Japanse Klassiekers (van voor 1970)

tsjedzjoe

Die hard MF'er
28 aug 2012
673
0
Kerkrade
In dit Topic wil ik een overzicht laten zien wat de Japanse markt op motorfietsgebied heeft gerealiseerd. Er is (was) duidelijk veel meer dan de grote 4.

Er werd veel gekopieerd. Maar er waren ook veel aparte initiatieven.

In deze openingspost (OP) zal ik verwijzingen (onderstreept) proberen aan te leggen naar de diverse merken. Mochten er meerdere relevante posts zijn betreffende een merk dan zal dit boven in de "hoofdpost" worden aangegeven. Zo kun je betreffende een specifiek merk alle info direct vinden, zonder alles na te moeten lezen. Veel plezier.

Voor opmerking c.q. aanvullingen houd ik mij ten zeerste aanbevolen. Mocht ik fouten in verwijzingen hebben of er misschien een zijn vergeten dan kun je gerust een PB sturen. Ik zal het zo nodig aanpassen en in ieder geval via een PB reageren.

A
B
  1. BIC Motor
  2. BIM
  3. Black Horse
  4. Bridgestone
  5. BSM Darling
C
  1. Cabton
  2. Center
  3. Central
  4. Crown
  5. Cruiser
  6. Cubstar
D
  1. Daihachi
  2. Daihatsu
  3. Dandy
  4. DNB Fuji
  5. DSK
E
  1. Empire
  2. Emuro
  3. Encore
F
  1. FHI Hurricane
  2. FHI Rabbit
  3. Flybird
  4. FMC Gasuden
  5. Fuji More Spid
  6. Fukuo
G
  1. Garry
  2. Giant
H
  1. Happy
  2. Hayate
  3. Health
  4. Hirano
  5. Hodaka
  6. Hokokuhit
  7. Honda
  8. Hope Star
  9. Hopper
  10. Hosk
I
  1. Itoh MC
J
  1. Jet
K
  1. Kanto
  2. Kawasaki
  3. Kid
  4. King Dyna
  5. Kuro Hagane
L
  1. Life
  2. Lilac Marusho
  3. Liner
  4. Lion
  5. Lucky
M
  1. Martin
  2. Meguro
  3. Meihatsu
  4. Misima
  5. Mitsubishi
  6. Miyata
  7. Mizuho
  8. Monarch
  9. Moontiger
  10. MSA
N
  1. Naka Jima
  2. Newjap
  3. Newport
  4. Nishio
  5. Nitto
  6. NKB
  7. Nover
O
  1. Olympus
  2. Omega
  3. OPK
  4. Orient
P
  1. Pearl
  2. Pointer
  3. Portly
Q
  1. Q-Rocket
R
  1. Rikuo
  2. RSY
S
  1. San Etch
  2. Sankyo
  3. Sanraito
  4. Sanyo
  5. Shimadzu
  6. Silk
  7. Shinyo
  8. Shoken
  9. Showa
  10. Silverstar
  11. SJK
  12. Sumita
  13. Susumu Sakae
  14. Suzuki
  15. Swallow
T
  1. Taiyo
  2. Tas
  3. Tashibana
  4. Temba
  5. Tohatsu
  6. Toyo
  7. Tsubasa
U
V
W
X
Y
  1. Yamaguchi
  2. Yamaha
  3. Young
Z
  1. Z
  2. Zhuang Jian

Japans materiaal van niet-Japanse motorfietsen
 
Laatst bewerkt:
Abe-Star
1949-1959.

Naar Abe-Star GB150 en GR200 fotoserie

De Abe-Star Motor Company was gevestigd in Tokio van 1949 tot 1959
Het eerste model was een 150cc tweetakt model, welke snel (1951) plaats maakte voor een viertakt versie (geïnspireerd op de Triumph Cub) aangevuld met een versie van 250cc en een V-Twin van 350cc
In 1957 werd het aantal modellen teruggebracht met als grootste motorfiets de FR350, een 1-cilinder OHV. De 350cc grote V-Twin was uit productie.
In het laatste jaar werd alleen nog maar een 250cc model aangeboden.

Door de overzetting van vreemde leenwoorden in het Japanse Kanji schrift vindt men de naam ook wel eens gespeld als Ebu-Star of Ave-Star.

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Leuk ga ik volgen deze, ik neem aan dat je het helemaal gaat uitbouwen tot Z?
 
Laatst bewerkt:
Flybird

Naar Flybird TN150 uit 1951
Naar Flybird AC modellen uit 1953

De Flybird werd geproduceerd door Doi Industry Co.,Ltd gevestigd te Nagoya Nakamura-Ku.
Op dit moment is mij nog niets bekend over de start en einde van de productie.

Rond 1955 was de productie van een 250cc machine booming ten koste van de op dat moment nog populaire maar wel teruglopende 125cc klasse.

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Leuk ga ik in de gaten houden

dit komt uit de wikipedia
In 1933 begon Miyata met de bouw van een nieuwe motorfiets. Haar frame was opgebouwd uit koud-geperste staalplaat, dat minder sterk maar goedkoper en makkelijker te verkrijgen was dan de later veel gebruikte stalen buizen. De krachtbron was een luchtgekoelde 175cc tweetaktmotor die 5Pk kon voortbrengen. "

eerste gevonden niet echt duidelijk maar er is een begin

4-2-1_zps9f6b52f4.jpg


Nog een maar dan van een later model het schijnt dat ze tot 1965 motoren hebben gebouwd

AsahiMiyataFB-II1954_zps1af8920f.jpg


Nog een bron gevonden waar de foto van hier boven vandaan komt
" ASAHI FA-II / 1954 - 250cc; 7.6bhp; 4200rpm.
The Asahi was manufactured by Miyata Seisakusho of Tokyo, who had been producing motorcycles since 1933.
The Asahi AA of 1933 was the first mass produced motorcycle in Japan."
 
Laatst bewerkt:
Geweldig Leuk Topic. Zal weinig in te brengen hebben maar ga deze zeker volgen
Als Suzuki liefhebber..

greetz VinceTLR
 
NS Motorcycle - Wikipedia

In 1903, his father bought Narazo Shimazu a bicycle. That same year he was fascinated by the news of the motorcycle. He went to Tokyo for races that had featured foreign owned Thomas (USA) and Gladiator (French) made motorcycles.
In 1908 at the age of 20 Shimazu established the Shimazu Motor Research Institute. In 1908 Shimazu created a two-cycle motorcycle engine of 400 cc capacity and by December he had fit this engine into a bicycle frame he had purchased for that purpose. In 1909 he completed the construction of a four-cycle engine of his own design, and built a frame by reusing material from old bicycles. This was the first motorcycle manufactured in Japan, and Shimazu built a total of twenty of these, which he put his initials "NS" on. Customers were disappointed that the motorcycles he made often broke under their own weight while traveling on the primitive roads of that era.[2][8]
In 1926 Shimazu completed a new motorcycle design called the Arrow First, and promoted it by taking four of the new motorcycles on a cross-country journey from Kagoshima to Toyko. Later in the year Shimazu went into bankruptcy, but then helped found a new company, Japan Motors Manufacturing, in Osaka and worked to improve the Arrow First. The new company produced a motorcycle with an air-cooled four-cycle side valve design engine of 250 cc capacity and a two-speed transmission. Production reached 50 to 60 machines a month and eventually totaled over 700 machines in three years

http://thevintagent.blogspot.nl/2013/01/japanese-motorcycling-early-days.html
 
Laatst bewerkt:
ASAHI
1953-1964

Naar de bijdrage van GUZZIGEK over Asahi

Foto's van een gerestaureerde Asahi FA2 250cc uit 1954
naar Ritje op een Asahi AA uit 1938
Naar Asahi AA uit 1938
Naar Asahi AA, DC en DC-L uit 1936, 1946 resp. 1948

In 1881 opent Eisuke Miyata (1840-1900) een wapenfabriek in Kobiki-cho, Kyobaschi, Tokio. Hij noemt zijn bedrijf Miyata Manufacturing en hij begint met het vervaardigen van onder meer messen en geweren met het Japanse leger en marine als belangrijke klanten. Nadat zijn tweede zoon Eitaro enkele jaren later zijn studie werktuigbouw heeft afgerond, komt hij bij zijn vader werken. Wanneer in 1889 een in Japan wonende buitenlander met zijn fiets bij de fabriek verschijnt met de vraag of zijn fiets door hen gerepareerd kon worden, probeert Eitaro hem te helpen en blijkbaar met succes, want er komen daarna meer buitenlanders hun gaikokusha -buitenlander voertuig- laten repareren. Wanneer in 1890 een nieuwe vestiging wordt geopend in Kikugawamachi, Tokio en de naam van het bedrijf wordt veranderd in Miyata Gun Works, is fietsreparatie uitgegroeid tot een belangrijke nevenactiviteit. Bij toeval wordt ontdekt dat de buizen waaruit geweerlopen worden vervaardigd geschikt zijn om een fietsframe uit samen te stellen. Na deze ontdekking begint Miyata met het produceren van fietsen.

full


Door een wetswijziging in 1900 wordt de import van goedkopere buitenlandse wapens toegestaan. De toevloed aan buitenlandse wapens brengt Miyata in zwaar weer. In hetzelfde jaar overlijdt ook de oprichter, Eisuke Miyata. Zoon Eitaro besluit zich volledig te gaan richten op de productie van rijwielen. Er worden een aantal buitenlandse fietsen aangekocht en grondig bestudeerd. In 1902 wordt de oude naam Miyata Manufacturing in ere hersteld. De fietsen verschijnen onder de merknaam Asahi.

full


In 1926 wordt het bedrijf omgevormd naar een naamloze vennootschap waarna de onderneming in 1930 wederom verhuist naar ditmaal Kamata, Ota-ku, Tokio. Kort daarna begint de productie van zelf ontworpen motorfietsen onder de naam Asahi. Pas begin jaren '50 verschijnen motorfietsen welke intersant zijn.

full


Miyata krijgt in 1949 een notering op de Tokyo Stock Exchange. Drie jaar later begint het bedrijf met de productie van poederblussers. Matsushita Electric Industrial Co, Ltd (Panasonic) verwerft in 1959 een controlerend belang in Miyata. In 1963 wijzigt Miyata Manufacturing haar naam naar Miyata Industry Co, Ltd. (Japans: miyata kougyou). In 1964 verhuist de gehele onderneming naar haar huidige vestigingsplaats in Chigasaki, Kanagawa, Japan. Rond deze tijd wordt de bouw van motorfietsen gestaakt, maar in de daarop volgende jaren blijft het bedrijf fietsen en brandblussers vervaardigen.

full


full



Nadat al in 2001 tussen Miyata en Morita een innige samenwerking was ontstaan, doet Morita eind 2008 een overnamebod. In 2009 krijgt Morita het volledig eigendom in handen en wordt Miyata een onderneming binnen de Morita Groep. In 2010 is Morita begonnen met het afsplitsen van de rijwieldivisie uit Miyata Industry naar een nieuwe onderneming met de naam Miyatasaikuru Inc. (lees: Miyata Cycle oftewel Miyata Fiets).

full
 
Laatst bewerkt:
Geïnspireerd geraakt door het artikel over de Japanse motor in het laatste nummer van "het motorrijwiel" of gewoon toevallig?

Hoe dan ook, goed bezig, deze gaan we volgen :)
 
DSK
1954-1962

naar de logo-wisseling bij DSK

De DSK werd geproduceerd door Daito Seiki Co.Ltd. te Shizuoka Shimizu. De DSK ging, evenals de BIM door voor een exacte kopie van de BMW R51. Zij waren het echter niet. Samen met BMW-officials werd het oorspronkelijke ontwerp aangepast voor de Japanse markt.
BMW onderdelen, met name in het motorblok, zijn niet te gebruiken voor een DSK.

full


De DSK diende minimaal een snelheid te behalen van 140km/u.
Evenals de BMW was de DSK zeer prijzig waardoor de aantallen in een Japan wat goedkoop transport zocht moeilijk te slijten.

full


full


Door gebrek aan echte eigen innovatie, de hoge prijs en de moordende concurrentie van de goede en goedkope 250cc en 300cc twinnetjes van andere merken werd de productie in 1962 gestaakt.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Mooi initiatief ,je leest of hoort vrij weinig over andere Japanse merken buiten de grote 4.
 
CABTON
1954-1961.

Naar filmpje Cabton met zijspan

De Cabton motorfietsen werden geproduceerd door Mizubo Mfg.Co.Ltd., in Ohyama Aza Minami.
Zij waren extreem goed in kopiëren. Zij hadden geen eigen ontwikkeling. Mizubo maakte kopieën Britse 2-taktmotorfietsen van 125cc tot 250cc en kopkleppers van 250cc tot 650cc.
Cabtons topmodel was een kopie van de 650cc BSA A10 Golden Flash.

full


De laatste Cabton was de RV. De RV was een hernoemde 600FXT uit 1954 welke een kopie was van de Indian Scout- en Warrior-modellen. De RV werd in 1958 gepresenteerd.

full


Door het gebrek aan een eigen ontwikkeling en het alleen maar kunnen kopiëren luidde het einde van de productie in. Het bedrijf erkende dat de Britse motorindustrie achter bleef met de ontwikkelingen in andere landen. In 1961 werd de productie gestaakt.

full


Er is af fabriek ook een zijspancombinatie verkrijgbaar

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan