Isle of Man, weer een.

Gebeuren ook nog steeds veel ongelukken met keukentrapjes, toch heeft ieder huishouden wel zo n ding staan.. Misschien heel wat anders maar als je op een trap gaat staan loop je ook risico om te vallen, als je motor rijd ook.

Als ik kijk dat er bij heel veel specifieke evenementen mensen omkomen die hier vooraf waarschijnlijk NIET bij stil gestaan hebben lijkt mij dat veel erger dan dat je weet waar je aan begint ?!

Waar ik mij aan stoor is dat mensen hier een hele bepalende mening over hebben terwijl het ze zelf geen pijn doet, geen cent kost etc etc etc.

Leven en laten leven
 
Wordt hier nou gebagatelliseerd, of verbeeld ik me dat. Man is veruit het gevaarlijkste circuit van de planeet en buiten de doden zijn er ook veel gewonden die verder moeten met een handicap.

Ik wil het racen niet verbieden, maar je moet je afvragen hoever je kunt gaan met risico's.

En als zo'n gozer nou alleen op de wereld is moet ie het zelf weten, maar de meesten hebben ouders, broers, zussen en kinderen.
Je kunt risico's afwegen, maar veel mensen denken dat het hun niet zal overkomen.

Ik wil de TT op Man niet verboden zien, maar hoe ver kan het nog gaan? Een kennis van me, achter in de 60, rijdt hem dit jaar voor de zoveelste keer, maar die hoeft niet te winnen en heeft geen haast.
 
Coureurs die
Wordt hier nou gebagatelliseerd, of verbeeld ik me dat. Man is veruit het gevaarlijkste circuit van de planeet en buiten de doden zijn er ook veel gewonden die verder moeten met een handicap.

Ik wil het racen niet verbieden, maar je moet je afvragen hoever je kunt gaan met risico's.

En als zo'n gozer nou alleen op de wereld is moet ie het zelf weten, maar de meesten hebben ouders, broers, zussen en kinderen.
Je kunt risico's afwegen, maar veel mensen denken dat het hun niet zal overkomen.

Ik wil de TT op Man niet verboden zien, maar hoe ver kan het nog gaan? Een kennis van me, achter in de 60, rijdt hem dit jaar voor de zoveelste keer, maar die hoeft niet te winnen en heeft geen haast.
Prachtig verhaal, lees even je eigen onderschrift.

De meeste mensen (waaronder jij en ik) kunnen zich absoluut niet verplaatsen in de drijfveren van coureurs op Man. Ze leven hun leven zoals ze willen en doen niet alsof.....

Het staat je vrij om er naar te kijken of niet, maar een beetje "nou nou, poeh poeh" vanaf de zijlijn blaten is nogal nutteloos.
 
Zinloze discussie imo
Motoriijden heeft nauwelijks praktisch nut is statistisch gevaarlijker dan autorijden...laten we dat dan ook maar niet meer doen...sluit dit forum maar. 8-)

Racen op Man is gevaarlijk, daar zijn de deelnemers zich maar wat van bewust. Diep respect voor degene die deelnemen aan deze races (niet alleen op Man maar ook de NW200 etc).:}
 
Ik kan mij van een paar jaar gelden nog herinneren hoe die rijder met een misselijk makende klap tegen de zijkant van het huis klapte nadat hij over de brug de controle over zijn motor was verloren. Dat vergeet ik niet meer. Ik zal jullie de beelden besparen.

En toch is en blijft het hun eigen keuze, net als toeschouwers die ervoor kiezen op de verkeerde plek te gaan staan (zoals ook als bij de rallysport).
 
Ik heb altijd begrepen dat er meer toeschouwers omkomen tijdens de TT-week, dan dat er coureurs omkomen.
Alleen die laatse groep krijgt veel meer aandacht in de media.
Verders moet je het maar aan de coureurs over laten. 8-)
 
Ik kan mij van een paar jaar gelden nog herinneren hoe die rijder met een misselijk makende klap tegen de zijkant van het huis klapte nadat hij over de brug de controle over zijn motor was verloren. Dat vergeet ik niet meer. Ik zal jullie de beelden besparen.

En toch is en blijft het hun eigen keuze, net als toeschouwers die ervoor kiezen op de verkeerde plek te gaan staan (zoals ook als bij de rallysport).

Ja dat was verschrikkelijk om te zien.
 
Wordt hier nou gebagatelliseerd, of verbeeld ik me dat. Man is veruit het gevaarlijkste circuit van de planeet en buiten de doden zijn er ook veel gewonden die verder moeten met een handicap.

Ik wil het racen niet verbieden, maar je moet je afvragen hoever je kunt gaan met risico's.

En als zo'n gozer nou alleen op de wereld is moet ie het zelf weten, maar de meesten hebben ouders, broers, zussen en kinderen.
Je kunt risico's afwegen, maar veel mensen denken dat het hun niet zal overkomen.

Ik wil de TT op Man niet verboden zien, maar hoe ver kan het nog gaan? Een kennis van me, achter in de 60, rijdt hem dit jaar voor de zoveelste keer, maar die hoeft niet te winnen en heeft geen haast.

op de nurburgring vallen per jaar veel meer dode motorrijders tijdens de toeristenfart dan tijdens de tt van Man, ook maar verbieden dan?
 
Zinloos topic dit. Welles nietes spelletje over de racerij van iemand anders die dr bewust voor kiest om zijn passie uit te voeren. Iedereen heeft zijn eigen mening. Ieder jaar hetzelfde geouwehoer.

Ik vind het schitterend om te zien, met name de Manx met al die ouwe fietsen. Ook Nortons Han!!!
Ago op zn 77e met beide wielen los op zn MV op Ballaugh Bridge, Foggy op de Hizzy 996RS met een mega wheelie, magnifieke ode motorsport!

Vind je het niks, heb je het gevoel dat we het baggetaliseren? Ga dan lekker grasmaaien. Maar dat is mijn simpele mening.
 
Ik vraag alleen om een goede discussie. Het mag dan mooie sport zijn, maar ik denk dat we straks meer dan 300 doden hebben daar sinds het begin dat die TT en ik denk dat het een keer zal stoppen.

Persoonlijk zou ik daar liever een nieuw circuit hebben dat veel veiliger is, maar dat oude stratencircuit heeft zeker zijn charme en de meeste coureurs weten verdomd goed hoe ver ze kunnen gaan.

Maar er blijft een catagorie die zichzelf voortdurend overschat. Dat zie je ook op de openbare weg, motorrijders die onverantwoorde risico's nemen en vaak mazzel hebben, maar dat is ook een keer op.
 
Waarom zou het stoppen? Omdat 300 doden een mooi rond aantal is?

Met een nieuw en veilig circuit kunnen ze het vergeten op Man. Dan is de kick weg en is het over en uit.
 
Op snelheid de 2x de "mountain section" gedaan op Mad Sunday (in 1993).
Tuurlijk werd ik links en rechts voorbij gestoken op mijn Le Mans... Who 'ffing cares?

Ik hoop dat dit event nog veel jaren blijft bestaan. Niemand dwingt je om te gaan. En gaan doe je toch een keer...
 
Waarom zou het stoppen? Omdat 300 doden een mooi rond aantal is?

Met een nieuw en veilig circuit kunnen ze het vergeten op Man. Dan is de kick weg en is het over en uit.
Exact, dan is de mythe, en de geest van Man gewoon weg. Ik vergelijk het eigenlijk met de biljartlakens waar de heren van de Moto-GP op rijden, ook mooie circuits, maar de meeste waren vroeger echte banen. Tegenwoordig vind ik BSB veel leuker om te zien, niet verklootte, echte old-school ciricuits, hobbelig, maar veel echter om te zien. Assen is ook al lang niet meer wat het vroeger was. NW200, en het engelse road-racing gebeuren in het algemeen is , samen met BSB dan, in mijn optiek dan, nog het enige echte. Je kunt het allemaal wel veel veiliger maken, ik weet het, maar de geest is er dan wel uit.
 
Het probleem is dat bijvoorbeeld in de jaren 50 een racemotor al heel snel was als hij meer dan 200 km/u haalde. Nu gaan ze moeiteloos ver boven de 300 km/u en de muurtjes, bomen en hekken zijn niet veranderd.

Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.

Racen op wegcircuits is op veel plaatsen verdwenen en het zal mij niets verbazen als de TT op Man ook een keer verdwijnt.

Of dat het probleem is weet ik niet. Ik weet wel dat ik eind jaren tachtig, en de gehele jaren negentig, echt als een bezetene heb gereden. En dat ik eind jaren tachtig op tv de Isle of Man bekeek en toen al besloot dat ik daar nevernooitniet zou gaan kijken. Ik hoef geen live splatter-horror te zien.

Mijn rijstijl wordt nog steeds door velen als, euhm .. opmerkelijk beschouwd, laten we het zo zeggen. In mijn t-shirtje ... O-) De keren dat ik de door een otobilist gestelde vraag 'of ik graag dood wilde' heb beantwoord met:'Jazeker! ... maar nu nog niet!' zijn niet meer op twee handen te tellen. _O-

Voor mij mag de TT blijven bestaan. Ik hoef hem zelf niet te rijden of te zien. Vrijheid blijheid. De TT hoeft wat mij betreft pas te stoppen als een meerderheid van de bevolking van het eiland de race niet meer wil. Wat ben ik toch blij dat ik het niet voor het zeggen heb...
 
En op circuits vallen ook doden, ook maar opdoeken dan? want niet veilig.
Al dat gezeik over veiligheid, hetzelfde als in een speeltuin bv, elk speeltoestel en ondergrond moet aan 20.000 eisen voldoen, alleen maar om de vrantwoording af te schuiven.
Als ik vroeger ergens vanaf pleurde zeiden mijn ouders, eigen schuld, had je maar voorzichtiger moeten zijn.
Als er nu iemand bijna van een glijbaan valt wordt de hele fucking tent gesloten, belachelijk
 
Ik vraag alleen om een goede discussie. Het mag dan mooie sport zijn, maar ik denk dat we straks meer dan 300 doden hebben daar sinds het begin dat die TT en ik denk dat het een keer zal stoppen.

Persoonlijk zou ik daar liever een nieuw circuit hebben dat veel veiliger is, maar dat oude stratencircuit heeft zeker zijn charme en de meeste coureurs weten verdomd goed hoe ver ze kunnen gaan.

Maar er blijft een catagorie die zichzelf voortdurend overschat. Dat zie je ook op de openbare weg, motorrijders die onverantwoorde risico's nemen en vaak mazzel hebben, maar dat is ook een keer op.

Volgens mij heb je nu zelf je vraag ook aardig beantwoord.
 
Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.
Maar er blijft een catagorie die zichzelf voortdurend overschat.
Ik ben wel benieuwd hoe je precies aan deze wijsheid en conclusie komt. Kende je toevallig wat coureurs persoonlijk die zijn omgekomen, heb je onderzoek gedaan naar de oorzaak van de crashes? Ben je bekend met de eisen die worden gesteld aan deelname aan deze race (zowel aan coureur en motor)? Om maar een paar zaken te benoemen. Je moet je eens verdiepen in het selectieproces, wat documentaires kijken over deze race en een rondje onboard mee doen. Ik denk dat je nogal onderschat hoeveel voorbereiding en werk erin zit voordat je gaat beginnen aan een rondje Man. Dat heeft weinig te maken met onderschatting ben ik bang..
 
Zinloos topic dit. Welles nietes spelletje over de racerij van iemand anders die dr bewust voor kiest om zijn passie uit te voeren. Iedereen heeft zijn eigen mening. Ieder jaar hetzelfde geouwehoer.

Ik vind het schitterend om te zien, met name de Manx met al die ouwe fietsen. Ook Nortons Han!!!
Ago op zn 77e met beide wielen los op zn MV op Ballaugh Bridge, Foggy op de Hizzy 996RS met een mega wheelie, magnifieke ode motorsport!

Vind je het niks, heb je het gevoel dat we het baggetaliseren? Ga dan lekker grasmaaien. Maar dat is mijn simpele mening.

Dat is de mening van Guy Martin. Wel eerlijk zijn. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan