Is Private Lease voor de motorfiets interessant?

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Vooral handig als je zo'n motor nodig hebt en er nu geen cash voor hebt.

Twee jaar sparen voordat je kunt kopen kost pijn en moeite dan is zo'n lease constructie niet gek.
 
Waarom zou je duur en nieuw kopen als je weinig kilometers maakt en dan ook om de 3 jaar weer inruilen ??? Ik snap m niet.....



Poggert. 8-)
ik ook niet. Zelf ruil ik zo rond de 5 jaar in. Dan staat er ongeveer 60k op de teller. Dat private lease is dus niks voor mij

Maar ik ken toch wel wat mensen die 3000 per jaar rijden en na 2-3 jaar, en soms nog eerder, inruilen
 
Is een prima constructie als je nieuw wilt rijden en al je spaargeld niet wilt doordraaien......natuurlijk wil men eraan verdienen, en je zult voorwaarden moeten aanvaarden, met de risico’s als je handtekening er staat....

Iedereen, moet zelf de afweging maken.


Ik heb alleen oude meuk, goedkoop in aanschaf, duur in onderhoud denk ik, en vooral geen zorgen dat ik verplicht ben om aan het einde vd maand het leasebedrag over te maken. Als je laatste niet kunt dan heb je een probleem...overigens net als je andere vaste lasten....
 
Voor de mensen die echt denken dat het “goedkoper” is, reken hem maar eens helemaal door.

Een motorvoorbeeld ken ik niet, wel een autovoorbeeld van een kennis. Die least een Ford Fiësta voor €269,-/maand. Max 10.000km/jaar, voor hem genoeg.

3 jaar Fiesta leasen
€9.684,-

Nieuwe Fiesta kopen en na 3 jaar verkopen
Nieuw €14.490,- (via Autotrack de goedkoopste nieuwe gepakt)
3 jaar oud €11.000,- (via Autotrack aan de bovenkant van de prijzen gaan zitten met max 30.000km)
Afschrijving: €3.490,-
Wegenbelasting (ZH): €1.260,- (€420,-/jaar)
Verzekering (All risk, ZH): €2.340,- (€65,-/maand, via Independer, zonder no claim)

Hiermee zit je al op €7.090,- over die drie jaar, zonder kosten voor onderhoud. Als het meezit ben je inderdaad goedkoper uit bij zelf kopen. Dan moet je wel het geld hebben liggen en neem dan ook mee dat als je €15.000,- 3 jaar vastzet in een deposito, je daar na 3 jaar €607,50 op wint (1,35% rente momenteel).

Die kennis van me gaf voorheen elk jaar €3000,- uit aan het steeds kopen van een goedkope auto (< €1.500,-) en bij de APK steeds dure reparaties. Voor hem is leasen sowieso veel goedkoper.
 
Je kan rekenen wat je wil....
Je kunt het voordeel altijd naar “jezelf” toe rekenen ( doe ik ook altijd naar m’n vrouw toe)

Maar een leaseconstructie is zo ontwikkeld dat de verstrekker ervan er beter van wordt....als deze de consument doet geloven dat het voor hem voordelig is heeft ie het goed gedaan :t

Ik zeg niet dat leasen niet goed is hoor !!! Je kunt nieuw rijden terwijl je het geld er niet voor hebt....op lange termijn betaal je er alleen te veel voor...
 
Maar een leaseconstructie is zo ontwikkeld dat de verstrekker ervan er beter van wordt....als deze de consument doet geloven dat het voor hem voordelig is heeft ie het goed gedaan :t

Het is toch altijd zo dat de verkoper/verstrekker er beter van wordt? Anders zou het liefdadigheid zijn.

Eén van de redenen dat leasen op dit moment zo veel wordt aangeboden is de negatieve Euribor rente. Een partij met veel geld heeft een negatief rendement als hij het niet gebruikt om zaken te financieren. De verstrekker wordt er dus al beter van als hij een hoger rendement heeft dan -0,6%.
 
Een motorvoorbeeld ken ik niet, wel een autovoorbeeld van een kennis. Die least een Ford Fiësta voor €269,-/maand. Max 10.000km/jaar, voor hem genoeg.

3 jaar Fiesta leasen
€9.684,-

Nieuwe Fiesta kopen en na 3 jaar verkopen
Nieuw €14.490,- (via Autotrack de goedkoopste nieuwe gepakt)
3 jaar oud €11.000,- (via Autotrack aan de bovenkant van de prijzen gaan zitten met max 30.000km)
Afschrijving: €3.490,-
Wegenbelasting (ZH): €1.260,- (€420,-/jaar)
Verzekering (All risk, ZH): €2.340,- (€65,-/maand, via Independer, zonder no claim)

Hiermee zit je al op €7.090,- over die drie jaar, zonder kosten voor onderhoud. Als het meezit ben je inderdaad goedkoper uit bij zelf kopen. Dan moet je wel het geld hebben liggen en neem dan ook mee dat als je €15.000,- 3 jaar vastzet in een deposito, je daar na 3 jaar €607,50 op wint (1,35% rente momenteel).

Die kennis van me gaf voorheen elk jaar €3000,- uit aan het steeds kopen van een goedkope auto (< €1.500,-) en bij de APK steeds dure reparaties. Voor hem is leasen sowieso veel goedkoper.

nu vergelijk je een kennis die elke keer oude meuk koopt met een nieuwe fiesta, appels met peren.
als je max 10k per jaar rijdt en drie jaar lang zit alles in de garantie en heeft die maar 1 beurtje van 300 nodig.
dus je kan rekenen wat je wilt, ook die private lease is gewoon duurder, wel makkelijk als je het geld niet hebt.
en die 269 is vanaf, dat is nooit de prijs waar je hem voor meekrijgt.
 
. Dan moet je wel het geld hebben liggen en neem dan ook mee dat als je €15.000,- 3 jaar vastzet in een deposito, je daar na 3 jaar €607,50 op wint (1,35% rente momenteel).
Er van uitgaande dat je geld hebt liggen... Rekenen we dan ook de vermogensbelasting door, of gaan we cherrypicking doen?

Het is toch zo dat er een extra partij tussenzit die ook iets moet verdienen? De eindgebruiker betaalt altijd de totale rekening, dus een extra partij toevoegen betekent in mijn simpele redenering dat ergens wat extra "winst" wordt toegevoegd. Het biedt links en rechts wat gemak, maar voor de gemiddelde gebruiker is het duurder. De 2600 euro die je overhoud voor onderhoud in jouw berekening gaat echt niet op in 30k km.
 
Er van uitgaande dat je geld hebt liggen... Rekenen we dan ook de vermogensbelasting door, of gaan we cherrypicking doen?

Het is toch zo dat er een extra partij tussenzit die ook iets moet verdienen? De eindgebruiker betaalt altijd de totale rekening, dus een extra partij toevoegen betekent in mijn simpele redenering dat ergens wat extra "winst" wordt toegevoegd. Het biedt links en rechts wat gemak, maar voor de gemiddelde gebruiker is het duurder. De 2600 euro die je overhoud voor onderhoud in jouw berekening gaat echt niet op in 30k km.

Een Ducati kan hard gaan....:+
 
nu vergelijk je een kennis die elke keer oude meuk koopt met een nieuwe fiesta, appels met peren.
als je max 10k per jaar rijdt en drie jaar lang zit alles in de garantie en heeft die maar 1 beurtje van 300 nodig.
dus je kan rekenen wat je wilt, ook die private lease is gewoon duurder, wel makkelijk als je het geld niet hebt.
en die 269 is vanaf, dat is nooit de prijs waar je hem voor meekrijgt.

Ik vergelijk een nieuwe Fiesta kopen met een Fiesta leasen. Waarbij de afschrijving erg summier is ingeschat, in de praktijk zal die hoger zijn. Daarnaast geef ik aan dat het voor die kennis een no-brainer is, want die heeft geen geld voor een fatsoenlijke auto, maar wel voldoende inkomen om die lease kosten te betalen. En ja, hij betaalt echt maar €269,- per maand. Dan heeft hij wel gewoon een witte, voor een andere kleur kwam er al een tientje per maand bij.

Er van uitgaande dat je geld hebt liggen... Rekenen we dan ook de vermogensbelasting door, of gaan we cherrypicking doen?
Als je meer dan €21.000,- hebt gaat inderdaad die vermogensbelasting meetellen.
Het is toch zo dat er een extra partij tussenzit die ook iets moet verdienen?

Zoals ik in een eerdere post al aangaf, die partij verdient al als hij een rendement hoger dan de EURIBOR heeft. En de EURIBOR staat al jaren op -0,6%. Zodra dat veranderd zal het ook snel gedaan zijn met deze gunstige leaseconstructies.
 
Een partij die zoveel geld heeft dat ze leaseconstructies kan financieren kan waarschijnlijk wel een beter verdienmodel bedenken dan private leaserijders een voordeeltje gunnen. Het is niet zo goedkoop omdat het genoeg opbrengt, maar als je die constructie duurder maakt dan wil niemand zich meer een een beetje voor de gek laten houden en is het gedaan voor de Euribor rente stijgt.
 
Het is een leuke constructie door de aantallen die ze wegzetten en als je geen cash hebt liggen om zelf iets te kopen, ik koop dan liever iets tweedehands dan nieuw leasen.
En tegenwoordig is het ook heel veel gemakszucht, mensen willen niks meer zelf doen of regelen en nu hoef je alleen maar maandelijks af te tikken, verder geen gezeur.
 
Leasen is in mijn ogen gewoon een kredietvorm.
Ik zou ( heb dat wel eens gedaan) eerder een krediet nemen ( en dan mss niet gloednieuw kopen).

Linksom of rechtsom kost lenen uiteindelijk meer geld dan meteen kopen.

Op het moment dat je iets wilt maar niet meteen alles kan betalen is het handig. Zo lang je niet de illusie hebt dat minder kost is er niets mis mee. Ieder zn meuk.

Ik heb mijn eerste motor 10-11 jaar terug met een krediet gekocht. Mega duur. 11 % rente ofzo. Financieel mega ongunstig maar geen seconde spijt van gehad. Ik was blij met mijn motor van 1.5 jaar oud!
DAT wilde ik toen namelijk.


Nu 11 jaar later heb ik eenzelfde motor die maar 2 jaar jonger is als mijn eerste. Geen nieuwe dus maar wel zelf betaald. Nu vind ik dat belangrijk. Mss ooit weer eens anders
 
da-80-liever-gelast-dan-geleased_wm.jpg


.. dus...
 
Het is gewoon onmogelijk dat zoiets goedkoper is, van wie dat ding in eigendom is, de kosten blijven hetzelfde, maar als het in eigendomvan een leasemaatschappij is, dan moet je die kosten en winst ook nog betalen..
alleen zijn de kosten voor een lease maatschappij niet het zelfde als voor een particulier. een lease maatschappij koopt in het groot in en kan daardoor betere prijzen krijgen bij de aankoop. ook kunnen ze kosten direct aftrekken van de winst en daar hoeven ze geen belasting meer over te betalen. de kosten voor onderhoud worden lagen (voor de zelfde hoeveelheid werk) omdat ze een betere onderhandelingspositie hebben door de grote aantallen. BTW kan terug gevorderd worden financiering is voor een lease maatschappij goedkoper vanwege een lager risico (veel klanten) verzekering is goedkoper want niet voor elke gebruiker poliskosten want verzamelpolis. en dan hebben lease maatschappijen van een fabrikant nog het voordeel dat er een leuk boekhoudkundig voordeel is dat ze kunnen schuiven met waar de winsten belast worden (of niet) bij de importeur of bij de fabrikant of bij de lease maatschappij. tegen al die financiële voordelen staan natuurlijk ook nadelen want een bedrijf heeft ook kosten zoals personeel voor de administratie.
 
Het is een leuke constructie door de aantallen die ze wegzetten en als je geen cash hebt liggen om zelf iets te kopen, ik koop dan liever iets tweedehands dan nieuw leasen.
En tegenwoordig is het ook heel veel gemakszucht, mensen willen niks meer zelf doen of regelen en nu hoef je alleen maar maandelijks af te tikken, verder geen gezeur.

Hangt er maar net van af, als je net begint met motor rijden en geen verstand van techniek hebt....

Een schuld dmv een contract is dan veiliger om aan te gaan dan op een oud barrel te gaan rijden waarvan de eigenaar niet kan beoordelen wat de staat is en zodra je in een garage komt ben je ook veel € kwijt

Zo'n 310 lijkt me dan toch perfect, voor €6000 een nieuwe BMW, kun je niet veel aan auto voor rijden en nog lagere kosten ook met motor
 
Ik snap niet waarom mensen het proberen te verdedigen... zeg gewoon: het is gemakzucht en daar betaal je voor” klaar. Bovenstaand vergelijkt een oud barrel waar iemand zelf aan gaat klussen met een nieuwe...
 
Ik snap niet waarom mensen het proberen te verdedigen... zeg gewoon: het is gemakzucht en daar betaal je voor” klaar. Bovenstaand vergelijkt een oud barrel waar iemand zelf aan gaat klussen met een nieuwe...

Heeft niks met gemakzucht te maken, maar met dat de eigenaar graag op een goede en betrouwbare motor wil rijden.

Had het niet over zelf klussen maar over een garage zoals je kunt lezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan