest echter door verdamping water uit het elektroliet. Als dit niet op tijd wordt gecompenseerd, zakt het niveau tot onder de bovenkant van de platen, hetgeen slecht is voor de gezondheid van de accu.
Gebruik voor het bijvullen alleen gedistilleerd of gede-ioniseerd water (bij garagebedrijven in flessen te koop) en beslist geen pure elektroliet. Vul de accu, tenzij u niet anders kunt, liever ook geen gewoon leidingwater omdat dit altijd enigszins is vervuild. Sommige accu's hebben een doorzichtige bak, waarop staat aangegeven tot hoever u mag gaan. Als uw accu een zwarte bak heeft, kunt u bijvullen totdat u van bovenaf door de vulgatjes kunt zien dat de bovenrand van de platen ondergedompeld is. Soms kunt u met behulp van een zaklantaarn achter de (zwarte) accubak toch het vloeistofniveau onderscheiden.
Controleer, of de accupolen of de metalen delen waarmee de accu op zijn plaats vast zit, door accuzuur zijn aangetast. Maak dan de accukabels los en haal de accu uit de auto. Verwijder eerst de aanslag. Gebruikbij de polenbij voorkeur een speciale, niet te harde accupoolstaalborstel. Was de aangetaste delen in een oplossing van heet water en ammonia of soda en geef metalen onderdelen (natuurlijk niet de polen) eventueel een streekje verf.
Bij een al wat oudere accu verdient het aanbeveling om zo nu en dan met behulp van een zuurweger de conditie van het elektroliet te controleren. Op één van de voorgaande bladzijden is dat onderwerp uitgebreid behandeld. Zorg er wel voor, dat de accu in alle opzichten klaar voor gebruik is voordat u gaat meten. Denkt u er ook aan, dat accuvloeistof - het heet niet voor niets accuzuur! - op de huid bijt (vooral in open wondjes) en uiterst agressief is ten opzichte van kleding en autolak. Spoelen met veel water is de enige remedie. Houd daarom bij dit soort werk een emmer water bij de hand!
Hier volgt nog een keer op een rijtje, wat u periodiek - bijvoorbeeld iedere maand - aan uw accu behoort te doen:
1
Draai de vuldopjes bovenop de accu los en controleer het niveau van het elektroliet. Als de bovenrand van de platen boven de elektroliet uitsteekt, vul dan bij met gedistilleerd water. Vul niet te veel bij. Maak na afloop de bovenkant van de accu, vooral 'om' de vulopeningen, met toiletpapier schoon.
2
Maak de accukabels los en maak deze met een staalborstel schoon. Als een kabel erg vast zit, kunt u het beste eerst een doek met heet water om de kabel heen wikkelen en het dan nog eens proberen. Gebruik in ieder geval geen brute kracht, want een accupool is zó afgebroken.
3
Controleer de conditie van de accupolen en maak ze zonodig schoon.
4
Sluit de kabels weer aan en smeer daarna een beetje accupoolvet op de polen èn de kabelklemmen.
5
Is de accu goed geladen? Controleer dat met een zuurweger, nadat u de accu door een flinke rit of met behuilp van een acculader goed heeft geladen. Steek het slangetje in het elektroliet en zuig enkele druppels op door in de rubberbal te knijpen en hem weer los te laten. Herhaal dit bij iedere cel.
6
Lees op de gekalibreerde vlotter af, hoe hoog de soortelijke massa van het elektroliet is. Er mag tussen de cellen niet meer verschil zijn dan 0,04 (kg/dm3). Laat in dat geval de accu door een monteur controleren.

veel succes met je accu.
 
Als je voorlopig toch niet gaat rijden dan kan je gerust deze wegmikken, en een nieuwe kopen en monteren als je weer wel gaat rijden.
Bijna zeker dat er nu kortsluiting in de platen zit door het droogstaan, en anders is op z'n minst de capaciteit erg ver teruggelopen nu.
Hier heel de winter een lader aanhangen is als water naar de zee dragen.
 
Ga ook eens met een vinger langs de zijkant van de accu, als je een golvend patroon voelt (hoe moet je dat nou omschrijven) dan zijn de platen waarschijnlijk krom.
Wat je ook ffies kunt doen is een multimeter erop prikken, moet onbelast minimaal 12.5 V aangeven
Succes, p.s. je kon lekker rijden op de akermaat (ik was er ook een avondje, toen die film werd gemaakt). Cbr900 zwart geel
 
Ga ook eens met een vinger langs de zijkant van de accu, als je een golvend patroon voelt (hoe moet je dat nou omschrijven) dan zijn de platen waarschijnlijk krom.
Wat je ook ffies kunt doen is een multimeter erop prikken, moet onbelast minimaal 12.5 V aangeven
Succes, p.s. je kon lekker rijden op de akermaat (ik was er ook een avondje, toen die film werd gemaakt). Cbr900 zwart geel
Hij geeft 12,16V aan, hij is dus aan het aftakelen, maar naar mijn mening kan het nog :) .

En ja, akermaat... Zucht... Goeie oude tijd, dat mooie weer O-) .
Ging idd wel lekker toen :P
 
Anderhalf jaar geleden de accu bijgetankt (1/3 van water was nog maar over) van onze VW campeerbus, het ding stond sinds vanaochtend ook alweer zeker 2 maanden stil maar startte meteen in de kou en sneeuw. Dus zeker proberen die accu, je hebt niets te verliezen. Direct na opladen zal een redelijk gezonde accu circa 13 V aangeven, zakt daarna vrij snel terug naar 12-12,5 V en blijft daar hopelijk redelijk stabiel op staan.

Als je accu nu weer snel droog zou staan is er een kans dat je regelaar misschien de geest aan het geven is en teveel spanning doorgeeft aan de accu (die "kookt" dan droog).

De Optimate wordt tegenwoordig overal als bijna onmisbaar aangeprezen, maar je moet imo wel heel erg weinig rijden en/of veel permanente stroomafnemers hebben (lees: alarm-systeem) om ECHT zo'n ding nodig te hebben. Accu's gaan bij mij minimaal 5 jaar mee, zelfs op motoren die ik wat minder vaak gebruik (oude Yammi Tenere b.v. waar nu al 7 jaar de zelfde accu in zit) en dat allemaal (o wonder) zonder Optimate. Wel idd soms even het peil controleren en de aansluitingen goed schoon houden met wat zuurvrije vaseline er op.
 
Het was best wel een flinke zomer en veel accu's die geen drupje gecompenseerd krijgen halen het voorjaar niet.

Je moet die dingen minstens 2x per jaar controleren en indien geschikt, op peil brengen.

Meestal het beste: bijvullen, starten en een flinke rit; ook bij scooters, brommers en auto's. Doormartelen betekent in ieder geval dood, 1 kans of geen kans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan