Jahoor dat heb ik weer: probleem met ledverlichting

mactablet

MF'er
12 okt 2007
33
0
Koog aan de Zaan
Heb ik eindelijk prachtige ledverlichting gevonden met een relais voor ledverlichting.
Dus monteren die handel maar wat blijkt
alle 4 de lichten knipperen na aansluiting
Alle varianten van opnieuw aansluiten geprobeerd maar niets helpt

Ik ben lost
Kan iemand mij helpen???

Ik rij een kawasaki zephyr 1992
 
ik neem aan dat je bedoelt dat ze NIET knipperen..

Monteer je oude relais weer, knipperen ze dan wel (snel)
dan is waarschijnlijk het nieuwe relais defect.

suc6
 
Hai het oude relais geprobeerd maar ze knipperen dan alle vier tegelijk heel snel en vervolgens continu.
En inderdaad met het nieuwe relais knipperen ze alle 4 tegelijk geen verschil tussen links en rechts
en als ik het oude originele knipperlicht erop zet dan gaat het wel weer
hoe kan dit nou????
 
10 tegen 1 dat het verklikkerlampje in je dashboard de boosdoener is: meest gebruikte schakeling is hangend tussen Linksplus en Rechtsplus, dus "aarde" zoekend door de "koude" lamp heen; dat gaat goed met normale pinkers 10 of 21 Watt want dan stelt het verbruik van dat verklikkerlampje niets voor maar zet je LEDlampjes in van pakweg 1-3 Watt dan is het verklikkerlampje zwaarder dan de LEDS dus staat alles doorverbonden en het verklikkerlampje doet niets, blijft koud.

Test: dashboardlampje eruit halen en kijken of Links en Rechts dan kloppen, niet meer tegelijk.

Voor de hand liggende oplossingen zijn:

A: verklikkerschakeling in dashboard wijzigen, trucje(s) met dioden, meerdere hier al eens gepost; dit vergt behalve handigheid ook technisch inzicht.

B: simpel maar erg drastisch: weerstanden als vervanging van de oude lampen parallel zetten aan de pinkers, "oud" verbruik is er weer en alles werkt foutloos, ook het dashboardlampje. Extra meegenomen: oud relais werkt normaal, geen speciaal relais voor de pinkers nodig. Let op: die weerstanden worden flink heet.

Hier in deze draad zitten links naar andere/oudere draden over pinkers:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9143712
 
Laatst bewerkt:
10 tegen 1 dat het verklikkerlampje in je dashboard de boosdoener is: meest gebruikte schakeling is hangend tussen Linksplus en Rechtsplus, dus "aarde" zoekend door de "koude" lamp heen; dat gaat goed met normale pinkers 10 of 21 Watt want dan stelt het verbruik van dat verklikkerlampje niets voor maar zet je LEDlampjes in van pakweg 1-3 Watt dan is het verklikkerlampje zwaarder dan de LEDS dus staat alles doorverbonden en het verklikkerlampje doet niets, blijft koud.

Test: dashboardlampje eruit halen en kijken of Links en Rechts dan kloppen, niet meer tegelijk.

Voor de hand liggende oplossingen zijn:

A: verklikkerschakeling in dashboard wijzigen, trucje(s) met dioden, meerdere hier al eens gepost; dit vergt behalve handigheid ook technisch inzicht.

B: simpel maar erg drastisch: weerstanden als vervanging van de oude lampen parallel zetten aan de pinkers, "oud" verbruik is er weer en alles werkt foutloos, ook het dashboardlampje. Extra meegenomen: oud relais werkt normaal, geen speciaal relais voor de pinkers nodig. Let op: die weerstanden worden flink heet.

Hier in deze draad zitten links naar andere/oudere draden over pinkers:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9143712
:^
 
Hey Willem, thanks geweldig psies zoals je gezegd had.
Ben er blij mee moet alleen nadenken dat ik mijn knippertje uit zet na de bocht, want dat zie ik nu niet meer nu het dashboardlichtje uit is.
In ieder geval kan ik nu weer veilig de weg op
 
Rijden zonder controle op pinkers vind ik eng; op bromfietsen-met-accu prutste ik altijd computer-piepertjes 12V, model dik autodropje met rood en zwart draadje, van 1-3 euri per stuk, domweg parallel aan de linkse en aan de rechtse pinkers. Meestal 2 per kant, lekker hard.

Later ook in mijn 45km twindiesel brommobieltje waarin de clignoteur niet te horen is en door het stuur heen naar dashboard kijken te gevaarlijk want dan zie je nooit wat je raakt. Bij deze voertuigjes zijn de pinkers wel automatisch terugvallend via schakelaar in stuur maar uit 6 van de 10 rotondes komend werkt dat nèt niet dus dan heb ik liever dat er iets gilletjes geeft zolang er wat knippert.

Al wel eens gezien hoe iemand kilometers doorrijdt met "vergeten" knipperlicht? Vanuit zijwegen duikt meteen vanalles vóór je .....

Denk goed na wat je wilt en doet want doodzijn kun je nog eeuwen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk.
Ik hoorde dat er een systeem is dat je knipperlicht na circa 10 x knipperen automatisch afslaat.
Zoiets zat op een Harley maar ik hoop eigenlijk dat er ook zoiets op mijn motor kan.
Iemand enig idee waar ik dat kan vinden???
Want zoals Willem terecht zegt veiligheid voor alles.
 
Laatst bewerkt:
ik heb laatst 5 minuten voor een motor rijder gereden met mijn alarm lichten aan en dan weer links aan dan weer rechts aan.......

ging geen lampje branden bij de beste man dat zijn knipper nog aan stond.
Bij het stoplicht haalt hij me in en kijkt me aan :? van wat doe jij dwaas!
kon hem echter niet zo snel aan het verstand brengen dat dat speciaal voor hem was!

ik wordt er altijd helemaal eng van als ik motor rijders zie die hun knipper vergeten!!!
 
ik heb laatst 5 minuten voor een motor rijder gereden met mijn alarm lichten aan en dan weer links aan dan weer rechts aan.......

ging geen lampje branden bij de beste man dat zijn knipper nog aan stond.
Bij het stoplicht haalt hij me in en kijkt me aan :? van wat doe jij dwaas!
kon hem echter niet zo snel aan het verstand brengen dat dat speciaal voor hem was!

ik wordt er altijd helemaal eng van als ik motor rijders zie die hun knipper vergeten!!!
In veel scooters zit een piepertje extra op de pinkers dat er vaak wordt uitgesloopt en de rijder gelooft echt dat-ie bij de hand genoeg is om het niet te vergeten ....

Toen ik mijn mijn eerste kleine diesel-vierwieler (met "automatisch" terugvallende pinkers maar onhoorbare clignoteur) pas had, werd ik bij een verkeerslicht vlak voor Spaubeek gewaarschuwd door 2 motorrijders dat ik rechtsom bleef pinken .... de rotonde waar ik het laatst was uitgekomen lag enige KILOMETERS achter me bij Geleen!
Dat was op een zondag, computeronderdelenwinkel was dicht op maandag maar op dinsdag prutste ik toch mooi zo'n vertrouwd piepertje achter mijn dashboard, zoals ik vroeger met de brommertjes deed.

Model en kleur doen er niet toe, het moet een 12-Volt-type zijn en je moet plus en min goed aansluiten. Het stroomverbruik is gering en 2-stuks parallel hoor je ook op een brommer boven het motorgeluid uit en door je helm heen dus zal ook op een dikker voertuig genoeg zijn.

Trouwens, twindieseltjes geven binnen in de bromauto zwaar lawaai, gewoon gesprek onmogelijk maardie pieper hoor je wel.

Geen "automatiek" vertrouw ik bij het verlaten van een rotonde, halfzachte uit-bocht.

buzzer%20z.jpg
 
Laatst bewerkt:
die piepers daar word je toch getikt van als je voor een stoplicht staat???? Zit iedereen om zich heen te kijken waar die achterruit rijdende vrachtwagen is _O- _O- |( |(
 
die piepers daar word je toch getikt van als je voor een stoplicht staat???? Zit iedereen om zich heen te kijken waar die achterruit rijdende vrachtwagen is _O- _O- |( |(
Dat is nou net 1 van die dingen waar ik totaal ongevoelig voor ben; iets functioneert ja of nee en zolang ik daar geen schade of gevaar mee veroorzaak heb ik het recht.

Trouwens, altijd nog beter getikt dan geplet.
:]
 
Ik had er ook nog al eens een handje van om te vergeten de knipperlichten weer uit te zetten. En dat kan inderdaad erg gevaarlijk zijn.

Nadat ik de lampjes op het dashbord had vervangen door felle LED's vergat ik het zelden meer. Je hebt het daardoor veel sneller door. Wellicht kan je dat ook eens proberen. (Snel, goedkoop en eenvoudig te regelen) Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Ik had er ook nog al eens een handje van om te vergeten de knipperlichten weer uit te zetten. En dat kan inderdaad erg gevaarlijk zijn.

Nadat ik de lampjes op het dashbord had vervangen door felle LED's vergat ik het zelden meer. Je hebt het daardoor veel sneller door. Wellicht kan je dat ook eens proberen. (Snel, goedkoop en eenvoudig te regelen) Suc6!
Het vervangen van het dashboardlampje in de hier besproken schakeling is moeiijk, door het ontbreken van een vast min/aardpunt voor dat lampje.

In de links die ik gaf kwam ook dat wel ergens aan de orde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan