Jankende snelheidsmeter

Macnail

MF'er
12 dec 2008
54
0
Arnhem
Mijn Honda VF1000 uit 1985 heeft met dit vochtige en koudere weer last van een jankende snelheidsmeter. Als ik pakweg 10 km gereden heb is het geluid weg. Is dit op te lossen of moet er een andere meter in?
 
Het zou aan je tellerkabel kunnen liggen. Ik heb het op verschillende motoren al meegemaakt dat de binnenkabel iets te lang is t.o.v. de buitenkabel en druk uitoefent op het binnenwerk van de teller wat het geluid veroorzaakt; het komt vaker voor bij niet-fabrieksoriginele kabels. Het is simpel te controleren door de wartel waarmee je de buitenkabel aan de meter vastzet een paar slagen los te draaien en te luisteren of dan het geluid weg is. Zo ja, dan een paar milimeter van de binnenkabel weghalen of een originele kabel monteren.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook af en toe bij de GTR, meestal als ik flink optrek gaat hij rond de 80/90 km/u janken. Ik spuit altijd een klein beetje vet in de aansluiting van de tellerunit en in de kabel, dan is het weer weg. :)
 
Precies hetzelfde met (meerdere) VF'en meegemaakt. In de zomerperiode valt het wel mee. In het najaar wanneer het vochtiger en kouder wordt begint de tellerunit te gieren. Meestal vanaf 30km/uur, daaronder valt het geluid weer weg.

Probleem wordt veroorzaakt door het draaiende busje aan de ingang van de tellerunit. Het draaiende busje, waar de kabel dus invalt smeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan