Ja en nu?

Lady j

MF veteraan
29 aug 2002
2.390
0
omgeving den haag
Ik hoop dat jullie echt mij een beetje gerust kunnen stellen hoor.

Het zit zo. Heb van de week de datum van me Herkansing gekregen. Op zich heel tof. Maar nu spookt er steeds door me kop: Wat nou als het weer fout gaat. :X

Ik kan er echt niet van genieten, en ik vraag me nu echt af hoe ik van dit gevoel af kom. Ik weet namelijk zeker dat als ik zo blijf denken dat ik dan zeker zak.

Dus kom maar op met jullie tips!

- liedje zingen tijdens het rijden
- alvast genieten van de volgende MM waar je op je eigen motor naar toe rijdt;
- heel hard Tjakka! roepen
- je bent goed genoeg om af te rijden, dus ben je goed genoeg om te slagen
- denk niet na over evt fouten die je maakt; je kan maar één kant op en dat is vooruit (tip van één van mijn instructeurs)
- je heb het eerste deel gehaald, dus waarom zou je het tweede deel niet kunnen halen?

Stop met doemdenken en geniet van het rijden!

Ik hoop dat jullie echt mij een beetje gerust kunnen stellen hoor.

Het zit zo. Heb van de week de datum van me Herkansing gekregen. Op zich heel tof. Maar nu spookt er steeds door me kop: Wat nou als het weer fout gaat. :X

Ik kan er echt niet van genieten, en ik vraag me nu echt af hoe ik van dit gevoel af kom. Ik weet namelijk zeker dat als ik zo blijf denken dat ik dan zeker zak.

Dus kom maar op met jullie tips!

uhm ik was de avond ervoor redelijk zenuwachtig, komt ook omdat mijn lessen nogal afwisselend waren, afwisselend in de zin van dat ik soms heel goed reed en soms als een dweil.

Dus ik dacht de hele avond "morgen rijd ik vast als een dweil", toen ben ik naar de coffeeshop op de hoek gegaan, heb even een kleine voorgedraaide joint voor de helft opgerookt om daarna heerlijk te slapen, en dus de volgende dag goed uitgerust was.

En als je goed uitgerust bent ben je over het algemeen wat vrolijker en positiever. (ik wel iig) En dus geslaagd.

Ik zeg niet dat je nu meteen aan de drugs moet beginnen ;) , maar als jij de nacht ervoor lang en goed geslapen hebt, slaag je gegarandeerd. En een kleine joint helpt daar er goed bij.

Alle weken ervoor boeit niet zoveel, het gaat hoe je je voelt de de dag zelf.

Ik had dan ook niet echt veel tijd om erover na te gaan denken, tussen mijn eerste les en mijn examen zat nog geen 3 weken. :)

- alvast genieten van de volgende MM waar je op je eigen motor naar toe rijdt;
- heel hard Tjakka! roepen
- je bent goed genoeg om af te rijden, dus ben je goed genoeg om te slagen
- denk niet na over evt fouten die je maakt; je kan maar één kant op en dat is vooruit (tip van één van mijn instructeurs)
- je heb het eerste deel gehaald, dus waarom zou je het tweede deel niet kunnen halen?

Stop met doemdenken en geniet van het rijden!

:} Liedje zingen dus, werkt uitstekend! Ben tot de ontdekking gekomen dat ik me voor Idols op had moeten geven! :+

En verder moet je gewoon lekker een stukkie gaan rijden.. Je gaat geen examen doen of afrijden, maar 'gewoon lekker een stukkie rijden'! Dat scheelt ook enorm in de spanning, vind ik. Je doet het alleen voor jezelf, en die examinator achter je moet je gewoon ff vergeten.
En oh ja, ook heel belangrijk: Als je foutjes maakt... Niks van aantrekken en de volgende keer gewoon goed doen! Niet zenuwachtig van worden, want je kunt het inderdaad best. Ja toch?
Ben zelf ook in een keer geslaagd, en de zenuwen kwamen pas toen we van de parkeerplaats naar dat kamertje van de examinator liepen. Maargoed, dan doe je er toch niks meer aan. En gelukkig viel de uitslag positief uit!
Heel veel succes gewenst! Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt..

GroetjeZ!

Jethro

het was zelf zo dat mijn les voor het examen gewoon rond uit KUT ging.
en tijdens het examen dacht ik zelf het gaat kut tot dat ik bijna de motor plat legde in een bocht , kon hem door een reflex met mijn been toch omhoog houden .

resultaat dat ik toch geslaagd was ik heb laten zien dat ik de motor ten alle tijden de baas ben

moraal van dit verhaal ga er niet over na denken doe als of je gewoon een stukje gaat rijden op je eigen motor vergeet die kerel in de auto achter je en rij lekker vlot dan komt alles wel goed

En als je niet wilt zingen, het betreffende liedje de hele rit in je hoofd laten doordreunen. Had ik met -jawel! - 'Bimbo' (nee, gaat niet waar je denkt dat het over gaat) van Jim Reeves in mijn hoofd. Een lekker knullig liedje met een dito deuntje. Examen ging heerlijk ontspannen. :]

Succes!

Ik deed letterlijk en figuurlijk mijn eigen ding tijdens het examen. Het enige wat werd gestuurd was de weg die ik volgde van punt A naar punt B.

Als je denkt aan een leuk ritje maken op de motorfiets, zoals ik deed, dan scheelt dat een stuk! ^_^ Het helpt ook als je weet van jezelf dat je een goede beheersing hebt van je machine.

Ik kan me nog wel herrineren dat ik eerst op een Kawa leste, en toen, omdat de Kawa weg was, een keer een Honda mee kreeg. Ik kon veel beter overweg met de Honda dan met de Kawa. Dus heb ik de laatste paar keren op de honda gelest, en ook afgereden. Het is belangrijk dat je je goed voelt op je lesfiets.

de zenuwen kwamen pas toen we van de parkeerplaats naar dat kamertje van de examinator liepen.
Dat herken ik. Ondanks het feit dat het in Zwolle maar een kort stukkie lopen is leek het toch een eeuwigheid te duren.

Kon gelukkig aan mn instructeur zien dat het wel goed zat.
:)

ik heb met mijn examen heel goed naar de tip van de examinator geluisterd, hij zei: "Een motor is vlotter en wendbaarder dan een auto, dus laat maar aan mij zien wat de voordelen hiervan zijn"

Heb dus overal consequent te hard gereden (circa 10kmph) ben bij stoplichten vooraan gaan staan (terwijl mijn examinator in koekblik 10 auto's achter mij stond) en ik was al ingevoegd op de snelweg voordat de examinator de oprit nog moest nemen...

Ik was ook heel erg ontspannen omdat de examinator en mijn instructeur tijdens de bijzondere verrichtingen onwijze lol aan het maken waren, en op een gegeven moment zelfs met de pionnen aan het voetballen waren (daarmee zie je maar dat het ook gewoon mensen zijn)

Resultaat: in 1 keer geslaagd! maar dit was rijbewijs oude stijl, dus ik heb echt geeeen idee of ze nu nog zo tolerant zullen zijn

en laat je niet gek maken door verhalen zoals: "op maandag morgen zak je geheid, want dan is de examinator chagerijnig" of "aan het einde van de maand zak je want dan zijn er al teveel mensen geslaagd in het begin van de maand"
Allemaal BULLSHIT, gewoon lekker rijden maar wel goed luisteren naar wat je in je oortje gefluistert krijgt

en laat je niet gek maken door verhalen zoals: "op maandag morgen zak je geheid, want dan is de examinator chagerijnig" of "aan het einde van de maand zak je want dan zijn er al teveel mensen geslaagd in het begin van de maand"
Allemaal BULLSHIT, gewoon lekker rijden maar wel goed luisteren naar wat je in je oortje gefluistert krijgt
Klopt. Ik moest op maandag afrijden en de examinator had een prima humeur.

uhm ik was de avond ervoor redelijk zenuwachtig, komt ook omdat mijn lessen nogal afwisselend waren, afwisselend in de zin van dat ik soms heel goed reed en soms als een dweil.

Dus ik dacht de hele avond "morgen rijd ik vast als een dweil", toen ben ik naar de coffeeshop op de hoek gegaan, heb even een kleine voorgedraaide joint voor de helft opgerookt om daarna heerlijk te slapen, en dus de volgende dag goed uitgerust was.

En als je goed uitgerust bent ben je over het algemeen wat vrolijker en positiever. (ik wel iig) En dus geslaagd.

Ik zeg niet dat je nu meteen aan de drugs moet beginnen ;) , maar als jij de nacht ervoor lang en goed geslapen hebt, slaag je gegarandeerd. En een kleine joint helpt daar er goed bij.

Alle weken ervoor boeit niet zoveel, het gaat hoe je je voelt de de dag zelf.

Ik had dan ook niet echt veel tijd om erover na te gaan denken, tussen mijn eerste les en mijn examen zat nog geen 3 weken. :)
Verhaaltje goed uitgerust ben ik helemaal met je eens. Nou kan iig goed uitslapen want hoef pas laat in de middag examen te doen.

Weet je ik snap zelf ook niet echt waar ik me zo druk om maak. Ik weet echt wel dat ik goed kan rijden. ( de examinator zei zelf dat ik een heerlijke chaufeuse was maar dat ik te onzeker werd door een fout).

Maar ik denk dat ik maar eens ga denken over een leuk deuntje wat ik in me hooft wil hebben tijdens me examen :+

Tegen zo min mogelijk mensen in je directe omgeving vertellen, die komen met tips, steun etc. Word je alleen maar zenuwachtig van, de oorzaak van examenvrees / faalangst. Suc6 enne :] :]

Je weet dat je het kunt, dus gewoon gaan met die banaan!!!

Ik was destijds 'gezond' gespannen en het liep gewoon lekker.

Zet 'm op!!

Tegen zo min mogelijk mensen in je directe omgeving vertellen, die komen met tips, steun etc. Word je alleen maar zenuwachtig van, de oorzaak van examenvrees / faalangst. Suc6 enne :] :]
Dat advies heb ik alvast ter harte genomen, alleen me vriend en me ouders weten het, en dat wil ik graag zo houden *D :P

Dat advies heb ik alvast ter harte genomen, alleen me vriend en me ouders weten het, en dat wil ik graag zo houden *D :P

Och maakt niet zo veel uit hoor. Voordeel is dat als veel mensen het weten dan hebben ze het er ook heel vaak over, en als je het veel over het onderwerp hebt dan lul je het ook van je af.

Ik had het voordeel dat ik zo'n beetje tegelijk met een collega moest afrijden, we hadden het over niets anders de dagen ervoor, lucht ook heel erg op, je helpt elkaar een beetje van de spanning af.

Ik denk eigenlijk niet dat de perfecte voorbereiding bestaat, hangt heel erg van persoon af, dus eigenlijk moet je alle tips in de wind slaan en doen wat je zelf het lekkerst vind. ;)

Zeg Lady J. Het lijkt me dat je op herkansing mag omdat je alles beheerst. Kortom je hoeft je niet druk te maken of je het wel of niet kan, ze laten je tenslotte niet zomaar opdraven voor het examen.

Dus mijn tip is: Stop met nadenken en ga straks lekker genieten van dat laatste ritje met dat geleuter in je oor. Niet nadenken, maar genieten van het gevoel op de motor. Het is zo simpel, just enjoy :]

Dat je het hier post is volgens mij een teken dat je er nogal onzeker over bent.. En dat is volgens mij iets wat de examinatoren juist níet willen zien.
Ook al ben je onzeker, gewoon zo acteren dat het lijkt alsof je dat niet bent. En vooral niet truttig achter een auto blijven plakken als je er (veilig) voorbij kan, het boeit echt niet als je bij een inhaalaktie 20-30 km te hard rijdt.

eet gewoon 6 bananen van te voren. dan kan je echt niks meer gebeuren.

zorgen dat je examinator een beetje zoekt rijd op een bocht gedeelte :+ en hopen dat je het familie is van elkaar zo heb ik het gehaald :+ lekker ontspannen zijn en denken dat je alleen rijd.
en ohja ik leeft nog :+ .
suc6

Niet miepen, gewoon lekker rijden :)
Ja hoor niels zal ik doen :P
Dat je het hier post is volgens mij een teken dat je er nogal onzeker over bent.. En dat is volgens mij iets wat de examinatoren juist níet willen zien.
Ook al ben je onzeker, gewoon zo acteren dat het lijkt alsof je dat niet bent. En vooral niet truttig achter een auto blijven plakken als je er (veilig) voorbij kan, het boeit echt niet als je bij een inhaalaktie 20-30 km te hard rijdt.
Het probleem is niet zo zeer dat ik denk dat ik niet goed kan rijden. In tegendeel juist. Me examinator van de vorige keer zij dat ik een prima chaufeuse was, maar dat een foutje te veel doorwerking had op de rest van me examen.

Het probleem is meer dat ik bang ben dat ik weer zo een fout maak. B|
en ohja ik leeft nog :+ .
Ergens krijg ik het idee dat je nog leeft, heel vreemd is dat *D :P

Terug
Bovenaan Onderaan