A
Anoniempje177
Guest
Daar heb je ze, de jaarlijkse motorkeuring komt er dus toch, en nog wel snel, binnen een dik jaar.
Ach ... blijkt al dat ze er al van begin jaren 90 mee bezig zijn het erdoor te krijgen, dan hebben we het nog lang uitgehouden
En ... het blijkt zelfs dat het, ondanks de uitspraak "de kogel is door de kerk", nog niet helemaal zeker is dat die er ook daadwerkelijk komt. Het heeft blijkbaar allemaal te maken met het feit dat België niet genoeg ondernomen heeft ten behoeve van veiliger motorrijden? O jawel hoor, maar ze hebben het niet gemeld! Motorvangrailsen groeien sneller dan dat er staal gewonnen kan worden, rijlessen zijn sterk gebeterd de laatste 15 jaar, en per jaar kan je één rijvaardigheidscursus volgen en aftrekken van de belastingen, als dat geen motivatie is om veiliger te leren rijden. Filefilteren is gelegaliseerd, wat te merken is aan het feit dat automobilisten nu nog méér rekening met ons houden dan voorheen, jaarlijks zijn er campagnes die beide partijen op elkaars veiligheid wijzen, enz ... ja, motorrijden is de laatste 15 jaar veiliger geworden.
Toch ... vinden ze het nodig die keuring in te voeren.
Wat denken jullie ervan?
Mijn gedacht:
Ik ben nooit vragende partij geweest, en nog steeds niet.
Maar eerlijk gezegd, ik ben evenmin tegenstander.
Maar onder de meeste motorrijders rijst nu de grootste vraag, wáár gaan ze op controleren?
Op veiligheid? Of gaat het muggenzifterij worden wegens niet originele onderdelen enz?
Van mij mág het er komen, ik zeg wel, "mág", niet "moet".
Maar dan in de zin van het volgende:
Controleer op banden - zijn ze nog goed? Profiel, barsten. Al heeft dat weinig te beteken als je 35.000 tot 45.000 km per jaar doet, maar ach, is ook zo bij auto's.
Remmen - remtest en schijfdikte. Niet zeveren over wel of niet origineel.
Ophangtest. Ook hier, niet zeveren over wel of niet origineel. Als het zijn werk doet, doet het zijn werk.
Geen benzine en olielekkage. Logisch ... toch?
Verlichting - werkt alles? Koplampen goed afgesteld? Dan is het toch ok, origineel of niet.
Uitlaat - maakt die niet te veel lawaai? Geen scheuren?
Als ze dáár op controleren en op die manier, vind ik het ok.
Als ze gaan beginnen zeveren dat de uitlaat niet origineel is, ondanks die niet teveel lawaai maakt, wat is dan het probleem? Het zelfde wat verlichting betreft.
Bij extra accesoires kunnen ze ook nog controleren op degelijke montage. Denk daarbij aan koffers, en eventueel een trekhaak.
Maar wat met (zwaar) verbouwde motoren? Of nog meer, volledige zelfbouwmotoren?
In mijn ogen kan een keuring geen probleem zijn, indien:
De verlichting conform is, behoorlijk werkt, goed afgesteld. De uitlaatlaatlijn degelijk is en niet te veel lawaai maakt. De remmerij en stuurinrichting naar behoren werkt, idem met de ophanging. Dan moet het toch wel goed zijn.
Als ze dáár naar kijken, dan zijn ze met veiligheid bezig.
Als ze gaan zeveren dat alles origineel moet zijn, dan heeft het enkel en alleen een commerciële achtergrond in mijn ogen.
De kogel is door de kerk: Technische keuring voor motorfietsen vanaf 1 januari 2022
De kogel is door de kerk, de motorkeuring komt er en wel vanaf & januari 20..
m.motornieuws.be
Technische keuring – MAG
www.mag.be
Toch ... vinden ze het nodig die keuring in te voeren.
Wat denken jullie ervan?
Mijn gedacht:
Ik ben nooit vragende partij geweest, en nog steeds niet.
Maar eerlijk gezegd, ik ben evenmin tegenstander.
Maar onder de meeste motorrijders rijst nu de grootste vraag, wáár gaan ze op controleren?
Op veiligheid? Of gaat het muggenzifterij worden wegens niet originele onderdelen enz?
Van mij mág het er komen, ik zeg wel, "mág", niet "moet".
Maar dan in de zin van het volgende:
Controleer op banden - zijn ze nog goed? Profiel, barsten. Al heeft dat weinig te beteken als je 35.000 tot 45.000 km per jaar doet, maar ach, is ook zo bij auto's.
Remmen - remtest en schijfdikte. Niet zeveren over wel of niet origineel.
Ophangtest. Ook hier, niet zeveren over wel of niet origineel. Als het zijn werk doet, doet het zijn werk.
Geen benzine en olielekkage. Logisch ... toch?
Verlichting - werkt alles? Koplampen goed afgesteld? Dan is het toch ok, origineel of niet.
Uitlaat - maakt die niet te veel lawaai? Geen scheuren?
Als ze dáár op controleren en op die manier, vind ik het ok.
Als ze gaan beginnen zeveren dat de uitlaat niet origineel is, ondanks die niet teveel lawaai maakt, wat is dan het probleem? Het zelfde wat verlichting betreft.
Bij extra accesoires kunnen ze ook nog controleren op degelijke montage. Denk daarbij aan koffers, en eventueel een trekhaak.
Maar wat met (zwaar) verbouwde motoren? Of nog meer, volledige zelfbouwmotoren?
In mijn ogen kan een keuring geen probleem zijn, indien:
De verlichting conform is, behoorlijk werkt, goed afgesteld. De uitlaatlaatlijn degelijk is en niet te veel lawaai maakt. De remmerij en stuurinrichting naar behoren werkt, idem met de ophanging. Dan moet het toch wel goed zijn.
Als ze dáár naar kijken, dan zijn ze met veiligheid bezig.
Als ze gaan zeveren dat alles origineel moet zijn, dan heeft het enkel en alleen een commerciële achtergrond in mijn ogen.