Isle of Man TT

Ach het is op de openbare weg net zo gevaarlijk.
Man uit Groningen is vijfde verongelukte motorrijder van dit weekend (via @NUnl)
Tja ik rij ongeveer 80% op wegen waar je trekkers vaak tegenkomt,die wegen lijken lekker leeg,dus gas er op,
neeeeeee,juist op die wegen je snelheid matigen,ik heb het al zo vaak gehad dat er een trekker gewoon doorrijd
terwijl je zelf denkt dat hij je ziet,maar ook in onoverzichtelijke bochten ,rij je er door staat er ineens een reusachtig landbouw
voertuig stil op de weg,maar ook boeren die gewoon van hun erf afrijden of van het land,ze houden geen rekening met motorrijders die hard komen aanscheuren,dus moet jij rekening houden met hun.Overigens ben ik de afgelopen dagen bijna van m,n motor gereden door automobilisten die ook op binnenwegen reden en gewoon de bocht zo ruim namen dat ze recht op me afreden,gelukkig reed ik niet hard en kon uitwijken anders was ik als een vlieg op hun ruit geknald,moet me dan vreselijk inhouden om er niet achteraan te rijden om ze de huid vol te schelden,maar denk dat heeft toch geen nut en rij maar weer door.Dus matig je snelheid en zorg altijd dat je ruimte heb om te kunnen anticiperen.
 
Laatst bewerkt:
Tja ik rij ongeveer 80% op wegen waar je trekkers vaak tegenkomt,die wegen lijken lekker leeg,dus gas er op,
neeeeeee,juist op die wegen je snelheid matigen,ik heb het al zo vaak gehad dat er een trekker gewoon doorrijd
terwijl je zelf denkt dat hij je ziet,maar ook in onoverzichtelijke bochten ,rij je er door staat er ineens een reusachtig landbouw
voertuig stil op de weg,maar ook boeren die gewoon van hun erf afrijden of van het land,ze houden geen rekening met motorrijders die hard komen aanscheuren,dus moet jij rekening houden met hun.Overigens ben ik de afgelopen dagen bijna van m,n motor gereden door automobilisten die ook op binnenwegen reden en gewoon de bocht zo ruim namen dat ze recht op me afreden,gelukkig reed ik niet hard en kon uitwijken anders was ik als een vlieg op hun ruit geknald,moet me dan vreselijk inhouden om er niet achteraan te rijden om ze de huid vol te schelden,maar denk dat heeft toch geen nut en rij maar weer door.Dus matig je snelheid en zorg altijd dat je ruimte heb om te kunnen anticiperen.
Ach was vroeger boer en weet wanneer en waar ze aan het werk zijn , dus ik denk me wat meer te kunnen veroorloven wat betreft de snelheid
En de regering is het probleem boer aan het oplossen , over een jaar of tien zie je ze niet meer
 
Weet het nog zo net niet,onderschat den bozen boer niet,nu nog in de voortuin van de minister,straks in de woonkamer bij Rutte 😱 :+
1655075084396.jpeg
 
Prachtig , heb in mijn hok nog een poster hangen van de Britten , battel on the iland , was in 1994 . Mijn eerste keer naar de TT , geweldig om de Britten toen te zien rond brommen. Was ook een kleine expositie waar je motor toen kon bekijken , en een poster kon krijgen . 👍 :):)
Verrek zit nog even te denken aan toen , we lagen met een tentje in Balasalla daar in een pub was op een avond Joey Dunlop een biertje aan het drinken . Wij hebben toen uiteraard even met hem geproost , man wat een tijd , geweldig. :]:]:)
 
Laatst bewerkt:
Dit beschrijft prachtig wat o.a. de fatal attraction is van MAN. Gekopieerd van WR forum!


offline
john « Vandaag om 00:48:34 »

quote.gif
Reageer met citaat
TT is een evenement wat altijd controverse op zal roepen. Ook ik heb bezorgd gekeken naar de Senior race zaterdag na de ongevallen de laatste twee weken. Er zijn twee plekken op het circuit waar de medische helikopter geparkeerd staat tijdens de race, en elke ronde is het fijn om te zien dat de helikopter er nog staat.

De fascinatie voor road racen/TT staat bij mij ook soms op een gespannen voet met de realiteit. Op 29 mei 2003 was ik voor de eerste keer op Man. Bij de bottom van Bray Hill de eerste training gekeken, een spectaculaire plek, toeval om daar terecht te komen. Tijdens de eerste twee ronden met grote verbazing gekeken. Je voelt de luchtdruk van de motoren die voorbij komen, het bonken van de vering door de compressie van Bray Hill, soms het schurende geluid van kuipdelen op de grond , het geluid van de motoren resoneert tussen de huizen en uiteindelijk tegen je borstkas. De zon die schittert op de kuip van de motoren, de zwarte strepen van de achterband; het is moeilijk om alle informatie een plek te geven.

Dan stopt de training en er wordt er met een rode vlag gezwaaid. Geen nieuwe motoren komen meer door, de speaker meldt dat de training is stilgelegd en er wordt muziek afgespeeld op de speaker. In een tuin iets verder op start een grasmaaier. Een enkele keer komt een Travelling Marshal op hoge snelheid voorbij. Ik besluit na een halfuur om naar een benzinestation te lopen om wat eten te halen. Als ik na een kwartier terugkom is de sfeer veranderd. Even later het bericht dat de training niet opnieuw gestart zal worden. Bedrukte gezichten bij de Marshals, er is er zelfs een die huilt. Racemotoren komen tegen de richting van de baan terug naar de rennerskwartier. Bedrukte gezichten achter het vizier, enkele rijders zwaaien als reactie van op het klappen van het publiek. Wachten totdat de openbare weg weer wordt vrijgegeven en met de motor terug naar de camping, iets voorbij de 12th mijl. Aldaar bereikt het bericht dat David Jeffries is gevallen bij Crosby en daarbij is verongelukt.

In de ochtend voor de training nog gekeken in het rennerskwartier en ook TAS team en Jeffries en Archibald gezien (Archibald zou later de TT Formula One en de Senior op zijn naam schrijven) . Crosby, waar ligt dat eigenlijk? Even kijken op de kaart. Daar ben ik 15 minuten geleden doorheen gereden, op de doorgaande weg wat ook het circuit is. Minder dan twee uur geleden dan het ongeval met Jeffries heeft plaatsgevonden. Verwarring en twijfel, ik weet niet of ik mij hier wel goed bij voel. Is dit wel wat voor mij? Ik weet het niet en praat met andere campinggasten over de dag. Ik besluit een dag te wachten.

De volgende ochtend staat een ochtendtraining op programma. Ochtend is een eufemisme, want de training start vroeg; kinderen en het mensen moeten nadien nog wel naar school/werk kunnen. Ik heb de tijden even opgezocht in het programmaboek uit 2003; start 5:15 (TT Formula One, Senior, Junior TT, Production 600 TT), 6:05 (Ultra Lightweight, Lightweight 400), 6:40 (Sidecars). Door het natte gras naar de baan gelopen, de lucht is helder en de zon schijn laag boven de Ierse zee. Vogels zijn ontwaakt, en na een paar minuten ben ik bij de baan. Best koud, natte voeten en in de schaduw wachten . Naast de Marshal is het nog niet echt druk.

Op Manx Radio 1368 - The Best Biking Station in the World- hoor je dat de eerste motoren vertrekken bij de grandstand, na een minuut of zeven hoor je in de verte motoren aankomen. Radio uit om de aankomst van motoren beter te kunnen horen, het duurt zeker een halve minuut voordat de motoren in het gezichtsveld zijn. Ochtendtraining 30 mei 2003, echt onwerkelijk. Je hoort de Norton wankel nog een minuut nadat die voorbij is gekomen.

TT of road racen is niet voor iedereen, en dat kan ik begrijpen. Er zijn de tragische aspecten en de moeilijk te omschrijven positieve ervaring die tegelijkertijd aanwezig zijn. Op een vreemde wijze zijn die niet van elkaar te scheiden en kan tot een intern conflict leiden. Ik ben gevoelig voor de positieve emoties en voel mij verdrietig voor de mensen die achterblijven. En die balans is niet altijd in evenwicht.
Toch zal ik mensen die nieuwsgierig zijn het aanraden om de TT/ManxGP te bezoeken; het is iets wat nergens in de wereld te zien is.
 
Voor diegene die het leuk vinden, Obsession Engineering van Dave Hewson heeft hele mooie video's gemaakt tijdens zijn races afgelopen 2 weken. Is geen podiumrijder, maar pure liefhebber. Hij legt ook mooi uit waarom ie het doet en je ziet ook de emoties die bovenkomen na de fatale ongelukken. Ook legt hij uit waarom hij dan toch weer op de motor stapt.
Video's zijn op youtube te vinden. Een aanrader!
 
Voor diegene die het leuk vinden, Obsession Engineering van Dave Hewson heeft hele mooie video's gemaakt tijdens zijn races afgelopen 2 weken. Is geen podiumrijder, maar pure liefhebber. Hij legt ook mooi uit waarom ie het doet en je ziet ook de emoties die bovenkomen na de fatale ongelukken. Ook legt hij uit waarom hij dan toch weer op de motor stapt.
Video's zijn op youtube te vinden. Een aanrader!
:Y:t precies Chris. Ik ben al een jaar geabonneerd op Dave's kanaal en heb alles op de voet gevolgd.
Dat beschrijft waarom mensen van allerlei niveau willen rijden, sleutelen of kijken. Niet dat gelul wat hier boven geschreven door een bezoeker die worstelt met zijn gevoelens....:')
 
Wat een lul van een interviewer...
Weer iemand die zichzelf belangrijker vindt dan de rest van de wereld. En dus maar weer eens een itempje maakt hoe verschrikkelijk het allemaal wel niet is. Als hij echt geweldig was ging hij ff naar het Kremlin en kritische vragen aan Poetin stellen, dan ben je een vent.
Iom, als het je ding niet is, vermijdt het dan. Dat kan nl gewoon itt tot de oorlog in Oekraïne. Maar ga je niet roeren in de discussie hoe een ander zijn leven wenst in te delen. Lamlul.
 
Tja zoals die knakker van de IOM regering zegt men weet wat de risico,s zijn,als je daar dan toch wil rijden dan
is dat je eigen keuze,ik heb zelf ook op straten circuits gereden,in die tijd was er niks anders dan behalve Assen en Zandvoort,
ook toen vielen er doden zoals Jack Middelburg,ook in mijn eigen groep,daar ben je dan bedroefd over,maar denk maar niet dat
je zelf ook maar een moment er bij stilstaat dat het gevaarlijk is,je ben daar om vrijwillig te racen en dat is het belangrijkste.
Motorrijden is nu eenmaal een gevaarlijke hobby,en ja op het circuit ben je veiliger dan op de openbare weg waar je idioten,niet opletters,
en wegmisbruikers je naar het leven staan,zelfs het meest gevaarlijkste stratencircuit is altijd nog een stuk veiliger dan de openbare weg.
En ja dan heb je dat jarenlang overleeft,word je op de openbare weg omvergereden door een idioot in een bestelbus,zoals onze Boet overkomen is,dat is pas een hard gelach 8)7|(
 
Laatst bewerkt:
Overigens waren dit het aantal verkeersdoden in Nederland,erg? ja,maar stopt men dan met aan het verkeer deelnemen?nee.
hoeveel verkeersdoden in nederland per jaar - Google Zoeken
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen
IOM tt 265 in meer dan 100jaar,wat is nou gevaarlijker.
In de UK per jaar,
The number of road deaths in the UK plateaued from 2012 to 2019 at around 1,850 deaths a year, or the equivalent of five a day, on average.
 
Laatst bewerkt:
Tja zoals die knakker van de IOM regering zegt men weet wat de risico,s zijn,als je daar dan toch wil rijden dan
is dat je eigen keuze,ik heb zelf ook op straten circuits gereden,in die tijd was er niks anders dan behalve Assen en Zandvoort,
ook toen vielen er doden zoals Jack Middelburg,ook in mijn eigen groep,daar ben je dan bedroefd over,maar denk maar niet dat
je zelf ook maar een moment er bij stilstaat dat het gevaarlijk is,je ben daar om vrijwillig te racen en dat is het belangrijkste.
Motorrijden is nu eenmaal een gevaarlijke hobby,en ja op het circuit ben je veiliger dan op de openbare weg waar je idioten,niet opletters,
en wegmisbruikers je naar het leven staan,zelfs het meest gevaarlijkste stratencircuit is altijd nog een stuk veiliger dan de openbare weg.
En ja dan heb je dat jarenlang overleeft,word je op de openbare weg omvergereden door een idioot in een bestelbus,zoals onze Boet overkomen is,dat is pas een hard gelach 8)7|(
Idem, eigenlijk is dit een 1-richtings interview, hij luistert toch niet wat de andere man heeft te zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan