Jaarlijkse motorkeuring (APK), in België vanaf 01 01 2022

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Nergens in de wet staat dat het NIET mag.
Of omgekeerd: waar staat dat t wel mag? Rest my case. Maaruh, rij gewoon rustig tussen fileblikken door, hou me in en kom rollend met mn brommer heel weer thuis.

over het brood zien van de dealers: de lokale Motoport hier kennende zitten zij hier duidelijk niet op te wachten! For sure! Van de, laten we zeggen 50,- kosten APK, dragen zij straks een percentage af voor investering in: bevoegdheid, erkenning RDW, systeem, en jawel je verdient 0,17 cent omdat je een parkeerlampje mocht monteren, nou, nou he he....De jongens hier ken ik nog van: lange zomeravonden slap ouwehoeren, had je wat, dan hielpen ze je, kocht je eens wat, en eens in de zoveel tijd wel een grote aankoop 2e handsie, of n nieuwe. De goeie ouwe tijd en bla bla. Nu zou het dan zo moeten zijn dat het slap gelul overgaat in een welkes- nietus en tja dat is het regeltje, heb ik niet verzonnen ... je vertrouwen als/ naar dealer op de proef, je gaat hier niet meer naartoe, want stel dat jij je MP-Akra pijpje elders gekocht komt showen, en volgende week bij hem een APK hebt staan? Dit gaat heel ergens anders over...motorzaken die ik ken zijn: klantbinders, passionele of zakenlui, ik weet waar ik nu het liefst naartoegaat, maar of dat straks ook zo is?
 
Simpel gezegd:Alles mag
In de wet staat wat verboden is
Staat het er niet in, dan mag het
 
Toch gek, sinds ik met de nieuwe lichtere V strom rij icm 100km/u
ben ik sneller op het werk dan met de 1250 Bandit en 130km/u
nu rij ik constant op de linkerbaan de rest gaat met een slakkengang 96km/u rechts
auto’s halen elkaar in alsof het truckers zijn_O-
Klopt schiet lekker op tegenwoordig!
Ik rij dan wel wat harder zo tussen de 120 en 130, controleren doen ze toch nauwelijks.
 
Laatst bewerkt:
Simpel gezegd:Alles mag
In de wet staat wat verboden is
Staat het er niet in, dan mag het

Zo lang als je niet gepakt wordt mag ook alles hier in Nederland wat in de wet verboden is 8-)})
Ze hebben toch te weinig manschappen bij de politie
 
Lijkt er door te zijn in een aangepaste (volgens mij) slechtere vorm:


Dit stond er bij de NL MAG:
In Vlaanderen heeft men niet voor een motor-apk gekozen, zoals eerder het plan was, maar voor een verplichte keuring bij verkoop en na een ongeval. Deze keuringen gaan plaatsvinden in een beperkt aantal keuringscentra, verspreid over heel Vlaanderen. Ben je dus al snel een halve dag kwijt, vrezen we. Ook is er nog een aantal andere haken en ogen. Hoe verkoop je een niet afgebouwde motor of een defecte (en dus niet te keuren) motor, om maar iets te noemen? En blijft een keuringsbewijs voor een te verkopen motor geldig als je er nog op rijdt? We gaan het zien. Het is voor Belgische motorrijders nu vooral spijtig dat de landelijke MAG per eind vorig jaar opgeheven is.
 
Begrijp niet waarom keuring nodig is?
Gelukkig nog niet in NL. Vlgs mij brengt 't vooral extra (onnodige) kosten.
Er is al meermaals aangetoond dat er nauwelijks ongevallen zijn door technische mankementen.

Maar wat gaat de keuring dan inhouden?
Op ieder knipperlicht-glaasje kijken of er een "E" op staat?
Wat gaat er gebeuren met alle verbouwde motoren? Alle café-racers naar de sloop?
Net als in Duitsland dat alleen bepaald toegelaten merk banden op de motor zijn toegestaan?
We hebben een motor op Duits kenteken, met ienimieni richtingaanwijzers. Hopeloos onzichtbaar als je er achter rijdt. Goedgekeurd: ja, veilig: nee!
Het zegt allemaal zo weinig 😕
 
Dit gaat alleszins een gigantische impact hebben op de tweedehandsmarkt / eigenbouw / caferacer / oldtimers ...
Wie nog een projectje heeft, best zorgen dat hij dit jaar nog is ingeschreven!
 
Dit gaat alleszins een gigantische impact hebben op de tweedehandsmarkt / eigenbouw / caferacer / oldtimers ...
Wie nog een projectje heeft, best zorgen dat hij dit jaar nog is ingeschreven!

Is dat bij auto's ook in België?
Worden daar auto's eerder op de sloop gegooid omdat je er geen keuring op krijgt en dus niet kunt verkopen?
Hoe zit het trouwens als je daar een auto als wrak/ restauratieobject wil verkopen? Is daar een mogelijkheid voor? Met behoud van kenteken/ papieren uiteraard.
 
Is dat bij auto's ook in België?
Worden daar auto's eerder op de sloop gegooid omdat je er geen keuring op krijgt en dus niet kunt verkopen?
Hoe zit het trouwens als je daar een auto als wrak/ restauratieobject wil verkopen? Is daar een mogelijkheid voor? Met behoud van kenteken/ papieren uiteraard.
Neen,maar voor sommige mensen is het wel een reden om hun auto te verkopen aan een handelaar,dan moeten ze niet eerst naar de keuring.
Sommige auto's gaan uiteraard wel naar de sloop of worden verkocht voor export,als duidelijk is dat ze niet door de keuring geraken of reeds afgekeurd zijn.
Je kan ook probleemloos een wrak of niet rijdende auto kopen en die later zelf laten keuren,want anders krijg je geen kentekenplaat.
Dus dat zal bij een motor ook wel zo worden.
Ze zien de keuring voor verkoop als een bescherming voor de koper.
 
En wat gaan we (ik ben Belg) doen met cirquitfietsen?
gaan we daar spiegels, richtingaanwijzers, een oem uitlaatsysteem opschroeven om die te kunnen verkopen?
 
Zijn daar wel papieren bij dan?
Zo niet dan is het geen probleem, want dan is het geen motor voor de wet
 
Ik zie het probleem niet (ben ook Belg). Je kan nog steeds je motor verkopen, of een 2dehandse kopen. Het enige verschil is een keuringsbewijs dat zegt of hij veilig genoeg is om daarna op de weg te zetten -> dat weet je dan ook als verkoper/koper en is op dat moment je eigen keuze of je hem ervoor/erna in orde gaat zetten. Los daarvan is het toch weer wat bemoederen en extra geld/tijd dat je erin moet steken.
 
keuring bij verkoop zouden ze beter 2de handskeuring noemen, zoals bij auto's.
ben je niet van plan hem in te schrijven, hoef je ook niet te gaan.
 
En wat gaan we (ik ben Belg) doen met cirquitfietsen?
gaan we daar spiegels, richtingaanwijzers, een oem uitlaatsysteem opschroeven om die te kunnen verkopen?
Hangt ervan af: als koper deze ook gebruikt voor circuit gaat dit onderling zonder keuring kunnen afgesproken worden. Wat zouden anders al die crossmotorfietsen moeten doen😉.
Als de koper jou fiets wil op de openbare weg gebruiken zal er een keuring nodig zijn.
Ik vermoed dat er in het najaar veel moto’s gaan te koop komen en dat de prijzen van de 2de handse moto’s volgend jaar gaan stijgen. Dus in het najaar gaan er koopjes te vinden zijn 👍.
 
Pfff wat een gedoe. Dit ontneemt mijn plezier voor het deel aankoop en verkoop.
En ik mag als Belg niet klagen, we zijn nog niet onderhevig aan de euro norm voor de uitstoot motorfiets in de stad. Dat is een kwestie van (korte) tijd.
 
Ik heb een motor van 22jaar oud. Met papieren op de vorige eigenaars naam. Niet ingeschreven want goed voor circuit.
Op z'n 25j wens ik deze in te schrijven als oldtimer met een O plaatje. (ik zal dan alle openbare benodigde wettelijke toeters op schroeven) en zal deze dan waarschijnlijk voor mijzelf moeten keuren....
Mmm toch niet, ik verkoop niets en koop ook niets aan... Ik weet het niet.
 
Ik heb een motor van 22jaar oud. Met papieren op de vorige eigenaars naam. Niet ingeschreven want goed voor circuit.
Op z'n 25j wens ik deze in te schrijven als oldtimer met een O plaatje. (ik zal dan alle openbare benodigde wettelijke toeters op schroeven) en zal deze dan waarschijnlijk voor mijzelf moeten keuren....
Mmm toch niet, ik verkoop niets en koop ook niets aan... Ik weet het niet.
Zo is het nu bij een auto ook.
Als je een auto koopt zonder keuring of hij staat al jaren in je garage,dan ga je er gewoon zelf mee naar de keuring voor je hem kan inschrijven.
Ik zie geen reden waarom het anders zou gaan bij een motor.
 
En ik mag als Belg niet klagen, we zijn nog niet onderhevig aan de euro norm voor de uitstoot motorfiets in de stad. Dat is een kwestie van (korte) tijd.
Dan ben je niet goed geïnformeerd.
Zie mijn topic volledig verbod op brandstof voertuigen ...
Lijkt nog veraf ... masr de tijd vliegt. Tenzij je reeds een Euro 4, of beter nog, al een Euro 5 hebt.
Mijn motor mag binnen minder dan 3,5 jasr Brussel niet meer in. En wees maar zeker, dat blijft lang niet bij Brussel alleen ...


wens ik deze in te schrijven als oldtimer met een O plaatje.
Nieuwsgierig vraagje; Waarom een O-plaat?
Ik zie het steeds meer en meer, motoren met een O-plaat. Maar buiten het feit dat dat je heel veel beperking geeft in wettelijk toegelaten gebruik (waar ze in de nabije toekomst zeker controle op gaan doen omdat O-platen, vooral bij auto's, gebruikt zullen worden om aan de milieuregels te ontsnappen), zie ik er bij de motor geen nut in, want sowieso superlaag in taks. Verzekering misschien? Want die is dan weer duur in B.
 
Zo is het nu bij een auto ook.
Als je een auto koopt zonder keuring of hij staat al jaren in je garage,dan ga je er gewoon zelf mee naar de keuring voor je hem kan inschrijven.
Ik zie geen reden waarom het anders zou gaan bij een motor.
Voor zover ik weet kan dat al lang niet meer, en kan je met een keuringsplichtig voertuig enkel naar de keuring voor verkoop met de nummerplaat waarmee die is ingeschreven. Is die niet ingeschreven, dient het met een Z-plaat te gebeuren. Dus moet je via een handelaar.

Bij een motor ligt dat dan weer anders. Die heeft (nog) geen keuringsplicht, dus ook nog geen "roos formulier" van toepassing. Gewoon met de papieren naar de verzekering, en inschrijven.

Correct me if I'm wrong, want ik zit al lang niet meer in het vak ;)
 
Het gaat er hier over hoe het zou gaan als de motorkeuring er is,dat het bij een motor nu geen probleem is weet ik ook wel.
Met een auto is het bij mij al wel een tijd geleden,maar het ging wel.
Voorwaarde was wel dat op het roze formulier ter plaatse uw naam/adres ingevuld werd,dit om zwartwerk in kopen/verkopen van auto's tegen te gaan.
Want zo kun je de auto niet "gekeurd" doorverkopen.
Als dit niet meer zou gaan kan het in elk geval nog via een handelaar,er zijn er genoeg die dat aanbieden,dat heeft natuurlijk wel zijn prijs.
 
Dan ben je niet goed geïnformeerd.
Zie mijn topic volledig verbod op brandstof voertuigen ...
Lijkt nog veraf ... masr de tijd vliegt. Tenzij je reeds een Euro 4, of beter nog, al een Euro 5 hebt.
Mijn motor mag binnen minder dan 3,5 jasr Brussel niet meer in. En wees maar zeker, dat blijft lang niet bij Brussel alleen ...



Nieuwsgierig vraagje; Waarom een O-plaat?
Ik zie het steeds meer en meer, motoren met een O-plaat. Maar buiten het feit dat dat je heel veel beperking geeft in wettelijk toegelaten gebruik (waar ze in de nabije toekomst zeker controle op gaan doen omdat O-platen, vooral bij auto's, gebruikt zullen worden om aan de milieuregels te ontsnappen), zie ik er bij de motor geen nut in, want sowieso superlaag in taks. Verzekering misschien? Want die is dan weer duur in B.
Er zijn geen beperkingen meer voor een O-plaat. De enige beperking die je nog hebt is dat je hem niet mag gebruiken voor professioneel gebruik (dus niet voor het werk of woon werkverkeer). Voor de rest geen enkele beperking.

Bijkomend voordeel is dat de verzekering een pak goedkoper is.

Deze zomer zelfs met de O-plaat naar de Alpen geweest.

 
Terug
Bovenaan Onderaan