Jaarlijkse motorkeuring (APK), in België vanaf 01 01 2022

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
A

Anoniempje177

Guest
Daar heb je ze, de jaarlijkse motorkeuring komt er dus toch, en nog wel snel, binnen een dik jaar.
http://m.motornieuws.be/be/nieuws/d...g-voor-motorfietsen-vanaf-1-januari-2022-6194Ach ... blijkt al dat ze er al van begin jaren 90 mee bezig zijn het erdoor te krijgen, dan hebben we het nog lang uitgehouden :P
http://www.mag.be/bibliotheek/technische-keuring/En ... het blijkt zelfs dat het, ondanks de uitspraak "de kogel is door de kerk", nog niet helemaal zeker is dat die er ook daadwerkelijk komt. Het heeft blijkbaar allemaal te maken met het feit dat België niet genoeg ondernomen heeft ten behoeve van veiliger motorrijden? O jawel hoor, maar ze hebben het niet gemeld! Motorvangrailsen groeien sneller dan dat er staal gewonnen kan worden, rijlessen zijn sterk gebeterd de laatste 15 jaar, en per jaar kan je één rijvaardigheidscursus volgen en aftrekken van de belastingen, als dat geen motivatie is om veiliger te leren rijden. Filefilteren is gelegaliseerd, wat te merken is aan het feit dat automobilisten nu nog méér rekening met ons houden dan voorheen, jaarlijks zijn er campagnes die beide partijen op elkaars veiligheid wijzen, enz ... ja, motorrijden is de laatste 15 jaar veiliger geworden.

Toch ... vinden ze het nodig die keuring in te voeren.

Wat denken jullie ervan?

Mijn gedacht:
Ik ben nooit vragende partij geweest, en nog steeds niet.
Maar eerlijk gezegd, ik ben evenmin tegenstander.

Maar onder de meeste motorrijders rijst nu de grootste vraag, wáár gaan ze op controleren?
Op veiligheid? Of gaat het muggenzifterij worden wegens niet originele onderdelen enz?

Van mij mág het er komen, ik zeg wel, "mág", niet "moet".
Maar dan in de zin van het volgende:
Controleer op banden - zijn ze nog goed? Profiel, barsten. Al heeft dat weinig te beteken als je 35.000 tot 45.000 km per jaar doet, maar ach, is ook zo bij auto's.
Remmen - remtest en schijfdikte. Niet zeveren over wel of niet origineel.
Ophangtest. Ook hier, niet zeveren over wel of niet origineel. Als het zijn werk doet, doet het zijn werk.
Geen benzine en olielekkage. Logisch ... toch?
Verlichting - werkt alles? Koplampen goed afgesteld? Dan is het toch ok, origineel of niet.
Uitlaat - maakt die niet te veel lawaai? Geen scheuren?
Als ze dáár op controleren en op die manier, vind ik het ok.
Als ze gaan beginnen zeveren dat de uitlaat niet origineel is, ondanks die niet teveel lawaai maakt, wat is dan het probleem? Het zelfde wat verlichting betreft.
Bij extra accesoires kunnen ze ook nog controleren op degelijke montage. Denk daarbij aan koffers, en eventueel een trekhaak.

Maar wat met (zwaar) verbouwde motoren? Of nog meer, volledige zelfbouwmotoren?
In mijn ogen kan een keuring geen probleem zijn, indien:
De verlichting conform is, behoorlijk werkt, goed afgesteld. De uitlaatlaatlijn degelijk is en niet te veel lawaai maakt. De remmerij en stuurinrichting naar behoren werkt, idem met de ophanging. Dan moet het toch wel goed zijn.

Als ze dáár naar kijken, dan zijn ze met veiligheid bezig.
Als ze gaan zeveren dat alles origineel moet zijn, dan heeft het enkel en alleen een commerciële achtergrond in mijn ogen.
 
Daar heb je ze, de jaarlijkse motorkeuring komt er dus toch, en nog wel snel, binnen een dik jaar.
http://m.motornieuws.be/be/nieuws/d...g-voor-motorfietsen-vanaf-1-januari-2022-6194Ach ... blijkt al dat ze er al van begin jaren 90 mee bezig zijn het erdoor te krijgen, dan hebben we het nog lang uitgehouden :P
http://www.mag.be/bibliotheek/technische-keuring/En ... het blijkt zelfs dat het, ondanks de uitspraak "de kogel is door de kerk", nog niet helemaal zeker is dat die er ook daadwerkelijk komt. Het heeft blijkbaar allemaal te maken met het feit dat België niet genoeg ondernomen heeft ten behoeve van veiliger motorrijden? O jawel hoor, maar ze hebben het niet gemeld! Motorvangrailsen groeien sneller dan dat er staal gewonnen kan worden, rijlessen zijn sterk gebeterd de laatste 15 jaar, en per jaar kan je één rijvaardigheidscursus volgen en aftrekken van de belastingen, als dat geen motivatie is om veiliger te leren rijden. Filefilteren is gelegaliseerd, wat te merken is aan het feit dat automobilisten nu nog méér rekening met ons houden dan voorheen, jaarlijks zijn er campagnes die beide partijen op elkaars veiligheid wijzen, enz ... ja, motorrijden is de laatste 15 jaar veiliger geworden.

Toch ... vinden ze het nodig die keuring in te voeren.

Wat denken jullie ervan?

Mijn gedacht:
Ik ben nooit vragende partij geweest, en nog steeds niet.
Maar eerlijk gezegd, ik ben evenmin tegenstander.

Maar onder de meeste motorrijders rijst nu de grootste vraag, wáár gaan ze op controleren?
Op veiligheid? Of gaat het muggenzifterij worden wegens niet originele onderdelen enz?

Van mij mág het er komen, ik zeg wel, "mág", niet "moet".
Maar dan in de zin van het volgende:
Controleer op banden - zijn ze nog goed? Profiel, barsten. Al heeft dat weinig te beteken als je 35.000 tot 45.000 km per jaar doet, maar ach, is ook zo bij auto's.
Remmen - remtest en schijfdikte. Niet zeveren over wel of niet origineel.
Ophangtest. Ook hier, niet zeveren over wel of niet origineel. Als het zijn werk doet, doet het zijn werk.
Geen benzine en olielekkage. Logisch ... toch?
Verlichting - werkt alles? Koplampen goed afgesteld? Dan is het toch ok, origineel of niet.
Uitlaat - maakt die niet te veel lawaai? Geen scheuren?
Als ze dáár op controleren en op die manier, vind ik het ok.
Als ze gaan beginnen zeveren dat de uitlaat niet origineel is, ondanks die niet teveel lawaai maakt, wat is dan het probleem? Het zelfde wat verlichting betreft.
Bij extra accesoires kunnen ze ook nog controleren op degelijke montage. Denk daarbij aan koffers, en eventueel een trekhaak.

Maar wat met (zwaar) verbouwde motoren? Of nog meer, volledige zelfbouwmotoren?
In mijn ogen kan een keuring geen probleem zijn, indien:
De verlichting conform is, behoorlijk werkt, goed afgesteld. De uitlaatlaatlijn degelijk is en niet te veel lawaai maakt. De remmerij en stuurinrichting naar behoren werkt, idem met de ophanging. Dan moet het toch wel goed zijn.

Als ze dáár naar kijken, dan zijn ze met veiligheid bezig.
Als ze gaan zeveren dat alles origineel moet zijn, dan heeft het enkel en alleen een commerciële achtergrond in mijn ogen.
Tja en nu het zo populair word om van je oude motor een caferacer ,bobber of brat te maken .
 
Tja en nu het zo populair word om van je oude motor een caferacer ,bobber of brat te maken .
Kan nog steeds, alleen zorgen dat je je oude “E” onderdelen bewaart. Ieder termijn even eropschroeven en ... bij goedkeur weer draf. Je moest eens weten wat hier in NL en D tüv gesjoemeld wordt. Tja, dat is wetgeving dus: creatief worden
 
Kan nog steeds, alleen zorgen dat je je oude “E” onderdelen bewaart. Ieder termijn even eropschroeven en ... bij goedkeur weer draf. Je moest eens weten wat hier in NL en D tüv gesjoemeld wordt. Tja, dat is wetgeving dus: creatief worden
Mijn koplamp is een USA versie, echter op de buitenkant staat de betreffende E, alwaar dat bij een USA een DOT keuring is :t
Komt omdat de buitenkant de originele is, maar de reflectors binnen vervangen zijn door USA versies. Dat heb ik dus alvast goed gedaan :+
O ja, er zitten LED projectortjes in. Maar wel perfect afgesteld :t
Ik zou het ermee durven proberen :Y

Maar waar ik meer problemen mee heb, wie rijdt mijn motor het keuringstation binnen? Met de auto gebeurt dat door de keurder, dat wringt al bij mij, laat staan dat ik de keurder met mijn motor laat rijden :X
 
Maar waar ik meer problemen mee heb, wie rijdt mijn motor het keuringstation binnen? Met de auto gebeurt dat door de keurder, dat wringt al bij mij, laat staan dat ik de keurder met mijn motor laat rijden :X

Inderdaad, wat als een of andere iets laat omflikkeren?
 
Kan nog steeds, alleen zorgen dat je je oude “E” onderdelen bewaart. Ieder termijn even eropschroeven en ... bij goedkeur weer draf. Je moest eens weten wat hier in NL en D tüv gesjoemeld wordt. Tja, dat is wetgeving dus: creatief worden

Daarom zie je ze in Duitsland ook allemaal huilie huilie doen, omdat ze na de politiecontrole iemand met een aanhanger kunnen gaan bellen.
Nog een paar jaar rekken en jammeren, en uiteindelijk wordt het in de hele EU ingevoerd. Tenminste, dit vermoeden heb ik al veel langer.
 
Kan nog steeds, alleen zorgen dat je je oude “E” onderdelen bewaart. Ieder termijn even eropschroeven en ... bij goedkeur weer draf. Je moest eens weten wat hier in NL en D tüv gesjoemeld wordt. Tja, dat is wetgeving dus: creatief worden

Ach, ik vind dit 'noodzakelijke' kwaad zo jammer.. Ik herken het zo van de auto's hier in België, en van alles wat er bij kwam als je wat ging veranderen. Of de verantwoording die je moest afleggen als je wat onderdelen van het onderstel in een niet standaard kleur had laten poederlakken ("Meneer, is dat wel origineel?")..
Ik sleutel zo graag, en kan me met gemak 2u bezig houden aan een gezekerde +12V van voor naar achter te leggen. Met extra isolatie, trillingsrubbers en ophangpunten op veel meer plekken dan nodig.
Maar "stukken omwisselen" voor de keuring heb ik altijd noodzakelijk kwaad gevonden en nooit met veel zin gedaan. Was met de auto's niet zo, zal met de moto ook niet zo zijn..
 
ik zal wel een spelbreker zijn maar ik vind het de veiligheid op de weg alleen maar ten goede komen dus ze keuren maar een eind weg, ik heb er geen moeite mee
Daar ben ik het mee eens, op voorwaarde dat ze dan ook écht op veiligheid keuren.
Niet originele onderdelen per definitie afkeuren omdat ze niet origineel zijn is klinklare onzin. Niet originele remmerij en ophanging bijvoorbeeld kunnen dikwijls eerder een verbetering zijn.
Geldt trouwens net zo voor after market verlichting, mits goed afgesteld ...

En ja, het zit er hier aan te komen dat het hier wellicht weer gaat uitdraaien op een xenon-LED-loudpipes haat discussie ... :')
 
Waar het weer op neer gaat komen is een hoop mensen die hun mening gaan geven zonder dat ze weten wat een apk keuring (dus bij vierwielers zoals ie al bestaat) inhoud. En reageren op onderbuik gevoelens.
Geloof dat er onderzoek was, wel al paar jaar oud, dat 0,2 procent van de ongelukken iets te maken had met een technisch defect.
Dus jullie doen maar lekker daar in Belgie ;)
 
Waar het weer op neer gaat komen is een hoop mensen die hun mening gaan geven zonder dat ze weten wat een apk keuring (dus bij vierwielers zoals ie al bestaat) inhoud. En reageren op onderbuik gevoelens.
Geloof dat er onderzoek was, wel al paar jaar oud, dat 0,2 procent van de ongelukken iets te maken had met een technisch defect.
Dus jullie doen maar lekker daar in Belgie ;)
Ik moet elke twee jaar voor de keuring met de motor, en ik heb er ook tig in en uitgevoerd. Ik heb de nodige ervaring met de TÜV :X Niks onderbuik.
Het is zelfs al zo ver, dat ik alleen nog motoren uit Nederland voor onderdelen koop. Omkeuren ben ik mee gestopt.
En dat geld niet alleen voor motoren trouwens. Een vrachtwagen met sliksplinter nieuwe APK die ik 3 maand geleden heb aangekocht is ook afgekeurd op een a4tje aan punten. Zelfs een Europees goedgekeurde laadklep voldoet niet aan de Duitse opbouwnorm.....

Maar goed, als jij denkt dat het onderzoek alles gaat redden, dan help ik jou hopen, maar ik voorspel dat er een norm op Europees niveau afgesproken wordt.
 
Begrijp niet waarom keuring nodig is?
Gelukkig nog niet in NL. Vlgs mij brengt 't vooral extra (onnodige) kosten.
Er is al meermaals aangetoond dat er nauwelijks ongevallen zijn door technische mankementen.

Maar wat gaat de keuring dan inhouden?
Op ieder knipperlicht-glaasje kijken of er een "E" op staat?
Wat gaat er gebeuren met alle verbouwde motoren? Alle café-racers naar de sloop?
Net als in Duitsland dat alleen bepaald toegelaten merk banden op de motor zijn toegestaan?
 
Maar wat gaat de keuring dan inhouden?
Op ieder knipperlicht-glaasje kijken of er een "E" op staat?
Dáár vrezen wij Belgische motorrijders dus idd voor :X
Wat gaat er gebeuren met alle verbouwde motoren? Alle café-racers naar de sloop?
Net als in Duitsland dat alleen bepaald toegelaten merk banden op de motor zijn toegestaan?
En dat zou ik nu net jammer vinden. Een zelf(ver)bouwmotor kan net zo veilig zijn als een fabrieksaf motor.
 
Ik moet elke twee jaar voor de keuring met de motor, en ik heb er ook tig in en uitgevoerd. Ik heb de nodige ervaring met de TÜV :X Niks onderbuik.
Het is zelfs al zo ver, dat ik alleen nog motoren uit Nederland voor onderdelen koop. Omkeuren ben ik mee gestopt.
En dat geld niet alleen voor motoren trouwens. Een vrachtwagen met sliksplinter nieuwe APK die ik 3 maand geleden heb aangekocht is ook afgekeurd op een a4tje aan punten. Zelfs een Europees goedgekeurde laadklep voldoet niet aan de Duitse opbouwnorm.....

Maar goed, als jij denkt dat het onderzoek alles gaat redden, dan help ik jou hopen, maar ik voorspel dat er een norm op Europees niveau afgesproken wordt.

Ik heb niet de illusie dat er regels gemaakt worden die gestaafd worden door feiten en onderzoek, vooral niet uit de EU. Dus voor ons zal er vast ook wel iets komen.
 
Begrijp niet waarom keuring nodig is?
Gelukkig nog niet in NL. Vlgs mij brengt 't vooral extra (onnodige) kosten.
Er is al meermaals aangetoond dat er nauwelijks ongevallen zijn door technische mankementen.

Maar wat gaat de keuring dan inhouden?
Op ieder knipperlicht-glaasje kijken of er een "E" op staat?
Wat gaat er gebeuren met alle verbouwde motoren? Alle café-racers naar de sloop?
Net als in Duitsland dat alleen bepaald toegelaten merk banden op de motor zijn toegestaan?

Voor auto's is in Duitsland de banden eis al iets versoepelt. En daar gaat zich nog meer veranderen. Voor motoren zal het dan ook wel volgen.
En café-racers zullen naar de RDW moeten, en de aanpassingen zullen in het kenteken vermeld moeten worden.
En ja, de "E" wordt dan heilig.
 
gaat ook in NL komen..
maak je niet ongerust.

zeker met corona, weer een excuus om enkele personen aan het werk te krijgen of houden.
en dus geld over de rug van de motorrijder op te strijken.

en dan hebben we het nog niet eens over milieuzones, en al helemaal niet over dat zooitje onkruid wat voor bestuur in Amsterdam moet doorgaan...

we moeten elektrisch..
maar (op de motor) mag je na 80 ~ 100 km gaan lopen...
of aanhanger met aggregaat op een aanhanger..
moet wel op kernenergie of waterstof.
stel je toch een voor dat er een koolstofdeeltje in de lucht komt..

kijk nu even naar kamtjatska..
niemand weet wat daar gebeurt is..
is ook ver van de bewoonde wereld.
of Azië.. waar elk gezin één of meer brommers hebben, tweetakt uiteraard.. en waar de auto's niet snel genoeg gemaakt kunnen worden..
nee.. wij moeten t voorbeeld geven..

klotezooi


zo.. ik heb gezegd, ik ga weer aan t werk..
 
...
of Azië.. waar elk gezin één of meer brommers hebben, tweetakt uiteraard..
Nou, daar zou ik nog niet te zeker van zijn ...

Is wel een beetje off topic ... maar pik er toch even op in, als dat niet mag moet de TS me maar onder mijn voeten geven :+

Op de Filipijnen ga je je dood moeten zoeken om er nog eentje op tweetakt te vinden, 1 op 10.000 zal al veel zijn. Die willen dat niet, niet vanwege het milieu hoor, maar die verbruiken te veel benzine :P
Hun viertaktjes van 110 tot 300 cc doen er, als je ze afragt, met gemak 1:45!
On topic ... maar als ze daar ooit motorkeuring invoeren ... dán hebben ze daar een gigantisch ongelooflijk probleem!!! :X
 
Ok..

Anders dan.. daar rijden de meeste vervuilers rond..
Ik denk eerder dat de grootste vervuilers in de USA rondrijden. Is maar een gedacht hoor ... maar procentueel tenopzichte van aantal bewoners lijkt het mij wel. Een gemiddelde Aziaat heeft geen huis van 350m2 woonoppervlak en rijdt niet met een Dodge Ram.

TS-break ... niet te veel off topic aub!

Ok baas, ik houd mij in :$
 
Voor wat hoort wat. Als ze motoren apk willen keuren, dan moet dat wel opleveren dat er niet meer gemekkerd wordt over geluidsoverlast op dijken, want dan rijdt men (in theorie ;) ) met een goedgekeurde uitlaat rond.

Maar imho is een apk voor motoren onnodig. Ik zie zelden/nooit motoren met veiligheidsbeïnvloedende defecten.
 
Dáár vrezen wij Belgische motorrijders dus idd voor :X

En dat zou ik nu net jammer vinden. Een zelf(ver)bouwmotor kan net zo veilig zijn als een fabrieksaf motor.
En in 't woord KAN, daar zit nu net 't probleem. De overheid redeneert niet KAN maar MOET!!
en dan hebben we het nog niet eens over milieuzones, en al helemaal niet over dat zooitje onkruid wat voor bestuur in Amsterdam moet doorgaan...
......of Azië.. waar elk gezin één of meer brommers hebben, tweetakt uiteraard.
Ja, maar dit is weer een ander probleem.
Ik heb een 2Takt brommertje waarmee ik ook flink rond rijd. Gezonde blauwe ROOK!
Voor oude brommers kan je in iedere stad ontheffing krijgen à €25. In 020 is €25, maar ook voor 070 is €25. R'dam ook??
Dus als je in NL in meerdere steden komt wordt dat iedere keer €25. (vaak is dat maar voor 1x door de stad) Iedere stad zijn eigen milieuzone. :X
Prima dat ik voor mijn oldtimer een ontheffing moet aanvragen. Maar laat die dan gelden voor alle milieuzones in heel NL!
Als ik met de brommer over de Veluwe rijd en er is oosten wind dan waaien mijn 2Takt-gassen ook naar Amsterdam.
Op de Filipijnen ga je je dood moeten zoeken om er nog eentje op tweetakt te vinden, 1 op 10.000 zal al veel zijn.
Ook in NL worden nauwelijks nog KM's gemaakt met 2Takt. Alleen liefhebbers hebben nog een oud beestje in de schuur staan.
In de milieuzones wordt met een kanon op een mug geschoten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan