Isle of Man, weer een.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
32.535
71.679
1566768275940.jpg


https://www.stuff.co.nz/sport/motor...llow-killed-at-isle-of-man-tt-motorcycle-race
Ik lees op facebook dat dit de derde en laatste zoon uit een gezin is en alle drie zijn ze verongelukt op Man.

De vraag is hoe lang dat nog door zal gaan met gemiddeld elk jaar twee dodelijke ongelukken.
 
Bij een evenement als de 4Daagse van Nijmegen vallen ook jaarlijks doden te betreuren.
En wat wil je? We hebben het dan over 40d. tot 45d. wandelaars, en 3 X zoveel toeschouwers. Dan gaat er wel eens wat mis met iemand zijn/haar hart o.i.d.
2006 Kwam grootschalig in het nieuws omdat er op de eerste en enige dag 2 doden vielen. De eerste was al terug op zijn camping en stond te douchen, de 2e onderweg op de dijk tussen Oosterhout en Nijmegen.
Dat de 4Daagse toen gelijk geannuleerd werd had als reden dat men de hulpverlening niet meer aan kon. En geloof me, dat was ook zo!
Ook ken ik een geval van een oud-militair (wandelaar) die 's ochtends niet meer opstond. Nooit in het nieuws gekomen!

Het zijn de extremen die men in het nieuws brengt, de rest bekijkt 't maar.
 
Inderdaad,het is helaas al een eeuwigheid zo dat daar dodelijke ongevallen plaatsvinden,coureurs die daar aan
mee doen weten ook dat ze dat risico lopen en zolang ze coureurs zover krijgen mee te doen zal het niet veranderen.
Alleen de regering van Man kan daar verandering in aanbrengen,maar doen daar verder niks mee vanwege het economisch belang.
 
Het probleem is dat bijvoorbeeld in de jaren 50 een racemotor al heel snel was als hij meer dan 200 km/u haalde. Nu gaan ze moeiteloos ver boven de 300 km/u en de muurtjes, bomen en hekken zijn niet veranderd.

Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.

Racen op wegcircuits is op veel plaatsen verdwenen en het zal mij niets verbazen als de TT op Man ook een keer verdwijnt.
 
Het probleem is dat bijvoorbeeld in de jaren 50 een racemotor al heel snel was als hij meer dan 200 km/u haalde. Nu gaan ze moeiteloos ver boven de 300 km/u en de muurtjes, bomen en hekken zijn niet veranderd.

Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.

Racen op wegcircuits is op veel plaatsen verdwenen en het zal mij niets verbazen als de TT op Man ook een keer verdwijnt.

Hoop dat het noch lang zal door gaan , elke coureur die daar aan mee doet weet hoe gevaarlijk het is.
Dat jij het onmiddellijk zou laten verdwijnen is wel duidelijk , in principe zou je dan eigenlijk ook niet moeten motor rijden op de openbare straat .
Ieder zijn mening , maar laat een ander zelf beslissen .
 
Ze willen het allemaal zelf. Die mensen zijn bezig met hun hobby Han. Het is hun leven, en ze gaan ervoor. Net als de familie van Dunlop.
Velen gaan, maar ze gaan, doenende wat ze willen. Ze leven voor het racen, en gaan er volledig voor. Ik kan dat dan niet, maar ik heb respect voor hun, en ik kijk er graag naar.
https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=2177791295795376
 
Hoop dat het noch lang zal door gaan , elke coureur die daar aan mee doet weet hoe gevaarlijk het is.
Dat jij het onmiddellijk zou laten verdwijnen is wel duidelijk , in principe zou je dan eigenlijk ook niet moeten motor rijden op de openbare straat .
Ieder zijn mening , maar laat een ander zelf beslissen .

Ik wil het racen zeker niet laten verdwijnen, maar dit circuit is in mijn beleving te gevaarlijk voor de snelheid waarmee nu wordt gereden en er zijn simpelweg teveel ongelukken met dodelijke afloop. Late ze daar op het eiland een modern circuit aanleggen en lekker doorgaan met de TT, maar niet tussen bomen, muren en hekken.

Jouw vergelijking met gewoon motorrijden op de openbare weg gaat nogal mank vind je niet?
 
Ik heb zelf vroeger ook op stratencircuits gereden,is niet veel anders dan hard op de openbare weg rijden,
voordeel van een straten circuit is dan weer dat er snel medische hulp ter plaatste is en geen tegenliggers,maar het blijft gevaarlijk.
Verder rij ik liever 300 met een moderne motor dan 200 met zo,n antiek geval.
 
Het probleem is dat bijvoorbeeld in de jaren 50 een racemotor al heel snel was als hij meer dan 200 km/u haalde. Nu gaan ze moeiteloos ver boven de 300 km/u en de muurtjes, bomen en hekken zijn niet veranderd.

Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.

Racen op wegcircuits is op veel plaatsen verdwenen en het zal mij niets verbazen als de TT op Man ook een keer verdwijnt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Isle_of_Man_TT_Mountain_Course_fatalities
niks verandert qua doden met 50 jaar terug.

en de motoren gaan misschien wel harder maar de banden , remmen etc kun je ook niet vergelijken met 50 jaar terug dus appels en peren.
Chris is overleden op een royal enfield 500 cc... geloof niet dat hij 300 km/h heeft gehaald met die motor.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Isle_of_Man_TT_Mountain_Course_fatalities
niks verandert qua doden met 50 jaar terug.

en de motoren gaan misschien wel harder maar de banden , remmen etc kun je ook niet vergelijken met 50 jaar terug dus appels en peren.
Chris is overleden op een royal enfield 500 cc... geloof niet dat hij 300 km/h heeft gehaald met die motor.
Zal daar bij lange na niet in de buurt komen,al moet je ze ook niet onderschatten,vroeger reden ook Engelse motoren mee met de
nationale 500cc klasse tussen de snelle 2takten zoals een RG en TZ en die reden niet achteraan.
Vroeger reden ze al 100mile gemiddeld op Man.
 
Bij een evenement als de 4Daagse van Nijmegen vallen ook jaarlijks doden te betreuren.
Pardon? Bij de Vierdaagse zijn volgens mij juist zo zelden doden te betreuren, dat het geval van 2006 bij mijn weten de laatste keer was dat dat gebeurde. Ik zou niet eens met zekerheid durven te zeggen of er überhaupt meer sterfgevallen geweest zijn tijdens de Vierdaagse dan in dat ene jaar. Niet dat ik dat nou precies zou weten, maar als Nijmegenaar en oud-deelnemer ontkom je doorgaans niet aan "groot" Vierdaagsenieuws...

Maar goed, je punt is natuurlijk dat je bij grote, gevaarlijke sportieve activiteiten wel eens doden moet betreuren. Of dat "het" waard is, zal ieder zich altijd blijven afvragen. Doodgaan tijdens road racing... Je zou denken, na broers 1 en 2 leer je het wel af. Ik heb het nooit begrepen, en mijn gebrek aan begrip weerhoudt me er sterk van om er een uitgesproken mening over te hebben.
 
Ik wil het racen zeker niet laten verdwijnen, maar dit circuit is in mijn beleving te gevaarlijk voor de snelheid waarmee nu wordt gereden en er zijn simpelweg teveel ongelukken met dodelijke afloop. Late ze daar op het eiland een modern circuit aanleggen en lekker doorgaan met de TT, maar niet tussen bomen, muren en hekken.

Jouw vergelijking met gewoon motorrijden op de openbare weg gaat nogal mank vind je niet?
Vind je ? Nou gewoon motor rijden op de openbare weg , zit een behoorlijk naar kantje aan.
Ik heb gereden op Hengelo , Tolbert , Twello , Eemshaven , en mijn droom was altijd te rijden op het eiland Man . Helaas niet genoeg talent , geld , enz.
Maar haal een ander zijn droom niet af. :]
 
Vrijwel elke deelnemer zal zijn gegaan op het moment dat ze het ding deden waarvoor ze leefden..

Mensen willen soms extreme dromen waarmaken, en dat doe je inderdaad op de Mt Everest en niet in de plaatselijke klimhal of in een wegrace en geen circuit met uitloopstroken en bandenstapels, Reward is high, the stakes even higher..
 
Pardon? Bij de Vierdaagse zijn volgens mij juist zo zelden doden te betreuren, dat het geval van 2006 bij mijn weten de laatste keer was dat dat gebeurde. Ik zou niet eens met zekerheid durven te zeggen of er überhaupt meer sterfgevallen geweest zijn tijdens de Vierdaagse dan in dat ene jaar. Niet dat ik dat nou precies zou weten, maar als Nijmegenaar en oud-deelnemer ontkom je doorgaans niet aan "groot" Vierdaagsenieuws...

Maar goed, je punt is natuurlijk dat je bij grote, gevaarlijke sportieve activiteiten wel eens doden moet betreuren. Of dat "het" waard is, zal ieder zich altijd blijven afvragen. Doodgaan tijdens road racing... Je zou denken, na broers 1 en 2 leer je het wel af. Ik heb het nooit begrepen, en mijn gebrek aan begrip weerhoudt me er sterk van om er een uitgesproken mening over te hebben.

Daarbij heeft de vierdaagse diverse maatregelen getroffen om dit soort risico's te verminderen. Meer waterpunten, route veranderen op de eerste dag, betere verdeling van medisch personeel van defensie.

Een vierdaagse vergelijken met een motorrace is wel een bijzondere vergelijking
 
Het blijft een ellendige discussie. Is Sofuoglu ook zijn broers niet kwijtgeraakt op het circuit en desondanks blijven racen, kampioenschap na kampioenschap binnenhalend? En dat niet eens op stratencircuits.

Anderzijds, het blijft wel een waanzinnig egoïstische droom en de gevolgen van eventueel overlijden hoeven dan ook nooit door het slachtoffer gedragen te worden. Een partner kan zich er nog in schikken of vertrekken, een kind heeft die keuze niet.

Ik weet het, elders vallen ook doden, maar daar ben ik zelf minder emotioneel bij betrokken. Desondanks is het wel een droom om zelf nog eens naar Man te gaan.
 
Het blijft een ellendige discussie. Is Sofuoglu ook zijn broers niet kwijtgeraakt op het circuit en desondanks blijven racen, kampioenschap na kampioenschap binnenhalend? En dat niet eens op stratencircuits.

Anderzijds, het blijft wel een waanzinnig egoïstische droom en de gevolgen van eventueel overlijden hoeven dan ook nooit door het slachtoffer gedragen te worden. Een partner kan zich er nog in schikken of vertrekken, een kind heeft die keuze niet.

Ik weet het, elders vallen ook doden, maar daar ben ik zelf minder emotioneel bij betrokken. Desondanks is het wel een droom om zelf nog eens naar Man te gaan.
Kenan zijn broers zijn beide omgekomen in het dagelijkse verkeer op een motor.
 
Ik wil het racen zeker niet laten verdwijnen, maar dit circuit is in mijn beleving te gevaarlijk voor de snelheid waarmee nu wordt gereden en er zijn simpelweg teveel ongelukken met dodelijke afloop. Late ze daar op het eiland een modern circuit aanleggen en lekker doorgaan met de TT, maar niet tussen bomen, muren en hekken.

Jouw vergelijking met gewoon motorrijden op de openbare weg gaat nogal mank vind je niet?

Ik vind het helden en juist omdat het zo gevaarlijk is, wacht er eeuwige roem voor de winnaar. Men weet dat het zeer gevaarlijk is maar ik vind dat je mensen de vrijheid moet geven. Kloten van gietijzer die kerels.......
 
Het probleem is dat bijvoorbeeld in de jaren 50 een racemotor al heel snel was als hij meer dan 200 km/u haalde. Nu gaan ze moeiteloos ver boven de 300 km/u en de muurtjes, bomen en hekken zijn niet veranderd.

Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.

Racen op wegcircuits is op veel plaatsen verdwenen en het zal mij niets verbazen als de TT op Man ook een keer verdwijnt.

Het is niet zo dat er in de jaren 50 geen doden vielen. Met 200 of met 300 tegen een boom maakt weinig verschil ook. Het is een levensgevaarlijk circuit. En juist daarom zijn er mensen die juist dat willen beleven. En soms niet overleven helaas.
 
Ja, maar als je 'bergbeklimmer' bent (zonder serieuze voorbereiding en 10 ingehuurde hulpjes) dan ben je een held en avonturier. Je krijgt nog net geen parade door de straten als je terug komt. Nog mooier als je een been of arm mist zoiets, prachtig dat je dan die berg nog op durft; er is niks wat jou tegen houdt in het leven, ook je handicap niet! Maar als je aan een gevaarlijke motorrace mee wilt doen / doet dan ben je een gek die tegen zichzelf beschermd moet worden. Laat staan als je al eerder een ongeluk hebt gehad met fysieke beperking tot gevolg.

En dan staan mensen maar al te snel klaar met dat opgeheven vingertje om de boel zo snel mogelijk te verbieden. Wie denken ze wel niet wie ze zijn, bah.. zo hypocriet.

Want in het geval van de motorrace kan dat (verbieden), een berg kun je nu eenmaal niet afzetten of verbieden en blijven mensen toch wel beklimmen.

..rant over.. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan