Japanse merken moeten zich schamen

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
Als ik zie hoe het er dit jaar in de WK Superbike aan toe gaat, moeten de Japanse merken zich kapotschamen. Er is veel aan het seizoen vooraf gegaan met Flammini & Co. Onduidelijkheid en onenigheid over de regels, etc. Maar feit blijft dat Ten Kate ... zonder officiele fabriekssteun ... een uiterst competatieve fiets heeft neergezet. En vorig jaar was Lavilla ook al goed onderweg op de Suzuki. Met iets meer steun van de Japanse fabrikanten hadden we waarschijnlijk een nog spannender kampioenschap gehad dan we op dit moment hebben.

Ben nog steeds van mening dat de fabrikanten dat gedoe rond de Superbike reglementen aan hebben gegrepen om hun budget voor de MotoGP dekkend te krijgen.

[me]Joris die volgend jaar op een Japanner rijdt O-) [/me]
 
Flammini & Co moesten zich schamen dat ze er een zooitje van gemaakt hebben, anders zouden er meer japanse fabrieksteams meegereden hebben...

Alhoewel dit seizoen de mooiste van de afgelopen jaren is :}
 
Zouden er toevallig nooit eens wat delen voor de blade in de dozen zitten als Ten Kate weer onderdelen krijgt van HRC voor de 600 ?
Als HRC wel deels betrokken is bij BSB, dan kan ik mij niet voorstellen dat Ten Kate soms niet wat onderdelen en / of informatie krijgt. Gaat het mis, dan heeft Ten Kate gefaald, gaat het goed, dan heeft Honda met de Blade een competatieve machine

EgbertO
 
Flammini & Co moesten zich schamen dat ze er een zooitje van gemaakt hebben, anders zouden er meer japanse fabrieksteams meegereden hebben...

Alhoewel dit seizoen de mooiste van de afgelopen jaren is :}
Ik denk wel dat het aan de regels te danken is, dat 4 cilinders nu weer competatief kunnen zijn. Alleen zijn die, op z'n zachts gezegd, niet tot stand gekomen zoals het hoort. Dat kun je Flammini wel verwijten.
Zouden er toevallig nooit eens wat delen voor de blade in de dozen zitten als Ten Kate weer onderdelen krijgt van HRC voor de 600 ?
Als HRC wel deels betrokken is bij BSB, dan kan ik mij niet voorstellen dat Ten Kate soms niet wat onderdelen en / of informatie krijgt. Gaat het mis, dan heeft Ten Kate gefaald, gaat het goed, dan heeft Honda met de Blade een competatieve machine

EgbertO
Dat zeg ik ook ... "zonder officiële fabriekssteun" ;)
 
Japanse merken? Ik geloof dat Aprilia toch ook niet zoveel zin meer had in de SBK... Maar ik hoorde zelfs op TV dat HRC volgend jaar Ten Kate officieel gaat ondersteunen, toch?
 
Klopt, Ten Kate zal worden ondersteund door HRC.

En wat eerder al werd gezegd, het is vooral te wijten aan de politiek van Flamini dat het Superbike kampioenschap aan het uitsterven is.
 
Allereerst ben ik het met Joris eens dat de Japanse fabrieken zich moeten schamen. In plaats van investeren heeft men bewust de stekker eruit getrokken, om op die manier zijn gelijk te krijgen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de Japanse fabrieken ook de 750cc's winnend hadden kunnen maken, maar dat bewust niet hebben gedaan om zodoende de serie te laten ploffen.
Zijn we al vergeten dat John Kocinski wereldkampioen werd op de RC45 en dat Haga bijna wereldkampioen was geweest op de R7? Beide 750cc motoren, beide niet officiele fabrieksteams. (Honda UK en Belgarda Yamaha)

Wat Aprilia betreft: die hadden simpelweg geen geld meer om WSB te rijden. Alle geld ging naar de bodemloze put die MOTOGP heet. Als priveteam kon je nog wel een RSV leasen, maar daar vroegen ze zo'n belachelijk bedrag voor, dat niemand nog een RSV wou rijden.

Zeker nu de cilinderinhoud is gelijkgetrokken naar 1000cc moet het voor de japanse fabrieken een peuleschil zijn om een winnende motor neer te zetten. Het is nog steeds zo dat hoe meer cilinders, hoe meer vermogen. Niet voor niets heeft Ducati in de MotoGP geen twin maar een V-4 ingezet. Ik ben verder van mening dat het SBK niet stervende is, maar uit het dal aan het klimmen is. Zeker dit jaar op Assen kon je van alle kanten berichten horen hoe de japanners zich volgend jaar weer meer bezig willen houden met de serie's.
 
Laatst bewerkt:
Jeah Right,

Het Italiaanse Flamini, met het Italiaanse Ducati en Het Italiaanse Pirelli, hebben een dealtje gesloten, waar de Jappaners terecht niet gelukkig mee waren, ook vanwege lopende contracten met bandenfabrikanten.

Resultaat, een duur soort Ducati clubrace op wereldniveau. Dat Ten Cate meedoet voor de titel, is zeer te danken aan de aanpak die men daar in Nieuwleusen heeft :} en het groote talent dat Vermeulen is (toekomstig Rossi Concurrent?).

Het feit dat men gemiddeld 3 Seconden op de rondetijden verliest t.o.v 2003 heeft te maken met de Pirelli banden (en maar denken dat dit een goede reklame is |( )

Ook het BSB loopt op de Britse circuits zo'n 3 seconden per ronde sneller als de WSB's, en daar doen de 4cylinders volop mee.

Het eindresultaat blijft toch een boeiende competitie, waarvan ik hoop dat de grote Jappanners de commerciele waarde weer gaan inzien, en dan toch weer serieus gaan meedoen. Op dat moment is het echter wel gebeurt met de V-twins, en moet Ducatie de Desmocedici op de mark gaan zetten om bij de Superbikes een kans te maken. :9~
 
Ik kan me dat niet voorstellen van die 3 seconden. Heb je een link?

Wat Aprilia betreft kunnen ze beter kappen met de Motogp en zich dan maar volledig richten op de WSBK.
 
Ik kan me dat niet voorstellen van die 3 seconden. Heb je een link?

Wat Aprilia betreft kunnen ze beter kappen met de Motogp en zich dan maar volledig richten op de WSBK.
Bron www.worldsbk.com / www.britishsuperbike.com.

Superpole Assen 2003 Frankie Chili 2'00.874
Assen 2004 Frankie Chili 2'03.103 (Oke, 2,5 seconden, maar toch)

Silverstone ? Heel andere tijden, waarschijnlijk ander circuitdeel

Brands GP Circuit Qualifying 1:26.177 (Kagayama, Suzuki)
1'27.785 (Franki Chili Ducati)

(Ok 1,5 seconden, ik baseerde mij op een uitspraak van John Reynolds, dat WsB zo'n 3 Seconds off pace waren, nader onderzoek leert iets anders, echter weersomstandigheden, en type circuit maken ook wat uit)

Maar dat BSB in het algemeen sneller is, is in ieder geval snel te zien.

Per circuit zijn ook de resultaten van superpoles over de jaren te zien, en ik kom tot de conclusie dat er in 2002 toch wel erg hard werd gereden, en dat de sprong van 750 naar 1000 CC nauwelijks tijdwinst op heeft geleverd :?
 
Er is veel gezegd over de vermeende bandenregels. Alle fabrikanten (inclusief Ducati) zagen er geen heil in, niet in de laatste plaats vanwege sponsor contracten). Maar nu, een jaar na datum, is iedereen het er over eens dat het SBK veel spannender is geworden. In de geschiedenis van het kampioenschap is het niet voorgekomen dat de strijd zo close was als dit jaar het geval is.

Dat het tempo met 3 seconden naar beneden is gegaan, is dat een probleem? Zie jij het verschil? Ik niet, maar ik zie wel dat ze nu 3-dik door de bocht gaan en dat was eerder wel anders. Daarnaast zijn er meer veranderingen die het tempo naar beneden hebben gehaald.
[*]Men mag maar max 9 voorbanden en 11 achterbanden gebruiken gedurende het hele weekend.
[*]Qualifiers worden niet meer gebruikt.

 
Als ze geen qualifiers meer mogen gebruiken is dat wel een goede verklaring voor de rondetijden.

Of gebruiken ze wel qualifiers in de BSB?
 
Dat het competatiever geworden is is een mooie bijzaak maar daar ging het Flaminni echt niet om. Die heeft een prachtig (financieel) dealtje met Pirelli gesloten en alle japanse merken te kakken gezet.
Ze hebben geluk dat, dank zij de onverwachte inbreng van TK en het feit dat de Fila-coureurs teveel steken laten vallen, er nu toch een smakelijke competitie staat. Een herhaling van vorig jaar was funest geweest, en Flaminni was vol op koers voor een sterfhuis-constructie......

Oh ja, inzake smakelijke competitie....het is natuurlijk maar een heeeeeel mager veldje wat daar start en ook daadwerkelijk om de top 8 strijd...gelukkig kunnen er nog 3 kampioen worden
 
Allereerst ben ik het met Joris eens dat de Japanse fabrieken zich moeten schamen.

Natuurlijk! Ik had ook niet anders verwacht! ;)

Maar serieus:


In plaats van investeren heeft men bewust de stekker eruit getrokken, om op die manier zijn gelijk te krijgen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de Japanse fabrieken ook de 750cc's winnend hadden kunnen maken, maar dat bewust niet hebben gedaan om zodoende de serie te laten ploffen.
Zijn we al vergeten dat John Kocinski wereldkampioen werd op de RC45 en dat Haga bijna wereldkampioen was geweest op de R7? Beide 750cc motoren, beide niet officiele fabrieksteams. (Honda UK en Belgarda Yamaha)

Wat Aprilia betreft: die hadden simpelweg geen geld meer om WSB te rijden. Alle geld ging naar de bodemloze put die MOTOGP heet. Als priveteam kon je nog wel een RSV leasen, maar daar vroegen ze zo'n belachelijk bedrag voor, dat niemand nog een RSV wou rijden.

Zeker nu de cilinderinhoud is gelijkgetrokken naar 1000cc moet het voor de japanse fabrieken een peuleschil zijn om een winnende motor neer te zetten. Het is nog steeds zo dat hoe meer cilinders, hoe meer vermogen. Niet voor niets heeft Ducati in de MotoGP geen twin maar een V-4 ingezet. Ik ben verder van mening dat het SBK niet stervende is, maar uit het dal aan het klimmen is. Zeker dit jaar op Assen kon je van alle kanten berichten horen hoe de japanners zich volgend jaar weer meer bezig willen houden met de serie's.

Het feit dat Kocinski wereldkampioen is geworden op de RC45 zegt meer over de kwaliteiten van “Little John” dan over het feit dat de 750’s sterk net zo sterk waren als de Ducati’s. Kocinski was behalve een enorme flapdrol natuurlijk ook een buitenproportioneel getalenteerd coureur. Het feit dat Ducati zich jarenlang zelf een beperking heeft opgelegd in de vorm van een kleinere cilinderinhoud dan toegestaan (met bijv. de 888 en 916) zegt natuurlijk genoeg. Op dat moment hadden ze gewoon niet meer nodig om de 750’s van de Jappen de baas te kunnen zijn en ze zagen wel in dat ze het verschil niet te groot moesten laten worden omdat anders de antipathie jegens Duc/Flamini toen al heel groot was geworden.

Ik kan me de irritatie van de jappen heel goed voorstellen. Keer op keer werden zij geschoffeerd door Flamini. Ik ga die hele lijst hier niet meer oprakelen, maar in het verleden heb je wel eens aangegeven dat dat niet helemaal netjes was zoals dat gegaan is. Niemand kan ontkennen dat veel regelgeving die door Flamini is uitgevaardigd in de loop der jaren toch wel heel erg pro-Ducati was.

Eerlijk is eerlijk, de een-merk-regel qua banden heeft goed uitgepakt. Maar ook hierin is Flamini weer te werk gegaan als een olifant in een porselein kast, wat voor de fabrieken de absolute druppel was. Had ie dat anders aangepakt dan was het allemaal heel anders gegaan denk ik.

Ik denk ook dat de SBK uit een dal omhoog aan het klimmen is. Ik ben daar erg blij om omdat ik de SBK in beginsel een veel interessantere klasse vind dan bijvoorbeeld de 125 en 250. Aansprekende kerels (ipv een stel Italiaanse en Spaanse tieners) “in gevecht” met echte motoren. Het is jammer dat Flamini de ruimte heeft gekregen om alles te verzieken. Dat de SBK ondanks dat nog steeds bestaat en weer uit het dal omhoog lijkt te klimmen, bewijst misschien juist wel de kracht die het SBK-concept heeft.
 
Dat het competatiever geworden is is een mooie bijzaak maar daar ging het Flaminni echt niet om. Die heeft een prachtig (financieel) dealtje met Pirelli gesloten en alle japanse merken te kakken gezet.
Ze hebben geluk dat, dank zij de onverwachte inbreng van TK en het feit dat de Fila-coureurs teveel steken laten vallen, er nu toch een smakelijke competitie staat. Een herhaling van vorig jaar was funest geweest, en Flaminni was vol op koers voor een sterfhuis-constructie......

Oh ja, inzake smakelijke competitie....het is natuurlijk maar een heeeeeel mager veldje wat daar start en ook daadwerkelijk om de top 8 strijd...gelukkig kunnen er nog 3 kampioen worden
Het is maar hoe negatief je het wil zien. Het belangrijkste is dat we een competatief kampioenschap hebben. Dat is het enige wat het publiek wil. Dat Flammini nog veel moet leren is duidelijk. Maar wat Ed ook zegt, de Japanse fabrieken (en Aprilia) hebben het ook af laten weten.

De enige Fila-coureur die steken heeft laten vallen is Laconi. Toseland rijdt z'n beste seizoen ooit. Ik kan alleen maar bewondering hebben voor wat hij dit jaar heeft laten zien.

Ook was de top in andere jaren ook niet zo breed als jij ons wilt doen geloven. In 2002 zijn zelfs alle overwinningen verdeeld tussen Edwards en Bayliss. Als we naar dit jaar kijken zijn het er meer: Chili, Toseland, Vermeulen, Haga, Laconi,McCoy.
 
Hoe mager het startveld in het SBK ook mag zijn, het is nog altijd groter dan de MOTOGP. En hoe ironisch: Voor aanvang van het seizoen leek de MotoGP spannender dan ooit te worden en het SBK een gestreden zaak, maar hoe anders is het uitgepakt.

Wat little John betreft: Het lukte hem wel op de Honda en niet op de o-zo-machtige Ducati. Ligt het nu aan John of aan de motor? (ik wil maar zeggen, het is maar net vanuit welke positie je ergens tegenaan kijkt)

En natuurlijk ben ik het eens met de stelling dat Flammini niet bepaald tactisch is geweest. Maar de spanning dit seizoen heeft imo niets met TK te maken, maar alles met het feit dat gewoon 6 coureurs vooraan mee hebben gestreden. (en tot assen reeel kans maakten op de wereldtitel). Het had alleen nog mooier geweest als daar, behalve de TK Honda, nog andere Japanse merken tussen hadden gestaan.

Je kan zeggen dat Flammini met Pirelli Italiaanse maffia praktijken erop na heeft geslagen, maar weten wij hoe de onderhandelingen zijn geweest? Waarschijnlijk heeft Flammini eerst Michelin benaderd en die zullen hebben bedankt. Ligt het dan aan Flammini of de arrogantie van Michelin?
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk! Ik had ook niet anders verwacht! ;)

Maar serieus:Het feit dat Kocinski wereldkampioen is geworden op de RC45 zegt meer over de kwaliteiten van “Little John” dan over het feit dat de 750’s sterk net zo sterk waren als de Ducati’s. Kocinski was behalve een enorme flapdrol natuurlijk ook een buitenproportioneel getalenteerd coureur. Het feit dat Ducati zich jarenlang zelf een beperking heeft opgelegd in de vorm van een kleinere cilinderinhoud dan toegestaan (met bijv. de 888 en 916) zegt natuurlijk genoeg. Op dat moment hadden ze gewoon niet meer nodig om de 750’s van de Jappen de baas te kunnen zijn en ze zagen wel in dat ze het verschil niet te groot moesten laten worden omdat anders de antipathie jegens Duc/Flamini toen al heel groot was geworden.

Ik kan me de irritatie van de jappen heel goed voorstellen. Keer op keer werden zij geschoffeerd door Flamini. Ik ga die hele lijst hier niet meer oprakelen, maar in het verleden heb je wel eens aangegeven dat dat niet helemaal netjes was zoals dat gegaan is. Niemand kan ontkennen dat veel regelgeving die door Flamini is uitgevaardigd in de loop der jaren toch wel heel erg pro-Ducati was.

Eerlijk is eerlijk, de een-merk-regel qua banden heeft goed uitgepakt. Maar ook hierin is Flamini weer te werk gegaan als een olifant in een porselein kast, wat voor de fabrieken de absolute druppel was. Had ie dat anders aangepakt dan was het allemaal heel anders gegaan denk ik.

Ik denk ook dat de SBK uit een dal omhoog aan het klimmen is. Ik ben daar erg blij om omdat ik de SBK in beginsel een veel interessantere klasse vind dan bijvoorbeeld de 125 en 250. Aansprekende kerels (ipv een stel Italiaanse en Spaanse tieners) “in gevecht” met echte motoren. Het is jammer dat Flamini de ruimte heeft gekregen om alles te verzieken. Dat de SBK ondanks dat nog steeds bestaat en weer uit het dal omhoog lijkt te klimmen, bewijst misschien juist wel de kracht die het SBK-concept heeft.
Ben het voor een groot deel met Ocampa eens. De Superbike klasse heeft een enorm potentieel. Zou daarom ook liever zien dat er een andere organisator komt. Liefst 1 waar de deelnemende teams/fabrikanten beter in vertegenwoordigd zijn.

Ik wil de zooi wel organiseren :+

[*]EK Superstock
Klasse voor coureurs in de leeftijd van 21 t/m 25 jaar
[*]WK Supersport
[*]WK Superbikes (2 manches)
Allemaal 1000 cc, allemaal dezelfde reglementen, echter met het verschil dat er afwijkenden gewichtslimieten zijn voor 2, 3, 4 en nog-meer cilinders zijn.
[*]WK Sidecars
wel een volwaardig kampioenschap, waarin alle wereldtoppers vertegenwoordigd zijn
[*]EK Supersport Stock
Superstock klasse voor Supersport met coureurs in de leeftijd van 16 t/m 20 jaar
 
Een gewichtslimiet lijkt me niet zo handig want het gaat hier om productiemotoren die (vind ik) nog veel weg moeten hebben van het origineel. Misschien dat er voor alle motoren een gelijk minimum gewicht moet komen. Verder is het idd. zo dat door gelijke bandenkeuze de wedstrijden interessanter zijn geworden, maar het klopt niet dat nu maar 1 (Italiaans) bandenmerk mee mag doen. Ik zou voorstander zijn van een regel waarbij alleen straat-legale banden zijn toegestaan waaraan geen modificaties mogen worden gedaan. Dus nog wat strakkere regelgeving dan in de supersport. (Volgens vd. Goorberg hebben zijn ss banden een iets extremere kromming).
 
Zal ik ook even mijn mening geven? Vooruit dan maar :P

Vind de SBK de ultieme reclame voor een motor. Als Yamaha de MotoGP wint zegt dat niets over de capaciteiten van hun straatmotoren. (Om maar niet te spreken over Honda :P ) Natuurlijk zijn SBK motoren verre van standaard, maar in de basis zijn het straatmotoren. Dus ben het wel eens met de stelling dat de Japanse merken gewoon mee hadden moeten doen.

Vind het eigenlijk wel eerlijk dat iedereen nu 1000cc mag hebben, als een fabrikant zich de beperking van minder cilinders oplegt is dat zijn eigen keus toch? De regeling zoals ie was is gewoon krom. Verschillende merken banden is eigenlijk wel leuk vind ik, altijd interessant om te zijn op wel circuit welk merk het beste is...
 
Zal ik ook even mijn mening geven? Vooruit dan maar :P

Vind de SBK de ultieme reclame voor een motor. Als Yamaha de MotoGP wint zegt dat niets over de capaciteiten van hun straatmotoren. (Om maar niet te spreken over Honda :P ) Natuurlijk zijn SBK motoren verre van standaard, maar in de basis zijn het straatmotoren. Dus ben het wel eens met de stelling dat de Japanse merken gewoon mee hadden moeten doen.

Vind het eigenlijk wel eerlijk dat iedereen nu 1000cc mag hebben, als een fabrikant zich de beperking van minder cilinders oplegt is dat zijn eigen keus toch? De regeling zoals ie was is gewoon krom. Verschillende merken banden is eigenlijk wel leuk vind ik, altijd interessant om te zijn op wel circuit welk merk het beste is...
Iedereen 1000 cc vind ik ook geen goede zaak. Maar een verschil in minimum gewicht lijkt me heel redelijk. Ducati heeft sinds jaar en dag 2-cilinders, Benelli 3-cilinders, Aprilia heeft ook 2-cilinders. Vind het een slechte zaak, als een fabrikant van een basisconcept af moet stappen om aan het WK Superbikes mee te doen. Daarmee maak je het minder interessant voor bepaalde fabrikanten om aan het WK Superbike mee te doen.

In de MotoGP is het een ander verhaal, daar rijden prototypes. Het is daar juist de uitdaging om het ideale motorconcept te vinden (binnen de reglementen). Als een fabrikant daar besluit van een 4-cilinder over te stappen naar een 5-cilinder, heeft dat feitelijk geen invloed op de straatfietsen. Kijk bijvoorbeeld naar Suzuki, zij rijden met een V4 terwijl ze geen enkele straatfiets hebben in die configuratie.

Nadeel van meerdere bandenfabrikanten is dat alleen de topteams de beste banden kunnen kopen. Dat lijkt me ook geen goede ontwikkeling.
 
Laatst bewerkt:
Een gewichtslimiet lijkt me niet zo handig want het gaat hier om productiemotoren die (vind ik) nog veel weg moeten hebben van het origineel. Misschien dat er voor alle motoren een gelijk minimum gewicht moet komen. Verder is het idd. zo dat door gelijke bandenkeuze de wedstrijden interessanter zijn geworden, maar het klopt niet dat nu maar 1 (Italiaans) bandenmerk mee mag doen. Ik zou voorstander zijn van een regel waarbij alleen straat-legale banden zijn toegestaan waaraan geen modificaties mogen worden gedaan. Dus nog wat strakkere regelgeving dan in de supersport. (Volgens vd. Goorberg hebben zijn ss banden een iets extremere kromming).
Banden vrij geven werkt niet, want dan krijg je dat de fabrieken toch speciale banden gaan ontwikkelen die wel straat-legaal zijn maar niets meer met de openbare weg te maken hebben. Dat is nu al gebeurt in het WSS en zal dan nog veel erger zijn. Daarnaast kunnen dan de betere teams zich weer betere banden veroorloven. (wat trouwens ook al in de WSS gebeurde) Door iedereen dezelfde banden te geven is het echt: gelijke monnikken, gelijke kappen.
 
Om m'n stelling te ondersteunen:

Het optreden Sebastien Gimbert met de Yamaha R1 :}
 
Als de voortekenen kloppen dan kruipt het WSB (gelukkig :) ) uit het dal. Ondanks alles is het een mooi seizoen geworden. En echte fabrieksteams hoeven niet voor mij part. Teams als Belgarda met Haga op een R1, Ten Kate met Vermeulen, Muggeridge hebben meer dan genoeg mogelijkheden om serieus de strijd aan te gaan met Ducati. Het schijnt dat Ducati volgend jaar veel minder klant fietsen zal leveren (link: http://www.superbikeplanet.com/2004/Sep/040929a.htm). Volgend jaar wordt weer heel mooi denk en hoop ik ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan