It's official: Rizla Suzuki in een voorkeurspositie!

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
Loris Capirossi and Alvaro Bautista will have access to three new factory Suzuki GSV-R engines this season, MCN can reveal.

MCN understands Suzuki has been given special dispensation to increase its engine allocation from six to nine in 2010 having encountered issues with the new mileage restrictions in MotoGP.

Riders were restricted to just six engines in 2010 as part of a cost cutting drive to counter the impact of the global economic crisis.

If a rider needs to use more than the six allocated engines the penalty is starting a race from pitlane ten seconds after the race has commenced.

But an agreement thrashed out during last weekend’s German Grand Prix at the Sachsenring will see the Japanese factory exempt from the current six-engine rule.

It is understood there was always an unwritten understanding between the factories that Suzuki would be allowed to request additional engines if it became apparent it could not manage to use just six in the 18-round world championship.

Less than halfway through the 2010 campaign and Suzuki is already moving close to using its allocation of six engines well ahead of its rivals Honda, Yamaha and Ducati.

Capirossi has already used four engines and will soon need to use two more with mileage high on the two he is currently campaigning.

One of his engines was withdrawn after qualifying for his home race in Mugello after a blow-up and his third engine has been raced in Mugello, Silverstone and Assen. He raced engine number four in Catalunya and Sachsenring last weekend.

Spanish rookie Bautista is in a dire predicament having already started to use his fifth engine after just eight races.

Two of his engines have also been withdrawn from the allocation leaving the former world 125GP with just one fresh engine for the remaining ten races of the season.

The new rule governing Suzuki’s allocation is expected to come in with immediate effect from this weekend’s American MotoGP race at Laguna Seca.


Bron:MCN
 
En anders is het startveld helemaal om te janken....

En?
Je kunt niet het ene team compenseren en het andere team niet.
Gelijk behandelen vind ik heel normaal ook Suzuki is akkoord gegaan met de regelgeving en dat zij de boel niet op orde hebben is niet het probleem van Dorna, maar van Suzuki.
Ook al is het niet het beste team van het veld ik vind het vrij kwalijk naar andere teams toe.
Schaf dan de hele regel af.
 
Ik denk ook niet dat het verhaal hiermee is afgelopen. Er zullen genoeg discussies, twijfels ontstaan omtrent de regelgeving van Dorna.

Stel je voor dat Rossi geen motoren meer zou hebben...snijdt Dorna zichzelf mee in de vingers.
 
Ik denk ook niet dat het verhaal hiermee is afgelopen. Er zullen genoeg discussies, twijfels ontstaan omtrent de regelgeving van Dorna.

Stel je voor dat Rossi geen motoren meer zou hebben...snijdt Dorna zichzelf mee in de vingers.

Ik denk eerder dat Jorge als een van de "aliëns" de gebeten hond word.
Hij is ook al bezig met zijn vierde motorblok, ik verwacht nog wel een wijziging in het reglement na Laguna Seca en voor Brno.
 
Ja ik ook. Hij hoeft maar 1 keer te vallen en het kan al weer gebeurd zijn met dat motorblok.
Vorig jaar wist hij ook 2 keer in een half uur te vallen.
 
Dikke onzin eigenlijk dat Suzuki weer hun eigen regeltjes krijgt |( Laat ze eerst maar eens een goed blok bouwen, eentje die ook werkt onder normale temperaturen.
 
Je zou als teammanager nog bijna gaan hopen dat één van je rijders onderuit gaat, wat blesseert en enkele races langs de kant moet blijven zitten. Scheelt weer een blok...

Nu kan ik me indenken waarom Suzuki dispensatie krijg, maar toch: gelijke monniken, gelijke kappen.
 
Dus Suzuki krijgt een voorkeursbehandeling terwijl Lorenzo dadelijk houten bek heeft als die door deze regel dadelijk benadeelt word?

Hetzelfde geld natuurlijk voor Stoner, Pedrosa en Rossi maar volgens mij zit Lorenzo het krapst door dat probleempje op de Sachsenring.
 
Laatst bewerkt:
Dus Suzuki krijgt een voorkeursbehandeling terwijl Lorenzo dadelijk houten bek heeft als die door deze regel dadelijk benadeelt word?

Hetzelfde geld natuurlijk voor Stoner, Pedrosa en Rossi maar volgens mij zit Lorenzo het krapst door dat probleempje op de Sachsenring.

ofwel, door deze move worden ze gedwongen om het straks voor de rest gelijk te trekken waardoor Lorenzo geen hinder ondervind bij het binnenhalen van het kampioenschap.. |(

imho wel een slechte zaak dat deze regeling tot nu toe leid tot meer blow-ups en daardoor gevaarlijke situaties..
 
Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen dat Suzuki gematst word, als ze de laatste 4 races vanuit de pitstraat moet starten kunnen ze zomaar de handdoek in de ring gooien aan het eind van het jaar, dat kan de MotoGP helemaal niet gebruiken, nog een fabrikant minder.

Aan de andere kant is het idd een soort 'competitie-vervalsing'.

Ik vind het best een lastige kwestie
 
Ik denk dat die 10 sec.regel voor Suzuki niets uitmaakt,achteraan rijden doen ze toch al,voor Lorenzo waarschijnlijk ook niet de race is lang genoeg om voldoende punten bij elkaar te rijden de laatste paar races of hij moet in een sneltreinvaart door de blokken gaan waardoor hij bijv. 6 races achteraan moet starten.
Maakt het wel weer spannend. :P
 
Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen dat Suzuki gematst word, als ze de laatste 4 races vanuit de pitstraat moet starten kunnen ze zomaar de handdoek in de ring gooien aan het eind van het jaar, dat kan de MotoGP helemaal niet gebruiken, nog een fabrikant minder.

Aan de andere kant is het idd een soort 'competitie-vervalsing'.

Ik vind het best een lastige kwestie

Ze wisten voor aanvang van het seizoen dat ze 6 blokken hadden voor het volledige seizoen.
Daarnaast hebben ze de hele winterperiode motoren kunnen produceren en op de testbank kunnen zetten om racesimulaties na te kunnen bootsen.
Dat Suzuki geen extra motoren in wil zetten in een satelliet team is Suzuki's eigen keuze.
Volgens mij speelt dat verhaal al vanaf Kenny Roberts jr. zijn wereldtitel en "kan" Suzuki niet voldoen om een extra team te runnen ( in mijn ogen moet het wel mogelijk zijn maar soit ) wil Suzuki competitief worden en geen hekkensluiter zouden ze een extra fiets in moeten zetten en wat aan die Japanse krenterigheid moeten doen.
Geld investeren willen ze niet, verwacht dan ook niet dat je kampioen wordt.
Daarentegen geld ook dat als zij geen geld willen investeren in deugdelijk materiaal niet in de rol van slachtoffer moeten kruipen om zo per persoon 3 blokken extra te mogen gebruiken wat resulteert in 6 blokken voor het hele team waar ook een nieuw team mee zou kunnen doen.
Persoonlijk zal ik Suzuki niet missen mochten ze het toneel verlaten ik ben immers niet diegene die een "blauwtje" loopt.
 
Ik denk dat die 10 sec.regel voor Suzuki niets uitmaakt,achteraan rijden doen ze toch al,voor Lorenzo waarschijnlijk ook niet de race is lang genoeg om voldoende punten bij elkaar te rijden de laatste paar races of hij moet in een sneltreinvaart door de blokken gaan waardoor hij bijv. 6 races achteraan moet starten.
Maakt het wel weer spannend. :P

1 of 2 races is voor lorenzo prima te overleven als die een voorsprong vasthoud in het klassement. Die 10 seconden maakt die wel goed en dan zie ik hem alsnog in de top 5 eindigen :Y
 
suzuki doet dus net zo moeilijk in de motogp als in de wsb. Zal wel mooi zijn als het alstare team volgend jaar met andere motoren rijdt
 
1 of 2 races is voor lorenzo prima te overleven als die een voorsprong vasthoud in het klassement. Die 10 seconden maakt die wel goed en dan zie ik hem alsnog in de top 5 eindigen :Y

Je zegt het al! Top 5 is levensgevaarlijk. Wil je kampioen worden, zul je podiumposities moeten vasthouden. Kijk naar 2006. Hayden zo nu en dan top 5, keertje 7e en een keertje vallen en Rossi had binnen een aantal race, ik denk 5, de touwtjes weer in handen. Jammer dat hij het op valencia niet kon waarmaken.
 
Ik vind het een kwalijke zaak dat Suzuki een hand boven het hoofd wordt gehouden. De reglementen waren vorig jaar rond deze tijd al zo'n beetje bekend. Als deze regel alleen voor Suzuki geld dan zou ik dat oneerlijk vinden tegenover de andere teams die ook hun best doen om zich aan dit reglement te kunnen houden. Veel rijders rijden langer door op het zelfde blok en hebben minder pk's ter beschikking door deze regel. Hierdoor zullen de resultaten ook soms minder zijn. Ik zeg niemand of iedereen!!
 
Laatst bewerkt:
nee, dat denk ik ook niet, het zal weer een stuk aantrekkelijker worden met nog minder motoren aan de start.

Stoner op een 3e fabrieks Honda en Karel Abraham op een 3e satelliet Duc volgens mij kan Suzuki dan wel weg.
In 2012 komt er wel aanvulling in het veld als de 1000 cc's terug komen we hebben al jaren een klein veld dan kan er nog wel een jaar bij.
Suzuki kan dan een sabbatical nemen en de boel op de rails zetten voor 2012.
Zoals ze nu rijden lijkt mij ook niet echt bevorderlijk voor het merk Suzuki.
 
Stoner op een 3e fabrieks Honda en Karel Abraham op een 3e satelliet Duc volgens mij kan Suzuki dan wel weg.
In 2012 komt er wel aanvulling in het veld als de 1000 cc's terug komen we hebben al jaren een klein veld dan kan er nog wel een jaar bij.
Suzuki kan dan een sabbatical nemen en de boel op de rails zetten voor 2012.
Zoals ze nu rijden lijkt mij ook niet echt bevorderlijk voor het merk Suzuki.
En na Kawasaki een tweede merk dat de MotoGP (al dan niet voor korte tijd) verlaat is niet bevorderlijk voor Dorna. Vandaar deze dispensatie, om Suzuki te behouden. Ik heb liever dat Suzuki er gewoon bijblijft, en ik ben zeer benieuwd hoeveel extra motoren c.q. merken we nu eigenlijk echt kunnen gaan verwachten in het seizoen 2012.

Was er geen sprake van dat als het veld wederom zou inzakken er vanaf 2011 al met 1000cc-blokken gereden zou gaan worden?!
 
En na Kawasaki een tweede merk dat de MotoGP (al dan niet voor korte tijd) verlaat is niet bevorderlijk voor Dorna. Vandaar deze dispensatie, om Suzuki te behouden. Ik heb liever dat Suzuki er gewoon bijblijft, en ik ben zeer benieuwd hoeveel extra motoren c.q. merken we nu eigenlijk echt kunnen gaan verwachten in het seizoen 2012.

Was er geen sprake van dat als het veld wederom zou inzakken er vanaf 2011 al met 1000cc-blokken gereden zou gaan worden?!

Mwah wat is schadelijker?
3 extra blokken p.p krijgen en nog steeds achter aan het veld meerijden of deze regel gebruiken om stilletjes weg te gaan en een jaar over te slaan om sterker terug te komen?
Dat Suzuki niet mee kan komen valt niet te wijten aan de regelgeving van Dorna, deze is in feite opgezet door de MSMA met goedkeuring van alle fabrikanten.
Hoeveel motoren we gaan krijgen geen idee reken er maar wel op dat men niet al te veel in wil zetten, aangezien de blokken ontwikkeld moeten worden en er slechts een beperkt aantal blokken beschikbaar zijn.
Uitbreiding van de merken zou ik in de hoek van BMW en Aprilia zoeken en wellicht zien we de "groenen" ook nog wel terug.
 
Mwah wat is schadelijker?
3 extra blokken p.p krijgen en nog steeds achter aan het veld meerijden of deze regel gebruiken om stilletjes weg te gaan en een jaar over te slaan om sterker terug te komen?
Dat Suzuki niet mee kan komen valt niet te wijten aan de regelgeving van Dorna, deze is in feite opgezet door de MSMA met goedkeuring van alle fabrikanten.
Hoeveel motoren we gaan krijgen geen idee reken er maar wel op dat men niet al te veel in wil zetten, aangezien de blokken ontwikkeld moeten worden en er slechts een beperkt aantal blokken beschikbaar zijn.
Uitbreiding van de merken zou ik in de hoek van BMW en Aprilia zoeken en wellicht zien we de "groenen" ook nog wel terug.

De groenen zien we, nu ze zo'n enorm "succes" hebben in het WK Superbike, echt niet terug in de GP's. Wanneer ze daar weer zo beroerd presteren lijden ze echt een giga gezichtsverlies. Houden Japanners niet zo van....Bovendien zit Kawa al tijden in erg zwaar weer.
Aprilia zie ik wel de GP's instappen, om er na 3/4e seizoen weer nagenoeg failliet uit te moeten...Italianen, geld en racen....
Er heerst momenteel ernstige bloedarmoede in zo'n beetje alle raceklassen. Gaat nog wel even duren ook, ben ik bang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan