Jaa, ik heb mijn nieuwe helm!

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Oke helmen van polycarbonaat moet je na 3 jaar vervangen en na vier jaar en een crash vond ik het ook wel weer tijd worden...

xr900_chimera_tc2_b.jpg


Dit is hem geworden, ik heb gelijk er een donker blauw spiegelend vizier bij gekocht :9~ :9~

Kost wat.... een rib uit mijn magere lijf maar het is ook een super mooie helm.
 
dat veilig nog mooi kan zijn !!!

eigenlijk mag je nooit klagen over de prijs voor veiligheid, veiligheid is onbetaalbaar !!!
 
Mooi. :)

Kostda?

eh... kost da.. ik kreeg gelukkig 10% korting...
maar incl. het vizier en de korting moest ik als nog € 491.85 (fl 1083.89)afrekenen. '(

Maar als ik dan weer naar de helm kijk :9~

En zoals Koga zegt veiligheid is onbetaalbaar.. daar weet ik nu alles van ;)
 
Laatst bewerkt:
Waarom moet je polycarbonaathelmen na 3 jaren vervangen :? .

Dit komt van www.motormaniacs.nl

Hulpschedel

De eerste motorrijders hadden alleen hun eigen schedel ter bescherming van hun hersenen, maar naarmate de snelheid en daarmee ook het aantal ernstige ongelukken toenamen zag men in dat een tweede schedel geen kwaad zou kunnen. In het begin waren dit leren petjes, later potjes en tegenwoordig prachtige integraalhelmen met de meest fantastische designs en dito kleuren. Een echte revolutie à la Darwin dus. Diezelfde evolutie heeft er echter ook voor gezorgd dat we niet allemaal een even groot hoofd hebben laat staan dezelfde vorm schedel. In de jaren 80 heb ik op een laboratorium in Leiden gewerkt (toevallig werk ik daar nu ook weer), waar een ongelofelijk maffe bioloog rondliep die als obscure hobby schedels verzamelen had. Elke keer als er een nieuwe medewerker op het lab kwam werd hij of zijn door deze bioloog beoordeeld op zijn of haar 'schedelschoonheid'.



Wie de mooiste schedel had? Daar moesten we altijd weer verschrikkelijk om lachen. Als de professor binnenkwam zei hij altijd nadat deze weer vertrokken was tegen ons: "Wat heeft die man toch een verschrikkelijk mooie schedel". Wij lagen dan altijd onder de tafel met buikpijn van het lachen. Even voor alle duidelijkheid, die bioloog verzamelde alleen dierenschedels! Het gevolg van al die verschillende schedelgroottes en -vormen is dat je wel eens uitspraken hoort als: "Je hebt Schoeihoofden en Araihoofden". Het klinkt misschien raar maar in deze uitspraak schuilt veel waarheid. Als een Araihelm je perfect past zit een Shoeihelm je meestal voor geen meter. Gelukkig maar want zo kan iedereen een helm vinden die hem/haar past. De waarheid is echter dat heel veel motorrijders een helm (te) snel kopen en daar later vaak letterlijk koppijn aan over houden. Maar nu eerst even iets over de helm zelf.

Materiaalsoorten
Helmen zijn er in vele materiaalsoorten. Het spreekt denk ik voor zich dat de buitenschaal van een dure helm bijna altijd van een hoogwaardige materiaalsoort gemaakt is. Dure hoogwaardige materialen hebben als grootste voordeel dat ze een klap beter absorberen dan goedkope slechtere materiaalsoorten. De meest gebruikte goedkope materialen zijn polycarbonaat en ronfalin, en de meest gebruikte dure materialen zijn superfiber en kevlar/carbon. Bij de nieuwe BMW systeemhelm 4 heeft men een gebruik gemaakt van een combinatie van beide. De helm is van kevlar/carbon gemaakt en het opklapbare kinstuk van polycarbonaat. De reden dat hoogwaardige materialen zoals bv. superfiber een klap beter absorberen komt doordat deze materialen opgebouwd zijn uit meerdere lagen. De klap wordt hierdoor laag voor laag uitgedempt. Waarom moet je een helm dan altijd weggooien na een ongeluk terwijl je aan de buitenkant soms weinig tot niets ziet? Dat heeft vooral te maken met de peipschuimen binnenhelm. Door de absorptie van de 'klapenergie' (een buitenschaal alleen is niet genoeg) verandert namelijk de structuur van het piepschuim zodanig dat een tweede klap niet meer geabsorbeerd kan worden.

Maten
J e hebt net een dure helm gekocht maar krijgt daarna spijt als haren op je hoofd omdat je een helm ziet van hetzelfde materiaal die een paar honderd gulden goedkoper is. Hoe kan dat nou weer? Dat kom omdat die duurdere helm twee maten (soms zelfs drie) buitenschalen kent. Het voordeel van twee, of zelfs drie, maten buitenschalen is dat je voor elke maat hoofd (S, M, L) een perfect passende helm kan maken. Als een merk maar één maat buitenschaal maakt moeten ze logischerwijs van de grootste maat buitenschaal uitgaan om daarna d.m.v. het dikker maken van de piepschuimen binnenhelm de kleinere maten te fabriceren.
Een ander groot voordeel van een dure helm is dat je hem precies op maat kunt laten maken m.b.v dunnere of dikkere wangstukken. Bij de allerduurste helmen is het vaak zelfs ook mogelijk om het hele binnenwerk uit te nemen zodat je de boel kunt wassen. Wel zo lekker als je bedenkt hoe vaak je jezelf de pleuris zweet in zo'n helm.

Sluitingen
Het sluitstuk van iedere helm is vaak ook letterlijk de sluitpost op het begroting van zo'n fabrikant. Vreemd eigenlijk want de allerbeste sluiting is volgens mij nog steeds de goedkoopste die er bestaat namelijk de dubbbele D-sluiting (ook wel wurgsluiting genoemd). Deze doodsimpele, werkelijk doodgewone en belachelijk eenvoudige dubbele D-sluiting sluit altijd perfect passend (ook als je 's winters een sjaal draagt) en zeer goed af. Ik vind het echt onvoorstelbaar wat voor onhandig te bedienen en meestal ook slecht instelbare helmsluitingen sommige gerenommeerde fabrikanten in hun helmen zetten. Vaak zorgen dit soort sluitingen voor grote problemen bij een motorongeluk omdat het in sommige gevallen van het grootste belang kan zijn dat de helm (bewusteloosheid, stikken) snel afgenomen moet worden.

Punten van advies bij aankoop van een helm:

- Let bij het passen van een helm heel goed op of deze niet knelt bij het voorhoofd en goed aansluit bij de wangen. Vooral bij de wangen mag het best een beetje strak aansluiten want naarmate je een helm wat langer draagt wordt dit alleen maar ruimer.

- Pas altijd meerder merken van een bepaalde prijsklasse.

- Koop een helm niet alleen om het design of omdat je favoriete coureur hem draagt. Er zijn zoveel mooie helmen te koop dat je altijd wel iets van je gading vindt en in het uiterste geval koop je gewoon een witte of zwarte helm (zijn vaak nog goedkoper ook!) en ga je naar een special painter met je eigen design.

- Twijfel je over depasvorm van een helm en heb je bij die motorzaak alles wat ze hebben al gepast ga dan gewoom naar een andere zaak die nog weer andere merken verkoopt. Koop je toch een helm waaraan je twijfelt omdat de verkoper zo overtuigend overkomt dan krijg je negen van de tien keer spijt!

- Als je een goed passende helm hebt gevonden pas dan ook nog even precies zo'n zelfde helm want zelfs onderling kunnen deze iets verschillen.

- Let bij systeemhelmen goed op dat het klapgedeelte makkelijk scharniert.

- Bij veel duurdere helmen kun je smallere of dikkere wangstukken bestellen zodat je 'm perfect passend kunt laten maken. Verder is het aan te raden als je veel motor rijdt na een jaar nieuwe wangstukken te kopen.



- Een geel vizier wordt door velen als een modegril gezien maar dat is het absoluut niet. Een geel vizier geeft een veel beter contrast met name bij regenachtig weer. Fotografen gebruiken bij het maken van zwrt/wit foto's niet voor niets oranje of gele filters!

Tekst: Daan van der Keur
 
Laatst bewerkt:
Wat ie ook kost, ik vind hem mooi. Trouwens, die grijze massa in je schedel is denk ik ook het dubbele nog wel waard of niet?
 
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Shark Foggy RS 2 , waar ik zeer tevreden mee ben.Ik rijd ook met verschillende vizieren. Blank, donker en ook een geel vizier.Die is echt super met bewolkt en regenachtig weer.Het contrast word vele malen verbeterd.Een echte aanrader.Ik kijk meestal eerst wat de weersvoorspelling is voordat ik ga rijden.Zo heb ik altijd het juiste vizier op mijn helm zitten. ;) Moet je echt eens proberen!
 
Kost wat.... een rib uit mijn magere lijf maar het is ook een super mooie helm.
[/quote]

Nou ja, super!!!!!!!!! |( |( |(
 
mooie helm en die 1000,- kom je ook wel weer overheen
de prijs is +- 2x achterband, dan gaat deze helm toch aanzienlijk langer mee

:9 :9 :9 :9 :9 :9
 
omdat deze uitdroogt door de zon (extra snel) maar ook als je hem niet gebruikt wordt deze als het ware poreus maar zo klein dat je het niet ziet

Oftewel veel kunststoffen (waaronder ook polycarbonaat) verouderen onder invloed van UV-licht.

BTW een goede helm heeft een vizier van polycarbonaat. Vanwege krasvastheid en slagvastheid. Zou je een polycarbonaat vizier na 3 jaar eigenlijk ook moeten vervangen?

Edit: Mooi helm
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Shark Foggy RS 2 , waar ik zeer tevreden mee ben.Ik rijd ook met verschillende vizieren. Blank, donker en ook een geel vizier.Die is echt super met bewolkt en regenachtig weer.Het contrast word vele malen verbeterd.Een echte aanrader.Ik kijk meestal eerst wat de weersvoorspelling is voordat ik ga rijden.Zo heb ik altijd het juiste vizier op mijn helm zitten. ;) Moet je echt eens proberen!

Gebruik sinds een paar weken een geel vizier. Regen, donker, zon. Werkt prima :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan