jaapgvk's cagiva mito/yamaha rd350 project :)

jaapgvk

Die hard MF'er
28 okt 2003
509
0
34
schaijk
Hallo mede MF'ers.
Hier ga ik online mijn mito/rd350 projectje bijhouden.

Ik had een tijdje relaxed op mijn mito125 rondgereden maar was toch niet tevreden over de rijeigenschappen.
Bochtenwerk was subliem :}
Maar het feit dat het vermogen pas bij 8.000 toeren vrijkwam het daaronder gewoon een brommertje is, was wel een beetje een 'downer'.

Echt lekker toeren was er niet bij en snelwegen vond ik helemaal een hel, vooral het inhalen :r



Toen ik een glijder had gemaakt en het zaakje toch uit elkaar moest (zuiger vervangen want die zat er al 14.500 km op), nieuw rempedaal, radiateur dichtlassen, demper vervangen en kappen spuiten.
Kwam ik toevallig op deze site terecht: http://www.mito350.tk

Met de winter voor de deur en zeeën van tijd leek het me wel een leuk idee om er gewoon een Yamaha RD350 blok onder te mieteren *)

Zo gezegt zo gedaan, een week later stond de donorfiets op de stoep.



Nou, maar eerst een beginnen om de mito te strippen (gewoon onder de carport)...


De reden gevonden waarom het stuurkuipje toch altijd zo trilde: de ophanging was gewoon finaal doordemidden gebroken ;(


Toen ik hem tot op het blok had gestript kwam ik tot de volgende schrikbarende conclusie: Het blok zat alleen nog maar aan de achterkant vast op het frame!!!
Hij hing aan de voorkant gewoon los in het frame (steunend op een metalen dwarsbalk) en ik kon hem gewoon een paar centimeter naar boven wippen!!!
Dat dat blok en onder het rijden nooit onderuit is geflikkerd :?

Op de foto zit net de schaduw ervoor maar je kunt aan het lichtere metaal zien dat het blok toch iets lager hangt dan de bedoeling is :(


Frame zoals het er nu bijstaat (ook nog zonder subframe)


Ik gebruik het volgende setje om het rd blok passend in het frame te krijgen:


Binnenkort meer!
 

MacReal

MF veteraan
1 aug 2004
40.991
0
33
Zoetermeer
Bezoek site
die eerste foto komt me bekend voor O-)
vet project man!
eigenlijk moet je dan ook een dynojet test doen en vergelijken met hoe t vermogen eerst was })
(standaard ist vermogen bij een mito btw 23,5KW ;) )
 

jaapgvk

Die hard MF'er
28 okt 2003
509
0
34
schaijk
die eerste foto komt me bekend voor O-)
vet project man!
eigenlijk moet je dan ook een dynojet test doen en vergelijken met hoe t vermogen eerst was })
(standaard ist vermogen bij een mito btw 23,5KW ;) )
Ja die eerste foto heb ik stiekem gejat :9

Dynojet gaat er denk ik ook wel komen, ik hoop ongeveer op 60pk op het achterwiel te komen })
 

Jarnow

Rookie
24 okt 2004
11
0
is zon frame zo sterk dan? of zou je zelfs een 600 blok erin kunne hebben? (als het paste..)
 

jaapgvk

Die hard MF'er
28 okt 2003
509
0
34
schaijk
Er bestaat toch ook een rd500...of heb ik wat verkeerds gerookt?
Dat klopt, maar dat ding heeft 4 expansieuitlaten... Die krijg ik nooit in mijn kuipje gefrot :) Is ook veel zeldzamer-->duurder :X

Gisteren een stuurdemper gekocht bij een medeforummer, heeft orgineel op een moto-guzzi gezeten maar is allicht passend te maken :9
 

donnybrasco

MF veteraan
16 jan 2003
6.139
0
44
Amersfoort
www.motor-forum.nl
Leuk projectje man! Alleen ik zou er een husqvarna/ktm blok in maken! Hebben ze in het verleden ook wel gedaan! Dikke vette klappen man uit zo'n 1 cilinder 4takt!
Ik heb nare herinneringen aan een rd350. Op weg naar de superbike's in de soep gedraaid op de snelweg met een blokkerend achterwiel :X Suc6 twin greetzzz donnybrasco
 

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.346
25
strijen
Bezoek site
Dat klopt, maar dat ding heeft 4 expansieuitlaten... Die krijg ik nooit in mijn kuipje gefrot :) Is ook veel zeldzamer-->duurder :X

Gisteren een stuurdemper gekocht bij een medeforummer, heeft orgineel op een moto-guzzi gezeten maar is allicht passend te maken :9

Eh...gemeen...stuurdemper..Guzzi...het eerste goede deel ( en nu wachten op de eerste happer...) 8-)
 

2strokersRULE

Die hard MF'er
25 jan 2003
388
0
Opmeer
www.rd350.nl
RD500 blok valt ook in een Mito frame te bouwen.
Een 350 blok is echter veel makkelijker.
Ik heb 1 helft van mn project ook al hier staan: de donor 350YPVS fiets.
Blok heb ik nu voorlopig overgebouwd op mn RD350 4lO (type zonder YPVS) en heb dus nu 63 pk ipv 49 (bij 140 kg rijklaar) terwijl je het bijna nergens aan kunt zien.
Wel een speciaal stuurtje moeten monteren om de wheeliegevoeligheid wat te verminderen. :9
Ondertussen proberen we natuurlijk wel langzamerhand te sparen voor de donor Mito Evo.
Ben benieuwd of de topic starter de machine ook uiteindelijk wil laten keuren door het RDW....
 

Jozef

Die hard MF'er
13 apr 2004
440
0
Uden
IK zou het wel weten.... Niet dus! ;)
Goed plan, kun je meteen je verzekering opzeggen, want je motor volgens je polis (en kenteken) is niet meer waar je in het echt mee rondrijdt, dus je bent sowieso niet meer verzekerd. Scheelt weer lekker in de kosten...
 

jaapgvk

Die hard MF'er
28 okt 2003
509
0
34
schaijk
IK zou het wel weten.... Niet dus! ;)
Het gaat mij in de eerste instantie om de kick van het bouwen.

Volgens mij is het tegenwoordig heel erg moeilijk zoniet onmogelijk om een zelfbouw 2-takt op kenteken te krijgen.

Maar misschien ga ik hem wel alleen op het circuit gebruiken... ;)
 

2strokersRULE

Die hard MF'er
25 jan 2003
388
0
Opmeer
www.rd350.nl
Ik weet van 1 Mito/RD project die gaat proberen zn motor opnieuw te laten keuren.
En inderdaad,
Zomaar een ander blok inbouwen wat zoveel vermogen meer levert maakt je kentekenpapieren (en dus ook verzekering) totaal ongeldig...
(dr is zelfs geloof ik een bepaald % aan motorvermogen dat je er bij mag "sleutelen" zonder dat je kenteken verandert: 30% ofzo?)
Zijn dus best al wel redelijk veel mensen die onwetend op een onverzekerde motor rondrijden...

 
Laatst bewerkt:

RSErik

MF'er
19 mei 2003
77
0
34
Alphen aan den Rijn
Schitterend hoe jullie als in elkaar bouwen. Heb zelf ook een 125 gehad maar dan van het goeie merk. :9

Wat ik op 1 of andere manier niet mooi vind aan de ombouw is toch wel de uitlaten. Veels te laag gewoon. Ik had geprobbeerd om dan 2 onder het kontje te laten komen(kijk naar de nieuwe gpr125). Geen lelijk buizen langs de voetsteunen. Want uitlaat maken is nog best te betalen, en volgens mij is de mito hierboven ook niet voorzien van standaard pijpen.

Verder erg vet!