Jaartal motorband

Zo net langs geweest. Aankomende 3 weken kan ik er rustig nog mee rijden, met extra goed opletten en niet te gek doen. Daarna laat ik ze vervangen. Met nat weer is het sowieso nu een NO GO en langer dan 3 weekjes moet ik er ook echt niet meer op gaan rijden.

De bt45 zijn niet eens meer in de omloop joh, er is alweer een opvolger, dus ook duurder... rond de 220 euro. Maar, dan kan ik wel veilig het motorseizoen beginnen.
En ja, nieuwe banden moeten ook ingereden worden, gelukkig rijd ik sowieso wel rustig, maar je moet er wel echt op verdacht zijn.
Geen idee na hoeveel km de banden een beetje zijn ingereden, maar komt goed.
 
Mijn (eveneens harde rubbersoort) Michelin Pilot Activ banden zien er na een jaar ook zo uit, met die scheurtjes. Die rij ik ook gewoon tot 2mm profiel, en dan gaan er nieuwe op.

Die termijn van 3 weken, is dat berekend met behulp van een of twee dobbelstenen?
 
Mijn (eveneens harde rubbersoort) Michelin Pilot Activ banden zien er na een jaar ook zo uit, met die scheurtjes. Die rij ik ook gewoon tot 2mm profiel, en dan gaan er nieuwe op.

Die termijn van 3 weken, is dat berekend met behulp van een of twee dobbelstenen?
Het is meer dat ik gewoon het geld nog niet heb om te laten maken. Dus, 3 weken kan nog... maar langer moet ik gewoon echt niet doen. Dus zodra mn salaris binnen is, nieuwe set.
 
Zo net langs geweest. Aankomende 3 weken kan ik er rustig nog mee rijden, met extra goed opletten en niet te gek doen. Daarna laat ik ze vervangen. Met nat weer is het sowieso nu een NO GO en langer dan 3 weekjes moet ik er ook echt niet meer op gaan rijden.

De bt45 zijn niet eens meer in de omloop joh, er is alweer een opvolger, dus ook duurder... rond de 220 euro. Maar, dan kan ik wel veilig het motorseizoen beginnen.
En ja, nieuwe banden moeten ook ingereden worden, gelukkig rijd ik sowieso wel rustig, maar je moet er wel echt op verdacht zijn.
Geen idee na hoeveel km de banden een beetje zijn ingereden, maar komt goed.
Zijn vast nog wel te krijgen (met korting), maar zie nu dat ze idd worden vervangen door de BT46 (na 100 jaar). Ben wel benieuwd, was zelf wel fan van de Dunlop Arrowmax maar misschien is de BT46 nu wel beter. Je kan ook voor een moderne band kiezen, moet je alleen een maatje kleiner aan de voorkant waardoor je NTV'tje een stuk sneller gaat sturen.
 
Zo net langs geweest. Aankomende 3 weken kan ik er rustig nog mee rijden, met extra goed opletten en niet te gek doen. Daarna laat ik ze vervangen. Met nat weer is het sowieso nu een NO GO en langer dan 3 weekjes moet ik er ook echt niet meer op gaan rijden.

De bt45 zijn niet eens meer in de omloop joh, er is alweer een opvolger, dus ook duurder... rond de 220 euro. Maar, dan kan ik wel veilig het motorseizoen beginnen.
En ja, nieuwe banden moeten ook ingereden worden, gelukkig rijd ik sowieso wel rustig, maar je moet er wel echt op verdacht zijn.
Geen idee na hoeveel km de banden een beetje zijn ingereden, maar komt goed.
Na 83 km kan t gas er wel op😉👍
 
Zijn vast nog wel te krijgen (met korting), maar zie nu dat ze idd worden vervangen door de BT46 (na 100 jaar). Ben wel benieuwd, was zelf wel fan van de Dunlop Arrowmax maar misschien is de BT46 nu wel beter. Je kan voor ook een moderne band kiezen, moet je alleen een maatje kleiner aan de voorkant waardoor je NTV'tje een stuk sneller gaat sturen.

Mjaa er zijn nog wel Bt 45 in de omloop, maar heb je kans dat ze toch ook al wel 3 jaar oud zijn......
Vind om eerlijk te zijn zoals hij nu stuurt wel prima. :) Wie weet als de volgende banden op zijn, dat ik er andere soorten omgooi. Maar niet te vergreten dat ik nog maar 10x op deze motor heb gezeten en ik dus geen ervaring heb met andere soorten banden. Dus ik ga even op mijn gevoel af en deze banden lijken voor mij nu prima.
 
Mjaa er zijn nog wel Bt 45 in de omloop, maar heb je kans dat ze toch ook al wel 3 jaar oud zijn......
Vind om eerlijk te zijn zoals hij nu stuurt wel prima. :) Wie weet als de volgende banden op zijn, dat ik er andere soorten omgooi. Maar niet te vergreten dat ik nog maar 10x op deze motor heb gezeten en ik dus geen ervaring heb met andere soorten banden. Dus ik ga even op mijn gevoel af en deze banden lijken voor mij nu prima.
Goed zo👍eerst een beetje vertrouwen in jezelf en de motor kweken.
 
Mjaa er zijn nog wel Bt 45 in de omloop, maar heb je kans dat ze toch ook al wel 3 jaar oud zijn......
Vind om eerlijk te zijn zoals hij nu stuurt wel prima. :) Wie weet als de volgende banden op zijn, dat ik er andere soorten omgooi. Maar niet te vergreten dat ik nog maar 10x op deze motor heb gezeten en ik dus geen ervaring heb met andere soorten banden. Dus ik ga even op mijn gevoel af en deze banden lijken voor mij nu prima.
Kan, maar de BT46 is pas dit jaar geïntroduceerd dus zullen nog wel genoeg verse 45's op voorraad liggen. Hij staat ook nog op de site van Bridgestone dus kans zit erin dat hij nog geproduceerd wordt naast de 46 als goedkoper alternatief (net zoals de BT-23 ook nog steeds word gemaakt).

Maar gewoon standaard bandenmaat is voor nu inderdaad wel prima. :Y
 
En dan moet er een vergelijkbare band voorop en dan kom je in de knoop ;)

Als je een moderne band wil op een NTV/CB/Hawk GT moet je voorop naar een 110/70 i.p.v. 110/80. En dat veranderd uiteraard ook het karakter van de motorfiets. Kan positief zijn als je wil smijten, kan negatief zijn als je gewoon wat rustig wil touren. Vond het zelf op de NTV positief, het is een relatief zware motor met relaxte geometrie. Op de Hawk GT die lichter is en sportievere geo heeft vond ik het negatief (niet helemaal goed te plaatsen bij het ingaan van de bocht).
 
IMG_20200229_155821_005.jpg

3 weken geleden nog nieuwe bt 45 aangeschaf😏. Toen nog prima leverbaar
 
En dan moet er een vergelijkbare band voorop en dan kom je in de knoop ;)

Als je een moderne band wil op een NTV/CB/Hawk GT moet je voorop naar een 110/70 i.p.v. 110/80. En dat veranderd uiteraard ook het karakter van de motorfiets. Kan positief zijn als je wil smijten, kan negatief zijn als je gewoon wat rustig wil touren. Vond het zelf op de NTV positief, het is een relatief zware motor met relaxte geometrie. Op de Hawk GT die lichter is en sportievere geo heeft vond ik het negatief (niet helemaal goed te plaatsen bij het ingaan van de bocht).
Smijten hoef ik niet perse, lekkere bochten maken wel ( als er een bocht gemaakt moet worden ) Verder gewoon lekker toeren. Denk dat ik gewoon hetzelfde eronder gooi dus 110/80. Weet ik zeker dat het past, zonder iets te veranderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Hier een band van 2018 met dezelfde scheurtjes 2e Foto is een band uit 2007!

Vergelijk het maar met een distributieriem kan breken of een heel auto leven meegaan. Om dan toch maar het risico klein te houden tijdig vervangen dat rubber op basis van doelstelling, race woonwerk of recreatief enz. Over een dijkje tuffen met mooi weer zou ik gerust doen met het bandje uit 2007. Dus het is voor iedereen persoonlijk.

Als beginner moet je de zaakjes gewoon op orde hebben rond rijden op nieuwer rubber geeft ook weer een zekerder gevoel en dat is waar het om gaat denk ik.
Gr, Rw.
 

Bijlagen

  • 20200330_084154.jpg
    20200330_084154.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 6
  • 20200330_084055.jpg
    20200330_084055.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 5
Hier een band van 2018 met dezelfde scheurtjes 2e Foto is een band uit 2007!

Vergelijk het maar met een distributieriem kan breken of een heel auto leven meegaan. Om dan toch maar het risico klein te houden tijdig vervangen dat rubber op basis van doelstelling, race woonwerk of recreatief enz. Over een dijkje tuffen met mooi weer zou ik gerust doen met het bandje uit 2007. Dus het is voor iedereen persoonlijk.

Als beginner moet je de zaakjes gewoon op orde hebben rond rijden op nieuwer rubber geeft ook weer een zekerder gevoel en dat is waar het om gaat denk ik.
Gr, Rw.
Lijken inderdaad zelfde scheurtjes te zijn. Maar, heeft die van jou ook aan de zijkant dat het daar glad is ? Ja waarschijnlijk hebben mijn banden die zijkanten nooit geraakt, maar dat blijkt toch wel spekglad te kunnen zijn als je dan ineens de bocht wel dieper neemt.

Voor mijn gevoel kan ik inderdaad ook nog wel gewoon even op deze banden rijden. Maargoed, ben nog beginner en setje nieuwe banden eronder lijkt me opzich geen slecht idee. Niet zozeer omdat ik me niet comfortabel voel bij deze oudere banden, want het rijdt heel goed. Maar, is toch een soort schone lei en hopelijk kan ik er 3 jaar op z'n minst mee vooruit, dan is dat beginners gevoel ook weg. En daarna kan ik altijd nog beslissen of ik doorga met een band die al scheurtjes heeft, de ja of de nee. :Y

EDIT= Heb onze foto's nog eens vergeleken. Maar, vind mijn banden er toch wel erger aan toe.
 
Lijken inderdaad zelfde scheurtjes te zijn. Maar, heeft die van jou ook aan de zijkant dat het daar glad is ? Ja waarschijnlijk hebben mijn banden die zijkanten nooit geraakt, maar dat blijkt toch wel spekglad te kunnen zijn als je dan ineens de bocht wel dieper neemt.

Voor mijn gevoel kan ik inderdaad ook nog wel gewoon even op deze banden rijden. Maargoed, ben nog beginner en setje nieuwe banden eronder lijkt me opzich geen slecht idee. Niet zozeer omdat ik me niet comfortabel voel bij deze oudere banden, want het rijdt heel goed. Maar, is toch een soort schone lei en hopelijk kan ik er 3 jaar op z'n minst mee vooruit, dan is dat beginners gevoel ook weg. En daarna kan ik altijd nog beslissen of ik doorga met een band die al scheurtjes heeft, de ja of de nee. :Y
Ik wil je niet bang maken, maar nieuwe banden zijn ook spekglad. Die moeten eerst ingereden worden.
 
Mwah,spekglad zou ik ook weer niet zeggen, maar zou geen 150pk direct op je achterwiel loslaten :+

Als je normaal rijd hoef je niet extra voorzichtig te doen op een nieuwe band, mits droog weer.
 
Mwah,spekglad zou ik ook weer niet zeggen, maar zou geen 150pk direct op je achterwiel loslaten :+

Als je normaal rijd hoef je niet extra voorzichtig te doen op een nieuwe band, mits droog weer.

Ghe ghe dat scheelt dat ik maar 54 pk heb *O* _O- Nee, maar gewoon rustig, dat snap ik wel. Hopelijk komen er over 3 week, heel veel mooie dagen :Y
 
Lijken inderdaad zelfde scheurtjes te zijn. Maar, heeft die van jou ook aan de zijkant dat het daar glad is ? Ja waarschijnlijk hebben mijn banden die zijkanten nooit geraakt, maar dat blijkt toch wel spekglad te kunnen zijn als je dan ineens de bocht wel dieper neemt.

Voor mijn gevoel kan ik inderdaad ook nog wel gewoon even op deze banden rijden. Maargoed, ben nog beginner en setje nieuwe banden eronder lijkt me opzich geen slecht idee. Niet zozeer omdat ik me niet comfortabel voel bij deze oudere banden, want het rijdt heel goed. Maar, is toch een soort schone lei en hopelijk kan ik er 3 jaar op z'n minst mee vooruit, dan is dat beginners gevoel ook weg. En daarna kan ik altijd nog beslissen of ik doorga met een band die al scheurtjes heeft, de ja of de nee. :Y

EDIT= Heb onze foto's nog eens vergeleken. Maar, vind mijn banden er toch wel erger aan toe.
 
Idd, Bij jou gaat het op sommige plekken openstaan in mijn geval nog niet...
Aan de zijkanten zijn de scheurtjes kleiner ook bij die uit 2018. Over 3 weken wordt het schitterend weer:]
 
Ik zit in de motorbandenhandel, en zie afgaande op alleen de foto's geen reden deze banden al te vervangen.
Ja, er zitten beginnende scheurtjes in. Maar die zijn niet diep (zo te zien), en de flexibiliteit van het rubber is niet op een foto te beoordelen.
Dit soort scheurtjes kan je ook krijgen door te rijden met te lage bandenspanning, of bij kou teveel kracht op het rubber te brengen.

LET WEL: ik zeg dus niet dat je ze NIET moet vervangen, ik zeg dat alleen deze foto's niet voldoende reden zijn om ze WEL te moeten vervangen.
 
Ik zit in de motorbandenhandel, en zie afgaande op alleen de foto's geen reden deze banden al te vervangen.
Ja, er zitten beginnende scheurtjes in. Maar die zijn niet diep (zo te zien), en de flexibiliteit van het rubber is niet op een foto te beoordelen.
Dit soort scheurtjes kan je ook krijgen door te rijden met te lage bandenspanning, of bij kou teveel kracht op het rubber te brengen.

LET WEL: ik zeg dus niet dat je ze NIET moet vervangen, ik zeg dat alleen deze foto's niet voldoende reden zijn om ze WEL te moeten vervangen.
Ik heb zelf te weinig ervaring qua rijden en waar ik wel op kan doorrijden en waar niet op. Dus, alle meningen en tips zijn natuurlijk welkom. Voor mijn gevoel laat ik ze gewoon vervangen, dan weet ik ook hoe er met de banden is omgegaan en hoe het is onderhouden. :Y
 
Zo net langs geweest. Aankomende 3 weken kan ik er rustig nog mee rijden, met extra goed opletten en niet te gek doen. Daarna laat ik ze vervangen. Met nat weer is het sowieso nu een NO GO en langer dan 3 weekjes moet ik er ook echt niet meer op gaan rijden.

De bt45 zijn niet eens meer in de omloop joh, er is alweer een opvolger, dus ook duurder... rond de 220 euro. Maar, dan kan ik wel veilig het motorseizoen beginnen.
En ja, nieuwe banden moeten ook ingereden worden, gelukkig rijd ik sowieso wel rustig, maar je moet er wel echt op verdacht zijn.
Geen idee na hoeveel km de banden een beetje zijn ingereden, maar komt goed.

Dat begrijp ik niet helemaal..
Komende 3 weken kan je er nog rustig mee rijden, en dan daarna niet meer????
Wat al eerder gezegd is meis, we kunnen niet in je zak met geld kijken, maar of het slim is....
Scheurtjes zijn scheurtjes.
Kan 2 weken goed gaan, kan 2 maanden goed gaan, kan over een 2 uur fout gaan..

Ga gewoon is rond shoppen, informeren bij diverse banden 'boeren' sorry, dialect. leveranciers in de buurt, of een stukje verder.
Er zijn vast genoeg andere type banden die geschikt zijn.
Dat is echter een kwestie van smaak en gevoel (hiervoor kan je googol gebruiken om dat uit te puzzelen. Als er van de 10 er 7 zijn die steeds de zelfde
band benoemen, dan heb je al een goede indruk. Nogmaals gevoel heerst uiteraard)
 
Terug
Bovenaan Onderaan