Japanse RC24 VFR750 begrensd ?

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.432
234
Omg Eindhoven
Heb sinds een maandje ofzo een VFR750F uit 1986 in perfecte staat (uhhum...)
Die heeft alleen een klein probleempje, hij loopt 'slechts' 210 op de fietsteller, terwijl ze normaal gesproken met hun 105PK 240+ lopen.
Ding heeft boven de 10000rpm gewoon geen topvermogen meer, dat ligt gevoelsmatig ergens rond de 9000, hij loopt dan nog wel door, maar het vermogen zit er niet meer. Verder loopt het ding, afgezien van een kleine dip rond de 3500rpm, prima.

De motor is een japanse import (teller tot 180km/h, japanse tekens her en der en zo nog eea). Nu had ik al iets gevonden over een 80PK limiet in japan (de VFR800 van 2006 staat op de japanse honda site bv voor 80PK) wat wel overeen kan komen met de topsnelheid.
Maar nu moet ik er nog achter komen waar het ding op begrensd is.

*180kmh begrenzing is er al lang en breed uit (op teller loopt ie 230 maar die is nogal optimistisch boven de 100)
*Uitlaatbochten zit geen begrenzing in (heb er 1 gecontroleerd, als de begrenzing fabrieksaf is zullen ze dat netjes opgelost hebben en dus alle 4 de bochten begrensd hebben, rest vd bochten ziet er ook normaal uit).
*Er zitten 112 sproeiers in ipv 118 sproeiers, heb al grotere geprobeerd, maar daar liep ie eerder slechter op.
*luchtfilter is schoon en de luchtfilterbak zit ook niks van een begrenzing in
*gasschuiven en gaskleppen kunnen volledig open (gasschuiven kan ik met de mond nog openblazen, dus die zullen het wel doen).
*nokkenassen hebben iig dezelfde lifthoogte als de europese 105PK modellen, vermoed dat de rest dan ook gelijk is.
*inlaatspruitstukken hebben de normale diameter
*carburateurs hebben ook de normale maat
*bougies zijn al vervangen
*blok zelf loopt nog mooi rond en heeft met 78K geen meetbaar olieverbruik, dus daar zoek ik het probleem ook niet direct.
*hij mist wel de 4 inlaatkelken van de carburateurs, maar ik betwijfel of die zo'n gigantisch vermogensverlies kunnen veroorzaken (die dip rond de 3500rpm heeft er wel iets mee te maken denk ik).

Bottom line:
Mn huidige verdachte zijn de CDI units, maar het probleem is dat ik de onderdelenfiche van de 86'er niet heb, dus ik kan het typenummer van de units niet nakijken (en de 87'er heeft net wat wijzigingen in de ontsteking zitten).

Dit is de hoofd CDI unit die onder het zadelslotje zit, die staat ook op de onderdelenfiche van de 87'er in het plaatje, maar er staat geen onderdeelnummer bij.
Hij is al een keer open geweest voordat ik de motor heb gekocht, maar dat is vermoedelijk voor een reparatie van soldeerverbindingen geweest, er zit iig niks raars aan gesoldeerd.
CDIb.jpg


En dit is een kleinere 2e unit die ik nergens terug kan vinden op de tekeningen van Honda, deze zat rechts in het kontje:
CDIa.jpg


Testbank kan ik m wel opgooien, maar als dat ding 40km/h op top verliest door een slechte afstelling/ontsteking merk je dat nog wel met het lopen en deze loopt daar te goed voor (alleen te langzaam).
Dus dat bewaar ik liever totdat ik echt geen flauw idee meer heb.
 
230 op de uberenthousiaste teller ja....
210 op de fietsteller, platliggend en wel.
En ze horen heeeeel wat harder dan dat te kunnen (en dat gaan ze ook bijna allemaal).
Dus dr is wel degelijk iets mis mee, als je 40km/h verliest door slijtage loopt dat ding ook als een gare koffiemolen.
 
Heb je de originele japanse kilometerteller er nog op zitten? Zo ja, dan zit daar de snelheidsbegrenzer in (en zal je je fietscomputer ook iets moeten bijstellen).

Hieronder een vergelijkbaar probleem met een NC30:

"For all you guys out there with the Japanese NC-30 ('88 model). It's quite
simple to get rid of the speedlimiter for 180 kph. Open your speedometer, at
the back of the needle (inside the box) is a metal plate with extensions. The
first extension which sets of the magnetic contact is for the speed
indicator, the second (when turning your speed up manually) is for the speed
limiter. Quite simple to remove just by cutting away the metal wich extends
from the metal plate. Be a little carefull, don't mess with anything else,
then you shouldn't get any problems. But no guarantees, just my own
experience.
I've done it with my motorcycle, and the limitation is gone. It is a solution
to simple to withhold to you. Good luck.

Gerhard Knol"


Bij Japanse Vmaxen zit er een vergelijkbaar plaatje in de kilometerteller, alleen moet je daar de kilometerteller openzagen om erbij te kunnen.

Succes!
 
Ik denk dat 230 op de teller bij een 20 jaar oude motor die origineel 105 pk had, best aardig is. Volgens mij is er weinig mis mee?


De mijne loopt overigens in z'n 6 tegen de toerenbegrenzer aan op de autobahn en dan kom je aardig dicht in de buurt van die 250 ( op de teller overigens meer) En ik val nou niet bepaald onder de kleine lichtgewichten.
En waarom zou een goed onderhouden en afgestelde fiets niet meer zijn oorspronkelijke top halen ? Vaak hebben ze mits goed onderhouden zelfs meer vermogen, dan toen ze net nieuw waren.
Op de mijne stana overigens slechts 80.000 kilometertjes
 
Tnx :} :}

Heb net met een bedradingsschema wat ik op het VFROC forum kreeg overigens het extra CDI unitje weten te verwijderen, zal 1 vd komende dagen wel laten weten of het scheelt (nu iets teveel last van lasogen).
Als het werkt zal ik ook wel even laten weten wat ik precies heb gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan