Is Xenon HID wel legaal?

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
1
Van de week een HID Xenon setje aangeschaft voor nog geen 80 euro.
Het licht heeft een kleur van 8000K.
Na de boel geinstalleerd te hebben viel meteen de waanzinige hoeveelheid licht op!
De Xonon lamp vergeleken bij het normale "groot licht" wat de H4 koplamp geeft, lijkt laatst genoemde wel een kwijnend waxinelichtje.

De vraag " is dit wel legaal in Nederland?" kwam dan ook meteen bij me op.
Dit nog eens gevoed door een buurman die verzekerde ("dat gaat je geld kosten").
Dit forum staat vol met dit onderwerp, maar of dit nu wel legaal is.....
 
Niet voor niets heeft "af fabriek Xenon" automatische hoogte instelling. Ik krijg zelden tegenliggers, die knipperen.
Op die vaak te hoog afgestelde inbouwsetjes kijk je je als tegenligger helemaal blind. :( :(
 
of ze nou wel of niet goed afgesteld worden, ze verblinden toch. 't Lijkt dat goed afgestelde xenon lichten lijken te flikkeren afhankelijk van oneffenheden in wegdek.
 
je lichtbundel mag tot een X hoeveelheid meters komen dacht ik, en moet natuurlijk goed afgesteld zijn.

Ik heb bij mijn motor ook Xenon 8000k en m'n maten zeggen allemaal als ze voor me rijden dat ze me heel goed opmerken, maar zeker niet verblind worden of er last van hebben. Er is ook nog nooit naar me geseind.
 
Ach, toen men 100 jaar terug van kaarsverlichting op carbid lampen overging werd er ook over verblinding gesproken en zo'n 35 jaar geleden sprak men schande over de verblinding door de halogeenverlichting.
Over een paar jaar zijn er geen halogeenlampjes meer en hoor je er niemand meer over.
 
In het voertuig regelement wordt alleen gesproken over goed afgestelde verlichting. Dat is Xenon als deze goed is afgesteld, dus is het ok.
Het is niet verboden.

Bij auto's en vrachtwagens wordt gasonloding apart vernoemd, maar dat is bij motoren niet zo. zie bv artikel Artikel 5.2.51

Bij motoren spreekt man alleen over verlichting, nogmaals : dat IS xenon.

Wim
 
En toch is het niet toegestaan. Het voertuig voldoet namelijk niet meer aan de goedkeuringseisen. De lamp wordt inclusief de unit gecontroleerd op de gehele werking inclusief stralings hoeken enzo. Volgens mij heeft xenon geen eg goedkeuringsnummer en is dus de combinatie unit en xenon lamp geen goedgekeurde combinatie. Zomaar even een knuppel in het welbekende hoenderhok.
 
En toch is het niet toegestaan. Het voertuig voldoet namelijk niet meer aan de goedkeuringseisen. De lamp wordt inclusief de unit gecontroleerd op de gehele werking inclusief stralings hoeken enzo. Volgens mij heeft xenon geen eg goedkeuringsnummer en is dus de combinatie unit en xenon lamp geen goedgekeurde combinatie. Zomaar even een knuppel in het welbekende hoenderhok.


ach boeie.. een andere uitlaat met meer geluid is ook niet toegestaan..

Door de file tussendoor rijden staat ook niet in de wet dat dit mag. Dit is zelfs strafbaar. maar de laten het oogluikend toe.
 
Ook nog even een inhoudelijke reactie:

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/nieuwsarchief/Aanpassing_regels_voor_Xenon-verlichting.aspx (Bron: Ministerie voor Verkeer en Waterstaat)
Aanpassing regels voor Xenon-verlichting
Nieuwsbericht | 21-07-2005

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.

De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto's die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

Voor motorfietsen geldt alleen dat de verlichting niet verblindend mag zijn voor overige weggebruikers.
 
Laatst bewerkt:
ach boeie.. een andere uitlaat met meer geluid is ook niet toegestaan..

Door de file tussendoor rijden staat ook niet in de wet dat dit mag. Dit is zelfs strafbaar. maar de laten het oogluikend toe.

smileyhystery.gif
smileyhystery.gif
smileyblabla.gif



Ga jij nou eerst de regeltjes maar weer leren. B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan