Is XL600RM terug te tunen tot 20kW?

MTX200R-speed

Die hard MF'er
14 sep 2004
611
0
Etten-Leur
Ik heb nou eindelijk mijn droommachientje gevonden. Een Honda XL600RM. Weet alleen niet of er terugvoersetjes van verkrijgbaar zijn. En hoeveel zou het gaan kosten?
 
waarom naar 20 kw als je 25 kw mag rijden :? :+

Enne misschien kan je de honda importeur ff bellen ;)
 
Honda Importeur zegt van niet maar ik weet zeker dat er terugvoersetjes voor zijn, enne aangezien een XL600RM rond de 130kg (?!) zat mag je volgens de 0,16kW/kg regeling niet meer als ongeveer 20kW aan vermogen hebben....
 
Als de honda importeur zegt dat hij niet terug te voeren is, blijf jij erbij dat het wel kan??? Uiteraard is het op uitdraai te doen alleen is dat geen garantie voor succes. Andere oplossing, laat dat ding in Duitsland begrensen en als 25 kw importeren naar NL....
 
Ga gewoon even naar Ten Kate Motoren in Nieuwleusen.
Die hebben mijn vt1100 uit 86 die ook zogenaamd niet terugtunebaar was toch ook echt op 25 kw gekregen (is standaard 50 kw).

Alles met een carborateur is (theoretisch gezien) namelijk terug te brengen naar 25 kw. dan zorgen ze er gewoon voor dat er minder brandstof de cilinders in kan. gevolg is dan ook zegmaar dat je maximaal nog met half gas kan rijden. (zo is het tenminste bij mij)

Mag je weer voluit rijden is het dan ook gewoon een kewstie van carborateur uit elkaar halen en wat er standaard niet in hoort eruit pleuren ff afstelling nagaan en klaar! :]
 
Ga gewoon even naar Ten Kate Motoren in Nieuwleusen.
Die hebben mijn vt1100 uit 86 die ook zogenaamd niet terugtunebaar was toch ook echt op 25 kw gekregen (is standaard 50 kw).

Alles met een carborateur is (theoretisch gezien) namelijk terug te brengen naar 25 kw. dan zorgen ze er gewoon voor dat er minder brandstof de cilinders in kan. gevolg is dan ook zegmaar dat je maximaal nog met half gas kan rijden. (zo is het tenminste bij mij)

Mag je weer voluit rijden is het dan ook gewoon een kewstie van carborateur uit elkaar halen en wat er standaard niet in hoort eruit pleuren ff afstelling nagaan en klaar! :]

Idd.
 
Ga gewoon even naar Ten Kate Motoren in Nieuwleusen.
Die hebben mijn vt1100 uit 86 die ook zogenaamd niet terugtunebaar was toch ook echt op 25 kw gekregen (is standaard 50 kw).

Alles met een carborateur is (theoretisch gezien) namelijk terug te brengen naar 25 kw. dan zorgen ze er gewoon voor dat er minder brandstof de cilinders in kan. gevolg is dan ook zegmaar dat je maximaal nog met half gas kan rijden. (zo is het tenminste bij mij)

Mag je weer voluit rijden is het dan ook gewoon een kewstie van carborateur uit elkaar halen en wat er standaard niet in hoort eruit pleuren ff afstelling nagaan en klaar! :]



Uhhm jij zegt dat ze minder branstof krijgen, dat klopt niet. de motor krijgt dan minder lucht waardoor je geen optimale ontbranding hebt en de hoge toerentallen niet haald
 
offcieel nee. (maat van me heeft een xl600r en die heeft het ook niet kunnen doen)
 
Uhhm jij zegt dat ze minder branstof krijgen, dat klopt niet. de motor krijgt dan minder lucht waardoor je geen optimale ontbranding hebt en de hoge toerentallen niet haald

Nou, dan mag jij mij het nut van de verkleinende ringen bij de inlaat vertellen,
als het alleen minder lucht is, kan je dat met de luchtschroef aanpassen. Dat zou wel heel makkelijk zijn. Of zouden die ringen alleen milieurbewust zijn, dat je wat minder benzine verbruikt en minder snel bij de pomp staat? :X

De XL600 heeft geen 2e typegoedkeuring voor 25kw, dus dat wordt afvoeren en een uitdraai meenemen (waarbij je nog niet gevrijwaard bent van boetes).
 
hmm nouja ik heb het verhaal ook maar ergens van MF af dus weet niet of ik goed zit :+ ...

Maar als je nagaat dat een motor zon 10 tot 20 liter lucht per seconde(!) opzuigt en de inlaat word ineens een stuk kleiner dan heb je geen ideaal mengsel meer dus minder toeren.

Zo begreep ik het teminste
 
Dag allemaal,

Ook een rm is terug te tunen tot 20Kw, je kunt het op 2 manieren doen.

makkelijke manier:
1 door het inlaatstuk te vervangen door een geknepen versie. is in de handel verkrijgbaar. Honda-Nr. 16211-MMO-760 (HM 20KW). Hij koste destijds FL 90,-.
verkleint de inlaatdiameter naar 17,5 mm.

moeilijke manier:
2 door de nokken as te vervangen voor een 20Kw type. het verschil zit hem in de openingstijden van de kleppen. deze wordt in duitsland geregeld op E-bay te koop aangeboden.Hoewel deze voor de R-versie is kan men volgens mij hem ook in de RM gebruiken. Alleen gebruik je de aandrijving voor de mech.toerenteller niet.
Honda nummer>14100-MG2-910

maar ja, wie wil er nou terug tunen? :?

groetjes,


Allard :]
 
In duitsland knijpen ze veel voor de verzekering
kijk eens of iemand nog een setje hebt liggen
dan heb je een TUV goedgekeurdsetje erop en je motor laten herkeuren.
heb je alles zo als het hoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan