Is Private Lease voor de motorfiets interessant?

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Het is wel degelijk gemakzucht, je kan er ook voor sparen en dan een nieuwe kopen, maar niemand heeft meer het geduld om te wachten en te sparen, mensen willen tegenwoordig alles hebben en wel gelijk, ik wordt een oude lul 8-)
Vergeet niet dat je ook gewoon bij de BKR geregistreerd staat en als je dan een huis wil kopen het lekker veel scheelt wat je evt kan lenen.
 
Het is wel degelijk gemakzucht, je kan er ook voor sparen en dan een nieuwe kopen, maar niemand heeft meer het geduld om te wachten en te sparen, mensen willen tegenwoordig alles hebben en wel gelijk, ik wordt een oude lul 8-)
Vergeet niet dat je ook gewoon bij de BKR geregistreerd staat en als je dan een huis wil kopen het lekker veel scheelt wat je evt kan lenen.

Je staat al bij het BKR geregistreerd als je rood mag staan op je betaalrekening....zelfs als sta je niet rood maar in de +.
 
BMW heeft ook een gunstige financieringsregeling (3.3%), smeer dit uit over 60 maanden en je bent veel minder per maand kwijt dan de private lease constructie.
 
dat is nogal eenvoudig te checken en heeft geen invloed als je gewoon niet in het rood staat.
private lease wordt gewoon als krediet gezien.

Toen ik destijds een hypotheek wilde afsluiten werd mij wel verteld dat als ik de mogelijkheid had om 1000,- in het rood te staan, dit gewoon als 1000,- schuld gezien werd. Ookal stond ik gewoon dik in de plus.
 
Klopt, gewoon niet aan beginnen dus, en lekker sparen voor hetgeen wat je graag wilt hebben. Zoals het hoort :}
 
Er zal best markt voor zijn.

En als de prijzen goed genoeg zouden zijn zou ik er ook wel voor open kunnen staan. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitrekenen. Ik heb bijv maar 1 schadevrij jaar, dus een nieuwe BMW all-risk verzekeren tikt al aardig aan. Maar voor iemand met 15 schadevrije jaren wordt de rekensom al anders.

Ik ben het dan dus ook zeker niet eens met de stelling dat private lease altijd duurder is of dat je maar moet sparen als je iets wilt.
 

Private lease en BKR-registratie
Hypotheekverstrekkers kijken bij het afsluiten van een hypotheek of je vermeldingen hebt bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een private-leasecontract wordt bij het BKR geregistreerd onder de code OA, dat staat voor Operational Autolease.

Zo’n leasecontract bestaat uit twee componenten: een financieel deel (65 %) en een service deel (35 %, voor belasting, onderhoud, reparatie en verzekeringen). Alleen het financiële deel wordt geregistreerd.*

Rekenvoorbeeld

Stel: je betaalt gedurende 36 maanden € 250 per maand voor je private-lease-auto. Het geregistreerde bedrag wordt 65 % van 36 x € 250. Dat is € 5.850. Bij een inkomen van € 50.000 en een rente van 1,9 %, kan er in deze situatie al gauw € 32.000 minder worden geleend voor een hypotheek.



*Word je nog gematst ook, want die andere 35% is ook gewoon een betalingsverplichting zolang het contract loopt, en 24 of 36maanden klinkt leuk maar heeft invloed op het maandbedrag.

Ik ken iemand met een Hyundai I30 lease voor 60 maanden met max. 10K per jaar voor 361 euro per maand:X
dat is de 1.0 versie handgeschakeld, wil je 1.4 is die er alleen in automaat en die kost je dan gelijk 439 euro per maand:/)
 

Private lease en BKR-registratie
Hypotheekverstrekkers kijken bij het afsluiten van een hypotheek of je vermeldingen hebt bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een private-leasecontract wordt bij het BKR geregistreerd onder de code OA, dat staat voor Operational Autolease.

Zo’n leasecontract bestaat uit twee componenten: een financieel deel (65 %) en een service deel (35 %, voor belasting, onderhoud, reparatie en verzekeringen). Alleen het financiële deel wordt geregistreerd.*

Rekenvoorbeeld

Stel: je betaalt gedurende 36 maanden € 250 per maand voor je private-lease-auto. Het geregistreerde bedrag wordt 65 % van 36 x € 250. Dat is € 5.850. Bij een inkomen van € 50.000 en een rente van 1,9 %, kan er in deze situatie al gauw € 32.000 minder worden geleend voor een hypotheek.



*Word je nog gematst ook, want die andere 35% is ook gewoon een betalingsverplichting zolang het contract loopt, en 24 of 36maanden klinkt leuk maar heeft invloed op het maandbedrag.

Ik ken iemand met een Hyundai I30 lease voor 60 maanden met max. 10K per jaar voor 361 euro per maand:X
dat is de 1.0 versie handgeschakeld, wil je 1.4 is die er alleen in automaat en die kost je dan gelijk 439 euro per maand:/)

361€ dat is 100 euro verzekering+ belasting, 100euro afschrijving en 100 euro onderhoud pm. Blijft er nog een beetje over.

Lijkt me niet heel duur.
 
361€ dat is 100 euro verzekering+ belasting, 100euro afschrijving en 100 euro onderhoud pm. Blijft er nog een beetje over.

Lijkt me niet heel duur.

Voor 10k max vind ik het behoorlijk, dan lever je de auto in na 5jaar met 50k op teller
 
Vind het bezopen veel geld voor zo'n klein auto'tje
Zoveel geld, heb je nog niks.
Moet je niet op vakantie willen met die kilometers ook.

In het kader van dan liever gelast als geleast :

BMW E46 , 2.0 ( dus de 6 pitter.. ) .. full option , en je mag/kan er een zware kar achter hangen
aanschafprijs 1500,- ( zo afrekenen )
Onbeperkte kilometers.

Per maand 104,-

66,- wegenbelasting
20,- verzekering
0,- afschrijving
18,- reparaties/onderhoud ( gemiddeld over de afgelopen 3 jaar )

Moet ik er op jaarbasis 2.x total loss rijden voor een auto leasen , per maand, goedkoper word.
( geen idee wat een grote middenklasser kost aan lease p/m )



** edit, stomme vroegen ochtend rekenfout aangepast


Heb ik alleen het verschil in brandstof verbruik niet meegeteld,
er moet ergens een omslag punt zijn dat die leaseauto weer goedkoper word ,
aangezien die E46 geschat, 2x zoveel benzine gebruikt als een i30


Ah..
E46 , brandstof verbruik 1:10 over 10000km
1600,-

i30 brandstof verbruik 1:20 over 10000km
800,-


Nope .. niet goedkoper nog.
Het total-loss ratio gaat wel wat omlaag, ergens naar de 1.5 ..
 
Laatst bewerkt:
Hmm denk dat je wel erg optimisch bent met onderhoud van je auto. BMW schrijft toch 1x pj een beurt voor en daarnaast is APK verplicht dat kost toch ook geld.

Rijd zelf een Mazda 3 ook 2.0 en was toch echt 800€ kwijt vorige APK keuring, komt een beurt van €300 er nog eens bij.

Rijdt wel veel beter zo'n grotere motor natuurlijk maar dat is een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Nee huren is een betere benaming denk ik.
Ik zie wat je bedoelt daar je aan het einde van de rit niets overhoudt. Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik vind het meer richting een kredietvorm neigen, omdat het ook wordt geregistreerd bij BKR en dat vind zwaarder wegen dan het feit dat je aan het einde van de rit niets overhoudt.


Waarschijnlijk hebben ze hier een nieuwe naam voor moeten verzinnen en dat hebben ze "Leasen" genoemd. _O-
 
dat is nogal eenvoudig te checken en heeft geen invloed als je gewoon niet in het rood staat.
private lease wordt gewoon als krediet gezien.
Dat heeft dan enkel geen invloed omdat je het dan meteen uit kan schakelen als je niet rood staat.

Los daarvan maakt het wel uit. Bij beide hypotheken in de afgelopen 10 jaar heb ik tot 2 maal toe het moeten uitschakelen. Dat ik niet op die momenten niet in de min stond maakte niets uit.

Voor de rest :Y
Een "kredietvorm" zet je niet ff uit.


Nvm! :o
 
Wat betreft leasen zijn de prijzen hier in NL, zoals met alles wat met voertuigen te maken heeft, bijzonder hoog.

Ik las niet zo lang geleden dat je in Duitsland voor rond de 150 euro per maand een nieuwe Golf GTI leased. De GTI is de op één na duurste Golf uitvoering (meer dan 40k standaard). Dat kost hier in NL iets van 700 á 800 euro per maand. Dezelfde auto. _O-

Zat van het weekend toevallig Top Gear te kijken en daar reed die kerel in een Ford F150 pickup met V8 en iets van 300 - 400 pk. Kostte daar in Amerika of Canada rond de 20.000 pond. :X|(B|

Als ik in Duitsland zou wonen dan zou ik waarschijnlijk ook een auto leasen met zulke prijzen. Nu weet ik niet wat het daar kost om te kopen en te onderhouden. Wellicht scheelt dat ook zoveel met hier dat ik dan misschien anders over zou denken.

Nieuwe S1000RR voor 100 per maand wil ik best over nadenken. :Y
 
Het kan interessant zijn. Geld lenen kost idd geld maar op dit moment niet zo veel. Voor de private lease prijzen van auto’s kun je iig zelf niet rijden. Dan ben je altijd duurder uit.

Nou ik denk niet dat de bedrijven die private lease aanbieden dit doen voor minder dan dat je er zelf voor moet betalen. Collega heeft een auto via private lease, daar zat een kras op de zijkant omdat iemand er langs was gelopen. Met inleveren van de auto worden al die plekken aangepakt en kost je gewoon 450 euro eigen risico, extra kilometers zijn redelijk aan de prijs, Eind van de looptijd heb je redelijk wat betaald aan de auto maar geen enkele restwaarde wat je wel zou hebben bij een lening.

Ik ben trouwens nog steeds van mening als je een auto of motor niet kunt betalen dat je hem dan ook niet kunt rijden.
 
Een telefoonabonnement wordt ook als krediet gezien, net zoals alle vaste contractuele betalingsverplichtingen.

Niet helemaal: Er zijn een aantalmogelijke situaties waarbij uw telefoon niet wordt geregistreerd. De eerste mogelijkheid is dat u een telefoonabonnement afsluit en de kosten van het toestel gelijk betaalt. Het betreft dan geen telefoon op afbetaling. Dat betekent dat het niet wordt gezien als een lening, waardoor u geen BKR-registratie krijgt. U kunt er in dat geval ook voor kiezen om los een toestel aan te schaffen en een sim-only abonnement te nemen bij een provider.

Uitzonderingen op BKR registratie bij een mobiel telefoonabonnement
 
Die kennis van me gaf voorheen elk jaar €3000,- uit aan het steeds kopen van een goedkope auto (< €1.500,-) en bij de APK steeds dure reparaties. Voor hem is leasen sowieso veel goedkoper.
Zou een goede tweedehands auto niet nog (veel) goedkoper zijn?
1000 euro/jaar aan onderhoud / reparaties is wel erg veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan