Is Private Lease voor de motorfiets interessant?

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Er zijn wel degelijk situaties waarin de private lease van BMW goedkoper kan zijn dan aanschaf. Ik heb oldtimer motoren in de oldtimer verzekering (geen opbouw schadevrije jaren) en ik heb een leaseauto van de zaak (geen opbouw van schadevrije jaren). Als ik de genoemde BMW G310R kost een all-risk verzekering mij bij Univé (toevallig even snel gepakt i.v.m. mijn lopende oldtimer verzekeringen) €89,24 per maand. Dat is €2.944,92 over 33 maanden.

Lease:
33 mnd x €149 = €4.917,00
Totaal: €4.917,00

Koop:
Aanschaf € 6.100,00
All-Risk: €2.944.92
Belasting: 12 x €348,00
Totaal zonder onderhoud en slijtagedelen: €9.392,92

Het verschil zonder onderhoud of banden is voor mijn situatie dus €4.475,92 en dan is het de vraag of die motor dat bedrag na drie jaar nog waard is. Ik denk het niet, aangezien ze nu op Marktplaats voor onder de €4.000,00 aangeboden worden van 2017 (door dealer, inruiler van eerste eigenaar).

Ik heb verder geen idee van andere voorwaarden bij BMW zoals eigen risico bij schade en mogelijk dat er goedkopere verzekeringen zijn maar het is dus duidelijk dat iedereen het rekensommetje voor hem of haar zelf moet maken en dan kan besluiten wat de beste keuze is. Koop is hier altijd goedkoper dankzij verzamelpolis en inkoopprijs i.p.v. verkoopprijs.

Als ik ergens een foutje heb gemaakt dan mag eenieder mij controleren, ik typ dit ook even snel uit terwijl ik eigenlijk aan het werk ben.
 
Laatst bewerkt:
Hmm denk dat je wel erg optimisch bent met onderhoud van je auto. BMW schrijft toch 1x pj een beurt voor en daarnaast is APK verplicht dat kost toch ook geld.

Rijd zelf een Mazda 3 ook 2.0 en was toch echt 800€ kwijt vorige APK keuring, komt een beurt van €300 er nog eens bij.

Rijdt wel veel beter zo'n grotere motor natuurlijk maar dat is een ander verhaal.


Nope, uit m'n eigen bestand.
Let op, doe op uitzondering van de APK alles zelf.
Schaam me er ook niet voor om gebruikte onderdelen te gebruiken.

dus die 18,- is gemiddeld over de periode dat ik hem nu heb. ( laatste apk is een maand of 3 terug ) Die was precies 100,-

Máár .. uiteraard.. aangezien ik hem niet naar de bmw ( of andere ) garage breng, ligt voor mij hiervoor een hele grote besparing.


Had ik een leasehok bracht ik hem nog weg als de asbak begon te stinken :)


Z'n voorganger ( E36 , 1.8 ) heb ik 5 jaar gehad.
Die was nog iets goedkoper. ( zelfs , na een catastrofale motorschade in het buitenland.. en die auto *moest* terug.. ) .. lees , in buitenland
motor gereviseerd voor hetzelfde geld waar ik het ding had voor gekocht.
Die is er op slijtage uitgegaan , ding was -op- ..

Rij dan wel op een andere manier auto, op het moment dat ik hem afreken, is ie *voor mij* alleen nog schrootprijs waard.
Ga er altijd van uit dat ie nog met de oprij wagen door de lokale sloper voor de deur moet worden opgehaald als ie -klaar- is.


Maar het blijft een gok, kan niet bellen om een leenauto als die van mij er mee ophoud.
Voor hetzelfde geld blaas je de motor op na het afrekenen.. * kan *..
Het is en blijft een berekende gok dat je doet in het - de laatste ronde - segment.
 
Laatst bewerkt:
Nope, uit m'n eigen bestand.
Let op, doe op uitzondering van de APK alles zelf.
Schaam me er ook niet voor om gebruikte onderdelen te gebruiken.

dus die 18,- is gemiddeld over de periode dat ik hem nu heb. ( laatste apk is een maand of 3 terug ) Die was precies 100,-

Máár .. uiteraard.. aangezien ik hem niet naar de bmw ( of andere ) garage breng, ligt voor mij hiervoor een hele grote besparing.


Had ik een leasehok bracht ik hem nog weg als de asbak begon te stinken :)


Z'n voorganger ( E36 , 1.8 ) heb ik 5 jaar gehad.
Die was nog iets goedkoper. ( zelfs , na een catastrofale motorschade in het buitenland.. en die auto *moest* terug.. ) .. lees , in buitenland
motor gereviseerd voor hetzelfde geld waar ik het ding had voor gekocht.
Die is er op slijtage uitgegaan , ding was -op- ..

Rij dan wel op een andere manier auto, op het moment dat ik hem afreken, is ie *voor mij* alleen nog schrootprijs waard.
Ga er altijd van uit dat ie nog met de oprij wagen door de lokale sloper voor de deur moet worden opgehaald als ie -klaar- is.


Maar het blijft een gok, kan niet bellen om een leenauto als die van mij er mee ophoud.
Voor hetzelfde geld blaas je de motor op na het afrekenen.. * kan *..
Het is en blijft een berekende gok dat je doet in het - de laatste ronde - segment.

OK, knap dat je dat zelf kunt.

En wij Motorrijders hebben altijd nog een tweewieler achter de hand :)
 
Er zijn wel degelijk situaties waarin de private lease van BMW goedkoper kan zijn dan aanschaf. Ik heb oldtimer motoren in de oldtimer verzekering (geen opbouw schadevrije jaren) en ik heb een leaseauto van de zaak (geen opbouw van schadevrije jaren). Als ik de genoemde BMW G310R kost een all-risk verzekering mij bij Univé (toevallig even snel gepakt i.v.m. mijn lopende oldtimer verzekeringen) €89,24 per maand. Dat is €2.944,92 over 33 maanden.

Lease:
33 mnd x €149 = €4.917,00
Totaal: €4.917,00

Koop:
Aanschaf € 6.100,00
All-Risk: €2.944.92
Belasting: 12 x €348,00
Totaal zonder onderhoud en slijtagedelen: €9.392,92

Het verschil zonder onderhoud of banden is voor mijn situatie dus €4.475,92 en dan is het de vraag of die motor dat bedrag na drie jaar nog waard is. Ik denk het niet, aangezien ze nu op Marktplaats voor onder de €4.000,00 aangeboden worden van 2017 (door dealer, inruiler van eerste eigenaar).

Ik heb verder geen idee van andere voorwaarden bij BMW zoals eigen risico bij schade en mogelijk dat er goedkopere verzekeringen zijn maar het is dus duidelijk dat iedereen het rekensommetje voor hem of haar zelf moet maken en dan kan besluiten wat de beste keuze is. Koop is hier altijd goedkoper dankzij verzamelpolis en inkoopprijs i.p.v. verkoopprijs.

Als ik ergens een foutje heb gemaakt dan mag eenieder mij controleren, ik typ dit ook even snel uit terwijl ik eigenlijk aan het werk ben.
Verzamelpolis is natuurlijk leuk, maar wel een voorwaarde om de berekening goedkoper te laten uitvallen. Dus je moet de kosten van die voorwaarde ook doorrekenen. En onder de 4000 met een kmstand onder de 10000 zijn ze ook niet zo dik gezaaid. Het komt wel dicht bij elkaar, maar afhankelijk van een beetje pech en geluk is het maar afwachten wat uiteindelijk echt het goedkoopste is.
 
plus als dat je met je leaseauto jaren schadevrij hebt gereden de leasemaatschappij ook een verklaring af kan geven aan je verzekering.
 
Er zijn wel degelijk situaties waarin de private lease van BMW goedkoper kan zijn dan aanschaf. Ik heb oldtimer motoren in de oldtimer verzekering (geen opbouw schadevrije jaren) en ik heb een leaseauto van de zaak (geen opbouw van schadevrije jaren). Als ik de genoemde BMW G310R kost een all-risk verzekering mij bij Univé (toevallig even snel gepakt i.v.m. mijn lopende oldtimer verzekeringen) €89,24 per maand. Dat is €2.944,92 over 33 maanden.

Lease:
33 mnd x €149 = €4.917,00
Totaal: €4.917,00

Koop:
Aanschaf € 6.100,00
All-Risk: €2.944.92
Belasting: 12 x €348,00
Totaal zonder onderhoud en slijtagedelen: €9.392,92

Het verschil zonder onderhoud of banden is voor mijn situatie dus €4.475,92 en dan is het de vraag of die motor dat bedrag na drie jaar nog waard is. Ik denk het niet, aangezien ze nu op Marktplaats voor onder de €4.000,00 aangeboden worden van 2017 (door dealer, inruiler van eerste eigenaar).

Ik heb verder geen idee van andere voorwaarden bij BMW zoals eigen risico bij schade en mogelijk dat er goedkopere verzekeringen zijn maar het is dus duidelijk dat iedereen het rekensommetje voor hem of haar zelf moet maken en dan kan besluiten wat de beste keuze is. Koop is hier altijd goedkoper dankzij verzamelpolis en inkoopprijs i.p.v. verkoopprijs.

Als ik ergens een foutje heb gemaakt dan mag eenieder mij controleren, ik typ dit ook even snel uit terwijl ik eigenlijk aan het werk ben.

Termijn 33 maand? Volgens mij moet je 36 nemen en daarbij, 80 euro all risk p/m?? Ik betaal zo'n 25 euro all-risk p/m voor mijn Z900.. Die is nog eens 3k duurder ook nog..
 
€ 135,-.
Termijn 33 maand? Volgens mij moet je 36 nemen en daarbij, 80 euro all risk p/m?? Ik betaal zo'n 25 euro all-risk p/m voor mijn Z900.. Die is nog eens 3k duurder ook nog..
Ik heb met 33 maanden gerekend omdat BMW lease enkele maanden geleden (toen ik er zelf naar zocht) adverteerde met een looptijd van 33 maanden. Ik zie nu echter dat er meer motorfietsen bij de lease online betrokken zijn en dat ze nu met 24 maanden en 5.000 kilometer rekenen. Dat maakt de rekensom alweer anders. En zoals aangegeven zou de verzekering mogelijk goedkoper kunnen, ik heb totaal niet vergeleken maar gewoon één grote partij gepakt.

Ik heb even snel Centraal Beheer Achmea gepakt en ook daar kom ik op een kenteken van de G310R uit 2018 met 5.000 kilometer per jaar met mijn geboortedatum en postcode Utrecht op €88,71 All-Risk per maand.
KNMV zit ook al op €69,88 per maand. ANWB op € 65,22 per maand voor deze fiets. Allemaal zonder extra kortingen en zonder extra pakketten.

Dus ik blijf bij mijn mening dat het voor sommigen goedkoper is, voor sommigen is het makkelijker, voor sommigen is het zekerheid van een rijdend vervoersmiddel tegen vaste kosten en voor sommigen is het een prima mogelijkheid om iets nieuwers te rijden zonder te sparen. Iedereen kan zijn of haar eigen beweegredenen hebben en voor iedereen kan er een goede reden zijn om hier voor te kiezen. En daarnaast is BMW volgens mij de enige partij die het voor particulieren in deze all-in constructie aanbiedt in plaats van afgekapte financiering die niet all-in is.
 
5000 km per jaar is ook weer niet veel, zou je de motor dagelijks gaan gebruiken zit je al gauw hoger. Die 310 is toch voor 18 jarigen, zullen toch weinig zijn die dat aan een hobby uitgeven maar eerder voor school / werk. Zit je op 40 km gemiddeld per dag * 200 plus 2000 vakantie / overig kom je toch tegen de 10.000 km wel gauw uit.

Kunt hem wel verhuren via motoshare, 3 dagen per maand en je kunt zelf voor alleen de brandstoffen rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Nope, uit m'n eigen bestand.
Let op, doe op uitzondering van de APK alles zelf.
Schaam me er ook niet voor om gebruikte onderdelen te gebruiken.

dus die 18,- is gemiddeld over de periode dat ik hem nu heb. ( laatste apk is een maand of 3 terug ) Die was precies 100,-
Gebruik je ook tweedehands olie en bougies? ;)

Wat betaal je voor olie, oliefilter, bougies en dat soort klein spul?
 
Pff, liter of 7 action olie en een filter van 6 euro
doet ie het 25k op ( volgens bmw ) , maar bij mij krijgt ie op 10k of jaarlijks

Bougie's waren 6,- p/s , die moeten met de volgende beurt weer een keer.

Heb het meeste uitgegeven aan een defecte luchtmassa meter, en een stationair klep.


Met de aanschaf meteen remklauwen / remschijven nieuw gestoken , dat bij de aanschaf prijs gerekend.
( wist al voor ik hem op naam zetten )


* heb een kloontje van dealer software / computer.. wat het leven wel een stuk economischer maakt als
je voor "bmw" geintjes niet elke keer een date moet maken bij de garage.

* heb over de jaren heen ( lees, sinds ik zelf auto/motor rij / sleutel ) wel behoorlijk wat euro's uitgegeven aan gereedschap
om het werk fatsoenlijk te kunnen doen.
Ik reken dit niet mee met auto kosten.
- dus, dat bandenwissel apparaat waarom ik nu goedkoop banden zelf wissel, reken ik niet mee. - ter voorbeeld.
 
Pff, liter of 7 action olie en een filter van 6 euro
doet ie het 25k op ( volgens bmw ) , maar bij mij krijgt ie op 10k of jaarlijks

Bougie's waren 6,- p/s , die moeten met de volgende beurt weer een keer.
Dan rij je niet zoveel kilometers per jaar toch?
Wat kost een L action olie?
Voor Putoline betaal ik al snel 12 - 15 euro/L.

* heb over de jaren heen ( lees, sinds ik zelf auto/motor rij / sleutel ) wel behoorlijk wat euro's uitgegeven aan gereedschap
om het werk fatsoenlijk te kunnen doen.
Ik reken dit niet mee met auto kosten.
- dus, dat bandenwissel apparaat waarom ik nu goedkoop banden zelf wissel, reken ik niet mee. - ter voorbeeld.
Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk.
 
5000 km per jaar is ook weer niet veel, zou je de motor dagelijks gaan gebruiken zit je al gauw hoger. Die 310 is toch voor 18 jarigen, zullen toch weinig zijn die dat aan een hobby uitgeven maar eerder voor school / werk. Zit je op 40 km gemiddeld per dag * 200 plus 2000 vakantie / overig kom je toch tegen de 10.000 km wel gauw uit.

Kunt hem wel verhuren via motoshare, 3 dagen per maand en je kunt zelf voor alleen de brandstoffen rijden :)
18 jarigen mogen helemaal niet met zo'n motor rijden.

Leasen is meestal duurder, in sommige uitzonderlijke gevallen is het goedkoper.
\end thread.
 
18 jarigen mogen helemaal niet met zo'n motor rijden.

Leasen is meestal duurder, in sommige uitzonderlijke gevallen is het goedkoper.
\end thread.

Hmm 21, excuus. Blijft dat 5000 per jaar bij dagelijks gebruik niet veel is dus normaal gesproken komen er nog wel kosten bij.

Tuurlijk is leasen duurder. Maar je krijgt ook meer / wordt je werk uit handen genomen en je hoeft niet te sparen.

Stel je bent 21 en wilt zo'n motor. Net rijbewijs gehaald en outfit aangeschaft dus je hebt geen geld.

Moet je weer sparen om zo'n motor te kunnen rijden en zodra je genoeg hebt gespaard dan hoef je hem niet meer want je magalweer groter rijden.

Oftewel je moet kiezen tussen een oud barrel voor weinig waarmee je waarschijnlijk ook weer mee naar de garage moet of zo'n lease constructie.

Voor iemand met wel een inkomen maar geen technische kennis en spaargeld is zo'n lease constructie dan best interessant
 
Laatst bewerkt:
Wat mij jeukt is,als iemand plots zijn/haar lening niet meer kan betalen,de brave spaarder er voor op mag draaien.🤔
Want links of rechtsom dat geld moet terugkomen 😕
 
Wat mij jeukt is,als iemand plots zijn/haar lening niet meer kan betalen,de brave spaarder er voor op mag draaien.🤔
Want links of rechtsom dat geld moet terugkomen 😕

Liever een lening niet kunnen betalen dan met versleten remmen rond rijden.

Liever financiële risico's dan geen geld voor goed materiaal en zo risico's lopen.
 
Liever een lening niet kunnen betalen dan met versleten remmen rond rijden.

Liever financiële risico's dan geen geld voor goed materiaal en zo risico's lopen.

Als je daar geld voor moet lenen is het wel droevig met je gesteld 🤔
Ik vraag me dan af of je uberhaupt wel motor moet/kunt gaan rijden..

Mijn punt is,dat ik geen buffer wil zijn voor mensen die zo nodig mee willen consumeren,maar de financiële middelen niet hebben of het geduld deze op te brengen.(sparen)
 
Als je daar geld voor moet lenen is het wel droevig met je gesteld 🤔
Ik vraag me dan af of je uberhaupt wel motor moet/kunt gaan rijden..

Mijn punt is,dat ik geen buffer wil zijn voor mensen die zo nodig mee willen consumeren,maar de financiële middelen niet hebben of het geduld deze op te brengen.(sparen)

Als je 21 bent en je mag pas vanaf 18 normaal werken, hebt net rijbewijs moeten halen, wilt op jezelf gaan wonen. Waar heb je dan kunnen sparen? (aan 0,02% per jaar, de rente is nog lager dan het maximale alcoholpercentage haha).
 
Waar een wil is,is een weg.
De jeugd start vandaag de dag voor ze gaan werken al met X0000 euro's(studie) schuld.
Ik vraag me af hoe dat ooit betaald wordt.
Ik heb altijd alles cash betaalt,ook als arme student (opvoeding),dat heeft me geen windeieren gelegd,ben altijd zuinig geweest en nooit extra hypotheek of PL afgesloten.
Hoefde ook niet het nieuwste van het nieuwste,nu nog steeds heb ik veel vreugde met +13 jaar oude barrels
Ben nu grotendeels finacieel onafhankelijk
 
Dan rij je niet zoveel kilometers per jaar toch?
Wat kost een L action olie?
Voor Putoline betaal ik al snel 12 - 15 euro/L.


Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk.

Wel als de terugverdientijd al voorbij is...

Als je 21 bent en je mag pas vanaf 18 normaal werken, hebt net rijbewijs moeten halen, wilt op jezelf gaan wonen. Waar heb je dan kunnen sparen? (aan 0,02% per jaar, de rente is nog lager dan het maximale alcoholpercentage haha).

Ik vind dat je dan teveel wil naar gelang het geld dat je hebt.
Je bent toch niet verplicht om een nieuwe motor te rijden. Koop zoals elke beginneling vroeger een oud barrel en maak dat weer in orde ( of laat dit doen) zodat je voor (relatief) weinig geld kunt rijden.
Maar leasen is inderdaad ook een mogelijkheid
 
Dan rij je niet zoveel kilometers per jaar toch?
Wat kost een L action olie?
Voor Putoline betaal ik al snel 12 - 15 euro/L.


Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk.


4,- p/liter , die heeft LL-01 spec's ( BMW longlife )
Alleen ben ik ouderwetsche en vervang eerder.

T is een 2001 bmw, die krijgt géén 12 euro p/liter olie :) :) :)


Kilometers, wisselt extreem.. 3x per jaar naar Polen ,
Daar heb ik ook een 6 pitter voor , om vlot die ritten te kunnen doen.
voor de rest is ie om naar de bouwmarkt te rijden of de week boodschappen te doen.
( geen auto nodig om op m'n werk te komen )

Ga denk ik dit jaar de 10k niet halen, vorig jaar zat ik er net overheen ( 13k ofzo ? )


Zie het gereedschap zelf meer als investeren .. die dealersoftware / doosje was niet gratis..
Maar die is al lang afbetaald als het gaat om "als ik er voor naar de garage had moeten gaan"

Zelfde als die bandenwisselaar , al heel wat rubbers mee over gezet.
( dus pik je ergens een paar cheapo banden op, en draai je ze zelf over .. ) ..
** al lang afbetaald **

M'n veer-spanners waren al afbetaald toen de veren er onder zaten ( versus het laten doen bij een garage ) , en had
nog geld over om met de vrouw uit eten te gaan een paar keer.
En die -rotten- niet weg.. liggen prima daar in die werkplaats , hoef ik nooit meer te kopen.

Tja, t is maar een beetje zoals je het ziet.. en hoeveel werk je er zelf in wilt steken.
Vind het niet erg, scheelt ook een eind natuurlijk.



Oh, en ja.. wat ik uitgeef aan gereedschap hou ik NIET bij..
Kan tegen me gebruikt worden door de vrouw.. :) :)
 
Zie het gereedschap zelf meer als investeren .. die dealersoftware / doosje was niet gratis..
Maar die is al lang afbetaald als het gaat om "als ik er voor naar de garage had moeten gaan"
Dan wordt het al snel voordeliger.

Zelfde als die bandenwisselaar , al heel wat rubbers mee over gezet.
( dus pik je ergens een paar cheapo banden op, en draai je ze zelf over .. ) ..
** al lang afbetaald **
En (dynamisch) balanceren?
 
Ik balanceer statisch , zowel voor de auto als de motor.

Prima zelf te doen als je de tijd er voor neemt het te leren.


Maar t gaat zo wel erg off-topic

Denk dat je het kan samenvatten dat gemak geld kost.
Ook zal een ieder hier een andere prijs aan hangen.

Persoonlijk hecht ik geen waarde aan een "representatieve" auto of motor , zoals sommige mensen om mij heen.

Een 2019 BMW 3 serie kost in de lease volgens google 620,- ( zal je een kale sedan hebben ??? )
Dat is extreem grofweg 500 euro méér als mijn aangeklede 2001 BMW 3 serie per maand kost.

Heb die 500,- niet, en al had ik het, er zeker niet voor over, om een 2019 auto te rijden.

** zou dan liever een dikke KTM in de schuur zetten, als het dan toch op moet, of een dag in de week minder gaan werken.



Máár.. vooral nieuwe auto's en motoren blijven kopen.. ( echt niet mee stoppen hoor ! )
Over 20 jaar koop ik em voor een habbekrats en maak hem wel op :) :) :) Dus graag mét leer en airco .. ( en een trekhaak )
 
Laatst bewerkt:
Hmm 21, excuus. Blijft dat 5000 per jaar bij dagelijks gebruik niet veel is dus normaal gesproken komen er nog wel kosten bij.

Tuurlijk is leasen duurder. Maar je krijgt ook meer / wordt je werk uit handen genomen en je hoeft niet te sparen.

Stel je bent 21 en wilt zo'n motor. Net rijbewijs gehaald en outfit aangeschaft dus je hebt geen geld.

Moet je weer sparen om zo'n motor te kunnen rijden en zodra je genoeg hebt gespaard dan hoef je hem niet meer want je magalweer groter rijden.

Oftewel je moet kiezen tussen een oud barrel voor weinig waarmee je waarschijnlijk ook weer mee naar de garage moet of zo'n lease constructie.

Voor iemand met wel een inkomen maar geen technische kennis en spaargeld is zo'n lease constructie dan best interessant
Het ging erom of leasen duurder is of niet...
Je bent ideaal voor de marketingafdeling van de lease maatschappijen.

Liever een lening niet kunnen betalen dan met versleten remmen rond rijden.

Liever financiële risico's dan geen geld voor goed materiaal en zo risico's lopen.
Liever geen lening aangaan als je niet eens een auto/motor kan betalen.
Rare redenering.
Goed materiaal moet niet duur zijn.
Mijn eerste auto (alfa 146 1.7 boxer) kostte me 500 euro aankoop en 1100 euro achterstallig onderhoud/kleine herstellingen.
2de auto (fiat stilo 1.9jtd 80pk) kostte me 1600 euro met extra set veilige winterbanden. Geen achterstallig onderhoud, gewoon 2j standaard onderhoud. (70k km zonder echte kosten)
Dan de derde wagen (alfa romeo 156 1.9jtd) 1700 euro, ook gewoon onderhoud (+banden) en 1x aircopomp kapot.
Alle wagens kwamen probleemloos door de keuring en werden goed onderhouden. (Ik heb zelfs bij de 156 verse schokdempers en veren gestoken omdat ik vond dat ze er al lang genoeg onder zaten, voor de veiligheid)


Als je 21 bent en je mag pas vanaf 18 normaal werken, hebt net rijbewijs moeten halen, wilt op jezelf gaan wonen. Waar heb je dan kunnen sparen? (aan 0,02% per jaar, de rente is nog lager dan het maximale alcoholpercentage haha).
Mag je niet al werken vanaf 15 of 16 in Nederland als Jobstudent?
Ik werk al vanaf mijn 15de, zo betaalde ik op mijn 17de mijn eigen brommer, en op mijn 18de mijn eerste auto en op mijn 19de mijn eerste motor.
Dat allemaal zonder lening of hulp van ouders/familie.
Gewoon werken in weekends en op vakantiedagen na je studies.
Als je nu gewoon eens niet lui (of mentaal/fysiek gehandicapt, dat is een volledig ander geval) bent, kan je gewoon altijd genoeg geld verdienen om alles te kopen zonder lening.
 
Laatst bewerkt:
Men wil tegenwoordig teveel. Ze moeten een nieuwe auto, ze moeten een nieuwe motor, ze moeten na de studie een wereldreis maken, ze moeten daarnaast nog 4 keer per jaar op vakantie. Al die dingen kosten een hoop geld. Ze moeten daar eerst maar eens voor gaan werken.
Waar een wil is,is een weg.
De jeugd start vandaag de dag voor ze gaan werken al met X0000 euro's(studie) schuld.
Ik vraag me af hoe dat ooit betaald wordt.
Ik heb altijd alles cash betaalt,ook als arme student (opvoeding),dat heeft me geen windeieren gelegd,ben altijd zuinig geweest en nooit extra hypotheek of PL afgesloten.
Hoefde ook niet het nieuwste van het nieuwste,nu nog steeds heb ik veel vreugde met +13 jaar oude barrels
Ben nu grotendeels finacieel onafhankelijk
Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens. Zorg eerst maar eens dat je geen last voor de maatschappij word, en ga dan de dingen doen die je kan gaan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan