Italië motorvakantie tips

@Ome Paulus

Dat klinkt als een lekkere trip.
Zelf in 2018 een soort verkorte versie van deze trip gedaan; van Pescara via Sienna en Florence, Italiaanse en Franse Alpen, Vogezen en Luxemburg naar huis.
Erg genoten van deze trip. Mooie stukken, afwisselend tussen hoog en midden gebergte.
 
Amalfi-kust staat zowiezo op het programma, en verder Toscane / de Stelvio-pas / de Timmelsjoch-pas en nog meerdere plekken in de Dolomieten. Alles lekker op mijn gemak. En toeren door Oostenrijk en Zwitserland is ook erg mooi hoor !
 
Bekijk eens of je ook een stuk Abruzzen mee kan pakken.
Ik denk aan de Alto Plano en Campo Imperatore.

Iedereen wil naar de Stelvio. De Gavia die er op aansluit is mooier. (en zeker veel rustiger)
 
Wie naar de Dololmieten/Zuid-Tirol aan het plannen is, komt een aantal evenementen tegen waar je rekening mee moet houden ivm afsluitingen en drukte.

Zaterdag 25 juni 2022
Dolomites Bike Day
Gesloten die dag zijn Passo Falzerego, Valparola, en Compolongo

Zaterdag 2 juli 2022
De Dolomieten Marathon in het Parco Naturale Paneveggio – vier verschillende routes zijn er uit gezet. Meer informatie op Primiero Dolomiti Marathon

Zondag 3 juli 2022
Halve Marathon Alpe Di Siusi / Seiseralm

Maratona dles Dolomite – vanuit Corvara betreft de passen Campolongo, Pordoi, Sella, Gardena, Giau, Valparola en Mür dl Giat

Zaterdag 9 juli 2022
Dolomiti Super Bike – 3 Zinnen
De meest legendarisch fiets route in de dolomieten.

Maandag 11 juli 2022
Sellaronda Bike Day
Wat ’s winters op de skies gebeurd gebeurd zomer op de fiets – “ De Sella Ronda”
Het betekent dat Passo Gardena, Campolongo, Pordoi en Sella dicht zijn voor gemotoriseerd verkeer.
Dat wordt die dag dus een wandeling in de omgeving.

Zaterdag 16 juli 2022
Giro Lago di Resia

Dinsdag 30 august t/m zaterdag 3 september 2022
Dolomites 2022 – Het fiets evenement van het jaar met een afstand van 458 km van Bormio naar Cortina d’Ampezzo

Zaterdag 10 en zondag 11 september 2022
Tre Cimi Experience

Zaterdag 17 september 2022
Sellaronda Bike Day.
Wat ’s winters op de skies gebeurd gebeurd zomer op de fiets – “ De Sella Ronda”
Het betekent dat Passo Gardena, Campolongo, Pordoi en Sella dicht zijn voor gemotoriseerd verkeer.
Dat wordt die dag dus een wandeling in de omgeving.

met dank aan Hedy Talens
 
Wij willen deze zomer met 2 motoren naar zuidelijker Italië; de Amalfikust staat in ieder geval op het programma, en waarschijnlijk rijden we daar via de Appenijnen heen en vandaan. We hebben ongeveer 2 weken en vinden het geen probleem om het eerste stuk de snelweg te pakken om zo snel bij de mooiere omgevingen te zijn. Grote, toeristische steden vinden we niet interessant.

Eigenlijk willen we in juli of augustus, maar we vragen ons af in hoeverre we dan te maken krijgen met drukte (berg- en kustweg en) en hitte. Mogelijk kunnen we uitwijken naar juni of september. Iemand hier die daar iets verstandigs over te zeggen heeft? 😜
 
Laatst bewerkt:
Van alle vakantiereizen op de motor is mijn trip dwars door laars naar beneden naar Sicilië voor mij nog steeds de mooiste! :]
Frankrijk, Portugal, Spanje of rijden in de Alpen was ook heel leuk, maar nooit zo mooi als in de Appenijnen.
Italië: prachtige wegen, (bijna) altijd mooi weer, mooie stadjes en heerlijk eten!:t

Zoals bekend(?), is de datum 1 aug de dag dat heel Italië op vakantie gaat.
Ik was ooit op een camping bij Grosseto, dat 't eind juli prima te doen was. Na 1 aug kon je nauwelijks de weg nog oversteken.:X
In sept is 't idd veel minder druk. Toch is iha de drukte in Zuid Italië sowieso een heel stuk minder, ook in augustus.
Grofweg is het tot aan Florence erg druk en verder naar beneden wordt het een stuk beter.
In de Appenijnen, zelfs in hoogseizoen valt de drukte eigenlijk altijd wel mee.

Vwb de hitte heb ik half sept ook meerdere dagen op Sicilië gehad, met 40'C-plus.
Afgelopen zomer was ik begin aug op Sardinië en dat was door de hoge temps niet leuk meer. Om 10.00h was 't al 35+.
Wel Sardinië rondgereden, maar toch (te) weinig van gezien. Het was veel te heet. Ben weer naar vasteland gevlucht.

Half aug was ik dus terug in Toscane en Umbrië.
Bij Lago Trasimeno en Lago di Bolsena was de temp beter en 't was 'gezellig' druk. Zeker niet té.........................!
Mss de bekende highlights zoals Gimigliano en Siena was er drukte, maar in de omliggende bergen viel 't best mee.

Wat betreft reizen buiten het seizoen heeft juni voordeel dat alles nog groen is en ook in bloei staat. Heel mooi!!
In Zuid-Italië is vanaf half aug alles geel, droog en dor. Vanaf de Etna was Sicilië 1 grote gele knollentuin!
Let in de nazomer ook erg op in de buurt van wijngaarden. Houd vooral je kraag goed gesloten.
De druiven zijn dan rijp (en dus zoet) en dan stikt 't daar van de wespen. Ik ben al een paar keer te pakken genomen.
 
Laatst bewerkt:
Fernpass is inderdaad alleen maar treintje rijden.
Altijd één lange file.

Wel halverwege een mooi uitzichtpunt met restaurant.

Bekijk bijlage 1739291


Bekijk bijlage 1739292

Timmelsjoch
Valt mee hoor.... als ik naar Italie ga ben ik daar altijd rond 8 uur in de morgen. Dan kun je er prima doorrijden. Even ontbijten bij resatuarnt Zugspitzeblick en weer doorknallen. Zelfs met mijn bus is dat prima te doen, dus op de motor helemaal....
 
Ik weet niet hoe vast je zit aan het Gardameer maar naar het Gardameer met de motor klinkt mooier/romantischer dan het is... De route rond het Gardameer is veel te druk om lekker te kunnen toeren met een motor. Verder zijn er wel wat routes te maken maar als je al via Oostenrijk naar het Gardameer komt zou ik lekker daar in de buurt blijven... Als ik echt met de motor 5 dagen had zou ik in de buurt van Bolzano een leuk dorpje zoeken en vanuit daar dagtochten maken in de Dolomieten. Krijg je veel mooiere motor routes dan vanuit het Gardameer!
 
Valt mee hoor.... als ik naar Italie ga ben ik daar altijd rond 8 uur in de morgen. Dan kun je er prima doorrijden. Even ontbijten bij resatuarnt Zugspitzeblick en weer doorknallen. Zelfs met mijn bus is dat prima te doen, dus op de motor helemaal....
Fernpas wat een drama vorig jaar nog nooit zo erg mee gemaakt
 
Ik weet niet hoe vast je zit aan het Gardameer maar naar het Gardameer met de motor klinkt mooier/romantischer dan het is... De route rond het Gardameer is veel te druk om lekker te kunnen toeren met een motor. Verder zijn er wel wat routes te maken maar als je al via Oostenrijk naar het Gardameer komt zou ik lekker daar in de buurt blijven... Als ik echt met de motor 5 dagen had zou ik in de buurt van Bolzano een leuk dorpje zoeken en vanuit daar dagtochten maken in de Dolomieten. Krijg je veel mooiere motor routes dan vanuit het Gardameer!
Niet mee eens. Als je in het laagseizoen (juni of september) in de buurt van het Gardameer bent is het prima te doen.
In juli en augustus moet je er niet zijn.
 
Fernpas wat een drama vorig jaar nog nooit zo erg mee gemaakt
Vorig jaar waren er wegwerkzaamheden waardoor je even van de doorgaande weg af moest en paralel aan de hoofdweg door een dorp heen moest. Dat leverde in mijn geval 5 minuten vertraging op. Voor de rest was het prima doorrijden, net als alle andere jaren.

Je moet alleen zorgen dat je er op tijd in de ochtend bent, dan is het vervolgens bin het tolstation op de brennerpas ook nog rustig en kan je vervolgens vol gas over de mooie slingerende Brenner autostrade...
 
Ik kom er voorlopig niet meer die kant op, de heen weg was een drama terug een drama wat voor snelweg je ook neemt het gewoon prut..
Ik ga weer naar Spanje.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Inderdaad Duitse Autobahn en zelfs buiten het seizoen om voor mij voorlopig ben ik er helemaal klaar mee.
Door rijden is er gewoon niet meer bij
 
Inderdaad Duitse Autobahn en zelfs buiten het seizoen om voor mij voorlopig ben ik er helemaal klaar mee.
Door rijden is er gewoon niet meer bij
Het lukt mij tot nu toe al een jaar of 15 achter elkaar om in een uur of 11 a 12 vanaf de regio Zaanstreek/Waterland naar het Gardameer te rijden, dus valt het op zich best mee lijkt me. Je moet alleen niet midden op de dag over de Fernpas of Brenner Autostrade willen rijden.

En naar Spanje?? Bij de tolstations in Frankrijk heb ik ook geen hele beste ervaringen, daar loopt de vertraging ook regelmatig behoorlijk op.
 
Niet mee eens. Als je in het laagseizoen (juni of september) in de buurt van het Gardameer bent is het prima te doen.
In juli en augustus moet je er niet zijn.
Laagseizoen heb ik inderdaad geen ervaring mee maar ik ben van mening dat je een stukje noordelijker (Dolomieten en/of Alpen) echt mooiere dagtochten kan maken qua sturen dan rondom het Gardameer.
Als ik echt puur op motorvakantie zou gaan rij ik liever op mooie bredere bergpassen dan op de kruipdoor/sluipdoor weggetjes rondom het Gardameer. Als toerist ben ik echt wel fan van het Gardameer maar voor een pure motorvakantie zou ik een andere uitvalsbasis kiezen als ik de keus had....
 
Inderdaad Duitse Autobahn en zelfs buiten het seizoen om voor mij voorlopig ben ik er helemaal klaar mee.
Door rijden is er gewoon niet meer bij
Dus ze lopen daar onderin Duitsland nog steeds te ouwehoeren met werk aan de weg?
Schiet echt niets op daar, is gewoon Maffia.

Men zegt dat die zuid Duitsers de boel extra saboteren om de tolheffing erdoor te krijgen.
Dat proberen ze al jaren. Dus dan doen ze het via de buitenlandse toerist pesten, totdat die smeken om tol te mogen betalen.

Maar het gezeik begint altijd al bij Keulen...
 
Laagseizoen heb ik inderdaad geen ervaring mee maar ik ben van mening dat je een stukje noordelijker (Dolomieten en/of Alpen) echt mooiere dagtochten kan maken qua sturen dan rondom het Gardameer.
Als ik echt puur op motorvakantie zou gaan rij ik liever op mooie bredere bergpassen dan op de kruipdoor/sluipdoor weggetjes rondom het Gardameer. Als toerist ben ik echt wel fan van het Gardameer maar voor een pure motorvakantie zou ik een andere uitvalsbasis kiezen als ik de keus had....
Wij zitten altijd aan de noord kant van het Gardameer. vanaf daar rij je zo de Dolomieten in, en richting het Parco Naturale Adamello Brenta. De omgeving Bolzano ben je binnendoor over de mooiste bergwegen in ca 2 uur, maar ook zo richting de oostelijke uitlopers van de Dolomieten.

Lang geleden hebben we ook een paar keer in een dorpje net buiten Bolzano gezeten, qua variatie in wegen maakt het niet uit. 1 route rijden we wel altijd een stuk langs de westkust van het Gardameer, dat is in het laagseizoen op tijd in de ochtend prima te doen. Het blijft een mooi stuk met afwisselend tunnels en uitzicht over het meer.

De Dolomieten moet je in het hoogseizoen (juli en augustus) sowieso mijden. Veel te druk met campers, caravans, gezinnen in te zwaar beladen auto's en Duitse motorrijders die in de weg rijden.....
 
In de buurt van het Gardameer kan je mooi rijden. Afgelopen jaar gooide Corona en de overstroming in Limburg een beetje roet in het eten. Heb daarom de route om moeten gooien.

De eerste dag moest ik in één keer door naar Oostenrijk, want overnachten in Duitsland mocht niet. 950 km van Almelo naar Zell am See. De tweede dag over de GrossGlockner binnendoor richting het Gardameer.
Vijf dagen op de camping in Peschiera Del Garda.
Daar een aantal ritjes gemaakt. Van Peschiera naar Riva (navi op extreme kronkelroute zetten). Je komt dan langs mooie kronkelwegen en door wijngaarden.

Op de weg terug ben ik over de Splügenpas naar Zwitserland gegaan met een overnachting op de pas.

Via de Splügenpas binnendoor naar de Bodensee (Zwitserse kant).

Na twee dagen Bodensee zat mijn vakantietijd er jammer genoeg op. Anders was ik binnendoor richting Luxemburg gegaan.

Mijn ervaring is dat de onbekende passen mooier zijn dan de bekende passen waar je duur voor moet betalen.
 
Klopt als een bus je wilt de bekenste passen als je net rijd, maar na een paar jaar kom je er achter ,dat juist de passen waar niemand het over heeft veel leuker zijn.
Net als de hoogste passen of de ramppas van Italie de Stelvio
Hoeveel nederlanders daar niet in de bocht heb zien vallen of schuivelend op motor de verkeerde van de weg. Erg leuk hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan