Jaarlijkse onderhoudsbeurt (bij heel weinig km's verstandig)

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Onderhoudsbeurt

Ik rijd (helaas!) te weinig motor. Op dit moment heb ik pas 3.000 km gereden in 1 jaar en wat maanden.

Ik heb wel een onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij 1 jaar (olie verversen e.d.).

Is het altijd aan te raden om 1x per jaar een beurt te laten uitvoeren? Ook al rijd je maar weinig km's?

P.s. Het gaat overigens om een motor welke ik nieuw gekocht heb in 2007!
 
Laatst bewerkt:
Richtlijn is van wel. Olie wordt op den duur zuur naarmate je met de motor rijdt. Als je dan een tijd niet rijdt (in de winter bijv.) is 't wel aan te raden om even nieuwe olie erin te mikken voor de winterstop. Wat ook erg van belang is of je veel korte of lange stukken rijdt.

Remvloeistof trekt vocht aan. In principe is om de 2 jaar voldoende, maar ik doe 't elke lente ;)
 
Olie en remvloeistof kun je het beste regelmatig vervangen, ook als je weinig rijdt. Verder wil je zo nu en dan carbs schoongemaakt hebben. Voor de rest boeit 't weinig. Maar nog beter kun je gewoon meer rijden. :P
 
Remvloeistof eens in de 2 á 3 jaar vernieuwen. Vaker is niet nodig.
Luchtfilter vernieuwen als die vies is.
Als je niet veel rijd en vooral korte stukken zou ik adviseren om af en toe een lange rit te maken zodat het motorblok en de olie eens goed warm worden. Dan ben je het vocht en de zuren ook kwijt.
3000 km is niet veel, ik zou dan maar eens in de 2 jaar olie incl. filter vernieuwen.
Belangrijkste is dat je als het kan korte ritjes vermijd. Kan het niet anders, dan wel af en toe ff een lange rit erbij doen.
In de winter als je niet rijd accu eruit en aan de druppellader doen.
Voor de lange winterstop motor afgetankt wegzetten, en carburateur vlotterkamers leeg laten lopen.
Dan kun je in het voorjaar weer lekker genieten van een motor die start en rijd. Eén tip nog: de motor NIET af en toe even stationair laten lopen als die voor langere tijd stil staat. Dat is het allerslechtst voor je motor.
 
Laatst bewerkt:
Je vraag was of je elk jaar een beurt moest laten doen ondanks weinig rijden. De meeste antwoorden gaan over de stalling van je motor. Dat komt natuurlijk omdat het daar het meest vanaf hangt. Als je hem gewoon in de schuur kwakt, is het niet slim om er maanden later zomaar weer op te stappen om te rijden. Als je de tips hierboven volgt, kan dat redelijk goed.

Je zet er niet bij of je die 3000km over het hele jaar verdeeld maakt, of alleen in de zomer met vervolgens een winterstalling. Mocht je hem lang stallen...maak een keer een rit van minstens 30km op een mooie droge dag, halverwege de stallingsperiode. Je uitlaatdempers zijn dan weer droog vanbinnen en alles is even in beweging geweest met minder kans op vastzitten/vastkoeken.

Anyhow, elk jaar een beurt zou ik niet doen. Olie en filter kan je zelf. Remolie waarschijnlijk ook wel. Ketting, kabels smeren ook. Zet hem niet op stalling op de zijstandaard en als er geen bok onder zit, probeer hem dan op een kist te zetten of pomp de banden op naar 2.8 ofzo (weer verlagen voor je gaat rijden). Een vervormde band van het stilstaan komt niet meer goed en is zonde van het geld. Beetje wd40 voor de stekkertjes en contacten. Je kan door het bougiegat een paar druppels olie op de zuigers mikken. Tank, vlotters, accu zijn al genoemd. Let gewoon op de dingen die achteruit gaan door de tijd want aan de kilometers zal het niet liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan