Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

@mous1
Ik heb nog geen actuele gegevens beschikbaar. Door mij is een opgave gevraagd om dit per beschikbaar amperage te berekenen voor resp. 16A, 32A en 64A.
 
In "Algemeen" heb ik zomaar een topic geopend over elektrische motorfietsen.

Het blijkt gewoon dat er weinig kennis over is en daar wil ik graag wat aan doen, dat wil zeggen "bijeenbrengen" want zelf zit ik ook met genoeg vragen.
Omdat er hier best wat kennis huist wil ik eenieder graag uitnodigen tot het plaatsen van zinvolle bijdragen in dit topic:

Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic
 
Laatst bewerkt:
@ Mous1

al bij al is de Vectrix technisch een redelijk betrouwbare machine, enkel de ingebouwde lader en de batterij blijken zwakke (en dure) punten te zijn.
Als 1 van die twee bij mij kapot gaat, heb ik m'n geld al (bijna) terug.
maar telkens 6 weken op een onderdeeltje wachten (3 keer meegemaakt op 3 jaar) is echter belachelijk en kost me uiteindelijk meer. 1 x 6 weken een auto huren kost me al bijna meer dan deze 'berg onderdelen' :-)
Ik heb contact met iemand die naar eigen zeggen al 16 weken zit te wachten.
Het interesseert me niet wie er zo traag is (Vectrix Polen of importeurs of dealers), en ik verwijt niemand iets, maar als ik dit op voorhand had geweten...
Dus ik wist al langer dat ik een reserve wou, maar de prijs moest juist zijn. En na wat onderhandelen was-ie dat ook.

Dirk

Dirk,

Wel knap dat je niemand iets verwijt, terwijl je al zo lang op onderdelen moet wachten. Ik heb mijn VX 1 vanaf het begin nu ongeveer 3500 km kunnen gebruiken (in twee jaar), de rest is hij kapot geweest of was hij kapot aan het gaan. De onderdelenleveringen waren dramatisch slecht. Ja ook ik had zaken graag vantevoren geweten, dan was het echt geen Vectrix geworden. Op dit moment doet-ie het weer niet, temperatuursensor kapot, gemeld en we zijn inmiddels een week of 8 verder........
Ik sta nu op het punt de fabriek maar eens rechtstreeks te gaan benaderen.

Robert
 
Laatst bewerkt:
Dirk,

Wel knap dat je niemand iets verwijt, terwijl je al zo lang op onderdelen moet wachten. Ik heb mijn VX 1 vanaf het begin nu ongeveer 3500 km kunnen gebruiken (in twee jaar), de rest is hij kapot geweest of was hij kapot aan het gaan. De onderdelenleveringen waren dramatisch slecht. Ja ook ik had zaken graag vantevoren geweten, dan was het echt geen Vectrix geworden. Op dit moment doet-ie het weer niet, temperatuursensor kapot, gemeld en we zijn inmiddels een week of 8 verder........
Ik sta nu op het punt de fabriek maar eens rechtstreeks te gaan benaderen.

Robert

Mijn ervaring:
Als aandringen bij de importeur niet helpt kan je je wenden tot de fariek in Polen. Maar helaas loopt dat niet vlotter. De Amerikaanse hoofdzetel heeft ook een commercieel verantwoordelijke voor Europa. Die man kan het één en ander laten vooruit gaan.
 
Dirk,

Wel knap dat je niemand iets verwijt, terwijl je al zo lang op onderdelen moet wachten

ach, ze schuiven de schuld toch door naar de volgende leverancier in lijn :-)

..en dat is meteen ook de kracht van forums en internet: alle valse hoop wegnemen voor wie bereid is van zich tevoren ter dege te informeren.

Vooraleer ik mijn vectrix kocht, had ik vele uren doorgebracht op visforvoltage.org
Dus ik wist aan welke technische problemen ik me kon verwachten.
Maar in de Benelux schijnt het qua logistiek toch weer iets moeizamer te gaan dan in de rest van de wereld (uitgezonderd Australie, de enkele tegenpoolse klanten die ze hadden hebben ze het nog wat moeilijker gemaakt.)

Ik denk persoonlijk dat er een bepaald sympathiek persoon hier in de lokale leveranciersketen een probleem heeft met het onderscheid te maken tussen wat "dringend" en "belangrijk" is.
Ik houd contact met verschillende Vectrix eigenaars, en het is heus niet allemaal rozenschijn en manengeur wat er allemaal al gepasseerd is. (je hoort hier helaas maar enkele stemmen van eigenaars, er is nog veel leed dat gewoon het scherm niet haalt)

Ik ben hier niet om de boel te verzuren, zeker niet. Ik denk dat de meeste importeurs/handelaars uit goeie wil handelen (zo heb ik persoonlijk ook verschillende keren mogen meemaken!)

Ik vind het echter wel triest dat (ondanks de overname) Vectrix nog niet veel heeft bijgeleerd qua algemeen beleid. De Vectrix blijft een niche product, weggelegd voor idealisten, die na een tijdje helaas meestal alleen nog maar groen lachen.

Het concept is grandioos,
de visuele kant zit goed,
het idee was (voor die tijd) redelijk,
de uitwerking is middelmatig,
de ondersteuning pover tot nul.

Hoezeer ik ook fan mag zijn van elektrisch vervoer, hoe leuk ik mijn Vectrix ook vind (ik fix hem zelf wel), ik kan hem maar moeilijk aanraden aan andere mensen.

Ik verheug me op de dag dat een traditioneel merk zich op de tweewielige materie stort, maar daar knelt het schoentje ook: ze hebben allemaal angst voor gezichtsverlies. Wat als een batterij of een zekering het begeeft bij een commerciëel model? Of een range van amper 100km (aan de huidige technologie)?
Een dikke stempel "onbekwaam" die gevolgen zal hebben voor de hele toekomst van het merk!
Dat riskeren ze gewoon niet.
Voorlopig.

Turok
 
Mocht iemand interesse hebben om zijn NiMH batterijen beter te beschermen, ik rij nu een aantal weken met "custom firmware" en dat bevalt goed.

De firmware wordt hier beschreven, ik raad geïnteresseerden aan om goed te lezen wat de voor en nadelen zijn.

Ik heb de Vectrix PC Software en CAN kabel dus kan helpen bij de installatie van de firmware.

Uiteraard is dit allemaal op eigen risico!
 
Laatst bewerkt:
Hoi oma! :W

Ik weet dat het nog ff duurt, maar is vectrix present op de motorbeurs in utrecht? Ik wil zo'n ding wel eens in het eggie zien...
 
Ik weet dat het nog ff duurt, maar is vectrix present op de motorbeurs in utrecht?

Dit jaar niet, dus...
Keek net op de site van de importeur en opeens is ie van naam veranderd en van locatie (Breda naar Rotterdam). Dus er rommelt wat daar!
 
@j0rDy
We hebben VX-1 Li+ demo's klaarstaan in Breda, dus kom op de koffie en maak eens een proefrit op VECTRIX. Mail even via onze site vectrix-scooter.nl.
 
Een google zoekopdracht naar de oude en nieuwe naam van de importeur leverde me het volgende leuke achtergrond verhaal op:
http://www.syntens.nl/Artikelen/Artikel/Expediteur-en-importeur-elektrische-scooters.aspx

Ik wens ze veel succes, de Vectrix VX1 is nog steeds de enige goede electrische motorscooter tot de BMW in 2014 komt. Ik heb op Intermot op die Stream gereden maar die Chinese rommel is gewoonweg slecht en ik denk zelfs gevaarlijk boven de 60km/h! Ik heb echt al heel wat van die Chinese motorscooters geprobeerd en ze stellen telkens teleur.
Ik mocht ook op die BMW rijden trouwens en dat ding is echt veel sneller dan de Vectrix! Eindelijk echte power, maar de handling van de Vectrix doet niet onder voor de BMW voor zover ik dat in die 2 testrondjes kon proberen natuurlijk.
 
ik heb mijn vectrix verkocht na ander halfjaar
in de winter maar de helft halen van zijn autonomie
veel aan de kant gestaan en herstellingen dikke flop
tienduizend euro betaald en geen enkele dealer pakt deze prachtige machine over zo groot is hun vertrouwen
en volgens fabriek was batterij tiptop maar kon maar in winter 30 KM halen
zomer MAX 50 met stil te rijden
afblijven
 
Hoi Oma,

Ik kom je even vertellen dat ik mijn Vectrix na ruim 4 jaar dan toch eindelijk heb ingeruild voor een Brammo Empulse!

Over een paar maanden komt de eerste zending en krijg ik de eerste voor Nederland.

Mijn Vectrix heeft er dan bijna 50.000 km opzitten en ik hoop er 2x zoveel op de Brammo te gaan doen!

Ciao nonna
 
Gefeli! Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Is er nog een specifieke reden waarom je voor een brammo gegaan bent en niet bijvoorbeeld een zero?
 
Bij de action nu 10w40 en 5w40 motorolie van shell helix in de aanbieding 5,99 euro de liter.
dus voor 10 euro een olie wissel met een merk olie.
 
Gefeli! Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Is er nog een specifieke reden waarom je voor een brammo gegaan bent en niet bijvoorbeeld een zero?

Ik rij natuurlijk al heel wat jaren elektrisch en dan zijn de volgende punten voor mij doorslaggevend geweest:

Acculader: Brammo 3KW, Zero 1,3 KW
Waarom? Omdat ik met mijn Vectrix met 1,5 KW lader al vond dat het laden te lang duurde!

Accu verwarming: Brammo Ja, Zero Nee
Waarom? Ik rij de hele winter door en de Zero kun je onder 0C niet gebruiken, ik heb geen garage dus motor staat altijd buiten. Mijn Vectrix had NiMH accus en die werken prima onder nul maar Lithium niet!

Motor koeling: Brammo Water, Zero Lucht
Waarom? Op een stuk snelweg in de zomer verwacht ik dat de Zero het te warm krijgt en de Brammo niet. Vermogen wordt dan automatisch teruggeschroefd. Mijn Vectrix met lucht koeling had daar ook al last van.

Gebruikte materialen en afwerking: Brammo top kwaliteit, Zero minder
Waarom: Ik rij de hele winter en motor staat altijd buiten, dus verwacht ik meer roest en andere problemen met de Zero.

Overige afwegingen:
Ik vind de Brammo mooier
Betere remmen
Betere vering

Nadelen Brammo:
Ketting onderhoud (Zero heeft een riem)
Nog geen dealer netwerk (zero kun je bij motoport kopen en onderhouden)

Heb op de motor beurs ook nog even naar de BMW C evolution gekeken. Ik had mijn laptop tas mee maar die paste niet eens in de buddy! Laadruimte van dat ding valt echt enorm tegen, veel kleiner dan mijn Vectrix.
Dus dan maar een motor met top koffer!

Als ik mijn Brammo krijg start ik wel een nieuw topic in de naked bikes sectie en hou ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen.
Als de inruil gedaan is dan maak ik nog wel een opsomming van alle kosten zodat jullie kunnen zien of elektrisch rijden al voordeliger is dan op dinobotjes :-)
 
Brammo Empulse is een top machine!
Prima onderdelen en ziet er goed uit.

Ontwikkeling is een stuk verder dan de Vectrix, maar uiteraard blijft het een nieuw product en dat betekent kinderziektes. Maar je helpt wel een industrie in ontwikkeling.

Ik had eind 2011 een aanbetaling gedaan op een Empulse.
Heb na de wijzigingen -in de specificaties, levertermijn(=subsidies) en kosten- uiteindelijk mijn bestelling geannuleerd; al vind ik dat nog steeds jammer.

Annulering was ook omdat ik hem alleen voor circuit-instructie (dus geen kenteken/goedkeuring nodig) zou gaan gebruiken, en ik daar nu geen eigen motor meer voor nodig heb.
 
Iemand moet de Nederlandse vraag stellen:

Is het qua kosten interessant om electrisch te rijden? Ik denk dat je het overall moet zien, dus inclusief onderhoudskosten ed.

Doen verwarming en koeling een grote aanslag op de accu-capaciteit?
 
Ik zal een volledig kosten overzicht posten zodra ik de Empulse heb.

Die verwarming werkt alleen op de accu tijdens het rijden en gebruikt iets van 300 watt. Te verwaarlozen dus op de motor van 40.000 watt. :)

Belangrijker is dat de verwarming ook werkt als de motor aan de stekker hangt. Dus voor het rijden warmt hij dan al op.
 
Annulering was ook omdat ik hem alleen voor circuit-instructie (dus geen kenteken/goedkeuring nodig) zou gaan gebruiken, en ik daar nu geen eigen motor meer voor nodig heb.

Misschien is een Zero S of SR daar wel een goede optie voor. Alhoewel koeling op het circuit misschien een probleem is. In Amerika rijden er op circuits veel naar Supermoto omgebouwde Zero FX-en vanwege de verwisselbare accu's.

Brammo maakt trouwens ook een circuit versie de Empulse TTX. Maar die is 30.000 euro geloof ik...
 
Ik zal een volledig kosten overzicht posten zodra ik de Empulse heb.

Die verwarming werkt alleen op de accu tijdens het rijden en gebruikt iets van 300 watt. Te verwaarlozen dus op de motor van 40.000 watt. :)

Belangrijker is dat de verwarming ook werkt als de motor aan de stekker hangt. Dus voor het rijden warmt hij dan al op.

De 40kW zal de motor niet continue vragen, alleen bij maximaal acceleren, met 2 personen, berg op en wind tegen. Net als de verbruikscijfers van een koekblik. Bij versnellen is het verbruik aanzienlijk. Bij een continue snelheid neemt het verbruik aanzienlijk af.
Een beetje fietser kan iets van 300W leveren. Met de 300W zou je dus continue een 30km/hr kunnen rijden.

Anderzijds zal de motorfabrikant hier grondig over nagedacht hebben. De energie-opslag van een electrische motorfiets is een heikel punt.
 
Check visforvoltage.org
Als je in de gelegenheid bent is er op 18 juni een faillissement verkoop van alles van Vectrix.
Google maar even voor de link

jammer dat de toko failliet is, moet toch een toekomst in zitten zou je denken.
Laatst in een Tesla mogen meerijden. Erg enthousiast over!
 
Ga dan ook eens op de BMW C Evolution rijden in de Dynamic stand.
Geloof me daar stap je af met een big smile en de wetenschap dat je de toekomst hebt gevoeld

Link naar Vectrix veiling
www.pesco.com/servlet/SelectAuction.do?auctionId=9256&path=/servlet/AuctionInfo.do
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan