Jaarlijkse motorkeuring (APK), in België vanaf 01 01 2022

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Mijn koplamp is een USA versie, echter op de buitenkant staat de betreffende E, alwaar dat bij een USA een DOT keuring is :t
Komt omdat de buitenkant de originele is, maar de reflectors binnen vervangen zijn door USA versies. Dat heb ik dus alvast goed gedaan :+
O ja, er zitten LED projectortjes in. Maar wel perfect afgesteld :t
Ik zou het ermee durven proberen :Y

Maar waar ik meer problemen mee heb, wie rijdt mijn motor het keuringstation binnen? Met de auto gebeurt dat door de keurder, dat wringt al bij mij, laat staan dat ik de keurder met mijn motor laat rijden :X
En als je een diesel had gehad met een old-fashion APK roettest.... daar wil je niet bijstaan als je 35 jaar oude 190D effe tot 4500rpm onbelast(!) opentrokken wordt. Voor alle US parts bestaan E alternatieven, mits niet getolereerd. Ik heb eens een US Ford van NL delen moeten voorzien om m RDW gekeurd te krijgen
 
Voordeel in NL als het op een APK moet aankomen: de eisen gelden op toelating van je brommer. Mn ouwe heer zn NSU Uit ‘54 hoefde geen spiegels, knipperlichten te hebben.... zoals ik al eerder zei: creatief worden. honda Cb350f met Fireblade blok eronder?
 
Gewoon afwachten voor de keuring hier in den Belziek en dan krijgen we allemaal een foldertje wat zal mogen en wat niet mag.
Afwachten tot de eerste keurder met een motorfiets tegen de korst gaat en zit het spel op de wagen.
Als het echt om veiligheid gaat kan ik me ermee nog verzoenen.
Gaan ze de schijfremmen nameten met een micrometer ?
Ze zullen nogal een lijst moeten hebben met gegevens waar de minimum dikte van een schijf staat genoteerd per model.
Staan mijn koplampen niet goed afgesteld , dan vind ik het ok , zijn mijn banden aan vervanging toe ok maar dat zijn zaken die jezelf ook wel kan zien.
En met banden met amper een profiel op zal je niet naar de keuring rijden.
Maar zoals DKP schrijft , is het niet origineel maar technisch ok zo laten dan.
Anders zal het containerpark snel vol liggen met after market spullen.
 
Ouwe meuk gaan rijden :+, als ze het hier in NL nog een paar jaar kunnen oprekken is het grootste gedeelte van mijn motor park APK vrij.
Is een nieuwe wet aangenomen dat voertuigen ouder dan 50 jaar niet apk gekeurd hoeven te worden.
Zal je zien dat je tegen die tijd je ouwe meuk maar Max aantal dagen op de weg mag hebben. Want die ouwe meuk stinkt en maakt herrie B|

*O**O**O**O*
 
Met een auto worden de koplampen gekeurd met 1 persoon erin. Op 1200kg heeft die persoon niet veel invloed. Tenzij een 2pk. Dat schommeld nogal hard.
Nu de motoren:
Een aprilia pegaso 650 met een 55kg rijder vs een 110kg inspecteur. Dat gaat veel meer invloed hebben.
 
Laatst bewerkt:
Heb motorvoertuigen gestudeerd, jawel 2e klas monteur, en mijn leraar vertelde toen tijdens de invoering APK: afkeur? Haal het eraf, zolang het de rijvaardigheid niet beïnvloed/verplicht is. Hij is de confrontatie aangegaan toen er een ster in zn voorruit zat ( beter als andersom🤣) en demonteerde de ruit. Zo ook de bumper met scherpe roestranden, afkeur en dus... draf! En jawel: goedgekeurd. Nu zitten er maar weinig overbodige zaken aan een 2 wieler, maar wat let je om een kurk in je uitlaat te proppen en je H1R nog maar 125 in het uur gaat, maar niemand die daar iets op kan aanmerken: stil is ie 🤫. Profiel? Paar Anakee’s onder je R1 en wie doet je wat?
 
Wat mag de uitstoot zijn van een aprilia rs 250 2003?
Voer je kenteken in op www.ovi.rdw.nl en je ziet aan welke euro-klasse hij voldoet.
Als je er niets aan versleuteld hebt, kan je er redelijk van uit gaan dat wat ie uitstoot, toegestaan was op het moment dat het model in de verkoop kwam.

Momenteel zijn er nog 1 of 2 nieuw verkrijgbare KTM tweetakt-motoren die door de milieukeuringen zijn gekomen van enkele jaren terug. Heel bijzonder dat dat nog kan.
 
Die groene linkse rakkers gaan het toch voor elkaar krijgen. Ze willen iedereen op een elektrische motor hebben en die oude meuk snel van de weg hebben.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe zo'n keuring er uit gaat zien en wie dit gaat uitvoeren.

Worst case wordt het elke keer alle niet CE spullen er af halen en na de keuring er weer op zetten. Gaat wel een heel gedoe worden... pfffff...
 
Ik heb 3 motoren, alle 3 met originele uitlaat en ga die echt niet elk jaar laten keuren. Als we dit door de EU door de strot gedrukt krijgen ga ik of stoppen met motorrijden, of ik zet er open pijpen op en blèr over zoveel mogelijk dijkjes. Als ze kwaad willen, dan kunnen ze kwaad krijgen.
 
Als je motor gewoon in rijklare toestand is, is het allemaal ook niet zo'n ramp. Grote kans dat het een 'klaar terwijl u wacht' ding wordt, omdat een motor nu eenmaal zo klein is dat je het hele ding in een half uurtje kan controleren. Effe een middag daaraan besteden is kut, maar ook weer niet het eind van de wereld.
Edit: en ik kan me voorstellen dat, omdat je geen brug nodig hebt, er zelfs slimme ondernemers op zullen duiken die een remmentestbank en emissietest-spul gewoon in een bestelbusje monteren en de boel bij je voor de deur kunnen doen.

De boel voor andere motorrijders verstieren is natuurlijk nooit goed. Actievoeren juich ik altijd toe, maar doe dat dan in de straten waar de politici wonen die het initiatief hebben genomen, en niet op de dijkjes waar je alleen maar jezelf (en collega motorrijders) in je/hun voet schiet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3 motoren, alle 3 met originele uitlaat en ga die echt niet elk jaar laten keuren. Als we dit door de EU door de strot gedrukt krijgen ga ik of stoppen met motorrijden, of ik zet er open pijpen op en blèr over zoveel mogelijk dijkjes. Als ze kwaad willen, dan kunnen ze kwaad krijgen.
Dat gun ik die EU bobbo’s dus niet, nooit! Never! IK BLIJF MOTOR RIJDEN TOT IK BEPAAL WANNEER,! al moet ik een E keur op mn wandelstok faken
 
Ik ben geen fan. Het verschil met auto's is dat gemotoriseerde 2 wielers (uitz. de bromfietsen en elektrische fietsen) helemaal niet zo vaak worden gebruikt in het donker en in de wintermaanden. Kijk naar jezelf : hoeveel km's doe je in het donker, regen, onder de10°C of een combinatie daarvan, per jaar?
Is je antwoord : "bitter weinig" dan is dat natuurlijk nog geen vrijgeleide om met slecht afgestelde koplampen etc,etc rond te rijden.

Maar ik denk dat het weer veel moeite is voor een klein doelpubliek.
5 jaar later kijken ze of de ongevallenstatistieken gedaald zijn en blijkt het van niet. Verdomme toch, hoe kan dat nu? Opnieuw strengere veiligheidsregels...
Kijken ze naar de populariteit van de modale burger tov Europa en de politiek...opnieuw naar een dieptepunt. Hoe kan dat nu?
Als ze naar de verkregen inkomsten en werkgelegenheid kijken dan kan dit wel positief zijn...maar ten koste van onze frustraties en inkomsten...

Of zitten we weer in die verdomde 20%/80% regel ? 20% verkloot de boel door gevaarlijk gedrag voor de 80% normale weggebruiker? Zie flitscamera's, alcoholcontrole en binnenkort keuring.

De meesten zien dit als een vrijetijdsbesteding. Binnenkort moet ik mijn collectie strips keuren op naaktprentjes? Mijn sierkippen op fipronil medicatie? Mijn kleerkast op kinderarbeid afkomstige landen? Mijn snuff movie kelder op brandalarm en vluchtwegen? Mijn asbest golfplaten tuinhuisje op historische vervuiling?
Rustig oldskoolgsxr, rustig....:]
 
Laatst bewerkt:
Filefilteren is gelegaliseerd, wat te merken is aan het feit dat automobilisten nu nog méér rekening met ons houden dan voorheen

Nou nog weinig van gemerkt
Als je op de A27 rijdt en je ziet een Belg voor je rijden in de file dan is het zaak erg goed op te letten als motor rijder
Want of ze rijden standaard op de middelste baan of ze slingeren hem in elk gaatje dat ze zie
 
Filefilteren is gelegaliseerd, wat te merken is aan het feit dat automobilisten nu nog méér rekening met ons houden dan voorheen

Nou nog weinig van gemerkt
Als je op de A27 rijdt en je ziet een Belg voor je rijden in de file dan is het zaak erg goed op te letten als motor rijder
Want of ze rijden standaard op de middelste baan of ze slingeren hem in elk gaatje dat ze zie
Volgens mij in NL nog steeds gedoogd, dat is iets anders dan gelegaliseerd. Maaruh al dit gedoe: strenger worden met regeltjes, APK, rijbewijs halen wordt duurder, belasting over BPM.... Ruud F. uit Goes, een bekende Dynoman zette mij aan het denken: in hoeverre zit de overheid nog te wachten op ons motorrijders? Ik denk wel dat ze munitie hebben om het de motorrijder steeds lastiger te maken. En alle organisaties ten spijt, we introduceren een APK met een verbod op wijzigen originele onderdelen ala oosterburen, wij gaan zeiken, ze laten 1 eis vallen en.... APK is ook hier erdoor. Over 5 jaar nog steeds herrie op de dijken, en huppakee, eis 2 erdoor
 
Gedogen betekent dat het niet bestraft wordt.
gelegaliseerd betekent in dit geval dat de betreffende passage uit het wetboek geschrapt is.
het mag dus gewoon, binnen kaders uiteraard, waar je dan weer bij artikel 5 uitkomt.
 
Gedogen betekent dat het niet bestraft wordt.
gelegaliseerd betekent in dit geval dat de betreffende passage uit het wetboek geschrapt is.
het mag dus gewoon, binnen kaders uiteraard, waar je dan weer bij artikel 5 uitkomt.
Of rechts inhalen, als jouw definitie van langzaam rijdend verkeer anders is dan van de verbalisant.
 
... en als het fout gaat, toen maar aan dat jij iig goed zat ( niet te hard reed, ruimte was, bla bla bla) maar ik moet zeggen: in mijn dagelijkse tocht naar de zaak vv, zeerrr zelden gezeik. Ik hoop dit zo te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Maar als de APK ook hier doorgaat is de kans kleiner dat het aan waardeloze remmen van je motor ligt. :+
 
Toch gek, sinds ik met de nieuwe lichtere V strom rij icm 100km/u
ben ik sneller op het werk dan met de 1250 Bandit en 130km/u
nu rij ik constant op de linkerbaan de rest gaat met een slakkengang 96km/u rechts
auto’s halen elkaar in alsof het truckers zijn_O-
 
het enige waar de Roverheid echt goed in is, is wetgeving bedenken die zo breed mogelijk interpreteerbaar is, dat (althans) de burger in het duister tast.
en dat alleen maar om op zn best meer te cashen bij de meute.
dat zie je nu al d.m.v. torenhoge boetes i.p.v. ´het signaal afgeven´ zoals ze bij de politie zeggen.
momenteel blijven we in NL nog gespaard, maar omdat rutte de braafste wil zijn is het denk ik slechts kwestie van tijd voor ze de APK overnemen.
ik merk in mijn omgeving dat motorzaken er vooral brood in zien, maar denk dat het met de technische staat van de motoren hier nog reuze meevalt.
dus of het positief zal bijdragen in de ongevalsstatistieken (of wat ze ook bekokstoven) staat dan nog te bezien...
het enige dat ze vooral zullen zien is dat veel van de gekeurde motoren vooral exemplaren van om en rond het jaar 2000 zijn...
zullen ze die gegevens dan weer gaan gebruiken om bepaalde motoren uit steden te weren o.i.d.??

mocht het ooit gebeuren dan blijft de vraag hoe het ingevuld gaat worden....
maar den haag kennende zal dat linksom of rechtsom een behoorlijk pakket aan last opleveren... of je motor nu standaard is, of compleet verbouwd....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan