iXie is weer terug ...

Wimg

Die hard MF'er
26 feb 2015
259
2
Mijn XV1900 is eindelijk weer terug, met voor voorlopig de laatste aanpassing, namelijk een veel groter gemaakte tank (16 l -> 30 l), plus bijbehorende nieuwe riser (gefreesd van massief aluminium) ....

full


Dit was het enige minpunt van deze geweldige fiets, een iets te kleine tank... :)

Stuurt magnifiek, zit magnifiek, rijdt magnifiek, en lekker lang nu :).

Mvg, Wim
 
Laatst bewerkt:
Er zit ook nog eem klein reservetankje ergens onder het zadel, onder de accu, maar daar gaat niet veel in. Het probleem met de originele tank is dat-ie erg groot lijkt, maar dat er maar relatief weing in kan, totale capaciteit, met reservetank, 16 liter. Dit omdat er een enorme holte onder zit voor het luchtfilter en aanvoer van lucht.

Hier is een foto ter vergelijking:

full


Foto's onder iets andere hoek en bij andere belichting genomen, en de highlight-accenten zitten op dezelfde plek, even ver van elkaar af. De tank is dus zeker tweemaal zo hoog van voren.

Mvg, Wim
 
Laatst bewerkt:
Hier is een foto net na het laswerk:

full


Als je goed kijkt, zie je dat het laswerk doorloopt tot net onder de kabelconnectorbevestingsbeugeltjes.

M.a.w, in het midden van de tank was er eerst feitelijk geen ruimte voor bezine, alleen aan de zijkanten. Daarom zitten er ook twee kranen onderaan de tank, die met een slangetje met elkaar verbonden zijn.

Deze tank was in het midden precies langs de onderrand doorgesneden :).

Mvg, Wim
 
Laatst bewerkt:
Soms kun je zien dat de verhouding niet klopt ten opzichte van de rest van de motor, maar hier klopt het zo te zien exact.
Knap :t
 
Soms kun je zien dat de verhouding niet klopt ten opzichte van de rest van de motor, maar hier klopt het zo te zien exact.
Knap :t

Dank je! Er is over nagedacht :).

Nog een fotootje :).
full


Mvg, Wim
 
Laatst bewerkt:
Nice ! Wat is nu je accesradius en hoeveel was het voorheen ?
 
Nice ! Wat is nu je accesradius en hoeveel was het voorheen ?
Dank je!

Voorheen 200-225 km met peentjes zweten als ik ergens op de snelweg zat :). Ik nam vaak een 5 liter jerrycan mee. Nu minstens 450 km zonder de reserve tank. Geen jerrycan meer nodig :).

De meter geeft nu niet de goede hoeveelheid aan - deed-ie toch al nooit door de constructie van de tank -, maar als-ie nu begint terug te lopen bij F, zit er nog minstens 14-15 liter in. Dat was nu bij omgeveer 300-320 km :). Dus als ik voorzichtig ben zeg ik 450 km, maar met geluk wel meer. Ik zit ondertussen op ruim 400 km, en de meter staat op half leeg. Dat is dus nog minstens 6 liter. Morgen ga ik wel weer tanken, aangezien ik morgen 200 km plus ga rijden.

In principe zou ik dan makkelijk heen kunnen morgen, en donderdag weer terug, met nog wat over voor de korte stukjes tussendoor.

Voor mij voelt dit echt bevrijdend aan. Niet meer stoppen omdat de tank je dwingt, maar omdat je zelf wil stoppen :).

Mvg, Wim
 
Gok eens hoeveel jerrycans ik heb?
Ik heb er 5, maar ik nam nooit meer dan twee mee, 2 van 5 liter, en op vakantie, 2 van 10 liter <ROFL>.

Ik schat dat je er ook 5 hebt :).

Groetjes, Wim
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen ken ik de tankinhoud wat preciezer :).

Oorspronkelijk was het 3L reserve, plus 14L hoofdtank, nu is het 3L + 28L. :)

Gemikste stand rijden (half en half "low grunt" mapping voor het heuvelland, tot 45-50 km/u in 5, en zuinig rijden lange afstand) is dat 435 km voordat het reservelampje gaat branden, en dan heb ik nog 46,5 km over, ofwel net boven de 480 km in totaal.

Ik ga hem nog eens een keertje laten afstellen voor het lange-afstands-rijden, dat zou nog wat zuiniger moeten kunnen :).

Vroeger kwam het reservelampje aan rond de 215 km, dus dat is wel een forse verbetering :).

Overigens denk ik ook dat er misschien nog iets meer in de tank kan, vanwege een truukje dat uit te voeren is met de tankfunnel. Dan zou er nog minstens een halve liter meer in moeten kunnen gaan :).

Mvg, Wim
 
Ik heb er 5, maar ik nam nooit meer dan twee mee, 2 van 5 liter, en op vakantie, 2 van 10 liter <ROFL>.

Ik schat dat je er ook 5 hebt :).

Groetjes, Wim



Toevallig klopt dat, 5.
5 keer zonder benzine gestaan door een kleine tank (13lt) En benzinekraan en geen meter.
Ik heb zo ongeveer alle kleuren van de regenboog.
 
Ondertussen ken ik de tankinhoud wat preciezer :).

Oorspronkelijk was het 3L reserve, plus 14L hoofdtank, nu is het 3L + 28L. :)

Gemikste stand rijden (half en half "low grunt" mapping voor het heuvelland, tot 45-50 km/u in 5, en zuinig rijden lange afstand) is dat 435 km voordat het reservelampje gaat branden, en dan heb ik nog 46,5 km over, ofwel net boven de 480 km in totaal.

Ik ga hem nog eens een keertje laten afstellen voor het lange-afstands-rijden, dat zou nog wat zuiniger moeten kunnen :).

Vroeger kwam het reservelampje aan rond de 215 km, dus dat is wel een forse verbetering :).

Overigens denk ik ook dat er misschien nog iets meer in de tank kan, vanwege een truukje dat uit te voeren is met de tankfunnel. Dan zou er nog minstens een halve liter meer in moeten kunnen gaan :).

Mvg, Wim

Dat is zeker een hele verbetering :t vooral idd bij lange afstanden lekker doorploffe. Haalde met m'n Warrior ook krap de 200km op een tank was ook maar iets van 16l En met de Wildstar was dat iets van 350 km 21 liter
 
Whüüüt?

De tank is wel groot maar lijkt niet extreem groot. Of zit er ergens nog een tankje?
Het is dan ook wel een stevige motor, dus een grote tank past er ook wel bij, en valt dan ook niet meteen op als heel groot .

To the point: dat heeft mijn aandacht dan ook getrokken. Ik heb een 20 liter tank (21,5 liter als ik nokvol tank, wat ik ook doe).

Met mijn vorige GSX F kon ik redelijk dikwijls boven de 500km rijden in de zomer, maar dan moest ik er wel wat op letten. In de winter lukte het niet.

Met mijn huidige lukt dat niet, max 485 km bereikt tot nu toe. De vorige was ook wel de beste van de 6 die ik heb gehad.

Al dikwijls zitten denken aan het vergroten van de tank. Dit door ze te laten "omhoog rekken", zodanig dat ze er het volume van een ruime tanktas bijkrijgt. Dan kan ik wel geen tanktas meer plaatsen, maar dat doe ik toch nooit.
Wel moet er gelet worden op de stuurslag uiteraard. Maar dat kan geen probleem zijn denk ik zo.

Ik zou blij zijn met een vulcapacitieit van 25 liter (zonder nokvol te moeten tanken). Maar om en bij de 27,5 liter zou ik nog beter vinden. Zo dat ik zowel in de zomer als de winter probleemloos 550 km op 1 tank kan rijden, komt ongeveer overeen met 1 week woon-werk.

Nu is mijn vraag, waar kan je dat mooi laten doen? En is een originele tank niet dubbelwandig? Lasnaden mogen eventueel zelfs zichtbaar zijn, indien die mooi gelegd zijn.

Ik zal later eens een afbeelding plaatsen van hoe ik het in gedachten heb.
 
Toevallig klopt dat, 5.
5 keer zonder benzine gestaan door een kleine tank (13lt) En benzinekraan en geen meter.
Ik heb zo ongeveer alle kleuren van de regenboog.
<ROFL>

Ik ken dat, maar dat is al wat langer geleden voor me :).

Mvg, Wim
 
Dat is zeker een hele verbetering :t vooral idd bij lange afstanden lekker doorploffe. Haalde met m'n Warrior ook krap de 200km op een tank was ook maar iets van 16l En met de Wildstar was dat iets van 350 km 21 liter

Yep, heerlijk! :)

Het fijnste is dat je niet meer door een te krappe tank gedwongen wordt benzine te vinden, maar het nu gewoon kunt doen wanneer je er zin in hebt.

Met zowel de Raider als de Warrior kun je trouwens ook zoeits doen, geen probleem.

Mvg, Wim
 
Het is dan ook wel een stevige motor, dus een grote tank past er ook wel bij, en valt dan ook niet meteen op als heel groot .

To the point: dat heeft mijn aandacht dan ook getrokken. Ik heb een 20 liter tank (21,5 liter als ik nokvol tank, wat ik ook doe).

Met mijn vorige GSX F kon ik redelijk dikwijls boven de 500km rijden in de zomer, maar dan moest ik er wel wat op letten. In de winter lukte het niet.

Met mijn huidige lukt dat niet, max 485 km bereikt tot nu toe. De vorige was ook wel de beste van de 6 die ik heb gehad.

Al dikwijls zitten denken aan het vergroten van de tank. Dit door ze te laten "omhoog rekken", zodanig dat ze er het volume van een ruime tanktas bijkrijgt. Dan kan ik wel geen tanktas meer plaatsen, maar dat doe ik toch nooit.
Wel moet er gelet worden op de stuurslag uiteraard. Maar dat kan geen probleem zijn denk ik zo.

Bedoel je daarmee aan de zadelkant? Dat zou geen probleem moeten opleveren, inderdaad.

In mijn geval, en in het algemeen met het standaard stuur bij de XV1900, gaat het stuur maar eigenlijk net over of tot net voor de tank bij volledige stuuruitslag.

Ik had al risers, en de kleine ape hanger, maar de gewijzigde tank, omdat die aan de stuurkant zocveel hoger is, had nog hogere risers nodig, met name vanwege het chromen instrumentenpaneel, dat redelijk ver over de tank uitsteekt bij het stuur. En de Baron risers gaven wat speling / beweeglijkheid, omdat het er twee zijn. Dit maakt dat het soms voelt dat het stuur een ietsje scheef staat. De nieuwe riser heb ik daarom uit één stuk laten maken. Rijdt prettiger, moet ik zeggen. Niet goedkoop overigens, maar de aanpassingen aan de tank waren dat ook niet.

De nieuwe riser is ongeveer 25 cm hoog, trouwens, de originele ongeveer 5 of 6. Ik zal het eens opmeten dit weekend.

Ik zou blij zijn met een vulcapacitieit van 25 liter (zonder nokvol te moeten tanken). Maar om en bij de 27,5 liter zou ik nog beter vinden. Zo dat ik zowel in de zomer als de winter probleemloos 550 km op 1 tank kan rijden, komt ongeveer overeen met 1 week woon-werk.

Nu is mijn vraag, waar kan je dat mooi laten doen? En is een originele tank niet dubbelwandig? Lasnaden mogen eventueel zelfs zichtbaar zijn, indien die mooi gelegd zijn.

Ik zal later eens een afbeelding plaatsen van hoe ik het in gedachten heb.

Nee, de tank is niet dubbelwandig. De mijne niet in ieder geval. Hij bestaat wel feitelijk uit twee helften, met maar een klein gedeeld stuk. Dit vanwege de enorme holte voor framebuizen en luchtfilter. Dit is ook de reden waarom hij verdubbelde in inhoud terwijl alleen de stuurkant ongeveer verdubbeld is in hoogte. Je kunt het een beetje vergelijken met een dubbele Harley tank, met een verbindingstuk tussen de twee helften, die een paar mm is aan de stuurkant, en een paar cm aan de zadelkant. Daarom heeft-ie ook twee kraantjes en slangen naar de reservetank, die op zijn beurt het injectiemechanisme voedt.

Bij het maken van lasnaden in een bestaande tank is de kans erg hoog dat die er niet zo mooi uitzien, tenzij de ingevoegde stukken plaatmetaal precies in vorm geklopt worden, wat wel erg bewerkelijk is. Bovendien moeten de naden ook nog eens gesoldeerd worden, omdat lasnaden niet makkelijk 100% vloeistofdicht te krijgen zijn. Ik wilde het er natuurlijk uit laten zien alsof de tank zo uit de fabriek gerold is, met een tank die geen naden laat zien, net als het origineel, dus ik had weinig keus wat dat betreft :).

Ik ben wel blij met het resultaat. En gelukkig is mijn motor ook een hobby, anders had ik het waarschijnlijk nooit gedaan :).

Mvg, Wim
 
...
Bedoel je daarmee aan de zadelkant? Dat zou geen probleem moeten opleveren, inderdaad.
Nee, ik bedoel symetrisch omhoogrekken, al zou dat wel min of meer in versmallende zin moeten gebeuren. Voor en achteraan dan, vooraan voor het stuur en/of het zicht op het dashboard, en achteraan voor mijn (te dikke :+ ) buik. Zoals ik al zei, min of meer de plaats van een denkbeeldige tanktas innemen. Tanktas is dan niet meer mogelijk, maar gebruik ik toch nooit, heb ik zelfs niet. Ik zou er wel een tweedehandse tank voor gebruiken, en de huidige bijhouden om erbij te geven bij verkoop, want niet iedereen zal het mooi* vinden, die verhoogde tank. Plat op de tank liggen gaat dan ook niet meer, maar dat hoeft ook niet voor mij.

* ik ook niet eigenlijk, maar het praktische is mij meer waard dan het uiterlijke.
Bij die van jou past het juist wel, bij de mijne zou het wel een ietwat raar zicht geven.

Nee, de tank is niet dubbelwandig. De mijne niet in ieder geval.
Geen idee hoe het bij mij zit. Ik heb alvast de neiging nooit in de zon te parkeren, tenzij ik de tank kan afdekken, om een hete tank tegen te gaan.
Bij het maken van lasnaden in een bestaande tank is de kans erg hoog dat die er niet zo mooi uitzien,
Lasnaden mogen ook weggewerkt worden natuurlijk.
Maar hoe gaat dat in zijn werk?
Ik ben wel blij met het resultaat. En gelukkig is mijn motor ook een hobby, anders had ik het waarschijnlijk nooit gedaan :).
Dat geloof ik best dat je er tevreden van bent :t
Bij mij is het voornamelijk een woon werk motor, en zou graag hebben dat ik maar 1 keer per week moet tanken.

Enige zorg voor mij is, waar kan ik dit laten doen, en wat zou het ongeveer moeten kosten (vergroten, naden mooi afwerken, en herspuiten)? En dan zal de volgende vraag komen, is het me waard om er dat bedrag aan te geven (voor een woon werk motor bedoel ik dan, voor een tour/reis motor zou het me dat sowieso waard zijn :Y )

O ja, en zoals ik al zei, ik zal later eens een tekening posten van hoe ik het in mijn gedachten heb. Moet ik wat tijd voor hebben ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Effe met paint gespeeld, dus alvast mijn excuses voor de erbarmelijke fotoshop, ben nooit goed geweest in fotoshoppen :P

Zo is de motor nu, met normale tank dus:
full



Dat "bovenvlak" zou er dus afmoeten, en omhoog moeten, en dan voor en achteraan de schuintegraad beetje bijwerken, de rode lijnen dus. Misschien niet echt nodig aan de voorzijde voor het stuur en de dashboard zichtbaarheid lijkt me, maar achteraan toch zeker wel. Uiteraard moeten de zijdelingse uitsparingen voor handen/stuur en benen wel gevolgd worden:
full



Waarna het dus zoiets ongeveer zou moeten worden, maar dan wel mooier afgewerkt :+
full



Dat de benzinemeter daardoor onjuist werkt zal mij worst wezen, ik moet niet kunnen zien hoe vol de tank is, ik moet aan de meterstand kunnen schatten hoe ver ik nog kan rijden, en na enkele cyclussen weet je waar welke meterstand voor staat, en eens ik het benzinekraantje op reserve moet zetten, kan ik nog 100km (tot 120km indien zeer rustig rijden, maar 100km is goed haalbaar).
 
Lasnaden in het zicht is juist niet tijdsbesparend.
De tank groter maken is eigenlijk gewoon "boerensmid werk". Het komt niet zo nauw qua plaatwerk.
Het belangrijkste is dat de te lassen delen mooi op elkaar aansluiten. En dat de delen overal mooi egaal doorgelast zijn. (Niet dat het met 2 jaar op 1 punt gaat lekken omdat |( . Daarom is een vakman zeer belangrijk.
Lassen betekend warmte inbreng en kromtrekken van het dunne plaatmateriaal. Maar dat is helemaal niet erg.
Omdat er al decennia staalplamuur is.
Het mag er alleen niet te dik op, ik geloof een mm of 3 Max. En staalplamuur werkt veel sneller dan heel secuur werken en de lasnaden laten zitten.
Op de foto's tussen de werkzaamheden door, lijkt het boerensmidwerk maar je moet wel weten wat je doet.

Dus door een vakman laten doen.


Edit: tekst boerensmidwerk iets aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik bedoel symetrisch omhoogrekken, al zou dat wel min of meer in versmallende zin moeten gebeuren. Voor en achteraan dan, vooraan voor het stuur en/of het zicht op het dashboard, en achteraan voor mijn (te dikke :+ ) buik. Zoals ik al zei, min of meer de plaats van een denkbeeldige tanktas innemen. Tanktas is dan niet meer mogelijk, maar gebruik ik toch nooit, heb ik zelfs niet. Ik zou er wel een tweedehandse tank voor gebruiken, en de huidige bijhouden om erbij te geven bij verkoop, want niet iedereen zal het mooi* vinden, die verhoogde tank. Plat op de tank liggen gaat dan ook niet meer, maar dat hoeft ook niet voor mij.

* ik ook niet eigenlijk, maar het praktische is mij meer waard dan het uiterlijke.
Bij die van jou past het juist wel, bij de mijne zou het wel een ietwat raar zicht geven.
Ok, dank je voor de nadere toelichting. Ik heb overigens ook een reservetank gebruikt, uit Amerika laten komen (tweedehands met lichte schade, een nieuwe tank was hier wat te duur :)). M.a.w., ik heb de originele tank ook nog.

Plat liggen op de tank kan ik ook al lang niet meer, maar mijn rug, armen, polsen en schouders protesteren veel eerder dan mijn buik :).

Het ging mij ook om het praktische aspect, maar het moest er wel nog mooi uitzien :).

Geen idee hoe het bij mij zit. Ik heb alvast de neiging nooit in de zon te parkeren, tenzij ik de tank kan afdekken, om een hete tank tegen te gaan.

Volgens mij is het geen probleem. Ik heb nooit een motor gereden met een dubbelwandige tank, en nooit lekken gehad door warmte etc.
Lasnaden mogen ook weggewerkt worden natuurlijk.
Maar hoe gaat dat in zijn werk?
Dat kost gewoon veel werk en tijd als je het goed gedaan wilt hebben (en is dus niet goedkoop).

De naden worden ook nog gesoldeerd, wat het al vlakker maakt, mogelijk dan al enigszins geschuurd en gepolijst, en vervolgens geplamuurd en weer geschuurd en gepolijst. Daarna kan natuurlijk gespoten worden.

Overigens werd bij mij na elke stap getest of de tank lekte, en als dat zo was werd dat eerst gefikst en weer getest alvorens met de volgende stap verder te gaan.

Na het solderen was er overigens geen lek meer, en na het plamuren en afwerken en testen, is de tank ook met een speciale coating aan de binnenkant afgewerkt, die roesten en lekken ook moet voorkomen.
Dat geloof ik best dat je er tevreden van bent :t
Bij mij is het voornamelijk een woon werk motor, en zou graag hebben dat ik maar 1 keer per week moet tanken.
Mijn idee was om minimaal Maastricht-Utrecht of daaromtrent en terug te kunnen doen (zeg 180 to 200 km in één richting) zonder weer te tanken, met nog wat extra voor lokale kilometers aan elk eind, en dan nog steeds de mormale reserve over te houden. Da's gelukt.

Met de manier waarop ik rij is dat voor mij het ideaal. Overigens is dat voor mij ook woon-werkverkeer :).
Enige zorg voor mij is, waar kan ik dit laten doen, en wat zou het ongeveer moeten kosten (vergroten, naden mooi afwerken, en herspuiten)? En dan zal de volgende vraag komen, is het me waard om er dat bedrag aan te geven (voor een woon werk motor bedoel ik dan, voor een tour/reis motor zou het me dat sowieso waard zijn :Y )
Zie mijn PM :).

Ik heb het laten doen via de motor workshop waar ik altijd mijn groot onderhoud laat doen. Ze wilden er eerst niet echt aan, maar uiteindelijk vonden ze het leuk om te doen. De individuele zaken hadden ze allemaal al eens gedaan, alleen niet in een compleet pakket.

Ik werd van elke stap op de hoogte gehouden, en ben ook steeds gaan kijken en bespreken hoe en wat van de volgende stap. Langdurig proces, maar de moeite waard, ook omdat ik hele duidelijke ideeën heb/had over hoe het moest gebeuren.
O ja, en zoals ik al zei, ik zal later eens een tekening posten van hoe ik het in mijn gedachten heb. Moet ik wat tijd voor hebben ;)

Ik kijk uit naar je tekening(en)!

Mvg, Wim
 
Effe met paint gespeeld, dus alvast mijn excuses voor de erbarmelijke fotoshop, ben nooit goed geweest in fotoshoppen :P

Zo is de motor nu, met normale tank dus:
[afbeelding]


Dat "bovenvlak" zou er dus afmoeten, en omhoog moeten, en dan voor en achteraan de schuintegraad beetje bijwerken, de rode lijnen dus. Misschien niet echt nodig aan de voorzijde voor het stuur en de dashboard zichtbaarheid lijkt me, maar achteraan toch zeker wel. Uiteraard moeten de zijdelingse uitsparingen voor handen/stuur en benen wel gevolgd worden:
[afbeelding]


Waarna het dus zoiets ongeveer zou moeten worden, maar dan wel mooier afgewerkt :+
[afbeelding]


Dat de benzinemeter daardoor onjuist werkt zal mij worst wezen, ik moet niet kunnen zien hoe vol de tank is, ik moet aan de meterstand kunnen schatten hoe ver ik nog kan rijden, en na enkele cyclussen weet je waar welke meterstand voor staat, en eens ik het benzinekraantje op reserve moet zetten, kan ik nog 100km (tot 120km indien zeer rustig rijden, maar 100km is goed haalbaar).

Dat ziet er eigenlijk wel prima uit. Tenzij je risers wil gaan gebruiken zul je inderdaad de bochten en uitsparingen allemaal moeten blijven volgen, ja :).

Mijn benzinemeter werkt ook niet meer correct, ofschoon die van de winter misschien nog opnieuw wordt afgesteld. Momenteel begint de meter pas terug te lopen als de tank half leeg is, maar daar zit ik niet mee. En afstellen betekent in de praktijk verbuigen, in de hoop dat het wel erg dunne draadje niet breekt, waarbij de nauwkeurigheid nog steeds niet goed wordt, omdat de tank nu veel dieper is dan de dompelaar kan reiken, zelfs na bijbuigen.

In mijn geval kan ik maar ongeveer 45-50 km op reserve doen (automatisch, geen handbediend benzinekraantje), en met de huidige tank is dat veel makkelijker: ik let op de dag odo meer dan op de benzinemeter.

Mvg, Wim
 
Lasnaden in het zicht is juist niet tijdsbesparend.
De tank groter maken is eigenlijk gewoon "boerensmid werk". Het komt niet zo nauw qua plaatwerk.
Het belangrijkste is dat de te lassen delen mooi op elkaar aansluiten. En dat de delen overal mooi egaal doorgelast zijn. (Niet dat het met 2 jaar op 1 punt gaat lekken omdat |( . Daarom is een vakman zeer belangrijk.
Lassen betekend warmte inbreng en kromtrekken van het dunne plaatmateriaal. Maar dat is helemaal niet erg.
Omdat er al decennia staalplamuur is.
Het mag er alleen niet te dik op, ik geloof een mm of 3 Max. En staalplamuur werkt veel sneller dan heel secuur werken En de lasnaden laten zitten.
Het is dus boerensmidwerk maar je moet wel weten wat je doet.

Dus door een vakman laten doen.

Zeker door een vakman laten doen, ja. Dat is in mijn geval ook gebeurd.

Na lassen wordten de naden overigens ook nog nagesoldeerd als je het goed wil doen, en uiteindelijk ook geplamuurd. Tussen elke stap wordt ook de vloeistofdichtheid getest, en stukken opnieuw gedaan indien nodig. Daarnaast wordt de tank ook van binnen gecoat net voor het aanbrengen en polijsten van plamuur (waarna de tank weer getest wordt op vloeistofdichtheid - na aflakken en polijsten wordt het anders wel een erg dure grap als er nog ergens een lekje is). Deze coating is zowel nog meer bescherming tegen lekken, als bescherming tegen roestvorming, wat met moderne benzine erg belangrijk is, vooral bij motortanks, die toch vaker langer stil staan. Omdat veel benzine tegenwoordig methanol bevat (alcohol), bevat benzine tegenwoordig ook water, vandaar.

Mvg, Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan