Italië motorvakantie tips

Iemand enig idee hoeveel passen er tweede week mei nog gesloten zullen zijn door sneeuw?
Nog best wel wat inderdaad. Ik ga dit jaar ook richting Italie en ben daar pas rond 20 juni. Ik wilde eerst begin juni gaan maar de kans dat de meeste passen dan nog dicht zijn is best groot.
 
Nog best wel wat inderdaad. Ik ga dit jaar ook richting Italie en ben daar pas rond 20 juni. Ik wilde eerst begin juni gaan maar de kans dat de meeste passen dan nog dicht zijn is best groot.
Vorig jaar tweede week juni franse alpen eigenlijk alles al open. kan helaas niet iets later vrij krijgen maar alleen tweede week mei nu een weekje . Toch maar iets minder ver de bergen in nu, Tsjechie wordt het denk ik nu, in september/oktober Italie nog maars onveilig maken
 
Ik wil ook door Oostenrijk rijden richting het gebied Karinthie dus daarvoor wil ik een digitaal vignet aanschaffen.
Zo voordelig mogelijk en liefs een paar dagen voor vertrek.
Kan iemand beschrijven hoe ik dat het handigs kan doen.
 
Ik wil ook door Oostenrijk rijden richting het gebied Karinthie dus daarvoor wil ik een digitaal vignet aanschaffen.
Zo voordelig mogelijk en liefs een paar dagen voor vertrek.
Kan iemand beschrijven hoe ik dat het handigs kan doen.
Je kan ook helemaal GRATIS!!!
Neem dan steeds de provinciale wegen.

Bijv naar de Stelvio:
Ga vanaf Füssen over de Fernpass en volg dan naar Imst.
Let op! Daar NIET over de snelweg naar Landeck. Dus de provinciale weg nemen!
Daarna volg Reschenpass. (met die kerktoren in het water)
Ietsje doorrijden en je zit al in Italië in de klim naar de Stelvio.
Succes.
 
Je kan ook helemaal GRATIS!!!
Neem dan steeds de provinciale wegen.

Bijv naar de Stelvio:
Ga vanaf Füssen over de Fernpass en volg dan naar Imst.
Let op! Daar NIET over de snelweg naar Landeck. Dus de provinciale weg nemen!
Daarna volg Reschenpass. (met die kerktoren in het water)
Ietsje doorrijden en je zit al in Italië in de klim naar de Stelvio.
Succes.
Vorig jaar was er wel een weg afgesloten. Toen werd het wel heel erg binnendoor (1 auto breedte), mocht er volgens mij ook niet eens rijden. :9
 
Ik wil ook door Oostenrijk rijden richting het gebied Karinthie dus daarvoor wil ik een digitaal vignet aanschaffen.
Zo voordelig mogelijk en liefs een paar dagen voor vertrek.
Kan iemand beschrijven hoe ik dat het handigs kan doen.
Via de website:

Óf de "Unterwegs" app van Asfinag (de oostenrijkse rijkswaterstaat). Je moet dit wel een paar weken vantevoren doen, omdat je anders volgens de oostenrijkse wet van het retour recht gebruik mag maken en je geld terug krijgt. Dus paar weken van tevoren digitaal or ter plekke je kuip vervuilen met een lelijke sticker :+

(maar Karinthie is inderdaad ook mooi genoeg om de snelwegen te vermijden!)
 
Dan nog, volgende maand gaat het naar Spanje en ik rijd geen meter snelweg :]
Hangt er dus vanaf of je tijd (ervoor over-)hebt.
Ik reed in 2 1/2 week naar de Mt Ventoux, alles binnendoor.
De terugweg in ca 10uur snelweg.

Naar de Picos in Spanje ben ik ook vrijwel alles binnendoor gegaan.
(alleen niet rond Bayonne en San Sebastian, daar loop je helemaal vast)
 
Hangt er dus vanaf of je tijd (ervoor over-)hebt.
Ik reed in 2 1/2 week naar de Mt Ventoux, alles binnendoor.
De terugweg in ca 10uur snelweg.

Naar de Picos in Spanje ben ik ook vrijwel alles binnendoor gegaan.
(alleen niet rond Bayonne en San Sebastian, daar loop je helemaal vast)
Ik heb het voordeel dat ik in de Eifel begin ;) daarna is het richting zuiden de gebieden aan elkaar rijgen. En 3 weken voor een rondje Spanje, dan heb ik tijd genoeg
 
Een Oostenrijks tolvignet is niks spannends aan.
Is overal te koop, prijs is overal hetzelfde, kost nauwelijks iets. Paar euro voor 10 dagen.
Een digitaal vignet of gewoon een stickertje is exact hetzelfde. Er zijn nergens tolpoorten waar je hoeft te wachten en met een digitaal vignet sneller zou zijn of wat dan ook. Dat is in Frankrijk, maar niet in Oostenrijk.

In Oostenrijk kun je gewoon de snelweg oprijden en afrijden zonder vignet. Pakkans is zelfs niet eens erg hoog, maar de boete wel. Dus gewoon voor een paar euro een vignetje kopen en klaar is Klara.
 
Voordeel van digitaal is dat je niks op je motor hoeft te plakken 👍 gewoon via de site van asfinag, wijst zich vanzelf.
 
Via de website:

Óf de "Unterwegs" app van Asfinag (de oostenrijkse rijkswaterstaat). Je moet dit wel een paar weken vantevoren doen, omdat je anders volgens de oostenrijkse wet van het retour recht gebruik mag maken en je geld terug krijgt. Dus paar weken van tevoren digitaal or ter plekke je kuip vervuilen met een lelijke sticker :+
even aanvinken dat je een bedrijf bent. dan heb je dat issue niet ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan